Letná sezóna už doslova klope na dvere a okrem stúpajúcich teplôt to môžu naznačovať aj počty objednávok či návštevnosť vo vašom e-shope. Ak ste doteraz s prípravou vášho e-shopu na leto otáľali, tak práve teraz je ten najvyšší čas s ňou začať. Čo by ste si mali všímať a ako sa pripraviť?
V prípade, že ste e-shop rozbiehali iba nedávno, možno vás prekvapí, do akej miery vás ovplyvní sezónnosť. Tá sa v princípe dotýka každého e-shopu v závislosti od ponúkaného sortimentu. V pozitívnom ale aj negatívnom slova zmysle ju však dokážete ovplyvniť aj svojou prípravou a rovnako ako v iných prípadoch, aj pri letnej sezóne platí, že pripraviť sa určite oplatí.
Ak už e-shop prevádzkujete viac ako rok, určitú sezónnosť ste už určite zaznamenali. Kým pred Vianocami ste možno ani nevedeli „kde vám hlava stojí“ a objednávky sa hrnuli takpovediac automaticky, letné mesiace vás možno nemilo prekvapia. Aj keby sa vám zdalo, že práve v lete sa po nákupuchtivých návštevníkoch akoby zľahla zem, netreba prepadať zúfalosti. Na letnú sezónu sa totiž pri troche snahy dá celkom dobre pripraviť. Máme pre vás niekoľko tipov, ako to celé zvládnuť.
Sezónnosť produktov by vás nemala nijak prekvapiť. Ak predávate povedzme výpočtovú techniku a sústredíte sa najmä na B2B segment, je úplne zrejmé, že v lete budete mať menej práce. Ak predávate oblečenie, dá sa zas očakávať, že najviac bude ľudí zaujímať „plážová móda“. Určité vzorce sezónnosti sa dá relatívne ľahko vypozorovať.
V tomto smere spočíva vaša príležitosť v obohatení produktového mixu o typicky „letný“ tovar, ktorý by mal aspoň trochu súvisieť s vašou hlavnou ponukou. Doplnením produktového portfólia o veci používané najmä v lete môžete ľahko získať objednávky aj počas „uhorkovej“ sezóny.
Letnej sezóne sa oplatí prispôsobiť aj PPC kampane, a to ako z pohľadu ich textu, tak aj produktov, ktoré sa touto formou rozhodnete propagovať. Ak máte ešte reklamné kampane z povianočných výpredajov, je najvyšší čas to zmeniť a v rámci PPC reklamných kampaní upriamiť pozornosť na produkty, ktoré ľudia v súvislosti s letnou sezónou vyhľadávajú. Mimochodom, pripravte sa na to, že práve v lete ľudia častejšie vyhľadávajú cez svoje smartfóny (niekde pri vode) a tak sa zamerajte na reklamné zostavy optimalizované pre mobilné zariadenia.
V prípade, že súčasťou vášho e-shopu je aj blog a dávate si záležať na kvalitnom obsahu, tak práve letná sezóna vám dáva množstvo príležitostí. Ešte stále máte čas spracovať rôzne letné témy súvisiace s tovarom, ktorý predávate. Ak predávate povedzme tenisky, pripravte pre vašich návštevníkov texty o tom, ako si vybrať tenisky na leto (pánske, dámske či detské) a rovnako, ako sa počas leta o tenisky starať. Sme si istí, že už po krátkom rozmýšľaní prídete na viacero námetov, ktoré súvisia práve s letným obdobím a prípravou naň.
Responzivita e-shopu je dnes samozrejmosťou a zrejme vás neprekvapí, že čoraz viac ľudí nakupuje aj prostredníctvom svojich smartfónov. Tento jav je ale práve v lete ešte viditeľnejší, veď napokon, komu by sa chcelo sedieť doma za počítačom, keď si môže užívať slnečné lúče niekde pri vode. V lete celkovo stúpa mobilita obyvateľstva a spolu s ňou aj používanie prenosných zariadení, ako sú smartfóny či tablety.
Nie je preto ničím neobvyklým, ak spozorujete výrazný pokles návštevníkov používajúcich počítače a naopak nárast návštevníkov z mobilných zariadení. Pred letnou sezónou teda odporúčame skontrolovať, ako sa váš e-shop zobrazuje na displejoch smartfónov, ako na nich vyzerá objednávkový proces a aká je použiteľnosť jednotlivých platobných metód. Ak čo najviac uľahčíte nakupovanie vo vašom e-shope cez smartfóny, sú to pre vás cenné body navyše.
Hoci pohľad na nízky počet objednávok a klesajúci konverzný pomer môže byť celkom depresívny, pokúste sa to zobrať z tej pozitívnej stránky. Možno budete mať konečne čas vyskúšať niečo, čo ste už dlhšie odkladali. Môžete napríklad zorganizovať súťaž na sociálnych sieťach o niektorý z vašich produktov a tým sa zviditeľniť. Prípadne skúste nadviazať spoluprácu s relevantným influencerom a zorganizovať spoločný giveaway vašich produktov. Počas letného „objednávkového“ útlmu si ľahšie nájdete čas na to, čo ste už možno dlhšie odkladali.
Ľudia milujú výpredaje, a to prakticky v každom ročnom období. Letné výpredaje ale majú svoje čaro v tom, že ľudia často nakúpia tovar, ktorý by inak nekúpili. Pred vytúženou dovolenkou si chcú ale mnohí urobiť radosť a výpredajové ceny môžu k nákupu neobyčajne ľahko motivovať. Letné výpredaje môžete samozrejme poňať rôzne v závislosti od vášho sortimentu. Kým niektorým obchodníkom sa oplatí sústrediť na výpredaje tesne pred letnou sezónou, iní zas ocenia, ak sa im koncom leta podarí uvoľniť sklad pre jesenné či rovno predvianočné zásoby.
Letný útlm v e-shope vám napokon môže prísť celkom vhod najmä vtedy, ak sa sami chystáte dovolenkovať. V prípade, že sa o e-shop staráte viacerí, naplánujte si dovolenky tak, aby bol vždy niekto k dispozícii. Ani počas „uhorkovej sezóny“ by ste nemali e-shop nechať napospas osudu, či už kvôli vašim súčasným alebo novým zákazníkom. V prípade, že prevádzka e-shopu závisí iba od vás, nezabudnite na dôkladnú prípravu a najmä dostatočne jasné informovanie. Pre úplnosť už iba dodajme, že príprave e-shopu na dovolenkový režim sme sa bližšie venovali v tomto článku.
Napísať komentár