Vieme, ako veľmi vám kvalita SEO môže pomôcť priviesť zákazníkov na váš e-shop, a tak sme tento rok v Shoptete pracovali na tom, aby sme vám prácu so SEO uľahčili. Hrá totiž významnú úlohu vo výsledkoch vyhľadávania a v organickej návštevnosti webových stránok. Poďme si spolu prejsť novinky, ktoré by ste nemali vynechať pri optimalizácii pre vyhľadávače.
Vyhľadávače na webové stránky vysielajú tzv. roboty – programy, ktoré zbierajú dáta z vašej stránky a ďalej ich spracovávajú. Vyhodnocujú napríklad to, či nie je obsah na weboch duplicitný, či neobsahuje skrytý text alebo či sa nesnažia roboty nejakým spôsobom oklamať. Takéto stránky môžu roboti penalizovať vyradením z vyhľadávačov. Lenže vy, ako prevádzkovatelia e-shopov naopak chcete, aby bol váš online obchod vo vyhľadávačoch ako Googlecpekne vidieť – ak tomu potrebujete práve SEO.
Search Engine Optimization alebo optimalizácia pre vyhľadávače je spôsob vytvárania webových stránok tak, aby boli svojim obsahom a formou vhodné pre automatizované spracovanie, ktoré používajú internetové vyhľadávače.
Stránky Shoptet Podpory
Shoptet má množstvo nástrojov a funkcií, aby ste svoj e-shop mohli optimalizovať. Pravidelne ich pre vás vylepšujeme, aby držali krok s aktuálnymi trendmi. S vylepšovaním nám pomáhajú aj naši partneri, skúsení SEO špecialisti, s ktorými plánované vylepšenia pravidelne konzultujeme.
Asi nikomu neuniklo, že Shoptet sa do plošných úprav pre SEO pustil vo veľkom. Napokon cena za PPC reklamu medziročne rastie a žiadny e-shopista si nechce zbytočne ukrajovať z marže. Tento rok sa viac ako kedykoľvek predtým ukazuje, že kto investuje do SEO, dokáže aj v turbulentnom čase udržať ziskovosť, a pretože SEO je „z jednej tretiny“ závislé na technickom riešení, tak treba nezaháľať a upgradovať.
SEO konzultant a PPC specialista Tomáš Zahálka
Tento rok sme sa na túto oblasť zamerali a priniesli vám novinky. Poďme si zhrnúť, čo všetko sme tento rok posunuli a ako vám to môže pomôcť v ceste za vyššími konverziami vášho e-shopu:
Novinky v doplnku Základné SEO
Novinky v doplnku Pokročilé SEO
Ďalšie SEO vylepšenia
V Shoptete pre vás máme k dispozícii dva zásadné doplnky, ktoré vám pomôžu so SEO. Aj v nich sme urobili niekoľko vylepšení:
Tento doplnok predstavuje elementárny nástroj na nastavenie zloženia url adries, ich prípadné presmerovanie a na generovanie meta tagov title a description pre dané časti e-shopu: úvodná stránka, články, rubriky, kategórie, produkty, výrobcovia.
Čo je to titul a description? Title je veľmi dôležitý pre SEO, ovplyvňuje pozície webových stránok vo vyhľadávačoch. Mal by obsahovať zásadné informácie o tom, čo je na danej stránke. Description je krátka informácia o tom, čo je na webe. Vo výsledkoch vyhľadávania by mal používateľa presvedčiť na otvorenie odkazu. |
Teraz môžete meta tagy title a description zadávať aj pre články a kategórie na vašom e-shope.
Aký vplyv má táto zmena? Vďaka nej dokážete meta tagy prispôsobiť na mieru jednotlivým kategóriám. Už teda máte šancu pozitívne ovplyvniť zobrazenie aj týchto textov vo vyhľadávaní, ich CTR a v dôsledku toho vaša pozícia vo vyhľadávačoch.
