„BDR v Shoptete? Je to obrovská škola obchodu,” hovorí Šimon Hazucha z obchodného tímu

Ubehlo len niekoľko mesiacov od vzniku nového oddelenia v Shoptete, no už dnes možno povedať, že išlo o krok správnym smerom. Ako vyzerá práca nášho Business Development Representative? S čím sa stretáva na dennej báze a ako hodnotí slovenských e-shopárov? Aj o tom nám v rozhovore porozprával Šimon Hazucha z BDR tímu.

Ahoj Šimon, prečo si sa rozhodol pre túto pozíciu a aká bola tvoja cesta do Shoptetu?

Moja cesta k salesu začala ešte počas vysokej školy. V tom čase som brigádoval v bare, kde som si uvedomil, že práca s ľuďmi ma veľmi baví. Následne som prešiel do retailu, kde ma taktiež bavila najmä komunikácia s ľuďmi. Napokon som sa dostal k svojej prvej pozícii obchodného zástupcu pre zahraničnú spoločnosť s platobnými terminálmi a odtiaľ som prišiel do Shoptetu.

Poznal si Shoptet aj predtým, alebo si naňho natrafil až pri hľadaní novej práce?

Shoptet som registroval aj predtým, prvýkrát som ho zachytil v období pandémie, kedy som sa uchádzal o pozíciu obchodníka. V tom čase som ešte nemal toľko skúseností a tak sme sa dohodli, že to zatiaľ necháme tak, ale určite zostaneme v kontakte. Asi po roku sa mi ozval šéf slovenského Sales oddelenia, David, či by som nemal záujem o juniornú pozíciu v jeho tíme. V tom čase v Shoptete začínali s BDR (Business Development Representative) oddelením, kde si ma vedeli predstaviť a zároveň to bola skvelá možnosť vyrásť popri skúsenejších kolegoch.

Experiment, ktorého výsledky sa ukázali už po niekoľkých mesiacoch

Poďme si bližšie vysvetliť čo to BDR znamená. Si prvým človekom na tejto pozícii, boli tvoje začiatky náročné? 

Áno, nastupoval som na pozíciu, ktorá dovtedy v Shoptete neexistovala. Tento systém organizácie sales oddelenia je trend, ktorý prišiel zo západných krajín, v našich končinách sme skôr výnimkou. Úlohou BDR je vyhľadávanie kontaktov pre obchodníkov, mapovanie trhu, prehľadávanie rôznych databáz a hľadanie relevantných leadov. Snažím sa odhadnúť potenciál jednotlivých kontaktov a pripravujem ich na stretnutia s obchodníkmi.

Aký bol dopad vzniku BDR oddelenia na fungovanie Salesu v Shoptete?

Na začiatku si asi nikto netrúfol povedať ako to bude fungovať, avšak výsledky sa dostavili pomerne rýchlo, čo bolo možné vidieť aj na množstve dohodnutých schôdzok. Určite sa potešili aj obchodníci, ktorým odpadla nejaká časť agendy a môžu sa tak sústrediť na iné veci. Zároveň nám to zvýšilo efektivitu nášho oddelenia, dnes ide drvivá väčšina uzatvorených obchodov práve cez BDR. Od spustenia tohto projektu sme postupne vyladili množstvo procesov, takže dnes je tá práca o niečo jednoduchšia/efektívnejšia.

Spomínal si predošlé skúsenosti v oblasti platobných terminálov, mal si predtým prehľad aj v e-commerce? Ak nie, bolo náročné sa do toho dostať?

Mal som iba nejaké základné informácie, avšak pri nástupe ma čakal dôkladný onboarding proces, kde nechýbalo množstvo školení ohľadom produktu, takže som sa postupne dostal do obrazu. Počas mojich prvých týždňov mi taktiež veľmi pomohli kolegovia, na ktorých som sa mohol obrátiť s akoukoľvek otázkou, a to platí aj doteraz. Zároveň mám skvelú podporu a mentoring od môjho manažéra Davida, ktorý sa nám intenzívne venuje a snaží sa nás posunúť vpred ako po individuálnej, tak aj tímovej stránke.

Shoptet je medzi slovenskými podnikateľmi čoraz známejší 

Čo hovoríš na Shoptet ako produkt, ktorý sa snažíš „predať“?

Shoptet je skvelý v tom, že tu máme vybudovaný celý ekosystém, takže klientom je čo ponúknuť. Nie je to teda iba o samotnom e-shope, ale aj o množstve vecí okolo toho, či už sa jedná o doplnky, našu platobnú bránu, partnerský program, alebo množstvo edukačného obsahu. Taktiež si postupom času všímam to, že Shoptet je čoraz populárnejší aj medzi slovenskými podnikateľmi, vnímajú ho a majú väčší záujem porozprávať sa o tom, ako by Shoptet mohol pomôcť ich podnikaniu.

Denne komunikuješ s klientmi, prechádzaš si ich e-shopy, podľa čoho vieš vybrať klienta, ktorému by dával prechod na Shoptet zmysel?

Je tam množstvo faktorov. Tým, že som už prešiel naozaj veľké množstvo e-shopov, viem vyhodnotiť kvalitu a potenciál daného projektu. Častokrát klienti neprikladajú e-shopovému riešeniu až taký veľký význam, čo je celkom na škodu. Týmto klientom sa snažím vysvetliť, že majú fajn produkt, ktorý je na trhu konkurencieschopný a má veľký potenciál, avšak prvým krokom k úspechu v online svete je kvalitný a funkčný e-shop. To ma na tejto práci celkom baví, keďže klientom častokrát „otváram oči“ a ukazujem nevyužitý potenciál ich podnikania.

Ako vyzerá tvoj bežný deň v práci?

Do kancelárie chodím okolo 7-8, najprv si riešim nejakú administratívu, vytvorím si call-list s e-shopmi, ktoré by som chcel počas dňa osloviť. Nasleduje cold-calling, čo je vlastne prvý kontakt s klientom. Taktiež tam mám nejaké dohodnuté cally z predošlých dní. Klienti sú zastihnuteľní väčšinou do 16:00. Na konci dňa je tam opäť priestor pre nejakú administratívu, rozoslanie e-mailov.

Ktoré vlastnosti by mal mať ideálny kandidát na túto pozíciu? Zvládne to aj introvertnejšia povaha?

Zaujímavá otázka, je to asi individuálne, máme v tíme obchodníkov, ktorí sú introverti a majú super výsledky. Hlavne je potrebné nebáť sa zdvihnúť telefón a osloviť zákazníka. Čo sa týka vlastností, určite je tu potrebná disciplína a schopnosť time-managementu. Nejedná sa o prácu, kde nad tebou celý deň stojí šéf a sleduje, čo robíš. Je potrebné byť aktívny, inak ťa to časom dobehne a výsledky nebudú ideálne. Taktiež je potrebné mať biznis cítenie, aby človek vedel nadviazať konverzáciu s klientom, ukázal mu možnosti, ktoré možno doteraz prehliadal.

Veľkým benefitom je možnosť kariérneho a osobnostného rastu

Je motivácia podobná ako na iných obchodných pozíciách?

Som rád, že môžem byť súčasťou budovania kvalitných e-shopov. Tiež ma veľmi poteší, keď mi po úspešnom obchode kolegovia poďakujú za skvelé mítingy a klientov, ktorých Shoptet nadchol a sú otvorení spolupráci. Motivujúce je taktiež finančné ohodnotenie, ktoré okrem fixnej zložky zohľadňuje aj výkon. V neposlednom rade môžem spomenúť aj možnosť kariérneho rastu, jedná sa o juniornú pozíciu, z ktorej je možné sa po čase vypracovať vyššie. Popri mojich skúsenejších kolegoch môžem povedať, že je to obrovská škola obchodu. Vidím to aj na sebe, od svojho príchodu do firmy sa cítim oveľa komfortnejšie pri komunikácii s klientmi, a taktiež som nabral mnoho skúseností z oblasti e-commerce.

Ako hodnotíš firemnú kultúru?

Veľmi pozitívne, zišli sme sa tu skvelá partia, v bratislavskej kancelárii je vždy super atmosféra. Som rád, že sme si s kolegami sadli a nemáme problém spolu tráviť čas aj mimo práce. Je tu taktiež možnosť utužovať vzťahy v rámci mnohých eventov, ktoré firma organizuje.

Čo by si odkázal prípadnému kandidátovi, ktorý zvažuje prácu v Shoptete?

Mal by byť pozitívne naladený a mať chuť do práce, začiatky možno budú ťažšie, ale ak zaberie, výsledky na seba nenechajú dlho čakať. Zároveň je táto pozícia skvelá pre všetkých, ktorí chcú kariérne, či osobnostne vyrásť, ako som spomínal, je to veľká škola obchodu. Ak niekoho zaujíma e-commerce alebo oblasť sales, je to super príležitosť ako naštartovať svoju kariéru.

Chceš sa pridať do nášho tímu? Pozri si aktuálne voľné pozície

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov