Chatboty sú čoraz rozšírenejšie a určite ste sa už aj vy s nejakým komunikovali. Možno dokonca ani neviete, že ste mali „tú česť“ s umelou inteligenciou. Zistite, ako môžete využiť chatbota pri prevádzkovaní e-shopu.
Jedným zo základných stavebných prvkov úspešného e-shopu je kvalitná zákaznícka podpora. Aby ste ju ale mohli zabezpečiť, je potrebné pripraviť e-shop nielen po technickej, ale najmä personálnej stránke. Vaši návštevníci by mali mať vždy možnosť obrátiť sa na niekoho, kto im dá odpoveď na otázky. Tieto otázky pritom môžu byť často veľmi jednoduché, no z času na čas sa určite vyskytne niekto s otázkou, ktorá si bude vyžadovať sofistikovanú a premyslenú odpoveď. V každom prípade, jednou z možností, ako zabezpečiť naozaj špičkovú zákaznícku podporu a popri tom aj zvýšiť konverzie, sú práve chatboty.
Nemôžeme začať nijak inak ako definíciou, čo je to chatbot. Je ich samozrejme hneď niekoľko, siahnime však po tej najpoužívanejšej. Chatbot je v princípe komunikačný robot, ktorý je stvorený za účelom, aby viedol určitú konverzáciu. Je teda schopný reagovať buď na určitú skupinu otázok, alebo na konkrétne otázky. Pokročilé chatboty sú dokonca schopné učiť sa samostatne a viesť konverzáciu veľmi podobnú tomu, ako keby ju s vami viedol skutočný človek.
Chatboty sú teda schopné prebrať za vás určitú časť komunikácie tak, aby tomu, kto kladie otázky, boli schopné poskytnúť relevantné odpovede a nasmerovať ho podľa vami zadaných inštrukcií. Túto vlastnosť chatbotov je už dnes možné veľmi dobre využiť aj v prípade rôznych webstránok, e-shopy nevynímajúc.
Mimochodom, chatboty si našli cestu už aj na webové stránky štátnej správy. Napríklad na webe Finančnej správy SR sa môžete „porozprávať“ s chatbotom Taxana, ktorý vám odpovie na najčastejšie kladené otázky súvisiace s daňami. Minimálne rovnako však môžete použiť chatbota aj vo vašom e-shope a blysnúť sa rýchlosťou zákazníckej podpory.
Jednou z oblastí, v ktorých si chatboty nachádzajú svoje uplatnenie sú práve e-shopy. Popri konkurencii často rozhoduje rýchlosť, akou dokážete reagovať na otázky zákazníkov. Na strane druhej, nie je vždy možné zabezpečiť, aby za chatovacím oknom s vašim zákazníkom vždy sedel človek. Svoje opodstatnenie si v tomto prípade nachádzajú predovšetkým mimo vášho pracovného času. Ich využitie však v tomto smere ani zďaleka nekončí.
Tvrdenie, že vďaka chatbotovi dokážete byť svojim zákazníkom neustále k dispozícii nie je vôbec prehnané. Správne implementovaný chatbot totiž bude fungovať 24 hodín a 7 dní v týždni. V závislosti od nastavenia môžete tápajúcich návštevníkov nasmerovať na produkty, ktoré práve hľadajú, resp. na skupinu produktov, o ktorú prejavia záujem. Samozrejme, vždy až potom, ako sa ozvú cez chatovacie okienko.
Možnosti využitia chatbotov sú ale omnoho širšie – dokážu napríklad zákazníka informovať o stave objednávky, prípadne mu oznámiť podacie číslo zásielky, a to aj vtedy, ak sa vás rozhodne cez chatovacie rozhranie kontaktovať napríklad o polnoci. Chatbota môžete využiť napríklad aj na to, aby zákazníkovi odporučil súvisiace produkty k tomu, čo si práve zakúpil, prípadne ho môžete využiť aj pri reklamáciách. Stačí nasmerovať zákazníka na komunikáciu cez chat (napríklad v reklamačnom poriadku) a po zadaní čísla faktúry dostane váš zákazník presné informácie o tom, ako má ďalej postupovať.
Popri schopnostiach chatbota reagovať na otázky návštevníkov je nemenej dôležitá aj jeho správna implementácia. Najčastejšie využívané chatboty sú tie, ktoré využívajú platformu Facebook Messenger. V rámci neho môžete využiť Manychat, ktorý umožňuje veľmi jednoduchú implementáciu s e-shopom. Aplikácia Manychat prepojená s vašou Facebook stránkou je následne schopná viesť komunikáciu s vašimi návštevníkmi podľa stanovených pravidiel. Ak by ste predsa len hľadali alternatívu, pozrite si tiež Chatfuel a jednotlivé riešenia si porovnajte.
Funkciu chatbota si samozrejme pred nasadením do „ostrej prevádzky“ určite poriadne preverte. Získate tak reálnu predstavu o tom, čo všetko dokáže a odhalíte prípadné nedostatky.
Napísať komentár