Sociálne siete pre e-shopy: Aký obsah tvoriť a ako sa rozhodovať, čo je vhodné pre môj e-shop

Uvažujete nad tým, ako efektívne uchopiť komunikáciu na sociálnych sieťach? Nechcete patriť medzi značky, ktoré vytvárajú obsah naslepo? Pozrite sa na to, ako by mohla vyzerať aj vaša komunikácia na sociálnych sieťach. 

Ako majiteľ či pracovník e-shopu určite riešite dôležitosť vystupovania značky na sociálnych sieťach. Aby ste oslovili svoju cieľovú skupinu, zvýšili povedomie o vašom e-shope a podporili konverzie, spája sa takáto komunikácia s množstvom práce. Práca na tvorbe obsahu je však viac ako „len” vytváranie fotografií, videí a príspevkov. Úspešné značky totiž vytvárajú obsah cielene, riadene a pracujú na tom systematicky. 

V tomto článku vám predstavíme spôsob, ako na tom pracujeme v marketingovej agentúre MURZA a ako to prináša výsledky našim klientom. 

Aby sme vedeli, ako tvoriť obsah pre e-shop, potrebujeme sa na sociálne siete pozrieť hneď z dvoch pohľadov. Prvým je strategický pohľad, kde sa budeme venovať hlavne číslam, konkrétnym metrikám a cieľom. Druhý je pohľad na exekutívu, teda na samotnú tvorbu, originalitu a formu obsahu. 

Strategický pohľad – prečo to vlastne robíme?

Podobne ako pri cestovaní je v prvom rade dôležité vedieť, kam ideme – teda aký je cieľ. Preto je vždy dôležité začínať tvorbou marketingovej stretégie. Hoci je marketingová stratégia komplexný materiál, ak z nej vyberieme iba princípy pre obsah na sociálne siete, mala by vám zodpovedať aspoň 4 základné otázky:

1. Čo je cieľom tvorby obsahu?

Ak sa chystáte vytvárať obsah, určite rátate s tým, že vám vzniknú nové náklady. Či už iba vo forme vášho investovaného času, produktov, alebo peňazí, každá investícia by mala mať cieľ. 

Čo je vaším cieľom? Odpoveď na túto otázku už v prvom kroku vám môže ušetriť veľa času a nemalé množstvo peňazí. V tomto prípade neexistujú správne a nesprávne odpovede, ide naozaj iba o to, čo naozaj chcete dosiahnuť. Za svoju kariéru som sa stretol s klientmi, kde bol hlavným cieľom dosah, inde to boli „lajky a srdiečka” a pochopiteľne je tu aj veľká skupina klientov, ktorej cieľom je priamo podporiť predaj produktov a služieb. Poriadne si premyslite, čo je vaším cieľom, zapíšte si to na viditeľné miesto a pokračujeme k ďalšiemu bodu. 

2. Aké má byť posolstvo/hlavná myšlienka mojej komunikácie? 

Posolstvo je často veľmi podceňované, ale zároveň veľmi dôležité. Posolstvo obsahu sa líši aj v závislosti od toho, aký je váš cieľ. Ak chcete podporiť predaj, vaše myšlienky by budúcim zákazníkom mali jasne komunikovať, čo a prečo majú nakúpiť práve u vás. Ak je cieľom podporiť aktivitu publika, je vhodné komunikovať v otázkach súvisiacich so značkou. (Konkrétne ukážky si môžete prečítať neskôr v časti článku, ktorá sa venuje kreatívnej práci s obsahom.) 

Ak ste si zvolili svoj cieľ, ale neviete pre neho nájsť správnu myšlienku, pomôžte si napríklad otázkami:

3. Aký formát a kanál je ten správny? 

Ako prvé je v tomto kroku vhodné odpovedať si na to, aký formát obsahu je pre vás najlepší. Ak sú to fotografie, určite môžete mať úspech na Instagrame, Facebooku alebo Pintereste, ale taký Tik Tok je čisto video platforma. 

Správny formát je teda ten, ktorý čo najlepšie splní cieľ, odprezentuje myšlienku a je pre vás pohodlné ho vytvárať vo vašej réžii ak je jeho výroba cenovo dostupná. 

Podľa zvoleného formátu si následne viete vybrať aj vhodné kanály (sociálne siete) na ich prezentáciu. Podľa mojich skúseností ide pri e-shopoch vo väčšine prípadov o kombináciu Facebooku a Instagramu, prípadne iba jednu z menovaných sietí. 

4. Ako budem merať úspech? 

Ak už viete, čo chcete získať, čo bude vašou myšlienkou, a kde a ako ju odkomunikujete, je potrebné pomenovať si aj metriky, ktoré budú vaším kompasom na ceste k plneniu stanoveného cieľa. 

Cieľom môže byť napríklad zvýšiť angažovanosť publika. Vtedy určite sledujte engagement rate = pomer ľudí, ktorí na váš obsah reagovali a ľudí, ktorí ho videli vyjadrený v percentách. 

Ak máte veľké publikum a nekomunikujete pravidelne, pokojne sa môžete dostať aj pod 1%. (Teda 1000 ľudí obsah videlo, ale reagovalo ich menej ako 10.) 

Pokiaľ chcete podporiť predaj, skúste v obsahu použiť napríklad unikátne linky. Tak dokážete merať a následne vyhodnotiť, čo na vašej stránke robia návštevníci prichádzajúci zo sociálnych sietí. Ak nakupujú, tak je váš obsah tou správnou inšpiráciou. 

Celou pointou tohto merania je stanoviť si metriku, ktorú budete sledovať a zodpovedá vášmu cieľu. Tu je niekoľko ukážok, ako sa dajú rôzne ciele merať: 

Výborne! Ak ste sa dostali až sem, určite už máte cieľ, myšlienku, vybrané sociálne siete a spôsob, ktorým budete vyhodnocovať svoju cestu k úspechu. Teraz prichádza čas, kedy si odpočinie vaša analytická myseľ a zapojíme tú kreatívnu. 

Ako na tvorbu obsahu – pohľad na exekutívu

Možno niektorých z vás sklamem, ale musím to urobiť hneď na začiatku tejto časti článku. Skratky neexistujú a tak začnem vetou: „NAJLEPŠÍ FORMÁT NEEXISTUJE.” 

Či už kreatívci vo firmách a agentúrach, alebo majitelia rôznych podnikaní neustále počúvajú, ako je potrebné pridávať na tú či onú sociálnu sieť a keď to už robíte, tak nech je to hlavne tento špeciálny a nový formát, lebo „ten je úspešnejší ako ostatné”. 

Áno, pokiaľ sa bavíme o pohľade vývojárov a marketérov platformy ako Instagram, tak môžeme povedať, že video bolo alebo nebolo v minulom roku obľúbenejšie ako napríklad foto carousel. Pre bežný slovenský e-shop však táto informácia vôbec nemusí byť smerodajná. Pozrime sa teda na to, čo by vás malo zaujímať: 

Pravidelnosť

Úspešnosť na sociálnych sieťach je hlavne o železnej pravidelnosti, konzistentnej komunikácii, kvalitnom obsahu a originalite. Preto ešte predtým, ako začnete vytvárať akýkoľvek obsah, dohodnite si, aká bude vaša pravidelnosť. Minimálny časový horizont tejto pravidelnosti si stanovte na pol roka. Ak sa pozriete triezvo na tvorbu obsahu z polročného horizontu, je to 26 týždňov. Ak si teda poviete, že chcete prispievať 2x týždenne, bude potrebné vytvoriť minimálne 52 príspevkov. Zvoľte si teda reálnu pravidelnosť a svoje úvodné nadšenie radšej rozdeľte v čase, keďže pravidelnosť je mimoriadne dôležitá a jej zvýšenie by určite nemalo nijak ovplyvniť kvalitu vašich výstupov. 

Aká dôležitá je pravidelnosť? Napríklad len tým, že sme ustálili počet príspevkov za týždeň, sa nám podarilo zvýšiť angažovanosť klientovho publika o viac ako 0,5 % pri stránke s viac ako 15 tis. sledovateľmi! 

Základné formy príspevkov

Podľa najčastejších cieľov našich klientov, pre ktorých pripravujeme obsah na sociálne siete, sme pre vás vybrali 3 najčastejšie formy príspevkov a ich úspešné prevedenie. 

Produktové príspevky

Ak chcete rozhýbať predaje svojho e-shopu, mali by ste začať práve s touto formou príspevkov. Produktová komunikácia by mala byť jasná, jednotná a musí korešpondovať s hodnotami značky. Ak je inde vaša komunikácia veselá a farebná, pokojne nech je taký aj obsah na sociálnych sieťach. 

ODPORÚČANÁ FORMA: Pri takýchto príspevkoch sú vhodné jednotné alebo prípadne ľahko štrukturované pozadia, aby sa zákazník zameral hneď na CLAIM a PRODUKT – tie sú totiž hlavné prvky tejto komunikácie. Sú to odpovede na nevyslovené otázky – Čo to je? Prečo si to chcem kúpiť? V závislosti od typu publika a napríklad vášho zámeru sponzorovať/nesponzorovať obsah to môžete urobiť nasledovne: 


Nesponzorovaný obsah/Obsah sponzorovaný na zásah, nie na konverzie

Tu je ukážka komunikácie celého setu výrobkov od nášho klienta zo sveta zábavy HELIUM KING. Cieľom je podporiť predaj inšpiráciou výzdoby tesne pred príchodom konkrétneho sviatku. Do grafiky sme vybrali vizuálne pútavé produkty z kategórie. Na Facebooku odkazujeme cez unikátny link na kategóriu, kde všetky produkty nájdu. Cieľom je podporiť ich predaj a zároveň byť inšpiráciou pre tvorbu tematickej párty. 

VÝSLEDOK: Len tento príspevok priniesol cez unikátny link e-shopu viac ako XY záujemcov o nákup. 

BlogImage – 1

Obsah sponzorovaný so zameraním na konverzie

Pre darčekový e-shop pravymuz.sk sme zas navrhli takýto obsah pre obsahovo-konverzné kampane. Produkt je komunikovaný pri jednoduchom pozadí, celá fotka je viac atmosferická a pracujeme s nižšou farebnosťou vhodnou pre konzervatívnejšie publikum. 

VÝSLEDOK: Postboostové kampane vytvárané z takýchto pravidelne publikovaných príspevkov majú výkonnosť na úrovni katalógovej kampane a vyššiu = pravidelne nosia objednávky. 

BlogImage – 2

Príspevky pre pobavenie publika

Ak potrebujete zvýšiť angažovanosť publika, určite sa nebojte ísť do otázok. „Emodži hlasovačky”, otvorené otázky pre publikum alebo ďalšie overené metódy fungujú ešte stále viac ako uspokojivo. Rovnako takto môžete spracovať napríklad kvízovú otázku, kde sa bude cez emoji „hlasovať” o správnu odpoveď.
VÝSLEDOK: Tam, kde je priemerný engagement rate príspevkov okolo 1-2%, môžete s dobrým boostom a týmto formátom pokojne prekonať aj hranicu 5-6 %. 

BlogImage – 3

Brandový “doping”

Ak máte značku, ktorú už vaše publikum dobre pozná a chcete ešte viac poukázať na svoju unikátnosť, prípadne získať unikátny priestor alebo materiál od klientov, môžete skúsiť aj “brandový doping”. Pri HELIUM KINGU nám fungovalo spätné oslovenie spokojných zákazníkov. Výmenou za zľavový kód na ďalší nákup sme využili ich fotku na náš profil. To viedlo k prirodzene úspešnejším príspevkom (veď kto by sa nepochválil, že je na oficiálnom profile?) a tiež častejšiemu označovaniu profilu e-shopu na Instagrame. (Viac ľudí chce byť súčasťou takejto oficiálnej reklamnej komunikácie alebo získať ešte jednu zľavu.)

BlogImage – 4

BONUS: Recyklácia obsahu

Chcete vedieť, ako pri tvorbe obsahu ušetriť čas a financie? Jedným z riešení môže byť recyklácia obsahu. Ako zvládnuť recykláciu obsahu tak, aby vám nielen šetrila budget, ale zároveň zvýšila efektivitu? To sa dozviete v bonusovej časti článku, ktorú nájdete odomknutú v našej Shoptet Univerzite. Do Univerzity sa dostanete po prihlásení do administrácie svojho e-shopu (kliknutím na ikonu čiapky, vedľa zvončeka s upozorneniami na hornej lište).

Nezabúdajte na palivo pre vašu komunikáciu! 

V závere je potrebné pripomenúť, že váš obsah bude fungovať stále lepšie v prípade, že ho budete sponzorovať. Preto klientom vždy odporúčame, aby si časť budgetu nechali na sponzorovanie obsahu. Získate tým lepší prehľad, čo vašu cieľovú skupinu skutočne zaujíma, pretože publikum bude prirodzene reagovať hlavne na to, čo sa mu páči. Väčším dosahom získate aj presnejšie štatistiky, vďaka ktorým budete schopný lepšie vyhodnotiť prístup publika k postom a v budúcnosti tak ovplyvňovať engagement rate. 

Pri sponzoringu zároveň viete z obsahu vyťažiť aj objednávky a platí, že väčší obsah = viac nových sledovateľov a takto by sme mohli pokračovať do nekonečna … Ako sa v marketingu hovorí – obsah je KING ale obsah so správnou distribúciou je KING KONG. Myslite na to, keď budete vytvárať svoju obsahovú stratégiu na sociálne siete. ;-) 

V mene agentúry MURZA by sme chceli poďakovať našim klientom – e-shopom HeliumKing.sk a PravýMuž.sk za možnosť využiť ich obsah ako ukážku. 

Zaujal vás článok a chceli by ste sa o tejto téme dozvedieť viac? Zaregistrujte sa na náš webinár s autorom článku, ktorý sa uskutoční 31.7. o 15:00. Počas živého vysielania budete mať možnosť Martinovi položiť svoje otázky. Tešíme sa na vás!

Martin Murza - murza.sk
Autor článku

Martin Murza - murza.sk

Martin sa špecializuje na tvorbu marketingových stratégií a obsahový marketing. Už 7 rokov riadi online marketingovú agentúru Murza. So Shoptetom spolupracuje od vzniku slovenskej časti Shoptet - Partneri.
Martin sa špecializuje na tvorbu marketingových stratégií a obsahový marketing. Už 7 rokov riadi online marketingovú agentúru Murza. So Shoptetom spolupracuje od vzniku slovenskej časti Shoptet - Partneri.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov