Google k 1.7.2023 ukončuje free verziu produktu Universal Analytics (Google Analytics 3), ktorý stále využíva množstvo e-shopov na meranie návštevnosti a prichádza s Google Analytics 4. Aké zmeny je potrebné vykonať vo vašom e-shope, a čo si vzhľadom k tejto zmene nachystal Shoptet?
Je hneď niekoľko dôvodov, prečo Google s touto verziou GA predstavil nový model meraní. Jedným z najzásadnejších je zjednotenie merania webu a mobilných aplikácií (prípadne akýchkoľvek ďalších digitálnych platforiem) Universal Analytics (GA3) model bol založený iba na webových udalostiach (typu Zobrazenie stránky), ktoré napr. v mobilných aplikáciách nedávali zmysel.
Hoci GA4 vďaka odlišnému dátovému modelu spracovávajú namerané dáta odlišným spôsobom, nie je dôvod sa obávať, že ako e-shopár prídete o vám známe metriky.
Na príchod GA4 pripravujeme aj e-shopy v Shoptete. Pre užívateľov, ktorí sú zvyknutí čítať dáta o návštevnosti v rozhraní svojho e-shopu (Štatistiky – Návštevnosť) sa aktuálne pripravuje modul, ktorý GA4 dáta zobrazí rovnakým spôsobom
Na novinky súvisiace s GA4 sme sa opýtali produktového manažéra Shoptetu Ondřeja Chvojku a dátového analytika Vaška Jelena, ktorý sa v Shoptete ako konzultant podieľa na implementácii úprav vzhľadom k príchodu GA4.
Odpovedá dátový analytik Vašek Jelen
Čo od Google Analytics 4 čakať, a aké sú najpodstatnejšie zmeny oproti GA3?
Služba Google Analytics 4 má iný dátový model, ktorý je založený na eventoch. V GA3 bolo niekoľko základných prvkov – relácie (sessions), zobrazenia stránky (page views) a pod. Tieto metriky sú k dispozícii aj v GA4, ale merajú sa iným spôsobom. GA4 si pre každú interakciu návštevníka posiela takzvanú udalosť (event) a z týchto udalostí počíta všetky metriky. T.j. napríklad zobrazenie stránky je udalosť (event) „page_view“, transakcia je udalosť (event) „purchase“ a pod.
GA4 spracúva namerané údaje odlišným spôsobom, ale e-shopári o im známe metriky teda neprídu?
GA4 stále reportujú metriky, ako sú „users“ (užívatelia), „sessions“ (návštevy), „pageviews“ (zobrazenia stránok) a pod. Rovnako ako GA3 ponúkajú vyhodnocovanie kampaní na základe UTM parametrov, alebo informácie o type zariadenia a verzii prehliadača návštevníka. Implementácia GA4 na Shoptet e-shopoch všetky tieto dáta poskytuje.
GA3 a GA4 meranie nie je rovnaké, jedná sa o dva rozdielne produkty a bohužiaľ nestačí v administrácii GA3 iba „prepnúť“ meranie do GA4. Je potrebné založiť nový GA4 účet a GA4 dáta budú v rozhraní GA4 dostupné odo dňa ich nasadenia na e-shop. Podrobnejšie to rozoberáme v článku pripravenom pre web Reshoper a nájdete ho taktiež v Shoptet Univerzite (dostupná iba po prihlásení do Shoptet administrácie).
Odpovedá produktový manažér Shoptetu Ondřej Chvojka
Pre klientov to znamená to, že sa im už nebudú načítavať nové dáta do rozhrania Universal Analytics a na meranie a vyhodnocovanie musia využiť novú verziu GA4. V Universal Analytics stále budú môcť nájsť historické dáta, ale nové údaje sa sem už neprenesú.
Čo musia teraz e-shopy urobiť?
Veľa e-shopov situáciu už riešilo a založili si nový účet GA4, ktorý následne v našej administrácii prepojili. Títo klienti už majú vyriešené všetko a nemusia sa ničoho obávať.
Klientom, ktorí ešte žiadne kroky v tomto ohľade nevykonali, by som odporučil čo najskôr Google Analytics 4 založiť a prepojiť v administrácii Shoptetu, aby mali k dispozícii aspoň nejaké historické dáta.
Ako sa na túto zmenu pripravuje Shoptet a čo robí pre svojich klientov?
Na zmenu sme sa pripravili dopredu a viac ako pred rokom sme pridali možnosť začať merať dáta do GA4. Aktuálne chystáme aj ďalšie úpravy, ktoré používateľom zjednodušia prácu s GA4. Jednou z úprav je v úvode spomenuté napojenie GA4 na náš modul Štatistiky, kedy klientovi priamo v admine zobrazujeme dáta z Google Analytics – ohľadom návštev webu, zdrojov návštev a ďalších štatistík, ktoré sa sťahujú priamo z GA.
Pre niektorých používateľov môžu byť nové GA4 neprehľadné, a preto sme sa snažili dáta zobrazovať v administrácii v podobe, na ktorú sú naši používatelia zvyknutí.
Ďalšia úprava, ktorú chystáme, je rozšírenie dát, ktoré do GA4 zasielame. K dispozícii budú nové eventy, s ktorými budú mať používatelia k dispozícii ešte viac dát k ďalšiemu vyhodnocovaniu.
Aké dáta z GA4 bude možné vidieť v rozhraní Shoptetu?
V rámci Štatistík v administrácii e-shopu bude zachovaná väčšia časť reportov, ako sú štatistiky návštev, štatistiky mobilných zariadení alebo zdrojov návštev. Do budúcna plánujeme aj rozšírenie o štatistiky kampaní alebo štatistiky cesty nákupným procesom.
Napísať komentár