Pozrite sa pod pokrievku webu vášho e-shopu a zistite, čo ovplyvňujte vašich zákazníkov pri nákupe. Vďaka A/B testovaniu spoznáte správanie vašich zákazníkov, ich potreby a preferencie, čo vás privedie k vyšším konverziám a lepšiemu používateľskému zážitku. Ako na to?
Zabudnite na intuitívne dohady, prečo jedna kampaň fungovala viac a druhá menej, a prečo zákazníci odchádzajú z košíka. Vyskúšajte A/B testovanie, ktoré pracuje s reálnymi dátami, a získajte merateľné dôkazy o tom, čo na vašom webe funguje a čo potrebujete vylepšiť.
A/B testovanie je metóda, ktorá skúma použiteľnosť a efektívnosť jednotlivých webov či newsletterov. Testovanie prebieha s dvomi variantmi, ktoré sú zobrazené určitému počtu zákazníkov vášho e-shopu. Čo je vhodné touto metódou testovať a čo vám pomôže vylepšiť?
V prípade, že máte slušný web, ktorý netrpí logickými či funkčnými nedostatkami, tak sa testu podrobia na prvý pohľad menej výrazné prvky stránky. Pred každým testovaním si musíte dobre premyslieť, čo chcete testom dosiahnuť a aký je váš cieľ. Dokončenie nákupu? Vylepšenie krokov v košíku? Zobrazenie stránok produktu? Návratnosť? Zníženie bounce rate? Predĺženie času na stránke? Každý A/B test je unikátny a jeho ciele sú odlišné. Pri stanovení cieľov sa riaďte vždy vlastnými štatistikami z analytických nástrojov.
Zmeny, ktoré budete na stránke testovať, môžeme rozdeliť do 3 kategórií: pridanie, odobranie prvku a zmena za iný. V praxi to môže vyzerať takto:
Celý proces testovania je jednoduchý a finančné nenáročný – najvyššou investíciou bude váš čas. Po tom, ako ste si stanovili jasný cieľ a metriku, ktorú chcete sledovať, tak vás čaká ešte jeden teoretický krok – stanovenie hypotézy.
Pri vytváraní hypotéz vám pomôže vytvorenie heat mapy, ktorá vám ukáže presný pohyb vašich zákazníkov – uvidíte ako sa na stránke orientujú, kam najviac klikajú a kde sú naopak zmätení. Populárnym nástrojom je napr. Hotjar. Na základe analýzy správania zákazníkov sa vám hypotézy budú ponúkať samé. Hypotéza by mala byť stručná, jasná a merateľná, napr. výraznejší CTA button prinesie o 20 % vyšší počet objednávok. Ide o tvrdenie, ktorého platnosť si počas testovania overujete. Kvalitná hypotéza je jednou z najzásadnejších častí A/B testovania.
Pri testovaní neskúšajte zmeny od buka do buka. Je síce lákavé náhodne meniť farby tlačidiel alebo sa hrať s rôznymi typmi dizajnu stránky, tým však žiadne výsledky nezískate a A/B testovanie sa vám bude zdať zbytočné a nefunkčné. Skrátka – vždy musíte vedieť prečo dané prvky testujete.
Po stanovení hypotézy sa môžete pustiť do vytvorenia dvoch návrhov stránok. Následne si potrebujete rozdeliť zákazníkov na dve polovice – buď náhodným výberom alebo podľa cieľovej skupiny. Cielenie na konkrétnych zákazníkov má výhodu v tom, že získate konkrétnejšie výsledky. Zákazníkov si môžete rozdeliť na:
Pri cielení si ale dajte pozor, aby bola vybraná vzorka zákazníkov zastúpená dostatočný počtom.
Po rozdelení zákazníkov vás čaká už len nasadenie dvoch verzií a analýza výsledkov.
Na to, aby ste sa do celého A/B testovania mohli s vervou pustiť, budete potrebovať šikovný nástroj alebo softvér. Súčasný trh toho ponúka mnoho, pri výbere by ste sa však mali riadiť jeho náročnosťou, zberom a vyhodnocovaním dát, funkcionalitou a cenou.
Ak ste na poli A/B testovania novicmi, ideálnou voľbou pre vás bude nástroj od Googlu – Google Optimize. Funguje ruka v ruke s Google Analytics, vďaka čomu si jednoducho spárujete dáta, postačí vám vloženie scriptu do zdrojového kódu. Na to, že ide o voľne prístupný nástroj tak je z hľadiska funkcionality a zberu dát tým najlepším, čo môžete na trhu dostať. Čerešničkou na torte je intuitívne ovládanie. V Optimize si zvládnete vytvoriť viac variantov stránky, úpravu grafiku či textu, ale nástroj sa popasuje aj s editovaním HTML kódov či skriptov.
Ďalším sympatickým nástrojom je Optimizely Web, ktorý si okrem toho, čo dokáže Google poradí aj so segmentáciou publika a úpravami cielenia. Jeho cena sa však pohybuje v stovkách eur, pre veľké e-shopy však pôjde o rozumnú investíciu, ktorá prinesie ovocie.
Ak si stále neviete A/B testovanie predstaviť v praxi, pomôže vám Unbounce, ktorý ponúka viac ako 80 preddefinovaných návrhov stránok. Je intuitívny, jeho rozhranie funguje na princípe drag and drop. Unbounce vám ukáže a údaje o návštevách a konverziách, ale vypýta si za to svoju cenu. K dispozícii však má 30 dňovú trial verziu zdarma.
Ak chcete, aby vám A/B test priniesol relevantné výsledky, tak by ste ho mali mať spustený minimálne týždeň a maximálne 2 mesiace. Po uplynutí doby testovania na vás čaká ešte posledný krok – analýza a vyhodnotenie úspešnosti jednotlivých variantov. Pripomeňte si, s akým cieľom a hypotézou ste do testovania vstupovali. Vďaka analytickým nástrojom alebo použitému softvéru by ste mali mať pred sebou jasný výsledok. Neupriamujte však svoju pozornosť len na to, ktorá verzia mala vyššiu preklikovosť. Okrem CTR sa zamerajte aj na ďalšie metriky – napríklad nárast alebo pokles bounce rate alebo výška obratu. Čím viac metrík porovnáte, tým získate ucelenejší obraz o tom, ktorý variant bol úspešnejší.
Pri vyhodnocovaní výsledkov tiež nezabúdajte na to, že nie je zákazník ako zákazník a skúste výsledky testovania rozdeliť podľa zákazníckych skupín. Možno zistíte, že variant A funguje na nových zákazníkov a variant B zas na tých registrovaných. V prípade, že sa rozhodnete ísť touto cestou, musíte zapracovať na personalizácii vášho e-shopu, aby dokázal každému zákazníkovi ponúknuť správnu možnosť.
Vďaka A/B testovaniu sa dopracujete k finálnym zmenám, ktoré budú úspešnejšie než pôvodná verzia vašej stránky, čo v dlhodobom horizonte zvýši výkonnosť vášho e-shopu. Ak testovanie uchopíte správne, zistíte, čo vaši zákazníci na vašom e-shope potrebujú vidieť a vytvoríte im optimalizovanú cestu od prvej návštevy až po konverziu.
A/B testovanie je behom na dlhú trať a často ho budete musieť opakovať alebo získate nejednoznačné výsledky. Napriek tomu to ale stojí za to. Pri rozhodovaní o zmenách na webe vášho e-shopu sa vďaka testovaniu nebudete musieť spoliehať na vaše domnienky, nejasné predpoklady či pocity. Začnete sa opierať o jasné dáta a to je cesta k dlhodobému úspechu.
Napísať komentár