Poznáte využitie šablón a premenných v meta ťahoch? Aby titulok a description neboli zakaždým rovnaké (duplicitné) a zároveň aby ste tieto texty nemuseli tvoriť ručne jeden po druhom, môžete pre ich generovanie využiť šablóny. Do nich sa budú na požadovaných miestach prepisovať premenné hodnoty a výsledkom bude meta tag na mieru. Na zasadenie premenných sa používajú tzv. značky (ich zoznam nájdete tu). Typicky napríklad #PRODUCT_NAME# zastupuje názov produktu alebo #MANUFACTURER# znamená výrobcu. |
Pre efektívnu aplikáciu premenných do kategórií e-shopu sme pridali jednu novú: #PRODUCTS_COUNT#. Vďaka nej dokážete do textu meta tagu nechať dynamicky prepisovať informáciu o tom, koľko produktov je aktuálne k dispozícii .
Čomu novinka pomôže? Obsah značky #PRODUCTS_COUNT# pôsobí dobre vo výsledkoch vyhľadávania. Napríklad keď uvediete, z koľkých druhov tovaru v rámci určitej kategórie si na vašom obchode je možné vybrať. Ukážete tým veľkosť vašej ponuky. Zvýši sa preklikovosť z vyhľadávačov a vylepší sa vám v nich pozícia.
Doplnok Pokročilé SEO dokáže z existujúcich parametrov variantov a parametrov pre filtrovanie vytvoriť unikátne parametrické kategórie. Pre správne fungovanie je potrebné mať aktívny doplnok Parametrické filtre.
Na čo slúžia parametrické kategórie? Vďaka nim posuniete filtráciu na vašom e-shope o krok ďalej. Zvoľte rôzne kombinácie parametrov, vygenerujte im unikátne meta title, description, nadpis, popis kategórie a URL adresu. Keď používateľ zaškrtne zodpovedajúcu kombináciu filtrov, dostane sa na vami optimalizovanú stránku, ktorá je tiež viditeľná pre roboty vyhľadávačov a vylepšuje vaše SEO. |
Aby sa s doplnkom Pokročilé SEO pracovalo ešte lepšie, rýchlejšie a efektívnejšie, umožnili sme dáta pre hromadné úpravy parametrických kategórií exportovať a importovať .
Prečo sme implementovali túto praktickú funkciu Import a export parametrických kategórií? Pretože ušetrí desiatky aj stovky hodín práce SEO špecialistom a copywriterom! Teraz môžu robiť zmeny veľmi jednoducho v Exceli – aj pre tisíce kategórií naraz.
Ako vznikajú parametrické kombinácie? Pri tvorbe parametrických kategórií navzájom kombinujete zvolené parametre produktov (prípadne aj ich variant) pre filtrovanie. Ako aktívny označíte tie kombinácie, ktoré skutočne chcete využívať. Po ich uložení môžete upravovať URL adresy vytvorených parametrických kombinácií a vložiť aj ich vlastný popis. |
Pokiaľ chcete namiesto práce s importmi a exportmi zostať priamo v administratívnom rozhraní vášho shoptetu, príde vám vhod zvýšenie počtu zobrazovaných kombinácií na jednej stránke .
Aký je pozitívny efekt? U stoviek kategórií bola ľahká orientácia kvôli nemožnosti zvoliť si počet zobrazených riadkov v tabuľke náročná. Teraz si už stránky nemusíte preklikávať iba po 25, ale už aj po 50, 75 alebo 100 položkách, čo vám zrýchli a sprehľadní proces spracovania.
Prečo mať na e-shope popisy kategórií? Popisky kategórií je ďalšie miesto na vašich stránkach, kde sa hodí komunikovať so zákazníkom. Neodporúča sa sem vkladať príliš dlhé texty, krátke však nie sú od veci a rozhodne môžu byť užitočné. Slúži na oznámenie rôznych informácií návštevníkovi vašich stránok, má šancu zvýšiť vaše konverzie. Je zároveň dôležitý pre SEO a jedná sa o opis stránky, ktorý sa môže zobraziť vo vyhľadávačoch v rámci výsledkov vyhľadávania. |
Na šablónach teraz môžete do kategórií pridať aj spodný popis.
Táto funkcia týkajúca sa šablón 3. generácie vám umožní lepšie pracovať s textom v kategóriách a robiť ho obsiahlejšie. Do horného popisku máte príležitosť pridať to zásadné a napríklad odkazy na zaujímavé relevantné články. V spodnom popise máte slobodu sa viac rozpísať a zákazníkovi povedať všetko ostatné. Zároveň môžete pridávať ďalšie informácie a editor využiť aj na iné účely.
Celkovo môže mať spodný popis kategórie pozitívny vplyv na SEO, návštevnosť a dôveryhodnosť e-shopu. S touto úpravou dochádza aj k zmene hlavičiek pre importy a exporty. Tie sa teraz budú nazývať topDescrioption a bottomDescription.
TIP mimo SEO: Teraz tiež môžete horný popis presunúť do ľavého menu tak, ako je to napríklad v šablóne Tango. Túto možnosť nájdete v nastavení cez checkbox Popis v sidebare (Nastavenia > Produkty > Zobrazenie).
Na čo je dobrý tento doplnok? Vďaka nemu dokáže váš e-shop fungovať na jednej doméne, ale vo viacerých jazykoch. Zákazník si ho ľahko prepne na jazyk, ktorému rozumie. A tak rozšírite okruh potenciálnych klientov aj medzi tých, ktorí napríklad nehovoria po slovensky. |
V rámci Cudzích jazykov je už tiež sprístupnené pre druhý (tj spodný) vyššie spomínaný popis kategórie zadávať multijazyčné texty. Ohľadom metadát zostáva všetko rovnaké, ako doteraz a v tomto prípade sú zatiaľ dva texty brané ako jeden.
Vďaka úprave máte širšie možnosti pre prácu s popismi kategórií aj pre ďalšie jazyky na vašom e-shope a môžete využiť ich potenciál.
„To mám na e-shope roboty?“ Do sekcie robots.txt v HTML kóde (Vzhľad a Obsah > Editor > HTML kód) sa obvykle vkladajú direktívy, ktorými zamedzíte robotom vyhľadávačov prístup k vybraným stránkam vášho e-shopu. Jednoducho tam, kde ich mať nepotrebujete. |
Od našich partnerov špecialistov sme dostali spätnú väzbu, že vyhľadávače navštevujú niektoré URL adresy, na ktorých sa ale nenachádza užitočný obsah. Dané parametre sme preto pridali do robots.txt . Išlo napríklad o parameter letter, ktorý sa nachádza v rámci slovníka pojmov
„Sitemapu tiež nepoznám!“ Sitemap.xml je súbor, ktorý má pomôcť robotom internetových vyhľadávačov vyznať sa na webovej stránke. V Shoptete sa generuje automaticky (Prepojenie > Google, záložka Search Console). |
Tento rok sme tiež optimalizovali rýchlosť generovania sitemapy a pridali logiku pre generovanie sitemapindex pre veľké sitemapy. Pozreli sme na na zúbok aj generovaniu URL pre doplnok Slovník pojmov, ktoré doposiaľ sitemapa neobsahovala. To vám môže opäť výrazne zlepšiť SEO.
Čo nás viedlo k týmto zmenám? Google dokáže spracovať sitemapy iba do veľkosti 50MB. Lenže pri veľkých e-shopoch dochádza k prekročeniu tejto veľkosti a Google už sitemapu nedokáže validne stiahnuť a spracovať. Teraz vieme sitemapu rozdeliť na menšie časti, čím je problém vyriešený.
A to je našich 8 noviniek tohto roku, ktoré sme pripravili preto, aby ste boli so svojim e-shopom ešte úspešnejší.
Užitočné môžu byť aj záznamy týchto webinárov:
Napísať komentár