Prečo (ne)ponúkať platbu na dobierku?

Platba na dobierku – áno alebo nie? Napriek obrovskej popularite online platieb patrí u zákazníkov dobierka medzi najobľúbenejšie platobné metódy. Prečo je to tak a čo to znamená pre vás e-shop?

Dobierka je obľúbená forma platby a ak ju váš e-shop neponúka, môžete sa pripraviť o značné percento zákazníkov. Dobierka je pre zákazníkov istota a sú ochotní si za službu priplatiť. Z pohľadu predajcu ide síce o rizikovejšiu platobnú metódu, no v tomto prípade však môže risk znamenať váš zisk. 

Výhody a nevýhody platby na dobierku 

Napriek tomu, že sa nachádzame v dobe e-shopovej a online nakupovanie nebolo nikdy populárnejšie, existuje stále vysoké percento zákazníkov, ktorí internetovým nákupom nedôverujú. Ako ich získať na svoju stranu? Doplňte svoje platobné metódy o dobierku. Získate tak jednoducho zákazníkov ktorí: 

Dôvodov, prečo stále vysoké percento zákazníkov uprednostňuje platbu na dobierku je obrovské množstvo. Najčastejšie však prevláda názor “nezaplatím, dokým neuvidím”.   

Ak si urobíte rýchly prieskum vašej konkurencie, tak pravdepodobne zistíte, že platbu na dobierku ponúka takmer každý e-shop. Aká sú teda výhody platby až po doručení tovaru k zákazníkovi pre vás? Asi najpozitívnejším faktom je urýchlenie nákupu a teda aj rozhodovacieho procesu zákazníka. Zákazník nemusí vyplňovať zdĺhavé formuláre či údaje o platobnej karte a má preto menej priestoru na to, aby si nákup rozmyslel. Platba na dobierku vášmu biznisu pomôže aj v prípade, ak práve rozbiehate svoj e-shop v zahraničí. Pre nových klientov nie ste overeným obchodom a zákazník nechce zbytočne riskovať. Platbu na dobierku u zákazníkov zvyšuje dôveryhodnosť vášho e-shopu.

Dobierka so sebou nesie však aj určité nepríjemnosti, na ktoré by ste mali mali myslieť. Nepreberanie objednávky alebo dlhšie zdržovanie platby sú najčastejšie problémy, kvôli ktorým rastú náklady. Ďalšou hrozbou je, že nezaplatený tovar zostane visieť niekde na ceste a vy ako predajca ho nemôžete ponúknuť ďalším zákazníkom. Ako teda obrátiť dobierku vo váš prospech? 

Ako na to, aby pre vás bola dobierka výhodná? 

Prvým a základným riešením problému s dobierkou je nastavenie príplatku za túto platobnú metódu. Nezabudnite zákazníka o príplatku informovať a uviesť jej cenu na stránke ešte pred vytvorením samotnej objednávky. Pri stanovení výšky príplatku vychádzajte z cenníka dopravcu, ktorého sa rozhodnete použiť a nezabudnite počítať aj s tým najhorším scenárom, v ktorom budete musieť uhradiť dopravu aj smerom späť.

Vyčleňte si dosť času na prieskum trhu a sledujte počet neprevzatých zásielok. Po čase si dáta vyhodnoťte, vypočítajte priemer a navýšte cenu za dopravu tak, aby ste sa nedostali do mínusu. Cenu za dobierku teda stanovte tak, aby ste neboli stratoví ani pri vyššom počte nevyzdvihnutých zásielok. Nezabudnite príplatok za dobierku uviesť aj v rekapitulácii objednávky, v jej potvrdení a čiastka musí byť uvedená aj na faktúre

Navýšená cena za dobierku vám môže pomôcť aj v tom, že si zákazník predsa len zvolí iný druh platobnej metódy. Na druhej strane si však môže vybrať e-shop, ktorý ponúka dobierku lacnejšie alebo ju má celkom zadarmo. Zvoľte si preto zlatú strednú cestu a vychádzajte z toho, že priemerná cena za dobierku je približne 2 eurá. Ak sa vám takýto príplatok stále nevyplatí, buďte k zákazníkom úprimní a pokojne pridajte do košíka informáciu s prosbou o výber inej platobnej metódy. 

Typy dobierky 

Ak ste pri platbe na dobierku našli viac pre ako proti a chcete prilákať nových zákazníkov, prípadne zvýšiť kredibilitu vášho e-shopu, tak môžete vyberať z viacerých druhov dobierky:  

Balík do ruky sprostredkúvajú rôzne spoločnosti. Venujte dostatok času prieskumu dopravcov – každá spoločnosť má cenu svojich služieb uvedenú na webe pri výbere však zvážte aj recenzie spoľahlivosť prepravy. Odoslanie balíka prostredníctvom kuriérskej spoločnosti prebieha jednoducho: objednávku zabalíte, odvážite resp. odmeriate a odovzdáte na zbernom mieste spoločnosti prípadne na pošte. K výslednej cene dopravy pripočítate cenu za službu dobierky a odošlete. Následne dostanete trackovacie číslo, vďaka ktorému budete mať prehľad o celej ceste odoslanej zásielky a v momente, keď zákazník tovar prevzal môžete oslavovať. 

Ak si zákazník objedná tovar na poštu, budete pri odoslaní postupovať ako pri bežnej listovej či balíkovej zásielke. Ak je hmotnosť balíka do 2 kg a má rozmery do 90 cm môžete ho odoslať ako listovú zásielku, čo je pre vás cenovo výhodnejšie. Po zabalení vyplníte elektronický alebo klasický podací hárok, zásielku odnesiete na poštu a zaplatíte poštovné.  Po doručení zásielky zákazníkovi a jeho zaplatení vám pošta odošle peniaze na účet alebo vám doručí poštový poukaz. 

Najnovšou cestou je využitie Zásielkovne. Balíček musíte zaregistrovať, označiť štítkom a odoslať z pobočky. Zákazníci túto možnosť volia ak si chcú zásielku vyzdvihnúť v čase, ktorý im vyhovuje bez dlhého čakania na pošte. Na vyzdvihnutie má zákazník 7-21 dní, čo je pre klienta síce výhodné ale pre vás až tak nie… 

Ak sa na platbu na dobierku pozriete z nadhľadu, prevládajú negatíva pre obe strany. Zákazník si musí často priplatiť a e-shop nemá istotu, že zásielka bude zaplatená a riadne prebratá. Zrušiť alebo vynechať túto platobnú metódu je však stále priveľké riziko. Vždy sa preto snažte dobierku otočiť vo váš prospech alebo uvádzať do popredia výhodnejšie platobné metódy. Ušetrí vám to čas, náklady a a dôveryhodnosť vášho e-shopu zostane zachovaná.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov