Predvianočné obdobie je pre mnohých obchodníkov hlavnou sezónou, no zároveň predstavuje poriadnu záťaž. Oplatí sa preto pripraviť aj včasným zásobením, aby ste už koncom novembra nemali tie najdôležitejšie produkty vypredané. Ak sa tak stane, jednou z možností, ako si pomôcť sú darčekové poukážky.
Podcenili ste prípravu na predvianočné obdobie a teraz už ani pomaly nemáte čo predávať? Ide o situáciu, ktorá vôbec nie je výnimočná. Správne odhadnúť, o ktorý tovar bude záujem a v dostatočnom predstihu ho doskladniť si vyžaduje tiež vyžaduje určité skúsenosti.
Nestíhajúca zákaznícka podpora, prázdny sklad a problémy s odosielaním v tom najrušnejšom období roka sú potom dôvodmi, pre ktoré nie každý obchodník spomína na predvianočnú sezónu s láskou. Ak ste prípravu na Vianoce podcenili, ešte stále to celé môžete zachrániť ponúkaním darčekových poukážok. Na čo by ste si mali pred ich uvedením do ponuky dať pozor?
Darčekové poukážky samozrejme nie sú len spôsobom, ako odvrátiť katastrofu v predvianočnom období, kedy už nemáte poriadne čo predávať. Výhody prinášajú nielen pre vás ako obchodníka, ale aj pre zákazníkov. Z hľadiska obchodného totiž nejde len o celkom výhodný zdroj cash-flow, ale aj možnosť, ako si zákazníka udržať, resp. ako získať úplne nového zákazníka (príjemcu darčekovej poukážky).
Pre nakupujúcich sú zasa vhodným riešením vtedy, ak nevedia, čím by potešili svojich blízkych a tak výber konkrétneho darčeka nechajú na nich, prípadne vtedy, ak zháňajú darček na poslednú chvíľu.
Netreba tiež zabúdať na to, že darčekové poukážky sú aj zaujímavým marketingovým nástrojom. Vhodným spôsobom môžete pomocou nich motivovať k ďalšiemu nákupu, alebo spojiť poukážku s určitou zľavou či inými výhodami napríklad pre verných zákazníkov.
Ešte pred zaradením darčekových poukážok do ponuky v e-shope by ste si mali dobre premyslieť hneď niekoľko záležitostí a nezabudnúť ani na úpravu obchodných podmienok. Na čo netreba zabudnúť?
Rovnako ako pri iných produktoch, aj pri darčekových poukážkach je dôležité, akou formou ich budete ponúkať. Mali by byť dostatočne atraktívne, preto si dobre rozmyslite ich dizajn. Rozmyslite si tiež, akým spôsobom sa dostanú k zákazníkovi.
V praxi sa najčastejšie odosielajú poukážky e-mailom po uhradení celej sumy s tým, že zákazník si poukážku svojpomocne vytlačí. Pre mnohých zákazníkov ide o rýchly spôsob, ako sa dostať k darčeku pre niekoho iného. Pripravte sa však aj na to, že možno bude niekto chcieť poslať poukážku poštou, prípadne si rád priplatí sa „slávnostnejšie balenie“.
Dodajme, že zákon neustanovuje žiadnu konkrétnu formu, ako by mala darčeková poukážka vyzerať, aby ste však predišli rôznym sporným situáciám, mala by byť na poukážke jasne vyznačená hodnota (peňažné vyjadrenie, výška zľavy a pod.), miesto uplatnenia, spôsob uplatnenia a dobu platnosti.
Keďže samotná poukážka nemusí byť dostatočne veľká na to, aby ste na nej mohli uviesť všetky podmienky uplatnenia, za týmto účelom by ste mali pripraviť podstránku vo vašom e-shope, kde všetky podmienky prehľadne, no zároveň presne, uvediete. V podmienkach by nemala chýbať:
Ako sami vidíte, podmienky použitia darčekovej poukážky môžu byť naozaj veľmi rozsiahle. Pri ich stanovení by ste mali myslieť na to, aby boli férovo nastavené nielen voči vám ale aj zákazníkovi. Nezabudnite, že zákazník nakupujúci za poukážku nemôže mať menej výhodné postavenie ako zákazník platiaci iným spôsobom. Zákazníkovi platiacemu darčekovou poukážkou napríklad nemôžete odoprieť vrátenie tovaru do 14 dní a odstúpenie od zmluvy.
Napokon, podmienky vzťahujúce sa na darčekové poukážky, ich vydávanie a využívanie by ste mali mať uvedené aj vo všeobecných obchodných podmienkach. Práve s nimi totiž nakupujúci pred uskutočnením objednávky vyjadruje súhlas. Na úpravu obchodných podmienok teda určite nezabudnite.
Samotné pridanie darčekových poukážok medzi produkty nie je ničím zložitým. Ak už máte vyriešené otázky a záležitosti zodpovedané vyššie, oplatí sa vedieť, že aj vydávanie darčekových poukážok si môžete uľahčiť. Ak očakávate, že o ne bude veľký záujem, oplatí sa poukážku predávať ako „digitálny produkt“ a ich generovanie vo formáte pdf aj s unikátnym číslom automatizovať. Ak využívate e-shop na platforme Shoptet, zaujímavým riešením je v tomto smere doplnok Digitálne produkty.
Napísať komentár