Minulý rok v októbri Apple spôsobil nemalý rozruch. S príchodom iOS 14 malo prísť výrazne obmedzenie sledovania používateľov, ktoré zasiahne všetky reklamné systémy. Túto novinku, ktorú Apple nazýva AppTrackingTransparency framework, sme ale nakoniec zaznamenali až v posledných týždňoch, s vydaním iOS 14.5.
O čo ide? Používatelia s iPhonmi a iPadmi, ktorí si nainštalujú novú aktualizáciu iOS 14.5, si budú môcť vybrať, či zakážu sledovanie svojich aktivít. Nemožno poprieť, že je to veľmi ústretový krok smerom k ochrane osobných údajov. Naopak ale používatelia iPhonov a iPadov prídu o personalizovanú reklamu. Dáta o ich preferenciách totiž nebudú naďalej pre reklamné systémy dostupné, a reklama sa im tak bude zobrazovať náhodne.
Doposiaľ prenos dát fungoval pomocou funkcie IDFA (identifikátora pre inzerentov) používateľa, vďaka ktorej Apple identifikuje dané mobilné zariadenia. Vďaka IDFA inzerent získava dáta nielen o nákupoch, ale aj o spotrebiteľskom správaní a cieľovej skupine, ktorá s jeho reklamami interaguje. To mu pomáha ešte lepšie zacieliť.
V operačných systémoch iOS 13 a starších bolo doteraz možné túto funkciu obmedziť, ale základné nastavenie zariadenie IDFA používalo automaticky. A to sa teraz mení. Podľa niektorých zdrojov sa tak očakáva, že povolenie na sledovanie odmietne viac ako 68 % používateľov.
AppTrackingTransparency framework je síce ústretovým krokom voči používateľom, ale bude znamenať veľké straty pre inzerujúce e-shopy. Vzniká Black Box, do ktorého nevidíme. Reklamné systémy ako Facebook, Google a ďalší, sa teraz snažia dáta odhadovať, vytvárajú nové podporné protokoly alebo používajú vlastné metódy, ako dáta o používateľoch získať. Nič už ale nebude tak presné, ako predtým. Navyše tu vzniká veľký priestor pre manipuláciu dát. Ak budete cieliť na používateľov s operačným systémom iOS a utrácať v kampaniach peniaze, nebudete môcť overiť, že vám reklamný systém dáva správne dáta.
Zatiaľ nie je isté, ako ďalekosiahle dôsledky bude táto čerstvá zmena mať. Aktualizácia je dostupná len pár týždňov a nie všetci používatelia si ju nainštalovali. Niektorí inzerenti navrhujú zamerať sa na používateľov zariadení s Androidom, a nechať Black Box Applu bokom. Prísť ale o masu nakupujúcich, ktorí navyše zvyčajne priemerne míňajú viac ako používatelia zariadení s Androidom, nie je ideálne riešenie.
Facebook pri tejto príležitosti vydal Aggregated Event Measurement, protokol, ktorý sa pokúsi zachovať ako súkromie používateľov tak efektivitu kampaní. Ak teda inzerujete na Facebooku, čaká vás niekoľko úprav. Najmä verifikácia domény, nastavenie iba 8 konverzií pre jednu doménu, a tak ďalej. Detailný postup krok za krokom poskytuje Facebook Business Help Center (anglicky). Aj napriek implementácii Aggregated Event Measurement však počítajte s tým, že budete získavať len veľmi obmedzené dáta a až s trojdňovým časovým oneskorením. Dáta o veku, pohlaví, regióne alebo o umiestnení reklamy bohužiaľ nebudú poskytované vôbec.
Zmena tiež masívne zasiahne remarketing. Vďaka tomu, že nebude možné priradiť nákupy konkrétnym používateľom podľa IDFA, nebude možné týchto používateľov remarketovať. V kampani síce uvidíte útratu a konverzie, ale iba všeobecne, bez detailu na jednotlivých používateľov, bez reálneho ROI/LTV.
Ako je ale spomenuté v úvode, zmeny sa týkajú iba používateľov s iPhonmi a iPadmi. Nie je tak potrebné vešať hlavu. Ak máte malý e-shop a malé útraty v reklamných systémoch, zmeny sa vás nedotknú tak dramaticky a napríklad Aggregated Event Measurement na Facebooku vám môže trochu pomôcť. Inú situáciu zažívajú veľkí inzerenti, ktorí v reklamných systémoch utrácajú milióny. Prepad revenue o niekoľko desiatok percent pre nich bude znamenať obrovské sumy.
Build trust through better privacy – video od Apple, ktoré zmeny pre iOS 14.5 detailne vysvetluje
Súkromie v iOS 14: Aké sú teraz obmedzenia pre inzerentov na Facebooku? – článok, ktorý popisuje nastavenie Facebooku krok za krokom vrátane postupu spolu so screenshotmi
Napísať komentár