Začali ako malá spoločnosť a dnes posielajú mesačne viac ako 1500 balíkov. Ako sa im to podarilo? Rozprávali sme sa s Ivánom Mátisom, majiteľom Fabulo.sk, ktoré ponúka kozmetiku, produkty pre masáž, wellness a rehabilitácie.
Iván, predstavíte nám váš e-shop Fabulo? Čo robíte a čo predávate?
Predávame produkty pre tých, ktorí majú záujem o aktívny a zdravý životný štýl. Medzi našich zákazníkov patria maséri, fyzioterapeuti, kozmetičky, joga a fitness inštruktori. Momentálne ponúkame viac ako 1000 druhov produktov, ale každý typ má vo všeobecnosti ďalšie 4 varianty. Máme produkty vlastnej značky, no zároveň sme distribútormi prémiových, svetoznámych značiek. Náš e-shop momentálne funguje na 3 trhoch – na Slovensku, Maďarsku a v Českej republike.
Poviete nám niečo aj o sebe? Kto stojí za týmto úspešným e-shopom?
Študoval som ekonómiu, presnejšie online marketing na Corvinus University of Budapest. Ako čerstvému absolventovi sa mi podarilo získať prácu v jednej z najväčších reklamných a mediálnych agentúr, no po krátkom a intenzívnom roku som sa rozhodol ísť vlastnou cestou. Mal som pár projektov kým som si pomerne rýchlo, našiel cestu k produktom zdravotnej starostlivosti. Ale musím povedať, že cesta na začiatku môjho podnikania v roku 2007 nevyzerala taká jasná ako dnes.
Ako to myslíte, že začiatky neboli také jasné? Bola to náhoda, že ste objavili tento odbor?
No v podstate áno. Veľmi ma zaujal zdravý životný štýl. V prvom rade som sa tomu venoval ako koníčku, neskôr vážnejšie: venoval som sa téme masáží a manuálnej terapii. Navštevoval som kurzy, školenia, niekoľko rokov som sa do toho dostával stále hlbšie, napr. keď som sa učil o thajskej masáži išiel som do Thajska učiť sa od tých najlepších učiteľov.
Väčšina kurzov, ktoré som absolvoval bola na Slovensku a v Maďarsku, kde som sa snažil nájsť v každom odbore tých najlepších a najodbornejších učiteľov. Absolvovanie týchto kurzov ma viedlo ku kúpe prvého vybavenia, ktorého najdôležitejšou súčasťou bol masážny stôl. Uvedomil som si, že v tomto regióne je veľmi ťažké nájsť kvalitné produkty a povedal som si, že si túto príležitosť nenechám ujsť, a tak som sa rozhodol postaviť e-shop. Vtedy bol hlavným produktom masážny stôl, presnejšie bol jediným produktom e-shopu.
A v tom čase vzniklo Fabulo, však?
Tak jednoducho to zas nešlo. Prvý e-shop bol vytvorený pre slovenský trh, na iných trhoch sme neboli. Môžem prezradiť aj to, že sme fungovali na inom systéme ako je Shoptet, na ktorý sme prešli až neskôr.
Zo začiatku som ponúkal masážne stoly, ale časom začal byť záujem aj o súvisiace produkty, napr. oleje, krémy, plachty, takže paleta produktov sa rozširovala. Po čase som si uvedomil, že nemôžem predávať toľko druhov produktov v online obchode, ktorý bol postavený len na predaji masážnych stolov. Začal som uvažovať o novej univerzálnejšej značke, s ktorou by sa dalo rásť. Ako poučenie z mojej situácie odporúčam každému, aby si na začiatku premyslel aký názov značky si vyberie, najmä ak má v pláne neskôr rozširovať ponuku sortimentu a expandovať na nové trhy. Takže bolo potrebných viac krokov, aby sme prišli s názvom Fabulo, ale teraz to funguje perfektne na rôznych trhoch.
Keď niekto zakladá internetový obchod, prvým rozhodnutím je výber platformy. Ako to bolo s Fabulo.hu? Prečo ste sa rozhodli pre Shoptet a ktoré faktory boli pre vás najdôležitejšie?
Prvá vec, ktorú vám musím povedať je, že prvý maďarský e-shop nebol postavený na Shoptete, ale u iného poskytovateľa služieb, ktorý je ďalším veľkým hráčom na lokálnom trhu. Vtedy bolo pre mňa logické, že maďarský e-shop by mal spolupracovať s maďarským poskytovateľom e-shopov a na ostatných trhoch som chcel využiť aj lokálne alternatívy. Neskôr, keď sa obchod rozrastal, som musel rozmýšľať, ako na zefektívnenie procesov.
Takže najdôležitejší bol rast?
Áno, počet produktov sa postupne rozrastal a plánovali sme rast aj na iných frontoch. V našom tíme pracovalo viac ľudí, z tohto pohľadu boli zapojení najmä nákupcovia a kolegovia zo zákazníckej starostlivosti, ktorí museli pracovať v inom systéme pre všetky 3 krajiny: Slovensko, Maďarsko a Českú republiku. Z dlhodobého hľadiska to nebolo efektívne, museli sme si prácu zjednodušiť. Tak sme si našli cestu k platforme Shoptet, pretože tá pozná rovnakú úroveň služieb v rôznych jazykoch a tak môžeme byť ľahko prítomní na rôznych trhoch. Je pre nás veľmi dôležité mať ľahko použiteľný a naučiteľný systém. A rovnako potrebujeme intuitívne, jednoduché rozhranie a Shoptet je presne taký.
Povedzte nám, aké ťažké bolo rozhodnutie zmeniť poskytovateľa služieb?
Ak mám byť úprimný, rozhodnúť sa bolo veľmi ťažké a riskantné. Riskantné v tom, že prevádzku nechcete zastaviť ani na minútu, pretože to znamená výpadok príjmov. Nový systém zvyčajne znamená nový dizajn, na ktorý si pravidelní zákazníci nemusia zvyknúť. Na druhej strane, ak je obchod dobre postavený, môže byť ergonomickejší, užívateľsky prívetivejší a môže to stáť za to. Majitelia e-shopov by nemali dávať bokom ani SEO a nestratiť tak dobrú pozíciu, ktorú mali predtým vo vyhľadávačoch. Pri presune e-shopu k novému poskytovateľovi služieb je tiež potrebné správne narábať s databázou, texty a obrázky musia byť na svojom mieste, preniesť všetky metadáta, url adresy atď.
Napriek tomu ste sa aj tak rozhodli zmeniť poskytovateľa služieb.
Chceli sme mať rovnakú platformu pre 3 krajiny (SR, CZ a HU), aby sme našim kolegom uľahčili proces učenia sa a tiež, aby využívali jednu integrovanú databázu, skladový systém a všetko ostatné.
Samozrejme, ak je to možné, je potrebné pri rozhodovaní porovnávať rôzne platformy. Na prvý pohľad sa môže zdať, že jeden alebo druhý systém vie viac, alebo je lacnejší, no výsledky sa dostavia až neskôr. To je dôvod, prečo musíte veľa premýšľať a keď ste sa raz rozhodli, musíte veriť, že ste urobili správny krok. V našom prípade môžem povedať, že sme s prestupom určite vyhrali. Platforma Shoptet nám umožnila rásť a vybudovať efektívnu fungujúcu firmu, ktorá už nie je malá.
A rozhodnutie, že chcete rásť aj na medzinárodnej úrovni?
Prvý e-shop vznikol pre potreby slovenského trhu a keď som videl, že sme viac-menej dosiahli maximum, začal som rozmýšľať ako ďalej. Ako som už spomínal, pracoval som ako masér, absolvoval som množstvo kurzov masáže a manuálnej terapie, bol som v kontakte s učiteľmi a študentmi, takže som naozaj dobre poznal ich potreby. Dostal som veľa pozitívnych ohlasov od ľudí, s ktorými som bol v kontakte, podporovali nás nákupmi a ja som sa im to snažil oplatiť na mieru šitými zľavami.
Poznali nás osobne, mali dobré skúsenosti, tak nás odporučili aj iným. Okrem toho sme mali dobre vybrané produktové portfólio, dobré zásoby na obsluhu viacerých trhov, know-how o trhu, ktoré by bolo škoda nevyužiť na expanziu. Keďže jazykovo, ale aj kultúrne nám bol český a maďarský trh blízky, tieto dve krajiny boli pre nás logické. Tomu sa samozrejme musel prispôsobiť systém a tiež všetky ostatné procesy.
Spomenuli ste prečo ste si vybrali Shoptet, ale keby ste mali vybrať jednu vlastnosť ktorou Shoptet vyniká?
Najväčšou výhodou je určite stabilita a bezpečnosť. Za posledných 14 rokov, odkedy prevádzkujeme e-shopy, bol možno jeden deň, kedy nastali nejaké problémy, ale okrem toho Shoptet vždy fungoval perfektne. Táto štatistika je nezvyčajná aj na medzinárodnej úrovni, pochváliť sa ňou môžu len veľmi veľké spoločnosti. Možno to na prvý pohľad nie je veľká výhoda, pretože existuje aj veľa iných faktorov, ale v skutočnosti je veľmi dôležitá. Bolo by veľmi nepríjemné, keby napríklad reklamné kampane privádzali návštevníkov, ale e-shop by nefungoval správne. Našťastie Shoptet je masívna, silná a stabilná platforma.
V porovnaní s niekoľkými inými platformami je administrácia je ľahko ovládateľná a je veľmi intuitívna. Naozaj nemusíte byť expert alebo profesionálny programátor, aby ste vytvorili e-shop od nuly. Grafické šablóny sú tiež veľmi pekné, ľahko použiteľné, užívateľsky prívetivé, možnosti postupne pribúdajú, rovnako ako aj doplnky.
Čo je podľa vás najväčšou výzvou pre e-shopy, ktoré uvažujú o expanzii? A čo bolo pri expanzii najväčšou výzvou pre Fabulo?
Medzinárodná expanzia je zložitá téma, ale je nevyhnutná, ak chce e-shop rásť. Ak už máte zásoby produktov, bola by škoda nevyužiť potenciál a nerozšíriť svoj trh. Ak e-shop expanduje do zahraničia, určite sa stretne s ťažkosťami, bolo by ťažké vymenovať všetky prekážky. Spomenul by som len jednu, ktorá je aktuálna aj u nás. Ťažko sa prispôsobuje miestnym potrebám z hľadiska možností dopravy, keďže každý región má svoj obľúbený spôsob dopravy.
Aby som uviedol príklad, na Slovensku používame väčšinou DPD, preto by bolo logické a efektívne využívať DPD aj v Maďarsku. V Maďarsku však zákazníci uprednostňujú GLS a kým DPD v Maďarsku ponúka na prepravu 48 hodín, pri GLS je to len 24 hodín. Ak sa tomu chceme prispôsobiť, musíme robiť kompromisy. Vzhľadom k tomu, sme boli nútení podpísať zmluvy s 2 kuriérskymi spoločnosťami, musíme s nimi dodržiavať a aktualizovať podmienky, musíme pripravovať balíčky samostatne, ak dôjde k reklamácii, niečo sa pokazí alebo sa stratí, musíme to riešiť u dvoch rôznych firiem a mohol by som pokračovať v zozname.
Čo si myslíte, prečo je váš e-shop výnimočný, čo viete viac alebo lepšie ako väčšina?
Myslím si, že je pár vecí, ktoré robíme inak. Možno je to klišé, ale máme radi odbor, v ktorom pracujeme. Keďže som pracoval aj ako masér a mnohé naše produkty aj teraz aktívne používam v rámci zdravého životného štýlu. Zdravý životný štýl je blízky všetkým členom nášho tímu a naše produkty naozaj poznáme a je to vidieť aj na našom e-shope. Medzi kolegami je aj veľa masérov, učiteľov jógy, kozmetičiek a takmer každý sa pravidelne venuje nejakej športovej aktivite. Úprimne veríme, že pohyb je neoddeliteľnou súčasťou zdravého a dlhého života.
Môžete vyzdvihnúť niektorú časť spoločnosti, možno tím, ktorý je z hľadiska procesov dôležitý?
Aby som bol úprimný, nie, nemôžem, pretože každá časť je sama o sebe veľmi dôležitá.
Napríklad náš zákaznícky servis je výnimočný, som veľmi hrdý na svojich kolegov, bez nich by sme neboli tam, kde sme, tým som si istý. Nie je náhoda, že na sociálnych sieťach a na porovnávačoch cien je o nás toľko pekných slov. Keďže naše produkty poznáme a používame, vieme vám pomôcť vybrať ten správny. Ak sa vyskytne problém, sme pripravení prevziať zodpovednosť a robíme všetko pre to, aby sme situáciu napravili, aby boli naši zákazníci spokojní. U nás nekončíme proces odoslaním balíka, ale zákazníci sa nás môžu kedykoľvek opýtať na akúkoľvek otázku. Ak niečo na našej stránke nie je, radi sa na to pozrieme a overíme, či to nevieme odniekiaľ objednať. Z dlhodobého hľadiska sa tento postoj vypláca.
Z hľadiska veľkosti tímov je najväčší tím zákazníckych služieb, no treba spomenúť aj našich skladníkov, ktorí firme pomáhajú s rýchlymi procesmi. Rovnako treba spomenúť aj našich odberateľov a kolegov, ktorí neustále hľadajú nové úspešné produkty, reagujúce na potreby trhu. Alebo marketingový tím, vďaka ktorému sú naše produkty viditeľné a sme viditeľný aj pre našu cieľovú skupinu. Chcel by som vyzdvihnúť aj nášho developera, s ktorým sa pravidelne stretávame, aby sme kreatívne premýšľali a hľadali riešenia. Vďaka tomu máme jedinečný skladový systém a softvér na analýzu produktov, takže môžeme rýchlo a precízne reagovať.
Ak by som mal spomenúť strategický faktor, povedal by som, že sme chceli a boli sme schopní rásť, navyše to bol náš plán. Na to sme potrebovali vhodný systém a samozrejme množstvo ďalších vecí: chuť riskovať, ochotu zlepšovať sa, budovanie tímu a veľa práce. Na vytváraní stratégie a plánu, budovaní tímu a meraní našich procesov spolupracujem s dvoma veľmi šikovnými a skúsenými poradcami, okrem iného aj vďaka nim krivka Fabulo mieri smerom hore.
V Budapešti sa nachádza showroom Fabulo, kde je možné vidieť a vyskúšať vaše výrobky. Čo myslíte, je to dôležité? Je fyzický obchod alebo showroom dôležitý pre online podnikanie, aby mohlo úspešne fungovať?
Nie som si istý, či je kamenný obchod veľmi potrebný, ale pre zákazníkov je určite pozitívne, že ak chcú, majú možnosť nás navštíviť a vyskúšať si produkty. Dôležité je byť dôveryhodný a dôveru budovať, ale robíme aj všetky iné aktivity, aby sme presvedčili našich zákazníkov. Na našej webovej stránke zdieľame veľa informácií, obrázkov a videí o produktoch, takže sa zákazníci môžu ľahko rozhodnúť, či produkt v našej ponuke vyhovuje ich predstavám a zároveň sa môžu kedykoľvek obrátiť na kolegov zo zákazníckeho servisu, ktorí im radi odpovedia na akékoľvek otázky. Takže, aby som odpovedal na otázku, som si istý, že kamenný obchod pomáha vybudovať dôveryhodné podnikanie, ale som si tiež istý, že nie je nevyhnutný.
Zároveň chcem dodať, že od určitej veľkosti treba kombinovať online a offline model – samozrejme len vtedy, ak chce byť firma dominantným hráčom na trhu. Ako príklad tejto kombinácie by som uviedol Alzu alebo eMag.
Počas nášho rozhovoru ste niekoľkokrát s úctou spomenuli svojich kolegov. Spomínali ste, že by nebolo možné postaviť Fabulo bez dobrého tímu. Môžete nám poskytnúť obraz o ľudskom kapitáli firmy?
Naozaj si myslím, že v našom prípade je tajomstvom úspechu tím. Chvíľu som robil všetko sám, no po určitom bode som sa musel rozhodnúť, či chceme rásť alebo nie. Bolo to rozhodnutie, ktoré som musel urobiť, a nebolo ľahké. Po chvíli som začal delegovať náročnejšie úlohy.
Máme sedem členný tím nadšencov zo zákazníckeho servisu čakajúci na otázky a dotazy zákazníkov. Nákup som robil dlho sám, ale teraz na tom pracujú 4 ľudia: vyberajú správne produkty, hľadajú spôsob – ako ich kúpiť, nahrávajú ich na stránku a robia ďalšiu s tým súvisiacu prácu. Inhouse robíme aj marketing, na tom pracujú 3 ľudia, vrátane mňa. Je to veľmi dôležité, pretože musíme nájsť spôsob ako generovať predaj. V účtovnom tíme pracujú 3 ľudia, keďže máme toľko veľa zákaziek z 3 krajín, v ktorých pôsobíme a musíme kontrolovať pravidlá, predpisy a termíny. Účtovné oddelenie potrebuje veľkú dôveru, v účtovníctve pracuje moja mama aj sestra. Moja manželka síce aktívne nepracuje vo firme, ale veľmi pomáha svojimi nápadmi a cennými pripomienkami.
Mimo firmy máme ľudí, s ktorými spolupracujeme na grafickom dizajne, prekladoch, HR, hľadaní nových kolegov a na budovaní systému finančnej analýzy, aby sme mali zdravý cash-flow. Máme tiež veľmi šikovného vývojára, ktorý v prípade potreby ad-hoc upravuje kódy Shoptetu, prípadne vyvíja iné riešenia na prepojenie systému Shoptet s inými programami.
Keď hovoríme o tíme, nemôžeme vynechať tých najdôležitejších „členov“, našich zákazníkov. Bez ich dôvery by sme neboli nikde. Musím vyzdvihnúť našich pravidelných zákazníkov, ktorých sa snažíme odmeňovať aj vernostnými zľavami, aby u nás zostali aj v budúcnosti.
Wow. Máte pôsobivý tím…
Áno, ako som to už spomínal, už od začiatku podnikania som vedome plánoval rozšírenie tímu. Nebolo to však ľahké rozhodnutie. Obzvlášť ťažké je delegovať špecifické oblasti na ľudí, ktorí sú šikovnejší a skúsenejší ako ja a veriť, že ich dokážem nasmerovať, alebo lepšie povedané motivovať. To, čo naďalej trénujem je viera v ostatných, že dokážu svoju prácu rovnako dobre, ak nie lepšie ako ja predtým. Druhou možnosťou by bolo, že by som robil všetko sám, avšak v tomto prípade by nemohla firma rásť, navyše by to bolo veľmi riskantné, pokiaľ by chod firmy závisel iba odo mňa.
Druhá možnosť je, že všetko robím ja, ale v tom prípade firma nemôže rásť, navyše je to veľmi riskantné keďže všetko závisí odo mňa. Skutočne verím, že sa mi podarilo nájsť ľudí, ktorí milujú svoju prácu a sú veľmi dobrí v tom, čo robia. A úprimne povedané, toto je to, na čom záleží.
Nevyhneme sa ani pandémií. Ako to ovplyvnilo firmu?
Samozrejme dotklo sa to aj našej firmy, nebolo isté, či dokážeme prežiť a dokedy môžeme pokračovať bez riadneho príjmu. Veril som, že sa to zlepší a krízu zvládneme. Ani som sa nepohrával s myšlienkou prepustiť niekoho z firmy alebo meškať s platmi. Na iných miestach sme sa snažili ušetriť, ale prvoradé bolo prevziať zodpovednosť za svojich zamestnancov a ich rodiny.
Ak by ste stretli niekoho, kto uvažuje o založení internetového obchodu, akú radu by ste mu dali? Na čo si dať pozor? Mali by začať alebo nie?
Iste, mali by začať, no treba si uvedomiť aj to, že úspech nepríde ľahko. Je potrebná tvrdá práca a spustenie internetového obchodu nie je jednoduchý spôsob, ako sa stať boháčom.
Konkurencia je na online trhu tvrdá, ale som si istý, že stále existuje veľa možností, ktoré je možné využiť. Každému, kto hľadá radu, navrhujem dôkladne analyzovať trh. Treba analyzovať, čo predávať, analyzovať konkurentov a všetko, čo je ovplyvnené prevádzkou. Potom treba analyzovať, či je majiteľ e-shopu dostatočne zručný na projekt, má dostatok peňazí a či je vytrvalý, aby bol úspešný. Ak je toto dané, je dané všetko pre úspech. Nerobil by som to, keby ma to nebavilo a nevidel som, že naša práca má zmysel.
Čo vás momentálne motivuje? Dosiahli ste, že s e-shopom úspešne pôsobíte v 3 krajinách, máte skvelý tím, fungujúci e-shop, prevádzka je vo všeobecnosti efektívna. Kam teraz profesionálne smerujete?
Moja práca ma veľmi baví a kým sa to nezmení a budeme mať viac pozitívnych ako negatívnych skúseností, určite by som v tom chcel pokračovať. Z dlhodobého hľadiska by som chcel expandovať na viac trhov, ale aj okrem expanzie je množstvo faktorov, v ktorých by som mohol zlepšiť seba alebo iné veci. Ja osobne by som sa chcel stať lepším lídrom, vo firme mať efektívnejšie systémy. Chcem urobiť všetko preto, aby sme pri časti procesov, kde personál netvorí pridanú hodnotu dosiahli maximálnu možnú mieru automatizácie. Zároveň tým umožním väčší priestor na osobný prístup k zákazníkom tam, kde je najviac potrebný.
Môžete sa s nami na záver podeliť, kde nachádzate inšpiráciu, ako sa vzdelávate?
Na úplnom začiatku môjho podnikania som cez víkendy navštevoval kurzy. V súčasnosti hľadám inšpiráciu najmä v knihách a podcastoch a samozrejme sa snažím nájsť odborníkov v rôznych oblastiach. Vďaka mojej dcérke, ktorá sa narodila v marci tohto roku, som sa vzdelával naozaj intenzívne, popri tom ako som ju nosil v nosiči, uspával alebo pri našich dlhých prechádzkach, som získal hodiny nových vedomostí. Ak niečo čítam alebo počujem niečo zaujímavé, snažím sa kontaktovať konkrétneho odborníka, ktorý s danou myšlienkou prišiel. Naposledy som počúval podcast o zlepšovaní procesov, kde jeden odborník zdieľal skvelé nápady a metódy. Ďalší týždeň už sedel v našej zasadačke a spoločne sme premýšľali, ako zlepšiť naše procesy a implementovať nápady, ako to robiť lepšie. Zhrnul by som to takto: ak sa môžem niečo nové naučiť, naučím sa to. Vždy sa chytím príležitosti posunúť sa ďalej.
Napísať komentár