Vrátil sa vám zaplatený tovar ako nevyzdvihnutý? Zistite, čo treba urobiť

Neprevzaté zásielky k prevádzkovaniu e-shopu takpovediac patria a najmä v prípade platby na dobierku nie sú ničím výnimočným. Možno vás ale prekvapí, že celkom ojedinele dochádza aj k neprevzatiu vopred zaplateného tovaru. Čo by ste v takejto situácii mali robiť?

O situáciách, kedy si zákazník objednal tovar na dobierku a následne ho nevyzdvihol, by vedel rozprávať každý prevádzkovateľ e-shopu, napokon „nepreberačom dobierok“ sme sa venovali aj v samostatnom článku. Hoci spôsob platby „na dobierku“, teda až pri prevzatí tovaru, u nás stále patrí medzi najobľúbenejšie, jej popularita pomaly, ale isto klesá. Vysoká miera nevyzdvihnutého tovaru už nejeden e-shop dohnala k tomu, aby možnosť platby na dobierku zrušil, prípadne platbu za tovar vopred výrazne zvýhodnil.

Tentoraz sa však nebudeme venovať nevyzdvihnutým zásielkam na dobierku, ale práve naopak, situáciám, kedy si kupujúci neprevzal tovar, za ktorý už zaplatil.

Prečo dochádza k neprevzatiu vopred zaplateného tovaru?

Mohlo by sa zdať, že ak už kupujúci za tovar vopred zaplatil, má o jeho prebratie určite záujem a spraví všetko pre to, aby to vyšlo. Napriek tomu sa celkom výnimočne vyskytujú situácie, kedy sa zaplatenú zásielku doručiť nepodarí. V prípade doručenia poštou sa vám zaplatená zásielka vráti späť po uplynutí úložnej lehoty a v prípade doručenia kuriérom po opakovanom neúspešnom kontaktovaní príjemcu. Pri osobnom odbere sa zas môže stať, že po zaplatený tovar si kupujúci jednoducho ani po opakovaných výzvach nepríde.

Nad dôvodmi, prečo dochádza k neprevzatiu zaplateného tovaru by sme mohli dlho špekulovať. Takýto zákazník jednoducho mohol zabudnúť, musel nutne odcestovať, alebo skončil napríklad v nemocnici a balíček nemá kto prebrať. Výnimočné nie sú ani situácie, kedy pošta nedoručí oznámenie o uložení zásielky, prípadne má kuriér nesprávne kontaktné údaje.

Pomôže správny spôsob komunikácie

Rovnako ako v mnohých iných situáciách, aj v týchto prípadoch je základom vhodná komunikácia so zákazníkom. Využiť môžete tiež automatické notifikácie o uložení zásielky či konci odbernej lehoty. V týchto prípadoch môže byť zvlášť užitočné dať zákazníkom možnosť predĺženia odbernej lehoty, prípadne možnosť opätovného odoslania tovaru (za primeraný poplatok).

Čo robiť, ak sa zásielka už vrátila späť?

Ak sa už vám už zásielka so zaplateným tovarom vráti naspäť, nemali by ste ako e-shop „hrať mŕtveho chrobáka“, ale mali by ste kupujúceho okamžite kontaktovať a zistiť, prečo nedošlo k prebratiu. Treba si totiž uvedomiť, že nevyzdvihnutie zaplatenej zásielky automaticky neznamená odstúpenie kupujúceho od zmluvy. Ak by ste si takýto tovar nechali, resp. ho opätovne zaradili do skladu a ponúkali ďalej na predaj bez toho, aby ste kupujúcemu vrátili peniaze, išlo by o bezdôvodné obohatenie.

Odstúpenie predávajúceho od zmluvy

Ako z toho ale von? V zmysle ustanovení Občianskeho zákonníka existujú dve možnosti. V prvom rade, kupujúci je povinný vyzdvihnúť si tovar a ak tak ani po opätovných výzvach neurobí, vy ako predávajúci môžete uplatniť svoje právo na odstúpenie od zmluvy z dôvodu porušenia povinnosti kupujúceho. V tomto prípade teda kupujúcemu odošlete oznámenie o odstúpení od zmluvy, vystavíte dobropis a kúpnu cenu za tovar kupujúcemu vrátite. Následne nič nebráni tomu, aby ste takto vrátený tovar opätovne predali.

Uskladnenie tovaru pre kupujúceho alebo opätovné odoslanie

Druhou možnosťou je, že tovar pre kupujúceho uskladníte a ak opätovne prejaví záujem, tak mu tento tovar odošlete, pričom máte nárok na opätovnú úhradu poštovného a ďalších nevyhnutných nákladov súvisiacich s odoslaním. Okrem toho, v zmysle § 614 ods. 2 Občianskeho zákonníka máte ako predávajúci právo požadovať úhradu poplatku za skladovanie tovaru. Na túto skutočnosť je vhodné kupujúceho upozorniť vopred, aby ste sa vyhli prípadným nedorozumeniam.

Na záver dodajme, že prípady nevyzdvihnutia zaplateného tovaru kupujúcim sú stále celkom výnimočné a tak by nemal byť veľký problém individuálne ich odkomunikovať. Napriek tomu, ak chcete podobným situáciám predchádzať, oplatí sa pre návštevníkov e-shopu na viditeľnom mieste jasne zhrnúť informácie o tom, že nevyzdvihnutím zaplateného tovaru automaticky nedochádza k odstúpeniu od zmluvy, a tiež upozorniť ich na možnosť poplatku za uskladnenie tovaru či zvlášť spoplatneného opätovného odoslania.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov