Základy práce s Google Analytics: filtrujte a zistite, kto navštevuje váš e-shop – 2. diel

Pomocou Google Analytics získate prístup k mnohým zaujímavým údajom a štatistikám, ktoré vám uľahčia podnikanie s e-shopom. Pomôžu vám pochopiť, kto váš e-shop navštevuje a ako vylepšiť procesy. Tentoraz sa zameriame na tri dôležité funkcie, vďaka ktorým využijete Google Analytics ešte efektívnejšie.

Prirodzenou súčasťou podnikania s e-shopom je aj zber a vyhodnocovanie rôznych údajov. Kým pri bežných „kamenných“ predajniach sú mnohé veci iba ťažko merateľné, pri e-shope sa môžete naplno pustiť do vyhodnocovania rôznych metrík. Ľahko si zmapujete odkiaľ pochádzajú vaši návštevníci, aké sú ich záujmy a čo urobia, kým sa nakoniec rozhodnú dokončiť objednávku. Vďaka podrobným údajom z Google Analytics dokážete ľahko odhaliť slabiny vášho online obchodu, uľahčiť nakupovanie vašim zákazníkom a tým napokon docieliť zvýšenie objednávok.

predchádzajúcej časti nášho mini-seriálu o nástroji Google Analytics a jeho používaní sme sa zamerali nielen na jeho prepojenie s e-shopom ale aj niektoré metriky, ako je napríklad bounce rate či konverzný pomer. Ukázali sme vám tiež, ako si môžete jednoducho nastaviť ciele a sledovať ich splnenie či základné spôsoby sledovania návštevnosti v e-shope. Ak máte prvý diel už za sebou, je načase predstaviť vám ďalšie funkcie najrozšírenejšieho analytického nástroja.

Filtrovanie IP adries

Filtrovanie v Google Analytics je veľmi užitočným spôsobom, ako si v číslach spraviť trochu poriadok a získať presnejšie údaje. Vhodná je najmä pre začínajúce e-shopy na odfiltrovanie tzv. internej návštevnosti. Spočíva v tom, že odfiltrujete vašu IP adresu, aby Google Analytics tieto návštevy nezapočítaval do celkových štatistík.

Filter je rovnako možné nastaviť pre vašich zamestnancov, marketingovú agentúru či programátorov, ktorí sa starajú o váš e-shop. Dôvod je jednoduchý, v rámci nastavovania, vylaďovania a skúšania si sami môžete v e-shope „vytvoriť návštevnosť“, pričom tieto údaje budú skresľovať to, ako sa vám v skutočnosti darí a zároveň ovplyvnia ďalšie metriky. 

Nastavenia filtra je jednoduché a zvládnete ho priamo v Google Analytics – konkrétne v časti „Správca“ (symbol ozubeného kolieska). Následne stačí kliknúť na položku „Filtre“ a tu nájdete možnosť vytvoriť nový filter, resp. spravovať už existujúce filtre. Google Analytics opäť ponúka niekoľko preddefinovaných filtrov, okrem iného aj na odfiltrovanie spomínanej internej návštevnosti. Tu je potrebné zadať IP adresu, ktorá bude filtrovaná a návštevy z nej sa nebudú započítavať do celkových štatistík. Po nastavení odporúčame filter otestovať, aby ste sa presvedčili, že funguje správne.

Pre presnejšie štatistiky je lepšie nastaviť si filter

Publikum a jeho bližšie vyhodnocovanie

Rozsiahlou a pritom veľmi dôležitou súčasťou Google Analytics je prehľad Publikum. V rámci neho sa dostanete k celému radu užitočných údajov, ktoré môžete využiť pri zostavovaní alebo úprave obchodnej stratégie, pri nastavovaní PPC reklám a tiež pri úpravách vášho e-shopu. Výhodou je tiež, že v rámci tejto časti si môžete sami publikum „zoradiť“ podľa parametrov, ktoré sú pre vás relevantné. Už aj bez podrobnejších nastavení vám však Google Analytics dá odpovede na mnohé otázky, ktoré by vás ohľadom návštevníkov vášho e-shopu mohli zaujímať.

Základný prehľad publika vám ukáže, koľko návštevníkov do vášho e-shopu prišlo za určité obdobie. Ak máte nastavené meranie konverzií, nájdete tu údaje, akú celkovú hodnotu pre vás mali títo návštevníci – teda či sa dokončili definovaný cieľ. Zjednodušene povedané, pomocou tohto prehľadu si ľahko viete spočítať, či sa vám „táto návštevnosť oplatila“.

Nemenej zaujímavé sú ale aj ďalšie údaje tohto prehľadu. Nahliadnite napríklad do „Prieskumníka používateľov“ – tu uvidíte na prvý pohľad nič nehovoriace ID. Ide o unikátne číslo, ktoré je priradené každému zariadeniu, z ktorého vám prišiel návštevník. Po rozkliknutí si môžete pozrieť, o aké zariadenie ide (mobilné/počítač), v akých časoch boli realizované návštevy, trvanie jednotlivých relácií, kanál, zdroj a mnohé ďalšie. Na základe týchto údajov si napríklad viete zistiť, že skôr ako návštevník dokončil objednávku, bol u vás 4 krát a rovnako si môžete pozrieť, ktoré podstránky si prezeral.

V ďalších častiach prehľadu „Publikum“ sa dozviete vek, pohlavie a záujmy vašich návštevníkov. Rovnako si môžete pozrieť, z akých zariadení ľudia váš e-shop navštevujú, aký používajú internetový prehliadač a rovnako aké sú záujmy vašich návštevníkov. Treba samozrejme podotknúť, že nie všetky údaje musia byť úplne presné. Kým trebárs pri technológiách (typ zariadenia/prehliadača) nájdete celkom presné údaje, vek či záujmy Google všetkých vašich návštevníkov nepozná a tak je potrebné brať tieto čísla s rezervou.

ID klientov v prehľade Publika

Tok používateľov: ako sa vo vašom e-shope správajú návštevníci?

Pri prehľade „Publikum“ ešte predsa len zostaneme. Poslednou v poradí je totiž možnosť „Tok používateľov“, ktorý prehľadne vykresľuje cestu návštevníkov vašim e-shopom. Môžete si napríklad pozrieť. Vo vrchnej časti nad grafom si môžete nastaviť vstupnú dimenziu, teda napríklad či vás bude zaujímať rozdelenie publika podľa jazyka, geografickej polohy, média, zdroja a pod. Nastavení je tu naozaj neúrekom.

Zjednodušene môžeme uviesť, že Tok používateľov vizualizuje ich cestu cez váš e-shop od vstupnej stránky cez ďalšie až vám zobrazí koniec cesty. Presne tak uvidíte interakciu používateľov s vašim e-shopom resp. jeho jednotlivými podstránkami. Ľahko tak môžete identifikovať, ktoré podstránky udržali pozornosť a vyvolali záujem, a rovnako zistíte, ktoré podstránky naopak nezaujali.

Ak pri niektorej podstránke zaznamenáte nápadne vyššiu mieru odchodov, mali by ste spozornieť. Môže to totiž znamenať, že návštevníci na podstránke nenachádzajú to, čo by chceli, prípadne je na nej iný prvok, ktorý návštevníkov odrádza od ďalšej interakcie.

Tok používateľov vám znázorní, ako návštevníci „prechádzajú“ webom

Sledovanie toku používateľov vám ale pomôže aj pri vylaďovaní nákupného procesu. Týmto spôsobom totiž môžete ľahko preskúmať aj cestu objednávkového procesu. Ak napríklad v časti s výberom dopravy a spôsobu platby zaznamenáte príliš veľa odchodov, môže to signalizovať, že ceny za dopravu sú príliš vysoké, prípadne spôsoby dopravy nevyhovujúce.

Vizualizácia toku vám pomôže aj pri nastavovaní a vylaďovaní PPC reklamných kampaní (napríklad v Google Ads). Prepojením údajov môžete sledovať, ako na váš e-shop reagujú ľudia po prekliknutí sa cez reklamu. Ľahko tak zistíte, že nezískavate príliš relevantnú návštevnosť a kampaň je teda potrebné ešte ďalej optimalizovať.

Na záver dodajme, že Google Analytics ponúka doslova nepreberné množstvo spôsobov, ako môžete lepšie porozumieť vašim návštevníkom. Pamätajte, že čas investovaný do podrobnej analýzy e-shopu sa vám môže mnohonásobne vrátiť v podobe rastu návštevnosti a zvyšovania konverzného pomeru. Nezabúdajte, že veľa drobných vylepšení vás napokon dovedie k viditeľným úspechom.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov