E-mailing patrí dlhodobo medzi jeden z najefektívnejších nástrojov marketingovej komunikácie. Ako by mal vyzerať newsletter, ktorý vašich zákazníkov zaujme? Prečítajte si našich 5 tipov, ktoré vám e-mailovú komunikáciu pomôžu vylepšiť.
Napriek neutíchajúcej popularite newslettrov ich používa stále menej a menej e-shopov. Pritom ide o jedinečný nástroj, ktorý vám pomôže vybudovať vzťah s vašimi zákazníkmi. Newslettere majú obrovský potenciál a dokážu napríklad:
Ako ale vytvoriť newsletter, ktorý neskončí v spame? Osvojte si 5 jednoduchých rád a uvidíte, že čas vynaložený na tvorbu e-mailovej komunikácie prinesie ovocie.
Otvoriť alebo hodiť do koša? Prvé sekundy rozhodujú. Predmet je jedným z najdôležitejších prvkov celého newslettera. Najčastejšími predmetmi sú zľava až XY, akcia Len dnes a podobne. Neutopte svoj newsletter v záplave predajných fráz a skúste to inak. Stavte na originalitu a ľudskosť. Skúste sa svojim zákazníkom prihovoriť a pútavo ich informujte o tom, čo im v e-maili chcete povedať.
Konkrétne čísla – napr. 5 tipov aký zvoliť letný outfit
Limitované ponuky – Celá kolekcia za polovicu už len do polnoci
Oslovenie – Michal, ste pripravený na zimné cesty?
Sila zadarmo – 1+1 zadarmo, Doprava zadarmo
Stručnosť– čím kratší predmet, tým lepšie. Najčastejšie dĺžky predmetov sa pohybujú v rozsahu približne 7 slov, ale tie najúspešnejšie ich majú ešte menej, vyskúšajte zlatú strednú cestu a vytvorte subject zo 4 slov.
Interpunkcia a medzery medzi slovami – pozor na množstvo výkričníkov !!! a otáznikov
Caps lock – kapitálkam sa vyhnite oblúkom
Smajlíci – vyskúšajte radšej populárnejši emotikony, ale všetko s mierou
Klišé – slnko svieti, voda láka a podobné frázy sú už prežitkom dôb minulých
Prax vám toho povie stokrát viac, než teória, preto vám prinášame pár príkladov vydarených subjectov:
ONLY je LEN jedna, ale outfitov zvláda ♾️ Objavte ju 👉
Vydarená slovná hračka, ktorá vo vašich zákazníkoch vzbudí zvedavosť. Nebojte sa experimentovať, čím originálnejší subject, tým lepšie.
Dávame vám náskok % Veľké letné zľavy pre vás začínajú už teraz
Aj predajný subject sa dá napísať pútavo. No uznajte – neznie to lepšie ako Až 50 % zľavy! Už len dnes. A navyše, emailov s podobnými predmetmi máte určite zaplnenú plnú schránku. Vždy sa oplatí vybočiť z radu a napriek výpredajovej kampani dokážete zákazníkov zaujať aj bez toho, aby ste uvádzali výšku zľavy alebo časovo obedzenú ponuku. Niekedy je výhodnejšie ostať pod rúškom tajomstva – zákazník má v sebe aspoň nutkanie skutočné akcie vyhľadať a práve preto váš subject rozklikne.
Darček ku každému nákupu 🎁 A navyše s dopravou zadarmo nad 20 €
Ak s e-mailovou komunikáciou začínate, pripravte pre svojich odoberateľov benefity a vytiahnite ich do popredia. Znovu však platí, nepovedzte všetko. Darček a doprava zadarmo? Skvelé, asi si niečo vyberiem – a zákazníka máte presne tam, kde ste chceli, otvára váš e-mail. Na hodnote darčeka pritom vôbec nezáleží, čokoľvek, čo je zadarmo vašm zákazníkom zaručene ulahodí.
Využite dáta a informácie o vašich zákazníkoch a vyvolajte v nich pocit, že ich poznáte. Pomocou súčasných e-mailových nástrojov dokážete zákazníkov osloviť krstným menom a posielať im také newslettre, ktoré ich budú skutočne zaujímať. Vašich odberateľov si môžete jednoducho rozdeliť nielen podľa pohlavia či veku, ale aj do skupín podľa ich záujmov či koníčkov. Zákazníci určite ocenia, ak nezabudnete na ich meniny či narodeniny a pošlete im newsletter s prianím či dokonca zľavovým kódom alebo iným benefitom. Presne takýmto spôsobom budete na správnej ceste k budovaniu dobrého mena vášho brandu a vzťahu s vašimi klientmi.
Pre predstavu ďalší príklad z praxe. Zákazník u vás raz nakúpil a už viac vaše služby nevyužil. Ako sa mu pripomenúť? Aj tu vám môže prísť na pomoc personalizácia. Ak ho oslovíte menom, nadobudne pocit, že nie je jedným z tisíca, ale že skutočne stojíte o jeho pozornosť. Skvele to robí napríklad Bolt.
E-mail s chytľavým subjectom, vyšperkovanou grafikou a super akciou k tomu. Výsledky však až také oslnivé nepriniesol. Kde mohla nastať chyba? Možno ste zabudli na Call to action. Zákazníkovi musíte dať vždy jasne a jednoducho najavo čo má urobiť. Call to action má v newslettri väčšinou podobu tlačidla s kontrastnou grafikou alebo ho môžete použiť v texte v podobe bežného hypertextového odkazu.
Jeden obyčajný odkaz či tlačidlo môže mať takú silu, že ak ich použijete správne, upútajú zákazníkovu pozornosť a nasmerujú ho presne tam, kde ho chcete mať. Základom úspechu je vašim klientom presne a jasne povedať, čo majú urobiť. Aké jednoduché, však? V praxi to však vyzerá trochu inak.
Tlačidlom „Zistiť viac“ alebo ,,Kliknúť sem“ veľa vody nenamútite. Zákazník na kliknutie potrebuje konkrétny dôvod, preto sa s CTA skúste trochu pohrať a najmä pokyn na vykonanie akcie špecifikujte, napr:
Nebojte sa CTA vo vašom newsletteri použiť viackrát. Tlačidlo by malo byť graficky výrazné a tak dominantné, aby ho nebolo možné prehliadnuť. Taká poisťovňa AXA sa toho nebojí. Dvakrát za sebou použité červené CTA tlačidlo nemá nikto šancu prehliadnuť. Jednoduchý newsletter, ktorý prináša hodnotné informácie a benefit pre zákazníka.
CTA nemusí byť vždy agresívna alebo predajná. Vychádzajte z toho, aký typ newsletteru posielate. Ak sa chystáte zákazníkom ponúknuť inšpirácie alebo reagujete na aktuálne udalosti prispôsobte tomu aj Call to action button. Držte sa sedliackeho rozumu a pokúste sa aj CTA zladiť s celkovou kompozíciou vášho e-mailu. Ak nepoužijete priamu výzvu k nákupu, to vôbec neznamená, že zákazník u vás nenakúpi – práve naopak.
Väčšina ľudí reklamné e-maily nečíta riadok po riadku, ale newsletter za pár sekúnd preskenujú očami. Ak ich niečo zaujme, prejdú priamo na ponuku, prípadne budú ochotní prečítať si viac. Preto je dôležité správne štruktúrovanie textu (používanie odsekov, boldovanie a pod.).
Pokúste sa newsletter rozdeliť na „záchytné body“ , ktoré čitateľa vašim e-mailom prevedú. Online priestor je rýchly a ľudia nemajú čas čítať dlhé texty, záplava zbytočných a neprehľadných odsekov ich môže zbytočne vydesiť a newsletter ihneď zatvoria. Skúste sa s dizajnom e-mailu pohrať, použite stĺpce, bannery s pútavou grafikou alebo zaujmite atraktívnymi fotkami. Ak je váš newsletter predajného charakteru, zabodujte konkrétnymi ponukami. Pokiaľ hovoríte o zľave, tak ju zákazníkovi ukážte na konkrétnom produkte.
Skvelým príkladom správnych oku lahodiacich záchytných bodov je newsletter Zľavomatu. Dobre zvolená grafika, a jednoduché členenie textu sa postarali o to, že z newslettera nemáte pocit, ako by išlo o vyslovene predajný počin. Naopak ponúka inšpiráciu doplnenú o atraktívne produkty.
Zmeniť zarovnanieNahradiť
Po otvorení vášho newslettera by mal zákazník na prvú dobrú identifikovať od koho mu e-mail prišiel. Používajte všade vaše logo, firemné farby, fonty a dodržiavajte štýl komunikácie. Ak zákazníkom tykáte na sociálnych sieťach či na vašom webe, tykajte im aj v newslettroch. Skrátka, buďte konzistentný naprieč všetkými komunikačnými kanálmi. Zákazníkom sa vďaka tomu lepšie vryjete do pamäti.
Ak je vašim identifikačným prvkom postavička, nezabudnite na ňu ani v newsleteroch. V príklade nižšie vidíte, že aj keď sa jedná typovo a obsahovo o rozdielne newslettre odosielateľ je rovnaký. Vďaka použitiu firemných farieb, maskota a rovnakého fontu posilňuje e-shop vnímanei svojho brandu a nemá problém s identifikáciou,
Možností, ako vyskladať úspešný newsletter je neúrekom. V súčasnosti existujú rôzne e-mailingové nástroje, ktoré vám pomôžu so štruktúrou, databázou kontaktov ale vyhodnocovaním. Ak u vás nastane problém s kreativitou, inšpirujte sa veľkými hráčmi. Prihláste sa k odberu newsletterov vašej konkurencie a nebojte sa ani zahraničných firiem – namiesto predajných e-mailov rozposielajú newslettere skôr obsahovo nápadité.
Napísať komentár