Matcha Tea: Vymysleli moderný spôsob podávania matchy, dnes sú jedným z najväčších dovozcov v Európe

Kým ešte pred pár rokmi bol čaj matcha výsadou Japoncov a čajových znalcov, teraz sa o ňom hovorí všade. Stal sa z neho fenomén. Český a európsky boom majú na svedomí aj Petr Patočka s jeho Matcha Tea. Ako sa im to podarilo? To sa dozviete v našom rozhovore.

Prečo myslíte, že teraz čaj matcha zažíva taký boom?

Pretože sme to dobre nastavili. (Smiech)

Nemyslím len v Česku, ale aj v zahraničí.

Nastavili sme boom aj v zahraničí. Ba nie, berte to tak, že trochu zveličujem. Aj keď určitý podiel na tom máme. Ide o jednu zásadnú vec – matcha je tradičný ceremoniálny čaj z Japonska, ktorý je na svete už 800 rokov a tiež to gro jeho pitia vždy súviselo s čajovým obradom. Do roku 2010 sa tento čaj tak nepil, poznali ho hlavne v Japonsku. Ale potom sa o neho začali zaujímať americké a japonské univerzity. Začali ho skúmať a zistili, že má z nutričného hľadiska úžasné vlastnosti. Naviac sa pije inak ako bežné čaje, tie lúhujete. Ale u matchy pijete celé čajové lístky a tým sa enormne zvyšuje podiel látok, ktoré do seba dostávate. Ďalšou zásadnou vecou je aj špecifické pestovanie.

Myslíte pestovanie na zatienených plantážach?

Presne tak. Vďaka nemu v matcha vzniká vyššie množstvo chlorofylu, ktorý so sebou nesie antioxidanty, vitamíny, aminokyseliny a ďalšie látky. Aj preto je matcha zhruba desaťkrát silnejší než bežný zelený čaj. Vedľa týchto skvelých hodnôt sa pod obrovským boomom matchy podpísal aj úplne nový spôsob podávania a za tým práve stojíme my. Neboli sme úplne prvý, kto s matchou v Česku začínal, ale boli sme prví, kto ho začal podávať moderne. A to nielen tu, ale aj v Európe. Prišli sme s 2gramovými vrecúškami a šejkrom. V tom som videl ten najväčší potenciál.

Vy ste ten čaj jednoducho prispôsobili dnešnej zrýchlenej dobe.

Áno, pretože presvedčiť ľudí, aby ho pili tradičným zdĺhavým štýlom – to by bolo nereálne. Ale zároveň som mal obavy, ako sa na to budú pozerať v Japonsku. Nechcel som porušiť dané pravidlá a akúsi karmu toho čaju. Tak som sa s 2gramovými vrecúškami a šejkrom vydal do Japonska a nechal si to tam doslova schváliť. Stretol som sa s tromi veľmi významnými osobami, ktoré sa celý život zaujímajú o čaj. Jedným z nich bol profesor Watanabe, ktorý vyučuje všetko okolo čaju na vysokej škole v Shizuoce.

A čo vám na nový spôsob pitia match povedal?

Povedal mi, že je to skvelý nápad. A rovnako tak tí dvaja druhí ľudia. Oni totiž všetci Japonci majú tú vlastnosť, že sú otvorení inováciám a neboja sa ísť do niečoho inak. Doslova mi to schválili. Takže sme to potom spustili a reakcia ľudí bola neskutočná. Do týždňa sme mali všetko vypredané. Postupne nás nasledovali aj ďalšie firmy z čajového biznisu, hoci si z nás na začiatku robili srandu. Rovnako tak majitelia čajovní, tí boli priamo proti nám. Brali to ako hanobenie matchy. Ale ja som vedel, že máme schválenie od tých najfundovanejších, takže som si z toho veľa nerobil. Dnes sme jeden z najväčších dovozcov čaju matcha v Európe – v tej východnej sme dokonca jednička, v Európe celkovo trojka.

Čo vám pomohlo presadiť sa vo veľkej konkurencii ďalších firiem?

Určite to, že sme matchu dostali do tých 2gramových sáčkov. Sú navyše zárukou toho, že je neustále čerstvý. Je to čaj veľmi citlivý na vonkajšie vplyvy. Na rôznych zľavových serveroch sa dnes bežne predáva v 100 i 200gramových baleniach. Ale kto matcha pozná, nikdy by si ho takto nekúpil. Síce ušetríte, pretože je to samozrejme lacnejšie, než si kupovať 2gramové vrecúška … Lenže akonáhle čaj otvoríte, do týždňa sa jeho vlastnosti diametrálne zmenia a jeho kvalita celkovo degraduje. Nehľadiac na to, že drvivá väčšina „lacných“ matcha nie je originál z Japonska, ale náhradka z Číny. My predávame len originál, ale máme aj ďalšie benefity, ktoré sú pre zákazníkov dôležité. Napríklad 3 druhy bio certifikácie a každú dovezenú šaržu testujeme na výskyt pesticídov, ťažkých kovov, kvasiniek, plesní, mikroorganizmov a ortuti. Všetky testy hneď po obdržaní zverejňujeme a sú k stiahnutiu na našom webe. Možno aj preto sa náš Matcha Tea stal produktom roka 2016 na Heuréke.

Vráťme sa ešte z Európy domov. Aké bolo uvádzať matcha v novej forme na český trh.

Nebolo to zase tak ťažké, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Zásadné bolo, že sme mali v ruke kvalitný produkt. V tú chvíľu sa vám dobre robí aj marketing.

Takže ste sa ani v tých začiatkoch nestretli s konzervatívnosťou Čechov? Hovorí sa totiž, že tu sa nové veci prijímajú len ťažko.

Nestretli. Myslím, že je to vždy otázkou toho, akým štýlom to podáte. My sme sa k tomu nikdy nestavali tak, že potrebujeme predať. Nešli sme na to tým tvrdým sales marketingom. Brali sme to tak, že tu ľudí učíme niečo nové. 90% investovaných peňazí do marketingu išlo v tej dobe na osvetu a tvorbu článkov. Robili sa rôzne výstupy v televízii, tlačili sa recepty a ďalšie materiály. To bolo na prvom mieste – spoliehali sme na to, že keď ľudí článok o čaji zaujme, pôjdu a vyskúšajú ho. A pomohol nám aj náš názov, pretože miesto matcha, čo je samotný čaj, novinári začali používať výraz matcha tea. Čo je naša značka, ale v podstate je to vlastne patvar.

Ako to?

Mat v japončine znamená práškový a cha je čaj. Takže matcha tea je vlastne práškový čaj čaj, totálny nezmysel. Keď som na začiatku vymýšľal názov a vyberal doménu, matcha.cz už bola registrovaná. Tak som si povedal, že urobíme nejakú skomoleninu a vymyslel práve matcha tea. Ale čo ma nenapadlo, že potom začnú matcha tea hovoriť všetci, vrátane novinárov. Takže keď písali o čaji matcha, písali o ňom ako o matcha tea. Bez toho by to tak mysleli, robili nám vlastne reklamu. Aj to bol svojím spôsobom významný pomocník v tom, aby sme sa dostali do povedomia.

Ako sa váš marketing premenil? Predsa len situácia sa od vašich začiatkov dosť premenila.

To áno. Do roku 2016 sme tu nemali skoro žiadnu konkurenciu, ale teraz už je tu pár firiem, takže na to musíme reagovať a brať to do úvahy pri tvorbe stratégie. Určite budeme musieť do marketingu viac investovať, ale už sme našťastie v pozícii, kedy si to môžeme dovoliť. Skôr to bolo jednoduchšie – objednávky prichádzali samy. Zadarmo sme sa dostávali do sledovaných relácií Českej televízie, Primy a ďalších staníc. Dnes už je to tak, že potrebujeme viac posilňovať náš brand, už nie sme v rovine obyčajnej edukácie.

Ako dôležitý podiel mal podľa váš marketing na vašom úspechu?

Určite jeden z najväčších. Veľmi pomohli aj sociálne siete. Na Facebooku vtedy ešte neboli pravidlá tak ostré ako dnes a za pár korún sme mohli osloviť obrovský počet ľudí. Takže keby som to mal vyčísliť, marketing mohol na začiatku za zhruba 70% nášho úspechu. Veľkú úlohu zohrali aj stovky ciest po Českej republike. Jazdili sme na festivaly, slávnosti miest, prezentovali sme matcha v obchodoch a na veľa ďalších akciách.

Tiež dosť šliapete do obsahu.

Presne tak. Matcha je totiž geniálny produkt v tom, že generuje veľa zaujímavých tém. A keď už neviete, čo dať na Facebook alebo Instagram, vždy tam môžete postnúť nejaký recept. Je to neobmedzená studnica možností. V tom máme veľkú výhodu, pretože nie každý produkt je taký.

PR a marketing si robíte sami alebo spolupracujete s agentúrami?

PR som si najskôr robil sám. Potom som ale zistil, že už na to jednoducho nemám kapacitu, tak sme najali človeka a následne agentúru. Online reklamy som ale ešte nejakú dobu robil ďalej. No a potom už som nezvládal ani ten, tak sme si najali agentúru. V roku 2018 ale príde zásadná zmena. Budeme stavať vlastný PR tím. Mesačné investície do agentúr sú už tak vysoké, že sa nám oplatí robiť to interne.

Ako úzko s agentúrami spolupracujete? Kto prichádza s námetmi?

Funguje to obojstranne. Niekedy vymyslíme zaujímavú akciu alebo súťaž v našom tíme a informujeme ľudí z agentúry. Inokedy s nápadom prídu oni. Uvedomujem si, že by sme toho mohli robiť oveľa viac, ale nie je úplne ľahké ma o niečom presvedčiť. Zvlášť napríklad v tom, že nemám pravdu. (Smiech) Spoločník Jirka Šimončič by mohol rozprávať. Zase ale, keď mi niekto podá rozumné argumenty, dokážem uznať, že sa mýlim. Tým chcem povedať, že som na výstupy dosť náročný.

Ako to myslíte?

Skrátka si uvedomujem, že menej je koľkokrát lepšie než viac. Preto radšej produkujeme menej, ale naozaj kvalitného obsahu, než aby som bombardovali ľudí zbytočnosťami a išli sme do nich agresívnou formou. Je mi jasné, že keby sme sa do toho pustili viac „zostra“ už v roku 2012, mohli sme byť dnes niekde inde. Možno ďalej, ale to je otázka, ktorú ovplyvňuje veľa faktorov. Ja sa snažím firmu robiť hlavne pre radosť, nielen pre peniaze. Tak ma to baví a to je pre mňa úplne zásadné.

Facebook vám robí tiež agentúra? Nie, ten dodnes riešim sám, čo je pre veľa ľudí veľké prekvapenie. Táto činnosť je pre mňa jedinečnou možnosťou kontaktu s koncovým spotrebiteľom. Pracovne sa dostanem do styku iba s majiteľmi firiem alebo distribútormi, ale s koncovými spotrebiteľmi už nie. Práve na Facebooku mám možnosť vidieť, ako ľudia reagujú a aké sú ich potreby. Trebárs keď skončil náš výrobca matcha tyčiniek, spýtal som sa ich, či by ich chceli ďalej a ktoré príchute ich lákajú najviac. Prišlo asi 200 komentárov. Sú to pre nás veľmi cenné informácie a aj pre zákazníka je fajn vidieť, že je pre nás jeho názor dôležitý.

Prečítajte si ďalšiu časť rozhovoru o zakladaní e-shopu aj tvorbe dizajnu.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov