Základy práce s Google Analytics: používajte atribučné modely, funkciu výkon produktu a robte si poznámky – 3. diel

Nástroj Google Analytics vám umožňuje ponoriť sa do štatistík naozaj hlboko. Zameriame sa preto na možnosti používania atribučných modelov, funkciu výkonu produktu a aby ste sa v tom všetkom nestratili, ukážeme vám, ako si zapisovať poznámky do štatistík.

Google Analytics je bezplatný nástroj, s ktorým môžete dianie vo vašom e-shope zmapovať naozaj dokonale. K dispozícii máte množstvo rôznych metrík a prehľadov, pomocou ktorých môžete nielen vyhodnocovať úspešnosť vášho online podnikania, ale tiež predikovať ďalší vývoj. Oplatí sa preto vedieť s Google Analytics pracovať. Pripravili sme pre vás tretí diel seriálu o jednotlivých funkciách tohto nástroja a vysvetlíme vám, prečo sú užitočné.

Ak ste s prácou v Google Analytics ešte len na úplnom začiatku, odporúčame vám prečítať si prvý diel, kde vysvetľujeme, ako si prepojiť Google Analytics s e-shopom, sledovať údaje v reálnom čase či vyhodnocovať konverzie. V predchádzajúcej časti sme načreli ešte hlbšie a vysvetlili vám, ako filtrovať IP adresy, vyhodnocovať publikum a čo vám prezradí tok používateľov. Teraz sa poďme zamerať na ďalšie funkcie, ktorých ovládanie vám pomôže na ceste za ešte presnejšími štatistikami a efektívnejšími PPC kampaňami.

Ako používať atribučné modely v Google Analytics?

Hneď na úvod sa oplatí objasniť, čo je to atribučný model. Ide o pravidlo, podľa ktorého sa posudzuje, ktorý krok a do akej miery má podiel na určitej konverzii. Zjednodušene povedané, pomocou atribučného modelu je možné cestu návštevníka od kliknutia na váš e-shop až po vykonanie objednávky rozdeliť na niekoľko fáz a vytvoriť tzv. konverznú trasu. V rámci nej je potom možné identifikovať, ktorý z krokov a do akej miery viedol k vykonaniu požadovanej akcii, teda ku samotnej konverzii.

Atribučné modely si môžete nastaviť rôzne a teda rovnako aj jednotlivým krokom na konverznej trase priraďovať rôznu dôležitosť. Podrobným skúmaním konverznej trasy dokážete napríklad vyladiť svoje PPC reklamy, prípadne ľahko odhalíte kroky, ktoré návštevníka zmätú a konverziu oddialia. Až donedávna bola najčastejším modelom tzv. last click, to znamená, že konverzia a jej hodnota bola pripísaná poslednému úkonu (teda „poslednému kliknutiu“) na konverznej trase.

Hoci pri jednoduchých analýzach je tento model dostačujúci, pri prepracovanejších a zložitejších kampaniach je neraz potrebné poznať viac. Vďaka atribučným modelom navyše dokážete lepšie cieliť reklamu na návštevníkov nachádzajúcich sa v rôznych fázach nákupného cyklu.

Využiť môžete aj pokročilé data-driven atribučné modely

Nie je to tak dávno, čo Google pre tento nástroj umožnil využívanie pokročilejšieho data-driven atribučného modelu (momentálne stále vo fáze Beta). Ide teda o pokročilejší atribučný model, pri ktorom Google využíva strojové učenie. Umožní vám presnejšie vyhodnocovanie konverzií na základe rôznych parametrov, pričom umožňuje vyhodnocovať tzv. cross-channel konverzné cesty (napr. jedna cesta jedného návštevníka z rôznych zariadení). Tento pokročilý model pracuje s rôznymi faktormi, ako je napríklad typ zariadenia, čas konverziepočet interakcií s jednotlivými prvkami webu. Zároveň tento model vyhodnocuje každú jednu trasu, teda aj takú, ktorá napokon ku konverzii neviedla.

Nastavenie tohto modelu nie je nič zložité, slúži na to sprievodca, ktorého nájdete v ľavom paneli. Následne je potrebné vytvoriť atribučný projekt pričom v ďalších krokoch si zvolíte typy konverzii, ktoré chcete do modelu zahrnúť. Po vytvorení bude vytvorené samostatné zobrazenie, v rámci ktorého môžete sledovať jednotlivé konverzné cesty, porovnávať atribučné modely či dĺžku konverzných ciest.

Data driven atribučný model pracuje s množstvom údajov

Prečo sledovať výkon produktu?

Prehľadu Konverzie v ľavom stĺpci sme sa venovali už minule. Táto časť ale ponúka aj možnosť sledovania výkonu produktu. Patrí medzi rozšírené možnosti merania elektronického obchodu. Na to, aby ste mohli výkon produktu sledovať je preto potrebné mať nastavené meranie elektronického obchodu, čo už zrejme v tomto bode máte za sebou.

Prehľad výkon produktu je veľmi užitočný, ak hľadáte dáta, ktoré by vám umožnili lepšie optimalizovať ponuku produktov. V rámci neho si môžete pozrieť, aké vysoké tržby vám jednotlivé produkty prinášajú a tiež, koľko sa konkrétneho produktu predalo. Kým tieto údaje nájdete aj v admin rozhraní vášho eshopu, prehľad Výkon produktu ponúka aj ďalšie možnosti.

Umožňuje totiž sledovať správanie nakupujúcich vzhľadom na konkrétny produkt. Tu si môžete pozrieť, koľko návštevníkov si zobrazilo detail produktu, koľko z nich si ho pridalo do košíka, či koľko z nich si ho naopak z nákupného košíka odobralo, prípadne koľko nakupujúcich s týmto produktom dokončilo objednávku.

Podľa týchto údajov môžete napríklad ľahko zistiť, že obrázok v zozname produktov je pri konkrétnom produkte nezaujímavý, prípadne, že ľudí od nákupu odrádza nezrozumiteľný popis. Naopak platí, že dokážete celkom ľahko zistiť, prečo sa určitému produktu darí viac ako porovnateľnému produktu za nižšiu cenu. Ide samozrejme o údaje, ktoré je nielen dôležité získať, ale predovšetkým správne interpretovať. Odporúčame s nimi preto pracovať až potom, ako získate dostatok relevantných dát za určité (spravidla dlhšie) obdobie.

Zapisujte si poznámky a majte v štatistikách poriadok

Google Analytics ponúka jednu celkom jednoduchú a veľmi praktickú funkciu, a tou je robenie poznámok. Nemusíte si tak lepiť farebné papieriky okolo monitora a ani nechávať odkazy kolegom, ktorí spolu s vami majú prístup do Google Analytics. Stačí si vybrať prehľad a pod ním kliknúť na celkom nenápadnú šípku ukazujúcu smerom nadol. Tu nájdete možnosť vložiť novú poznámku, ktorú môžete priradiť ku konkrétnemu dátumu. Túto poznámku môžete zároveň nechať zobrazovať aj ostatným ľuďom, ktorí majú prístup do vášho Google Analytics účtu.

Ako tieto poznámky využiť? Ide o veľmi užitočnú funkciu, ak ste niečo nové vyskúšali a na základe toho sa vám napríklad skokovo zvýšila návštevnosť. Vyznačiť si takto môžete prakticky akýkoľvek míľnik – redizajn webu, pridanie nových produktov, dátumy vydania nových blogových článkov a podobne. Vďaka poznámkam tak ľahšie identifikujete, čo vám prinieslo úžitok a čo naopak so štatistikami ani nepohlo.

Pridať poznámku k štatistikám môže byť niekedy veľmi užitočné

Hoci máme za sebou tretí diel seriálu o Google Analytics, ani zďaleka sme sa nevenovali všetkým jeho funkciám. Sledujte nás preto aj naďalej a dozviete sa o tomto užitočnom nástroji všetko dôležité.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov