Ako pripraviť e-shop na príchod Google Analytics 4

Google k 1.7.2023 ukončuje free verziu produktu Universal Analytics (Google Analytics 3), ktorý stále využíva množstvo e-shopov na meranie návštevnosti a prichádza s Google Analytics 4. Aké zmeny je potrebné vykonať vo vašom e-shope, a čo si vzhľadom k tejto zmene nachystal Shoptet?

Čo musíte vedieť o Google Analytics 4:

Je hneď niekoľko dôvodov, prečo Google s touto verziou GA predstavil nový model meraní. Jedným z najzásadnejších je zjednotenie merania webu a mobilných aplikácií (prípadne akýchkoľvek ďalších digitálnych platforiem) Universal Analytics (GA3) model bol založený iba na webových udalostiach (typu Zobrazenie stránky), ktoré napr. v mobilných aplikáciách nedávali zmysel.

Hoci GA4 vďaka odlišnému dátovému modelu spracovávajú namerané dáta odlišným spôsobom, nie je dôvod sa obávať, že ako e-shopár prídete o vám známe metriky.

Na príchod GA4 pripravujeme aj e-shopy v Shoptete. Pre užívateľov, ktorí sú zvyknutí čítať dáta o návštevnosti v rozhraní svojho e-shopu (Štatistiky – Návštevnosť) sa aktuálne pripravuje modul, ktorý GA4 dáta zobrazí rovnakým spôsobom


Na novinky súvisiace s GA4 sme sa opýtali produktového manažéra Shoptetu Ondřeja Chvojku a dátového analytika Vaška Jelena, ktorý sa v Shoptete ako konzultant podieľa na implementácii úprav vzhľadom k príchodu GA4.

Najčastejšie otázky k GA4

Odpovedá dátový analytik Vašek Jelen

Čo od Google Analytics 4 čakať, a aké sú najpodstatnejšie zmeny oproti GA3?

Služba Google Analytics 4 má iný dátový model, ktorý je založený na eventoch. V GA3 bolo niekoľko základných prvkov – relácie (sessions), zobrazenia stránky (page views) a pod. Tieto metriky sú k dispozícii aj v GA4, ale merajú sa iným spôsobom. GA4 si pre každú interakciu návštevníka posiela takzvanú udalosť (event) a z týchto udalostí počíta všetky metriky. T.j. napríklad zobrazenie stránky je udalosť (event) „page_view“, transakcia je udalosť (event) „purchase“ a pod.

GA4 spracúva namerané údaje odlišným spôsobom, ale e-shopári o im známe metriky teda neprídu?

GA4 stále reportujú metriky, ako sú „users“ (užívatelia), „sessions“ (návštevy), „pageviews“ (zobrazenia stránok) a pod. Rovnako ako GA3 ponúkajú vyhodnocovanie kampaní na základe UTM parametrov, alebo informácie o type zariadenia a verzii prehliadača návštevníka. Implementácia GA4 na Shoptet e-shopoch všetky tieto dáta poskytuje.

GA3 a GA4 meranie nie je rovnaké, jedná sa o dva rozdielne produkty a bohužiaľ nestačí v administrácii GA3 iba „prepnúť“ meranie do GA4. Je potrebné založiť nový GA4 účet a GA4 dáta budú v rozhraní GA4 dostupné odo dňa ich nasadenia na e-shop. Podrobnejšie to rozoberáme v článku pripravenom pre web Reshoper a nájdete ho taktiež v Shoptet Univerzite (dostupná iba po prihlásení do Shoptet administrácie).

GA 4 a Shoptet. Čo sa pre e-shopy chystá?

Odpovedá produktový manažér Shoptetu Ondřej Chvojka 

Pre klientov to znamená to, že sa im už nebudú načítavať nové dáta do rozhrania Universal Analytics a na meranie a vyhodnocovanie musia využiť novú verziu GA4. V Universal Analytics stále budú môcť nájsť historické dáta, ale nové údaje sa sem už neprenesú.

Čo musia teraz e-shopy urobiť?

Veľa e-shopov situáciu už riešilo a založili si nový účet GA4, ktorý následne v našej administrácii prepojili. Títo klienti už majú vyriešené všetko a nemusia sa ničoho obávať.

Klientom, ktorí ešte žiadne kroky v tomto ohľade nevykonali, by som odporučil čo najskôr Google Analytics 4 založiť a prepojiť v administrácii Shoptetu, aby mali k dispozícii aspoň nejaké historické dáta.

Ako sa na túto zmenu pripravuje Shoptet a čo robí pre svojich klientov?

Na zmenu sme sa pripravili dopredu a viac ako pred rokom sme pridali možnosť začať merať dáta do GA4. Aktuálne chystáme aj ďalšie úpravy, ktoré používateľom zjednodušia prácu s GA4. Jednou z úprav je v úvode spomenuté napojenie GA4 na náš modul Štatistiky, kedy klientovi priamo v admine zobrazujeme dáta z Google Analytics – ohľadom návštev webu, zdrojov návštev a ďalších štatistík, ktoré sa sťahujú priamo z GA.

Pre niektorých používateľov môžu byť nové GA4 neprehľadné, a preto sme sa snažili dáta zobrazovať v administrácii v podobe, na ktorú sú naši používatelia zvyknutí.

Ďalšia úprava, ktorú chystáme, je rozšírenie dát, ktoré do GA4 zasielame. K dispozícii budú nové eventy, s ktorými budú mať používatelia k dispozícii ešte viac dát k ďalšiemu vyhodnocovaniu.

Aké dáta z GA4 bude možné vidieť v rozhraní Shoptetu?

V rámci Štatistík v administrácii e-shopu bude zachovaná väčšia časť reportov, ako sú štatistiky návštev, štatistiky mobilných zariadení alebo zdrojov návštev. Do budúcna plánujeme aj rozšírenie o štatistiky kampaní alebo štatistiky cesty nákupným procesom.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov