Tvrdenie „obsah je kráľ“ už mnohí považujú za marketingové klišé. Hoci je bezpochyby pravdivé, zďaleka nie je jedinou ingredienciou potrebnou na to, aby ste sa so svojím obsahom presadili v online prostredí.
Zistite, prečo aj váš e-shop potrebuje obsahovú stratégiu a bez nej ide skôr o skúšanie štýlom pokus-omyl. Prezradíme vám tiež, ako kvalitne vypracovaná obsahová stratégia pomáha pri zvyšovaní napĺňaní vašich podnikateľských vízií.
Ak prevádzkujete e-shop, zrejme ste už počuli o dôležitosti dobrého textového obsahu na vašom webe. Možno vám už niekto radil aj to, aby ste si popri e-shope založili blog, alebo aby ste si založili kanál na YouTube, kde budete zverejňovať videá. Toto všetko sú bezpochyby dobre mienené rady, ktoré majú svoj zmysel. Ich realizácia, ktorá ale bude viesť k želaným výsledkom už taká jednoduchá nie je. Hneď na začiatku by ste mali začať tvoriť obsahovú stratégiu, ktorá sa pre vás v ďalšom procese tvorenia stane neoceniteľným pomocníkom.
Prečo sa vôbec oplatí tvoriť hodnotný obsah? Jednoduchá odpoveď je, že práve vďaka obsahu sa spoľahlivo odlíšite od konkurencie a získate pozornosť vašich potenciálnych zákazníkov. Budovanie obsahu však nie je ničím jednoduchým, môže byť celkom nákladné, vyžaduje si čas a tiež veľa práce. Odmenou za túto snahu však bude rast návštevnosti, spokojní zákazníci a silná trhová pozícia.
Ako to môže vyzerať v praxi pri prevádzkovaní e-shopu? Zabudnite na suché produktové texty od distribútora, ale nahraďte ich svojimi vlastnými. Takými, ktoré budú zohľadňovať to, čo vaši zákazníci hľadajú. Rovnako tak si vytvorte blog, kde necháte návštevníkov „nahliadnuť do vašej kuchyne“. Oprášte svoj profil na Facebooku a uverejňujte tu krátke zaujímavosti zo segmentu, v ktorom podnikáte. Skrátka, príkladov budovania obsahu je veľa a aby ste v tom mali poriadok, základom by mala byť poriadna obsahová stratégia.
Samozrejme, nezostaneme iba v teoretickej rovine a rovno vám ukážeme, ako si takúto stratégiu vytvoriť. Keďže tvorba obsahu je vo všeobecnosti komplexným procesom, vyžaduje si určitý „vnútorný manažment“. Jednoducho, aby ste vždy vedeli čo tvoríte, prečo koho tvoríte a aké sú ciele, ktoré touto tvorbou chcete dosiahnuť.
Tvorba obsahovej nie je ničím zložitým, najmä pre prevádzkovateľov menších e-shopov bude užitočná aj jej základná podoba. Na tvorbu obsahovej stratégie zďaleka nepotrebujete celé marketingové oddelenie, ale zvládnete ju pri troche šikovnosti aj sami.
Prvým bodom obsahovej stratégie je stanovenie cieľov, čo chcete tvorbou obsahu dosiahnuť? Ciele môžete mať stanovené rôzne, no odporúčame ich vždy nejako kvantifikovať, aby ste vedeli reálne odsledovať či sa stanovené ciele darí napĺňať. Stanovte si napríklad, o koľko chcete rozšíriť svoju fanúšikovskú základňu na Facebooku alebo o koľko percent chcete zvýšiť predaj produktov určitej kategórie. Ciele vašej obsahovej stratégie môžu byť rôzne, no vždy by mali byť dostatočne konkrétne, merateľné a dosiahnuteľné.
Druhým bodom obsahovej stratégie je definovanie vašej cieľovej skupiny. Ak už máte e-shop, určite viete, kto sú vaši zákazníci, akej sú vekovej kategórie a aké sú ich záujmy. Vhodne zvolenou obsahovou stratégiou sa viete „presne trafiť“ do vkusu vašich zákazníkov, alebo prispôsobenou komunikáciou osloviť nových zákazníkov iných vekových skupín či záujmov. Vašim cieľom napríklad môže byť osloviť viac mladých ľudí do 25 rokov a tomu následne prispôsobíte spôsob komunikácie a tvorby obsahu.
V treťom bode už prichádzame k obsahu samotnému. Tu si treba na základe dvoch predchádzajúcich bodov určiť, čo a ako budete tvoriť. Budete písať články na blog, budete aktívni na Instagrame, Facebooku alebo Pintereste? Prípadne chcete svoje produkty prezentovať cez vlastný YouTube kanál? Možností je neúrekom, no nevyberajte si všetko len preto, „lebo sa to musí“. „Ak napríklad predávate priemyselné elektromotory, Instagram pre vás zrejme veľký zmysel mať nebude. Naopak ale môžete so svojím obsahom preraziť na špecializovaných blogoch či magazínoch o priemysle. Ak zas predávate štýlové náramky a náušnice, písať o nich dokola zrejme nebude ničím jednoduchým ani záživným, tam naopak bude Instagram fungovať výborne…“
A o čom teda tvoriť? Súčasťou každej obsahovej stratégie by mal byť rozbor tém, ktorým sa chcete venovať. Založený môže byť napríklad na sezónnosti produktov. Vždy si stanovte „redakčný plán“, aby bola vaša tvorba konzistentná. Raz za pol roka napísať článok na blog o niečom, čo vám ako prvé napadne naozaj nie je efektívne ani zmysluplné.
Štvrtý bod priamo nadväzuje na ten predchádzajúci. Máte už super obsah, no problém je, že sa k nemu nikto nedostane. Dôležitá je totiž nielen tvorba kvalitného obsahu, ale aj jeho distribúcia. Definujte si, kde a ako sa k vášmu obsahu ľudia dostanú a čo všetko pre to spravíte. Skúste napríklad osloviť médiá vo vašom odbore a dohodnite si spoluprácu, prípadne spolupracujte s influencermi, ak to pre vás dáva zmysel.
Všetky vyššie spomenuté štyri body by mal spájať ten posledný, piaty. Týka sa vašej vízie. Ide o akýsi „vyšší cieľ“, teda definovanie toho, kam vás systematická tvorba obsahu v rámci vášho podnikania posúva. Zároveň sem patrí aj pravidelné zhodnotenie toho, či sa vám obsahom darí napĺňať stanovené ciele. Na záver dodajme, že ak to s tvorbou kvalitného obsahu myslíte naozaj vážne, znamená to pre vás investíciu časovú, prípadne finančnú, a šance, že ju doslova spálite bez poriadnej obsahovej stratégie sú pomerne vysoké.
Napísať komentár