Ako pripraviť e-shop, keď sa chystáte vyraziť na dovolenku?

Leto je tu a spolu s ním aj obdobie dovoleniek a sladkého ničnerobenia. Ak sa rozhodnete na pár dní úplne „vypnúť“, zistite, akým spôsobom zvládnuť prevádzku e-shopu v dovolenkovom režime, aby ste sa zbytočne nepripravili o tržby a dobrú povesť.

Chystáte sa po celom roku tvrdej driny užiť si jeden alebo dva týždne zaslúženého voľna? Smelo do toho! Ak je vás na prevádzku e-shopu viac, zrejme ľahko nájdete niekoho, kto vás počas vašej neprítomnosti naplno zastúpi. Ako je to však v prípade, keď za seba nemôžete nájsť náhradu?

„Vypnúť“ celý e-shop?

Úplné „vypnutie“ e-shopu by mohlo mať pre vaše podnikanie veľmi bolestivé dopady. Nielenže by ste stratili resp. oslabili svoje pozície v organickom vyhľadávaní, svojim súčasným ale aj potenciálnym zákazníkom by ste vyslali jasný signál, že niečo nie je v poriadku a nebodaj ste svoju činnosť aj úplne ukončili. Počas dovolenky je preto omnoho lepším riešením ponechanie e-shopu v prevádzke, avšak s prijatím určitých opatrení. Nie je to nič zložité a ani počas vašej dovolenky nemusíte prísť o objednávky.

Čo teda v prípade, ak potrebujete e-shop prepnúť do „dovolenkového režimu“ a dať si jednoducho na pár dní úplnú pauzu? Poradíme vám, čo by ste pred svojim odchodom mali zariadiť, aby ste si na jednej strane mohli dovolenku naplno užiť a zároveň, aby v období vášho oddychu neutrpela návštevnosť e-shopu a jeho tržby.

Informujte všade, kde sa len dá

Úplne základným opatrením je informovanie zákazníkov o tom, že ste na dovolenke s tým, že objednávky budú vybavované neskôr a že rovnako je obmedzená aj vaša zákaznícka podpora. Kam tento oznam umiestniť? Zjednodušene môžeme povedať, že všade, kam to len ide. Informácia o dovolenke môže napríklad medzi inými článkami ľahko zapadnúť, rovnako tak môžu zákazníci prehliadnuť aj banner na hlavnej stránke.

Veľmi užitočné je, ak informáciu o dovolenke oznámite spôsobom, ktorý sa bude zobrazovať na každej jednej stránke vášho e-shopu – napríklad formou informačného prúžku. Niektoré e-shopy tiež na tento účel využívajú vyskakovacie pop-up okná, ktoré ale opäť môžu ľahko prehliadnuť tí, ktorí majú zapnuté ich automatické blokovanie.

Okrem informačného prúžku tiež využite možnosť informovať o vašej dovolenke v poslednom kroku objednávkového procesu. Eventuálne si môžete nastaviť aj to, že zákazník bude musieť pred dokončením objednávky zaškrtnúť, že berie na vedomie neskoršie vybavenie objednávky z dôvodu dovolenky. Na informovanie tiež neváhajte využiť vaše účty na sociálnych sieťach a túto skutočnosť pokojne oznámte aj prostredníctvom newslettera.

Mimochodom, o dovolenke komunikujte na rovinu a neskrývajte sa za rôzne iné dôvody. Vaši zákazníci úprimný oznam určite pochopia, každý predsa z času na čas potrebuje oddych.

Informujte o vašej dovolenke a vyhnite sa nahnevaným reakciám zákazníkov

Upravte nastavenia v porovnávačoch tovaru

Ak využívate cenové porovnávače tovaru (napríklad Heureka.sk) nezabudnite ešte pred odchodom na dovolenku nastaviť v dostupnostnom xml feede dovolenkový režim. Týmto spôsobom sa bude vo feede zohľadňovať posunutá doba expedície tovaru.

Nezabudnite zároveň na možnosť vypnúť zobrazovanie vášho e-shopu na platených pozíciách v cenovom porovnávaní. Počas dovolenky si tak ušetríte kredit, no na druhej strane môžete počas tohto obdobia prísť o návštevnosť z cenových porovnávačov. Vypnutie zobrazovania na platených pozíciách môže mať zmysel najmä pri tovare, pri ktorom je predpoklad, že zákazník ho bude potrebovať čo najskôr a teda nebude mať zmysel, aby na dodanie čakal dlhšie. 

Automatické odpovede na e-maily

Ak si chcete užiť dovolenku naozaj naplno a nechcete sa ani minútku venovať pracovným e-mailom, nezabudnite si nastaviť automatickú odpoveď s oznamom, že ste práve na dovolenke a dátum, kedy sa budete e-mailom venovať. Zákazníci tak nenadobudnú pocit, že ich ignorujete. Podobne postupujte aj vtedy, ak ste sa rozhodli nechať doma firemný telefón. Nastavte automatické odosielanie SMS s oznamom o dovolenke na zmeškané hovory.

Ponúknite bonus za trpezlivosť

Vaša dovolenka nemusí nutne znamenať dramatický prepad počtu objednávok ani odliv stálych zákazníkov ku konkurencii. Stačí, ak návštevníkov dostatočne motivujete, napríklad formou zľavy z objednávky prípadne kupónom na ďalší nákup. Odmeňte tých, ktorí si objednali počas vašej dovolenky a boli ochotní na doručenie tovaru počkať hoci aj symbolickou zľavou, alebo trebárs dopravou zdarma.

Pri dodržaní vyššie uvedených tipov si ani počas dovolenky nebudete musieť zamestnávať hlavu tým, čo sa práve deje s vašim e-shopom. Zároveň si po príchode nenájdete spúšť e-mailov od nahnevaných zákazníkov, naopak, pri vhodne nastavenej motivácii vás možno aj pozitívne prekvapí počet objednávok. Pristupujte preto k príprave e-shopu pred vaším odchodom na dovolenku zodpovedne a venujte jej čas, oplatí sa to!

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov