Hovorí sa, že šikovný obchodník predá prakticky všetko. To ale neznamená, že by ste sa mali vrhnúť do predaja toho, čo vám ako prvé napadne. Chcete si rozbehnúť e-shop, no neviete, ako si vybrať ten správny sortiment? Prinášame vám 5 tipov, ktoré vám pri rozhodovaní určite pomôžu.
Rozhodnutie, čo budete v e-shope predávať je hneď na začiatku jedno z najdôležitejších. Toto rozhodnutie bude mať priamy vplyv na vašu úspešnosť, no samo o sebe vám úspechy nezabezpečí. Nie je totiž dôležité iba to, čo predávate, resp. na aký segment sa zameriavate, ale aj spôsob, akým to robíte. Takže kým vášmu známemu sa úspešne darí cez e-shop predávať trebárs šperky, vôbec to neznamená, že ak začnete s tým istým tovarom, dosiahnete rovnaké úspechy.
Na druhej strane, ak sa už pre určité zameranie rozhodnete, neznamená to, že ponuku produktov by ste v budúcnosti nemohli rozšíriť, alebo naopak zúžiť. V tomto prípade už ale dané rozhodnutie bude vychádzať z vašich skúseností alebo dopytu zo strany zákazníkov. Na začiatok, keď ešte žiadne skúsenosti nemáte, pomôžte si pri výbere správneho tovaru pre váš e-shop týmito piatimi tipmi.
Najlepšie je, ak predávate niečo, čomu naozaj rozumiete a čo vás zároveň baví. Nielenže svojimi znalosťami tovaru získate dôležitú konkurenčnú výhodu, ale zároveň budete môcť veľmi dobre poradiť aj návštevníkom svojho e-shopu. Navyše, vnímavejší nakupujúci rýchlo zistí, či sa skutočne vyznáte.
Začať predávať tovar, ku ktorému máte pozitívny vzťah a vyznáte sa v ňom je veľkou výhodou aj pre vás ako predajcu. Zo svojej vášne či hobby tak môžete celkom ľahko spraviť výnosné podnikanie.
V druhom kroku sa zamyslite nad tým, či máte tovar kde skladovať a aké náročné bude jeho odosielanie zákazníkom. Ak by ste sa napríklad v e-shope rozhodli predávať stavebný materiál, budete potrebovať poriadny sklad a izbou vo vašom byte si určite nevystačíte. Naopak, ak sa rozhodnete predávať, už spomínané, šperky, aj uskladnenie relatívne veľkého množstva tovaru vám nezaberie toľko miesta. Zodpovedajte si preto pri výbere sortimentu na tieto tri otázky – kde skladovať, ako skladovať a ako expedovať?
Vhodnou inšpiráciou pri hľadaní odpovede na otázku, čo predávať v e-shope môže byť aj nástroj Google Trends. Ten čerpá údaje z vyhľadávania a ako už aj jeho samotný názov napovedá, umožní vám sledovať rôzne trendy a záujem o určité témy. Siahnuť tiež môžete na nástrojoch slúžiacich na analýzu kľúčových slov, ktorú by ste mali mať vypracovanú už pri spúšťaní e-shopu. Pri analýze kľúčových slov sa dá často naraziť na zaujímavé dopyty, ktoré by mohli ľahko uniknúť vašej pozornosti.
Ak stále tápate, skúste sa pozrieť na tých najväčších predajcov v segmente a sledujte, ktoré produkty patria medzi najpredávanejšie. Inšpirovať sa môžete aj na Amazone či Etsy – v jednotlivých kategóriách vždy nájdete tie najpredávanejšie produkty, prípadne produkty, ktorých popularita v poslednom období rástla.
Pri výbere produktov sa samozrejme neorientujte len podľa konkurencie. Ak však niečo predáva „každý druhý e-shop“, budete sa musieť pripraviť na ostrejší konkurenčný súboj, pričom konkurovať budete buď nižšou cenou, alebo kvalitnejšími službami. V užšom výbere produktov identifikujte tie, ktoré dokážete popri konkurencii predávať s dostatočne vysokou maržou. Ako to dosiahnuť? Tu už závisí od vašej šikovnosti a od toho, aké ceny či podmienky spolupráce sa vám podarí dohodnúť s jednotlivými dodávateľmi.
Na záver si len predstavte, aké vlastnosti by mal mať ideálny tovar na predaj cez e-shop. Ľahká skladovateľnosť, vysoká marža, dlhá trvanlivosť, minimálne riziko reklamácií a v neposlednom rade by si ho mali zákazníci kupovať opakovane. Samozrejme, takýto tovar nájdete len ťažko, keď sa to ale podarí, vytvoríte si cestu k ďalšiemu rastu vášho e-shopu.
Napísať komentár