Premýšľali ste už niekedy nad tým, čo obnáša práca obchodníka v oblasti SaaS? Nazrite do zákulisia nášho obchodného tímu. V rozhovore s Barborou Bačíkovou, ktorá pôsobí na pozícii Sales Ambassador, sa dozviete viac o tom, ako funguje obchodný tím v Shoptete, kde hľadá motiváciu po rokoch v tejto brandži, ale aj to, ako vyzerá súčasná e-commerce scéna na Slovensku.
Aká bola tvoja cesta do Shoptetu a sveta e-commerce?
K svojej prvej práci v obchode som sa dostala hneď po ukončení bakalárskeho štúdia, nastupovala som na pozíciu junior obchodného zástupcu v Zľavomate. Hoci som vtedy ešte žiadnu skúsenosť s obchodom nemala, táto oblasť ma veľmi zaujímala a počas 4 rokov som tu nazbierala mnoho skúseností.
Počas tohto obdobia som si zároveň dokončila druhý stupeň VŠ a taktiež MBA štúdium, stále ma to však ťahalo viac k technickej oblasti. Vyskúšala som si aj prácu obchodníčky v marketingovej agentúre, kde som nazrela do sveta digitálneho marketingu, najviac ma tam zaujali práve e-shopy a celkovo oblasť e-commerce. Pamätám si, že ma celkom bavila aj tvorba webstránok, ktorú sme mali ešte počas VŠ.
Keď prišla pracovná ponuka zo Shoptetu, nebolo veľmi nad čím váhať, bola to oblasť, ktorá ma zaujímala a chcela som v nej pracovať. Lákal ma data-driven sales, predávať SaaS produkt teda bolo ideálnou výzvou.
Spomínaš, že si mala celkom blízko k technológiám a táto oblasť ťa bavila, zvládne však pozíciu obchodníka v Shoptete aj niekto, kto prichádza z úplne iného odboru?
Myslím si, že všetko sa dá naučiť, v Shoptete máme navyše skvelý vzdelávací systém. Dôležitejšie sú skôr predpoklady ako obchodné zručnosti a schopnosť komunikácie s klientom. Máme kolegu, ktorý prišiel z úplne inej brandže, učil sa za pochodu a dnes je z neho plnohodnotný člen tímu. Určite je však výhodou, ak sa človek orientuje v oblasti e-commerce už predtým, než príde sem, urýchli to následný proces onboardingu.
Aké boli tvoje začiatky v Shoptete? Čo čaká každého nováčika v obchodnom tíme?
Pamätám si na jednu zo svojich prvých úloh, mala som vytvoriť testovaciu verziu e-shopu a tú následne odprezentovať klientovi. Nováčikov čaká v Shoptete systematický onboarding, prejdú si každým oddelením, sledujú stretnutia seniornejších obchodníkov. Pri ich prvých stretnutiach s reálnymi klientmi majú k dispozícii supervízora, najčastejšie ich mentoruje Head of Sales, nemusia sa teda obávať, že by boli hodení do vody.
V Shoptete už pôsobíš pár rokov, čo ťa na tejto práci najviac baví a napĺňa?
Asi rôznorodosť klientov, s ktorými pracujem. Niektorí iba začínajú s online podnikaním, iní môžu byť ostrieľaní e-shopári. Je vždy zaujímavé vypočuť si ich potreby a výzvy, ktorým vo svete e-commerce čelia. Každý klient je iný, má iné potreby, je potrebné mu načúvať a hľadať spôsoby, kde by Shoptet vedel pomôcť aj jeho podnikaniu. Je super pocit, ak po čase vidím, ako Shoptet pomohol klientovi ušetriť peniaze, zautomatizovať procesy a klient si ho pochvaľuje.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že predávaš stále rovnaký produkt, avšak nie je to úplne tak. Každý klient vie Shoptet využiť inak, a preto musíš stále hľadať iné riešenia, vždy je to pre mňa nový „challenge“. Ak sa mi podarí získať nového klienta, je to zakaždým také malé víťazstvo.
Zároveň ma na tejto práci baví Shoptet ako produkt, je skvelé vidieť, že firma nespí na vavrínoch a stále prináša nové vylepšenia a služby. Okrem Shoptetu samotného tu máme napríklad vlastnú platobnú bránu Shoptet Pay, ktorú si vie klient veľmi rýchlo a jednoducho spustiť z vlastnej administrácie. Je pre mňa veľmi dôležité to, že predávam produkt, ktorý je kvalitný a sama mu verím.
Existuje nejaký obchod, na ktorý si obzvlášť pyšná?
Spomeniem nášho klienta Oldherold, kde išlo o dosť komplexný proces, ktorý trval takmer 2 roky, no nakoniec úspešne prešli na Shoptet a momentálne riešime dokonca expanziu do zahraničia.
Bola si pri vzniku slovenského obchodného oddelenia, kam sa podľa teba za ten čas stihol Shoptet na Slovensku posunúť?
Ako som už spomínala, Shoptet je firma, ktorá neustále inovuje a za ten čas sa stihol posunúť produkt míľovými krokmi vpred. Pribudlo tiež množstvo doplnkov, nové služby a možnosti pre našich klientov. To všetko pomáha aj pri mojej práci obchodníčky, nakoľko viem klientom ponúknuť viac možností a lepší servis.
Postupne sme vyladili procesy aj v rámci nášho tímu, pribudli nám kolegovia na pozíciách BDR (Business Development Representative), ktorí nám pomáhajú pri hľadaní nových príležitostí a dohadovaní obchodných schôdzok. Ak k nám nastúpi človek dnes, má to určite o niečo jednoduchšie v porovnaní s našimi začiatkami.
Taktiež sa začalo pracovať viac aj na slovenskom marketingu, zlepšuje sa imidž a povedomie o Shoptete medzi slovenskými klientmi. Ak to porovnám s obdobím keď som začínala, je tu obrovský posun vpred. Pri prvom kontakte s klientom je veľkou výhodou ak o vás niekde počul a nie ste preňho úplnou neznámou. Zároveň je stále kam rásť, ešte nie sme na úrovni Česka, kde je Shoptet v oblasti e-commerce veľkým pojmom a počul o ňom snáď každý e-shopár.
Zúčastňujeme sa aj rôznych eventov zameraných na e-commerce ako napríklad Ecommerce Bridge LIVE, Ecommerce Day, UPTERDAM… V minulosti bolo takýchto akcií na Slovensku ako šafránu, posledný rok sa to však začalo rozbiehať a táto scéna ožila aj u nás. Je to skvelá príležitosť stretnúť sa s klientmi naživo a tiež networkovať s ľuďmi z našej brandže.
Keď už sme pri tých eventoch, na jednom z nich si mala možnosť viesť prednášku a moderovať diskusiu s jedným z našich klientov, ako hodnotíš túto skúsenosť?
Určite to bolo veľké vystúpenie z komfortnej zóny, ale akcia sa mi veľmi páčila. Aj takto by podľa mňa mal vyzerať obchod v našej oblasti, nemalo by to byť iba o tvrdom sellingu, ale tiež o budovaní imidžu expertov na e-commerce práve takýmito prednáškami a networkingom. Je potrebné vnímať témy, ktorými žijú online podnikatelia a vedieť im dať užitočné informácie, či rady. Aj to je na tejto práci zaujímavé, človek sa musí vedieť zorientovať v aktuálnych marketingových trendoch, logistike a mnohých iných oblastiach, ktoré súvisia s e-commerce.
Čo môže očakávať obchodník po pol roku vo firme?
Dosť to záleží od toho, s akou úrovňou do firmy človek prichádza. Pokiaľ ide o seniornejšieho obchodníka, ktorý už má určité skúsenosti, adaptácia bude oveľa rýchlejšia. Avšak po pol roku v Shoptete už môže aj junior obchodník očakávať to, že bude fungovať ako plnohodnotný člen obchodného tímu. Bude mať základný prehľad o produkte a poznať všetky procesy. Nájde si tú svoju rutinu a práca nebude vyžadovať toľko energie ako počas úvodného intenzívneho zaškolenia. Zároveň budú pribúdať aj uzatvorené obchody, čo znamená aj zaujímavú variabilnú časť mzdy.
Je tu priestor na kariérny rast? Aké možnosti ponúka Shoptet?
V rámci obchodného tímu je možnosť každý rok postúpiť na vyššiu pozíciu za predpokladu splnenia určitých KPI‘s. Tie sú stanovené realisticky, takže sa netreba obávať, že by išlo o nedosiahnuteľné méty. Osobne sa mi zatiaľ podaril postúpiť na vyššiu úroveň každý rok.
Tiež môžem spomenúť iniciatívy ako Sales academy, Product academy a rôzne interné workshopy, či eventy. Ak má človek chuť, vie v rámci Shoptetu vyrásť ako kariérne, tak osobnostne.
Práca obchodníka je pomerne dosť naviazaná na výkon a počet uskutočnených obchodov. Občas môže nastať situácia kedy sa ciele nedarí naplniť. Môže to súvisieť napríklad so sezónou, alebo rôznymi inými externými faktormi, ktoré sa nedajú ovplyvniť, čo môže pôsobiť frustrujúco. Ako sa s tým vyrovnávaš ty a čo by si poradila iným obchodníkom?
Určite je potrebné zachovať si pozitívny mindset. Takéto obdobia skrátka môžu nastať a to najhoršie, čo môžete spraviť je, že sa začnete „opúšťať“. Mne vždy pomôže, keď si spomeniem na podobné obdobie v minulosti a to, že nakoniec aj tak prešlo a opäť som sa dostala na úspešnú vlnu.
Spolu s Barborou sme vyspovedali aj jej českého kolegu Samuela. Pozrite si ich krátky videorozhovor.
Napísať komentár