Čakáte na platby za objednávky príliš dlho? Zlepšite situáciu týmito spôsobmi!

Hoci je platba na dobierku pri nákupoch cez e-shop stále veľmi populárna, online platby kartou ju postupne vytláčajú. Tento spôsob platby je rýchly, pohodlný a výhodný ako pre nakupujúceho, tak aj pre predajcu. Čo robiť, ak na platby za objednávky čakáte príliš dlho a mnohé z nich aj zostanú nezaplatené?

Platby na dobierku sú v našich zemepisných šírkach považované za špecialitu, ktorá spomedzi ostatných druhov platieb stále vedie. Mnohým majiteľom e-shopov však spôsobuje vrásky na čele – nie je totiž isté, či si zákazník tovar vôbec prevezme a ak aj prevezme, následne je potrebné spravidla čakať niekoľko ďalších dní, kým vám peniaze zinkasované prepravcom dorazia na účet. Platbám na dobierku a problémom súvisiacimi s nimi sme sa bližšie venovali v tomto článku.

Tentoraz sa však zameriame na online platby a platby prevodom prostredníctvom internet bankingu, ktoré sú síce v mnohom výhodné, no pri nesprávne nastavených procesoch vám tiež môžu spôsobovať niekoľko problémov.

Nastavte jasné pravidlá

Prvým a nevyhnutným krokom sú správne nastavené podmienky. Pozrite sa preto do svojich všeobecných obchodných podmienok a posúďte, či je v nich dostatočne zreteľne uvedené, čo sa stane, ak nakupujúci dokončenú objednávku neuhradí. Nie je ničím výnimočným, ak nakupujúci dokončí objednávku, vyberie si platbu na účet vopred, následne si všetko rozmyslí a nezaplatí. V tom prípade vy musíte čakať a sledovať či ste prijali platbu a tovar je popri tom blokovaný, takže si ho nemôže objednať nikto iný. Takéto čakanie sa môže poriadne natiahnuť, preto odporúčame určiť dobu, po ktorej sa nezaplatená objednávka automaticky stornuje.

Ako to vyriešiť v praxi? Aktualizujte všeobecné obchodné podmienky a popisy jednotlivých spôsobov platieb. Ak vám to priestor na stránke umožní, informujte nakupujúcich o tom, že objednávka s platbou vopred, ktorá nebude uhradená povedzme do 7 dní, bude automaticky stornovaná. Zreteľne komunikované pravidlá vám pomôžu vyhnúť sa mnohým sporným situáciám. Môže sa totiž stať, že nakupujúci čaká, kým mu napríklad príde výplata a celkom neočakávane zaplatí až po 10 dňoch. To však vy ako obchodník ale nemáte odkiaľ vedieť. Jasne nastavené pravidlá sú preto pre poriadok v platbách za objednaný tovar nevyhnutnosťou.

Komunikujte a motivujte

Vysvetlili sme, že základom sú jasne nastavené pravidlá. Ak však budú nesprávnym spôsobom komunikované, nakupujúci sa k nim buď nedostane vôbec, alebo im nemusí porozumieť. Skúste si preto vypracovať notifikačné SMS alebo e-maily, ktoré budete odosielať zákazníkom, ktorí s platbou otáľajú. Rovnako popracujte na textoch, ktoré sú uvedené pri spôsobe platby vopred. Poňať ich môžete aj trochu kreatívnejšie a snažiť sa nakupujúceho motivovať, aby na platbu určite nezabudol a vykonal ju čo najskôr.

Pri platbách online prostredníctvom platobnej brány sa môže stať, že nakupujúcemu sa napriek snahe nepodarí zaplatiť. Môže napríklad nesprávne vyplniť údaje z karty, omylom zavrieť okno, prípadne sa mu neodošle dodatočné potvrdenie pre vykonanie platby zo strany banky. Výnimočné nie sú ani prípady, kedy si nakupujúci myslí, že úhrada prebehla, no nie je to tak. Majte preto pripravený informačný e-mail, ktorý v presne stanovenom čase od dokončenia objednávky odošlete nakupujúcemu s uvedením, že objednávka nebola zaplatená. Je užitočné, ak takýto e-mail obsahuje aj link na opätovné vykonanie platby.

Sledovanie stavu objednávok automatizujte

Manuálne sledovanie úhrad za jednotlivé objednávky je možné akurát v začiatkoch, resp. pri pár objednávkach denne. Ako vám však budú objednávky pribúdať, rýchlo zistíte, že strácate prehľad. Zároveň pre vás bude problematické automaticky stornovať každú objednávku, ktorá nebola zaplatená povedzme do 7 dní od dokončenia. V horších prípadoch sa vám zas môžete stať, že zákazníkovi, ktorý ešte nezaplatil, tovar omylom odošlete a potom budete musieť platbu spätne vymáhať.

V prípade ak prevádzkujete e-shop na platforme Shoptet, jednoduchým riešením je doplnok Sledovanie nezaplatených objednávok, ktorý za vás bude strážiť stav objednávok pri vybranom type platobnej metódy. Doplnok zároveň umožňuje automatické zaslanie pripomínajúceho e-mailu, takže už sa vám nestane, že nakupujúci len zabudne za objednávku zaplatiť. Vďaka tomuto doplnku ušetríte množstvo času a „zachránite“ nejednu objednávku pred stornovaním z dôvodu nezaplatenia.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov