Ako pripraviť e-shop, keď sa chystáte vyraziť na dovolenku?

Leto je tu a spolu s ním aj obdobie dovoleniek a sladkého ničnerobenia. Ak sa rozhodnete na pár dní úplne „vypnúť“, zistite, akým spôsobom zvládnuť prevádzku e-shopu v dovolenkovom režime, aby ste sa zbytočne nepripravili o tržby a dobrú povesť.

Chystáte sa po celom roku tvrdej driny užiť si jeden alebo dva týždne zaslúženého voľna? Smelo do toho! Ak je vás na prevádzku e-shopu viac, zrejme ľahko nájdete niekoho, kto vás počas vašej neprítomnosti naplno zastúpi. Ako je to však v prípade, keď za seba nemôžete nájsť náhradu?

„Vypnúť“ celý e-shop?

Úplné „vypnutie“ e-shopu by mohlo mať pre vaše podnikanie veľmi bolestivé dopady. Nielenže by ste stratili resp. oslabili svoje pozície v organickom vyhľadávaní, svojim súčasným ale aj potenciálnym zákazníkom by ste vyslali jasný signál, že niečo nie je v poriadku a nebodaj ste svoju činnosť aj úplne ukončili. Počas dovolenky je preto omnoho lepším riešením ponechanie e-shopu v prevádzke, avšak s prijatím určitých opatrení. Nie je to nič zložité a ani počas vašej dovolenky nemusíte prísť o objednávky.

Čo teda v prípade, ak potrebujete e-shop prepnúť do „dovolenkového režimu“ a dať si jednoducho na pár dní úplnú pauzu? Poradíme vám, čo by ste pred svojim odchodom mali zariadiť, aby ste si na jednej strane mohli dovolenku naplno užiť a zároveň, aby v období vášho oddychu neutrpela návštevnosť e-shopu a jeho tržby.

Informujte všade, kde sa len dá

Úplne základným opatrením je informovanie zákazníkov o tom, že ste na dovolenke s tým, že objednávky budú vybavované neskôr a že rovnako je obmedzená aj vaša zákaznícka podpora. Kam tento oznam umiestniť? Zjednodušene môžeme povedať, že všade, kam to len ide. Informácia o dovolenke môže napríklad medzi inými článkami ľahko zapadnúť, rovnako tak môžu zákazníci prehliadnuť aj banner na hlavnej stránke.

Veľmi užitočné je, ak informáciu o dovolenke oznámite spôsobom, ktorý sa bude zobrazovať na každej jednej stránke vášho e-shopu – napríklad formou informačného prúžku. Niektoré e-shopy tiež na tento účel využívajú vyskakovacie pop-up okná, ktoré ale opäť môžu ľahko prehliadnuť tí, ktorí majú zapnuté ich automatické blokovanie.

Okrem informačného prúžku tiež využite možnosť informovať o vašej dovolenke v poslednom kroku objednávkového procesu. Eventuálne si môžete nastaviť aj to, že zákazník bude musieť pred dokončením objednávky zaškrtnúť, že berie na vedomie neskoršie vybavenie objednávky z dôvodu dovolenky. Na informovanie tiež neváhajte využiť vaše účty na sociálnych sieťach a túto skutočnosť pokojne oznámte aj prostredníctvom newslettera.

Mimochodom, o dovolenke komunikujte na rovinu a neskrývajte sa za rôzne iné dôvody. Vaši zákazníci úprimný oznam určite pochopia, každý predsa z času na čas potrebuje oddych.

Informujte o vašej dovolenke a vyhnite sa nahnevaným reakciám zákazníkov

Čo s reklamou? Máme vypnúť PPC?

Riešite, čo počas dovolenky s platenou reklamou? Máte nechať PPC bežať? Alebo ich vypnúť? Niekoľko tipov vám dá náš Zlatý Shoptet partner, webový analytik, PPC špecialista a lektor Zbyněk Hyrák. Čo radí?

Ako pracovať s PPC kampaňami, ak chce e-shopár odísť napríklad na týždeň či dva preč?

V niektorých marketingových príručkách a návodoch sa dočítate, že by ste mali znížiť denný rozpočet, alebo PPC kampane úplne vypnúť, aby ste eliminovali riziko straty v čase, keď sa vám potenciálni zákazníci nebudú schopní dovolať alebo kedy nie ste schopní expedovať tovar. Určite si poviete, že to dáva logiku a zmysel, pretože predsa nebudete platiť za reklamu v čase, keď nie ste k zastihnutiu, neexpedujete a kedy sklamaní zákazníci z prekliknutej reklamy odídu preč, pretože svoju objednávku si chcú vyzdvihnúť čo najskôr.

Je však potrebné zvážiť, aký dlhý je rozhodovací proces vašich zákazníkov. Ak sa stáva, že zákazníkom trvá aj 1–2 týždne, než sa rozhodnú nakúpiť, tak by som kampane úplne nevypínal, aby som tým zbytočne neprišiel o ďalšie 2 týždne „dojazdu“ v čase, keď sa z dovolenky vrátite späť do každodenného rytmu a kedy sú už zákazníci rozhodnutie nakúpiť. Potom by ste sa na pôvodný obrat dostávali ďalšie týždne, a to ešte aj v čase, keď už budete opäť fungovať v „plnom nasadení“.

Ak sú vaši zákazníci impulzívni a nakupujú hneď, ako prídu na web, alebo očakávajú, že si tovar ideálne ešte dnes, alebo zajtra vyzdvihnú na vašej predajni či v nejakom úložnom boxe, tak by som skôr odporučil inú stratégiu ako PPC kampane úplne vypnúť. Je to také moje marketingové tajomstvo, ktoré vám teraz prezradím :-).

Aby ste o týchto zákazníkov zbytočne neprišli, odporučil by som namiesto zníženia denného rozpočtu pri PPC kampaniach alebo ich úplného vypnutia, krátkodobo znížiť automatickým pravidlom cenu za kliknutie napríklad o 50 % aj o viac percent – ​​pri najviac exponovaných PPC kampaniach.

Čo sa vďaka tomu stane?

Krátkodobo sa vám prepadnú pozície pri inzerovaných kľúčových slovách, ktoré priebežne udržujete napríklad niekde medzi 1.–4. pozíciou, na horšie pozície, napríklad na 8.–10. pozíciu, či dokonca v prípade radikálneho zníženia cien za kliknutie o vyššie desiatky percent sa môžete pri niektorých kľúčových slovách prepadnúť napríklad až na 20. pozíciu a horšie, alebo sa niektoré veľmi exponované kľúčové slová prestanú v inzercii zobrazovať úplne. Záleží to odbor od odboru, slovo od slova atď.

Ale na druhú stranu tým aj niečo získate: Inzercia sa vám úplne nezastaví, na vašu reklamu kliknú tí trpezlivejší, ktorí hľadajú v horších pozíciách a preklikávajú aj inzeráty, ktoré nie sú úplne v popredí (ktoré napríklad neuspokojili ich potrebu). A navyše – získate nových návštevníkov a potenciálnych zákazníkov za oveľa nižšiu cenu, ako platíte bežne. Takto si môžete priviesť na web trpezlivých, lacných návštevníkov, za ktorých zaplatíte len zlomok ceny za kliknutie, a možno sa ani váš denný limit na reklamu úplne nevyčerpá. Vy si medzitým budete užívať dovolenku a popíjať obľúbený drink na pláži.

Samozrejmosťou je však informovanie o vašej dovolenke na webe, aby neboli zákazníci sklamaní dlhšou dobou doručenia.

Zároveň by som odporučil v Google Ads doplniť pod graf poznámku, že ste v tom čase boli na dovolenke a že došlo k zníženiu cien za kliknutie o desiatky percent. Oceníte to v budúcnosti, najmä ak zvyknete dáta spätne analyzovať. Je to z dôvodu, aby ste sa pri neskoršej analýze nedivili, čo spôsobilo prepad v počte kliknutí, a nelámali si hlavu nad tým, prečo k tomu vlastne došlo.

Zbyněk, ďakujeme za tipy pre našich e-shopárov!

Toľko teda tipy od Zbynka Hyráka k PPC, poďme sa ale pozrieť aj na ďalšie témy, ako sú cenové porovnávače alebo pracovný mail. Možno by ste si mohli pripraviť aj krátky checklist vecí, ktoré si pred dovolenkou postrážiť, aby ste to potom o rok neriešili znova.

Upravte nastavenia v porovnávačoch tovaru

Ak využívate cenové porovnávače tovaru (napríklad Heureka.sk) nezabudnite ešte pred odchodom na dovolenku nastaviť v dostupnostnom xml feede dovolenkový režim. Týmto spôsobom sa bude vo feede zohľadňovať posunutá doba expedície tovaru.

Nezabudnite zároveň na možnosť vypnúť zobrazovanie vášho e-shopu na platených pozíciách v cenovom porovnávaní. Počas dovolenky si tak ušetríte kredit, no na druhej strane môžete počas tohto obdobia prísť o návštevnosť z cenových porovnávačov. Vypnutie zobrazovania na platených pozíciách môže mať zmysel najmä pri tovare, pri ktorom je predpoklad, že zákazník ho bude potrebovať čo najskôr a teda nebude mať zmysel, aby na dodanie čakal dlhšie. 

Automatické odpovede na e-maily

Ak si chcete užiť dovolenku naozaj naplno a nechcete sa ani minútku venovať pracovným e-mailom, nezabudnite si nastaviť automatickú odpoveď s oznamom, že ste práve na dovolenke a dátum, kedy sa budete e-mailom venovať. Zákazníci tak nenadobudnú pocit, že ich ignorujete. Podobne postupujte aj vtedy, ak ste sa rozhodli nechať doma firemný telefón. Nastavte automatické odosielanie SMS s oznamom o dovolenke na zmeškané hovory.

Ponúknite bonus za trpezlivosť

Vaša dovolenka nemusí nutne znamenať dramatický prepad počtu objednávok ani odliv stálych zákazníkov ku konkurencii. Stačí, ak návštevníkov dostatočne motivujete, napríklad formou zľavy z objednávky prípadne kupónom na ďalší nákup. Odmeňte tých, ktorí si objednali počas vašej dovolenky a boli ochotní na doručenie tovaru počkať hoci aj symbolickou zľavou, alebo trebárs dopravou zdarma.

Pri dodržaní vyššie uvedených tipov si ani počas dovolenky nebudete musieť zamestnávať hlavu tým, čo sa práve deje s vašim e-shopom. Zároveň si po príchode nenájdete spúšť e-mailov od nahnevaných zákazníkov, naopak, pri vhodne nastavenej motivácii vás možno aj pozitívne prekvapí počet objednávok. Pristupujte preto k príprave e-shopu pred vaším odchodom na dovolenku zodpovedne a venujte jej čas, oplatí sa to!

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov