Novinky v integrovanom meraní do Google Analytics 4. Návod, ako nové funkcie nastaviť

Meriate výkon svojho e-shopu v Google Analytics 4? V Shoptete sme teraz integrované meranie do GA4 vylepšili o niekoľko funkcií, a tak máte ešte viac možností, ako podrobnejšie sledovať správanie návštevníkov na svojom webe.

V priebehu roku 2023 vykonal Shoptet v spolupráci s Digitálnymi architektmi a Measure Design vylepšenia svojho integrovaného merania do GA4. Vďaka priamej integrácii môžu všetci používatelia Shoptetu na pár kliknutí merať výkon svojho e-shopu v analytickom nástroji Google Analytics 4.

Než si ukážeme užitočné funkcie a ich vylepšenia, môžete sa pozrieť na webináre o GA4, ktoré sme pre vás v Shoptete pripravili.

Záznam webinára, kde si priblížite základy práce s GA4:

Záznam webinára Ako vyhodnocovať kampane v GA4:

Vylepšené funkcie a meranie výkonu e-shopu

Poďme si predstaviť nové funkcie a možnosti. Prevedieme vás aj návodmi ohľadom ich nastavenia.

Vylúčenie návštev prihlásených administrátorov

Patríte medzi tých e-shopárov, ktorí tvoria na e-shope objednávky za zákazníkov „nakupujúcich“ po telefóne? Chcete, aby vám tieto dáta neovplyvňovali meranie? Hodiť sa vám môže práve táto funkcia.

V rámci nového merania prenášame do GA4 informáciu o tom, či ide o internú návštevu. Za internú návštevu považujeme takú, ktorá pochádza z e-shopu, do ktorého je užívateľ prihlásený v rámci administrácie. Ako to presne technicky funguje?

Odlíšenie B2B a B2C nákupov

E-shopy často ponúkajú produkty ako koncovým, tak firemným zákazníkom. Teraz majú užívatelia možnosť v rámci GA4 dáta týchto dvoch skupín rozdeliť.

Prečo sa táto funkcia môže e-shopom hodiť? Pokiaľ využívate reklamné kampane v Google Ads a stáva sa vám, že do konverzií sa počítajú aj vysoké objednávky vašich B2B zákazníkov, je táto nová funkcia to pravé pre vás.

Ako to technicky funguje?

Keď do GA4 posielame informácie o vzniknutej objednávke, pridáme tu nový parameter transaction_type, ktorý nadobúda hodnoty B2B a B2C. Tento údaj vám potom pomôže v rámci reportingu vytriediť, či je daný nákup z veľkoobchodného nákupu alebo od bežného zákazníka.

Aby ste tento údaj videli v reportoch, je potrebné vytvoriť tzv. Custom dimenziu a tento nový parameter v rozhraní GA4 „registrovať”, od momentu zaregistrovania sa potom zobrazuje vo väčšine reportov.

Pre zaregistrovanie parametra choďte do Admin – Custom definitions a potom kliknite na Create custom dimension.

Pre názov dimenzie odporúčame použiť nejaký prefix, práca s reportmi potom bude jednoduchšia. Môžete zvoliť názov napríklad CD (custom dimension) transaction_type. Ako rozsah môžete nechať hodnotu „Udalosť”.

Do popisu môžete vyplniť napr. Odlíšenie veľkoobchodných zákazníkov pri udalosti purchase, aby ste vy alebo niekto iný po nejakej dobe vedeli, čo sa v danej dimenzii prenáša. Event parameter potom zadáte presný názov parametra, v tomto prípade transaction_type – nastavenie môžete vidieť na screene nižšie.

Ako nastaviť zasielanie iba B2C tržieb do Google Ads?

Pokiaľ chcete odlíšiť B2B a B2C nákupy v Google Ads, je možné použiť tzv. Možnosť vytvoriť vlastné udalosti priamo v rozhraní GA4. Prejdite do nastavenia dátového streamu Admin – Data Streams. Tu kliknite na svoj dátový stream. Väčšinou tu je iba jeden. Potom kliknite na Vytvoriť vlastnú udalosť a znova kliknite na tlačidlo Vytvoriť. Hodnoty nastavíme podľa screenu.

Práve sme nastavili to, že keď do GA príde event, ktorý obsahuje nákup a obsahuje typ transakcie B2C, tak Google Analytics vytvorí nový event, ktorý sa bude volať purchase_b2c.

Teraz môžeme tento event nastaviť ako cieľ. Kliknite na ozubené koliesko a prejdite na nastavenie konverzných udalostí. Tu kliknite na novú konverznú udalosť a vyplňte tu názov purchase_b2c.

Takto nastavenú konverziu je možné už preniesť do Google Ads a zacieliť tak iba na užívateľov, ktorí tvoria B2C objednávky.

Rovnakým spôsobom môžete založiť event purchase_b2b a môžete tak mať v Google Ads dáta za oba typy transakcií.

Podobne ako odlíšenie zákazníkov bolo do gtag integrácie pridané aj odlíšenie platobných metód. Úplne rovnakou cestou si tak môžete založiť Custom dimenzie pre parametre payment_type a shipping_tier, čo sú nové dimenzie, kde prenášame informácie o type platby a dopravy, ktorú zákazník zvolil.

Dáta o zobrazení produktov v kategóriách

Ďalšie nové dáta, ktoré zasielame do Google Analytics 4, sú impresné dáta. Sú to informácie o tom, na akom mieste bol daný produkt zobrazený. Táto funkcia slúži prevažne na pokročilé analýzy, ktoré sa môžu hodiť väčším klientom.

V rámci GA4 sme pridali nový event – view_item_list, v rámci ktorého zbierame dáta o zobrazení produktov v kategóriách, prípadne v jednotlivých natívnych moduloch Shoptetu. Ako sú napríklad odporúčané produkty.

Porovnaním týchto dát napríklad s udalosťami view_item a add_to_cart, purchase je možné odhaliť produkty, ktoré si používatelia často zobrazujú, napr. v kategóriách či hľadaní, ale už ich toľko nenakupujú či nepridávajú do košíka. Tieto dáta je možné zobraziť pomocou nastavenia vlastných explorácií. Ako taký report môže vyzerať, uvidíte na tomto screene.

Vďaka týmto údajom sa dá pozrieť na jeden konkrétny produkt a zistiť, v akých kategóriách či výsledkoch vyhľadávania sa daný produkt zobrazuje a ako často.

Doprava a platba

V rámci novej verzie gtagu boli k nasledujúcim udalostiam pridané typy dopravy a platby, ktorú užívateľ zvolil.

UdalosťDostupný event parameter
add_shipping_infoshipping_tier
add_payment_infopayment_type
checkout_progressshipping_tier payment_type
purchase                         shipping_tier payment_type

Pomocou týchto udalostí je potom možné analyzovať a porovnávať, aké dopravy a platby užívatelia vyberajú v rámci priechodu košíkom a aké sú potom pri skutočných transakciách. Tým môže dôjsť k odhaleniu menej obľúbených metód, prípadne k odhaleniu technického problému – napr. s výberom pobočiek alebo zadaním adresy. Môžete tak napr. zistiť: 1000 ľudí vyberie Zásielkovňu, ale v transakciách vidím iba 2 transakcie, ktoré odišli cez Zásielkovňu.

Meranie leadov

Chcete merať, koľko návštevníkov vám nechá e-mail na odber newslettera? Teraz je to možné pomocou eventu generate_lead. Udalosť generate_lead predpokladá, že využívate doplnok Newsletter ktorý vyvíja priamo Shoptet. V prípade, že užívateľ vyplní pole so žiadosťou o odber newslettera, vytvorí sa udalosť generate_lead. Túto udalosť môžete potom použiť ako sekundárnu konverziu napríklad v Google Ads.

Celá flow košíka – lievik

Skvelá funkcia, ktorá v GA3 úplne chýbala a bolo nutné používať nástroje ako Smartlook či Mixpanel. Teraz nájdete jednu z najobľúbenejších funkcií priamo v GA4. Je možné si vytvoriť lievik priechodu e-shopom, prípadne iba košíkom. Všetko záleží iba na tom, aké udalosti si poskladáme za seba.

Pokiaľ chcete nastaviť priechod košíka, začnite udalosťou view_cart, ďalej pokračujeme begin_checkout, checkout_progress, purchase. V GA4 vytvoríte lieviky tak, že pôjdete do Explore – Blank – tým založíte úplne prázdnu vizualizáciu.

Následne vyberiete Technique (tj. Podobu vizualizácie) – Funnel exploration – Vizualization – Standard funnel.

Teraz v sekcii Steps pridáte jednotlivé udalosti tak, ako boli vypísané vyššie.

Udalosti si môžete pomenovať, ako chcete.

Začiatok návštevysession_start
Zobrazenie kategórie / produktuview_item_list view_item
Pridanie produktu do košíkaadd_to_cart
Zobrazenie košíkaview_cart
Začiatok objednávkybegin_checkout
Ďalší krok objednávkycheckout_progress
Nákuppurchase

Udalosti vyplníte tak, že zadáte názov udalosti do poľa Add new condition a vyberiete riadok, kde je Event name a názov vami zvolenej udalosti.

Potom kliknite na Add step a pridáte ďalší krok.

Teraz pridáme všetky ostatné kroky.

Pre pridanie všetkých krokov uvidíte vizualizáciu lievika, percento dole ukazuje počet splnení všetkých krokov košíka, teda povedzme jeho konverzný pomer.

Nastavenie lievikov môžete rôzne upravovať. Tiež je možné využiť funkciu na kopírovanie, ktoré zjednoduší a zrýchli tvorbu ďalších reportov.

Registrácia a prihlásenie

Pokiaľ sa užívateľ u vás na e-shope prihlási alebo registruje, prenesieme vždy event, ktorý túto akciu indikuje:

Tieto eventy je možné využiť ako mikro konverzie a je možné ich využiť napríklad pri optimalizácii reklám v Google Ads.

U týchto eventov prenášame aj informácie o tom, akým spôsobom daná registrácia alebo prihlásenie prebehlo.

Odstránenie zobrazenia promo banneru

V rámci našej novej implementácie je tu aj jedna vec, ktorú odstraňujeme. Ide o eventy view_promotion a select_promotion.

Odstránenie prebehlo preto, že GA4 počítajú s tým, že promo banner obsahuje informáciu o tom, aký produkt promuje. Množstvo týchto udalostí zasielaných do GA bolo enormné a mohlo by byť skôr mätúce.

Pozrite sa do dokumentácie, kde je všetko technicky popísané.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov