Podnikanie nie je pre každého. Kým niekomu ide hladko, iného dokáže práca na vlastnú päsť pekne potrápiť. Ste vo fáze, že už máte vymyslený biznis plán, tvoríte si e-shop a chystáte sa do toho skočiť po hlave? Potom vás žiadny článok nepresvedčí to nevyskúšať. Mali by ste si ale sami kriticky zhodnotiť, či ste na takú prácu pripravený. A či pre ňu máte správne vlastnosti a návyky. Ak nie, je správny čas na tom zapracovať.
Vaša myseľ prekypuje nápadmi, radi skúšate nové veci, tvoríte a vymýšľate. V tretine alebo polovici celého procesu ale preskočíte inam. Alebo vás to jednoducho prestane baviť a začnete pracovať na niečom úplne novom. Ak vás toto len trochu vystihuje, zamyslite sa nad tým, akú motiváciu potrebujete k tomu, aby ste veci naozaj dokončili. Založenie e-shopu aj ďalšie procesy, ktoré bude potrebné nastaviť a vykonávať, to všetko je potrebné dotiahnuť do detailu. Každá zmluva, obchodná ponuka alebo len komunikácia so zákazníkom bude vyžadovať, aby ste boli schopný rokovania dokončiť a uzavrieť. A ak to neurobíte obratom, budú sa vám hromadiť ďalšie a ďalšie veci na vybavenie, ktoré vás budú zaťažovať a môžu vás úplne zahltiť. Riešte všetko včas, obratom, dokončite rozrobenú prácu. Nastavte si proces, ktorý vám s tým pomôže. Či už to sú písané plánovače úloh, diáre alebo rôzne online nástroje – Trello, Freelo a ďalšie.
Ak začínate svoju one- (wo)man-show a chystáte sa minimálne zo začiatku starať o svoj e-shop sami, nespoliehajte sa na to, že vám niekto pomôže s dôležitými rozhodnutiami. Ktorý e-shop zvoliť? Ktorého dopravcu? Aké ceny? Do ktorých krajín dodávať? Ktorú platobnú bránu využívať? Aké zvoliť veľkoobchodné podmienky pre moje potenciálnych odberateľov? Na internete je veľa diskusií, z ktorých sa dá čerpať. Akúkoľvek otázku ohľadne e-shopu môžete prediskutovať napríklad v našej Shoptet poradni, kde je cez 6 000 e-shopárov a tí sa radi podelia o svoje skúsenosti. Rozhodovať sa ale nakoniec musíte sami. Pre niekoho prirodzená a jednoduchá záležitosť, pre iného to však môže byť problém. Rozhodovanie o dôležitých veciach môže spôsobovať stres. Zlepšujte svoju schopnosť rozhodovať sa. Nastavte si pre rozhodnutie deadline a získajte pre jednotlivé varianty čo najviac podkladov, ktoré vám pomôžu veci rozhodnúť rýchlo a racionálne.
Mať vlastný biznis často znamená, že ho máte stále plnú hlavu. E-maily a otázky na produkty v e-shope chodia v priebehu celého dňa aj večera, na sociálnych sieťach sa predpokladá, že ste aktívny takmer stále. Oneskorenia v komunikácii môžu odviesť záujemcov o váš tovar ku konkurencii. Kým sa vám teda nestrieda niekoľko ľudí na zákazníckej podpore, ste na to sami a váš obrat je mimo iného ovplyvnený práve vašou schopnosťou odpovedať dobre a včas.
Okrem komunikácie je to ale samotný biznis, ktorý vám nemusí dať spať. Dane, obraty, povinnosti, nastavovanie reklám, činnosti na sociálnych sieťach, vedenie skladu a ďalšie aspekty podnikania sú vo vašich rukách, minimálne na začiatku. Na veľa procesov si zvyknete a časom vás už toľko zaťažovať nemusia. Na iné nastavíte upomienky, tie ďalšie časom delegujete, ak vám e-shop začne zarábať a budete si môcť dovoliť zamestnanca. S prázdnou hlavou ale skôr nepočítajte, naopak aktívnejšie hľadajte cesty, ako si od starostí uľaviť. Nemusí to byť len nastavenie procesov, ktoré vám mnohé uľahčí, ale aj prechádzky do prírody, čítanie alebo cvičenie – čokoľvek, čo vás na chvíľu prenesie inam.
Online biznis nie je pre bábovky. Nedarí sa vám? Neberte si to osobne a zaberte. Spýtajte sa svojich zákazníkov, čo robíte zle, v čom by ste sa mohli zlepšiť. Nebojte sa opýtať v diskusných skupinách, trebárs na Facebooku. Prestaňte sa obhajovať, že na viac nemáte, že nemáte grafika, že máte silnú konkurenciu alebo nie ste tak schopní, ako by ste podľa vás mali byť. Otvorte sa názorom ostatných a pozrite sa na svoj biznis ich očami bez toho, aby sa vás to dotýkalo osobne. Feedback je od toho, aby vám poskytol náhľad na to, čo sami prehliadate a o čom možno ani neviete. Je to jeden z najlepších spôsobov, ako dostať v relatívne krátkej dobe veľké množstvo podnetov, ktoré vás môžu posunúť dopredu. Pýtajte sa, otvorte sa názorom ostatných a zoberte si z nich to podstatné. A nezabudnite to aplikovať do praxe.
Chodíte spať po polnoci, vstávate o koľkej chcete. Víkendy prespíte. Čas vám uteká, nenudíte sa, ale prokrastinujete. Máte pocit, že tak nejako pracujete celý deň, ale s výkonom to nie je žiadna sláva. Prevádzkovanie e-shopu nie je anarchia. Vyskúšajte si trackovanie svojho času – koľko času naozaj reálne výkonne pracujete, koľko máte voľna, ako dlho vám zaberú denné rituály, jedlo, spánok. Aby sa z vášho života nestalo nepretržité podnikanie, je potrebné si nastaviť aktívny režim, kedy ste naozaj výkonný a sústredený, a pasívny režim, kedy naopak odpočívate a ste na príjme len kvôli otázkam zákazníkov – prípadne odpočívate úplne a ste offline (napríklad ste si nastavili automatické odpovede, že sa ozvete neskôr počas pracovnej doby).
Nemusíte obchádzať všetky slovenské konferencie, študovať „podnikateľstvo“ ani denne čítať všetky novinky z online biznisu. Dôležitou súčasťou prevádzkovania e-shopu je ale nutnosť držať krok s tým, ako sa trh premieňa. Majte prehľad o tom, kto sú vaši zákazníci, na ktorých sociálnych sieťach sa najviac pohybujú, akého dopravcu preferujú alebo ktoré platobné metódy sú pre nich teraz najpraktickejšie. Dajte aspoň občas šancu nejakému podnikateľskému médiu, vypočujte si biznisový podcast alebo pozrite videá s novinkami na Youtube alebo Vzdělávej.se. Na Facebooku sledujte stránky, ktoré publikujú novinky z odboru. Aspoň raz za rok dajte šancu aj nejakej tej konferencii – môže vám v mnohých sférach online podnikania rozšíriť obzory a stretnete tam veľa ľudí, ktorí riešia rovnaké problémy ako vy.
Napísať komentár