Nazrite do mysle Meta Business Partnera a porozumejte dlhodobej e-shop stratégii, ktorú využíva na Facebooku a Instagrame. Zistite, prečo práca na jednotlivých stratégiách dáva zmysel aj v roku 2023 a inšpirujte sa konkrétnymi tipmi, ktoré môžu pomôcť naštartovať predaje aj na vašom e-shope.
Ak to s e-shopom myslíte vážne, tak vás určite zaujíma ako prepájať tvorbu kvalitného obsahu so stratégiou Meta alebo Google reklamy. Počuli ste už o cielení na podobné publikum ale nemáte vlastnú skúsenosť? Dajú sa na tom postaviť úspešné kampane s navýšeným rozpočtom? Alebo sa trápite s reklamnými kampaňami, ktoré nefungujú a vytvárajú stratu? Čo si všímať a ako to opraviť, dá sa to vôbec?
1. Využitie platených kampaní na Facebooku a Instagrame
Platené kampane pre ľudí, ktorí o nás ešte nevedia (studené publikum)
Na dlhodobý úspešný predaj a rast firmy potrebujeme mať funkčné kampane, ktoré chodia do davu a vyberajú z neho stále nových ľudí, ktorí o nás ešte nepočuli a práve v tomto momente majú danú potrebu alebo záujem.
Facebook a Instagram používa každý, čo nám dáva príležitosť robiť propagáciu pre značne veľkú časť trhu a za rozumné peniaze.
Aké predajné kampane robiť pre ľudí, ktorí o nás ešte nevedia?
predaj populárneho, obľúbeného či evergreen produktu či produktovej kategórie
predaj 1. plateného produktu v rámci value ladder alebo predaj základného produktu
forma skúšobného predaja, vzorky či ukážky
robia vám influenceri značné tržby? Dohodnime si s nimi pravidelnú tvorbu obsahu a podporme jeho distribúciu cez Meta reklamu
propagácia sezónnej ponuky – vedieť čítať signály a historické dáta. Následne zvyšovať rozpočet keď je dopyt silnejší a naopak
komunikácia unique selling proposition
najlepší sales pitch – berte, neberte
Distribúcia lead magnetov
e-book, pdfko, kvíz či video séria (bezplatná výmena obsahu za email)
identifikácia potenciálneho firemného zákazníka. Cez lead magnety sa dajú efektívne hľadať potenciálni zákazníci. Budujeme remarketingové publikum pre následné cielenie predajnej reklamy
Distribúcia hodnotného bezplatného obsahu
Blogové články ako tento, videá, návody, infografiky. Jednoducho ten najpopulárnejší, najkomentovanejší, najlepší, najčítanejší obsah, ktorý máme. Pred platenou reklamou ho ešte trošku upravíme a vložíme vhodné tlačidlá a prekliky.
Kampane na zber kontaktov záujemcov
Kontaktné údaje zbierame cez formulár priamo na FB či Instagrame, na vlastnom e-shope, alebo sa spojíme cez Messenger či WhatsApp. Máme šancu si začať písať alebo zavolať priamo človeku, ktorý má záujem. Vypočujme si jeho situáciu, odporučme mu vhodný produkt a nasmerujme ho na správnu kategóriu v e-shope.
Povedomie o firme či značke (nie len pre začínajúce firmy)
Priamočiaro a jednoducho povedzme kto sme, čo a prečo to robíme. Sústreďme sa na rýchle podanie krátkej a trefnej správy, ktorá obsahuje relevantné kľúčové slová a komunikuje hodnotu, ktorú firma ponúka. Ukážme, ako naše produkty pomáhajú žiť lepší život, alebo prezentujme šírku a hĺbku produktových kategórii.
Súťaže
Nie každá súťaž sa rozbehne a má desiatky tisíc zobrazení a interakcií. Platenou reklamou jej môžeme pomôcť dosiahnúť viac ľudí.
Aké predajné kampane robiť pre ľudí, ktorí nás už pár krát videli, klikli, pár krát navštívili náš e-shop ale zatiaľ nenakúpili? (stredne teplé publikum)
Prehováracie a „doklepávacie“ kampane
pripomeňme sa s konkrétnym produktom, ktorý si človek prezeral na e-shope
dajme jasnú odpoveď na otázku prečo si to kúpiť
hovorme o tom, čo človek dokáže urobiť po kúpe, čo pred tým nedokázal. Vysvetlime náročnosť situácie “pred” a jednoduchosť “po”
porovnajme detaily a funkcie produktu. Sústreďme sa na detaily, na ktorých záleží
vysvetlíme ako sa líšime od konkurencie. Napríklad aké iné služby poskytujeme po predaji a prečo na nich záleží
ak už máme desiatky či stovky hodnotení a referencií, je čas ich vhodne zakomponovať do platených kampaní
adresujme a prekonajme námietky pri predaji proaktívne
ukážme im znova reklamy, ktoré majú dlhodobo najlepšiu odozvuu ľudí
poďme s kožou na trh, ukážme tvár nášho podnikania
časovo obmedzené ponuky
vytvorme sériu reklám, kde odpovedáme na časté otázky zákazníkov
načrtnime, aké sú ďalšie možnosti po kúpe od nás
Aké predajné kampane robiť pre ľudí, ktorí už v minulosti nakúpili? (teplé publikum)
Títo ľudia nám už prejavili dôveru nákupom a preto im ponúkame starostlivosť navyše – čo tak napr. prihláška na nejakú osobnejšiu konverzáciu?
propagácia noviniek – dozvedia sa ako prví
špeciálne akcie a zľavové ponuky iba pre zákazníkov – cielime na udržanie a zvýšenie lojality zákazníka. Bojujeme a motivujeme k ďalším opakovaným nákupom na našom e-shope.
Neviete nájsť vhodný zdroj inšpirácie na tvorbu obsahu na FB a Instagram? Lámete si hlavu nad tým aké príspevky uverejňovať?
Zoberme si ako zdroj vyššie uvedenú štruktúru kampaní. Či už ako firma sama alebo v spolupráci s niekým, pripravujme také príspevky, ktoré sedia do tejto štruktúry.
Organické príspevky sa dajú cez Meta reklamný systém vytiahnúť a použiť v reklame. Tým zabíjame 2 muchy jednou ranou. Zabezpečujeme prirodzenú (neplatenú) komunikáciu, ktorú si zároveň testujeme a získavame na ňu tzv. social proof.
Takéto pôvodne organické príspevky majú potenciál stať sa ťažnými koňmi v platenej reklame.
2. Definujme si zákazníka a ponúknime mu obsah, ktorý hľadá
Predstavme si nášho idálneho zákazníka na začiatku predajnej cesty. Keď rieši svoju potrebu a robí si ešte len prvotný prieskum a získava základne informácie. Chceli by sme, aby si tieto informácie prečítal od nás?!
Potrebujeme navrnúť, pripraviť a udržiavať evergreen obsah, ktorý každý, ktorý danú potrebu rieši potrebuje vedieť. Takýto obsah musí relevantnému človeku rezonovať v ušiach, musí ho osloviť a vedieť s ním ďalej pracovať. Napr. cez email, FB, Insta či Google, aby sme sa mu vedeli neskôr pripomenúť.
Funguje to tak, že musíme urobiť prvý krok a začať dávať zákazníkovi hodnotu. Od prvej sekundy musí človek cítiť, že sa o neho staráme. Za tento pocit si nie je povinný zaplatiť.
Je rozdiel dávať zadarmo veci bez hodnoty a dávať prvý kúsok hodoty bezplatne.
Vhodne nastavená Facebook reklama dokáže hľadať práve takýchto ľudí, ktorí v danej chvíli hľadajú takéto alebo obdobné informácie. Dokáže ich nákladovo efektívne identifikovať, podsunúť obsah v tej správnej chvíli a predaj sa môže začať. Potvrdené a overené!
3. Pozerajte sa na svoj e-shop očami zákazníka
Copywriting alebo písanie textov, ktoré predávajú je podľa mňa TOP zručnosť, ktorú potrebuje každý e-shop v roku 2023. Mať na e-shope kvalitné texty doplnené o relevantné audiovizuálne materiály je cesta k úspechu.
Čo podľa mňa odlišuje priemerné e-shopy od tých nadpriemerných? Je to zostavenie ponuky služieb a tovarovna základe skutočného poznania potrieb, túžob a obáv zákazníka.
Ako prevádzkovateľ e-shopu musím byť sám svoj najlepší zákazník. Vedieť sa vcítiť do zákazníka, poznať jeho situáciu, potreby, túžby. Ja sám som zákazník, lebo o ňom viem všetko. Viem, čo predávam, viem komu to predávam a viem to na svojom e-shope opísať pútavým textom.
Osobne si myslím, že každý e-shopár v roku 2023 musí vedieť byť “svojim ideálnym zákazníkom” To znamená, že keď pripravuje, píše, vylepšuje, upravuje alebo iba kontroluje texty na webe, tak sa na ne v tej chvíli nepozerá ako predajca, ale ako zákazník. Keď číta tieto texty a predstaví si, že má záujem kúpiť daný produkt, daný text ho k tomu musí plynule viesť.
To čo návštevník e-shopu vidí a číta, v ňom musí vzbudzovať dôveru, odpovedať na otázky, pôsobiť mu na emócie a pomáhať mu dosiahnuť svoj vytúžený cieľ. Ak už nejaká časť textu tieto pocity nevyvoláva, a nie je z nej človek super nadšený, je to presne tá časť, na ktorej treba zapracovať. Bez obrázkov, infografiky a videa sa už nezaobídeme.
Kľúčové slovné frázy, na ktoré reaguje zákazník by mali byť niekde spísané, ideálne na jednom mieste. Načo nám to poslúži? Z týchto kľúčových fráz sa dá čerpať do textov objavujúcich sa v reklame na Facebooku a Instagrame. Vidíte, oplatí sa mať pokope tie magické slovíčka, ktoré rezonujú v ušiach nášho zákazníka, že?
Samozrejme toto je len niekoľko tipov, ktoré môžete využiť pri práci so svojimi sociálnymi sieťami. Plnú verziu článku nájdete v našej Shoptet Univerzite. Dozviete sa tam napríklad to, ktoré metriky si na sociálnych sieťach ustrážiť a čo robiť v prípade, že sa kampaniam nedarí.
Napísať komentár