Staroknih: Zákazník z Peru u nás našiel rozprávkovú knihu z jeho detstva

Online antikvariát Staroknih sa okrem zákazníkov z celého sveta môže pochváliť aj komunitou, ktorá na tento e-shop nedá dopustiť. Nielen o tom, ako na úspešné budovanie vzťahu so svojimi zákazníkmi, sme sa v pokračovaní nášho rozhovoru rozprávali so zakladateľkou Staroknihu, Veronikou Vávrovou.

V prvej časti nášho rozhovoru sme sa rozprávali o tom, ako sa dvaja mladí vysokoškoláci dostali k založeniu e-shopu a predaju starých kníh. Dozviete sa, čo predstavuje výkup kníh a aké je to prevádzkovať online kníhkupectvo.

V pokračovaní rozhovoru sme sa viac pozreli na čitateľov kníh – zákazníkov Staroknihu, ale nevynechali sme ani prácu na samotnom e-shope.

Kto je zákazník Staroknihu? Starší alebo mladší čitateľ? 

Je to naozaj rôzne, muži i ženy, starší aj mladší čitatelia. Aj na výkupoch sa stretávame so všetkými vekovými kategóriami. 

V sekcii poštovné máte uvedené ceny pre vybrané krajiny ako napríklad Japonsko. Mali ste z Japonska zákazníka? Sú to Slováci čo žijú v zahraničí, alebo ide o zberateľov? 

Sú to buď zberatelia alebo ľudia, ktorých v našej ponuke nejaká kniha jednoducho zaujme. Napríklad náš zákazník zo spomínaného Japonska si objednanou knihou chcel pripomenúť svoje PhD. štúdium týkajúce sa slovanských jazykov.

Vo Francúzsku máme zákazníka, ktorý kompletizuje zbierku Hobitov od Tolkiena vo všetkých jazykoch, v ktorých táto kniha vyšla. Máme aj zákazníka z Peru, ktorý u nás našiel staršiu rozprávkovú knihu, z ktorej mu mama čítala, keď bol malý chlapec. 

Na vašom webe som sa ďalej dočítal, že okrem kníh vykupujete aj starožitnosti a nepotrebné veci. V ponuke ich ale nemáte. Ide o zberateľstvo, alebo plánujete predávať viac ako knihy?  

Je to taká romantická predstava do budúcnosti, mať veľký sklad, kde bude možné skladovať aj niečo iné, ako len knihy, napríklad nábytok. Ale je to samozrejme aj tým, že nás celkovo staršie veci a zberateľstvo bavia. V obývačke máme napríklad staršiu presklenú knižnicu, ktorú sme spolu s knihami vykúpili pred pár rokmi v Nitre. 

Ak chce človek ponúkať zákazníkom čo najlepšie služby a byť aktuálny, je budovanie e-shopu nikdy nekončiaca práca

Uvažovali ste aj o klasickom antikvariáte, alebo padlo rozhodnutie rovno pre e-shop? 

Hneď sme sa rozhodli pre e-shop. Boli sme mladí a s online objednávaním sme mali skúsenosti a navyše otvoriť si kamenný antikvariát v Bratislave je finančne náročnejšie. Ako vysokoškoláci sme nemali peniaze navyše, takže založenie e-shopu bola pre nás vlastne jediná možnosť.

Prečo ste si vybrali práve Shoptet, respektíve bol vašou prvou voľbou?

Najskôr sme si urobili prieskum trhu a prešli sme všetky možnosti, ktoré sa v tej dobe dali dohľadať. Shoptet v tej dobe ponúkal najkomplexnejšie riešenie a preto sme si ho vybrali. Ostali sme mu verní vyše 6 rokov, odkedy Staroknih funguje. 

Ako dlho vám trvalo postaviť e-shop? Trvá to kratšie alebo dlhšie ako čas za ktorý prečítam dobrú knihu? 

To závisí od toho, akú knihu myslíte a ako rýchlo čítate (smiech). Ak chce človek ponúkať zákazníkom čo najlepšie služby a byť aktuálny, je budovanie e-shopu nikdy nekončiaca práca. Na druhej strane základné nastavenia netrvali dlho.

Na začiatku sme sa intenzívne venovali napríklad aj nastavovaniu SEO a podobným záležitostiam. Čo sa týka kníh, nemali sme ich na začiatku veľa, takže ani nafotenie našej prvej ponuky a jej nahrávanie na stránku netrvalo veľmi dlho a e-shop sme tak mohli pomerne rýchlo spustiť. 

Aké doplnky vám prídu pri predaji kníh najužitočnejšie? 

Využívame doplnky ako sú Strážny pes, aby si ľudia vedeli odsledovať, keď pridáme do ponuky nejakú dlho vypredanú knihu. Ďalej Súvisiace produkty, vďaka ktorým zákazníci hneď uvidia, či máme na sklade od daného autora viac kníh.

Prepojenie na Heureku je pre nás tiež dôležité a pre zákazníkov užitočné, pretože práve tam nám môžu napísať recenzie, ktoré si tam potom naši potenciálni zákazníci ľahko nájdu. Ďalej využívame doplnky týkajúce sa platieb ako sú GoPay a PayPal, či doplnky ako Mailchimp, Shoptet fakturácia či Instagram Widget

Niekedy chodím na poštu aj častejšie, len aby mali zákazníci svoje knižky čo najskôr doma

Dá sa povedať, že koronavírus je už takmer za nami. Aký vplyv mala na vás pandémia a to, že ľudia boli zatvorení doma. Zvýšil sa záujem o vaše knihy? A naopak, niekto mal možno čas upratať staré police a vy ste tých ponúk mali odrazu viac? 

Počas pandémie to bolo pre nás rôzne. Na úplnom začiatku sa veľa ľudí bálo ísť čo i len na poštu, takže objednávok bolo menej, no postupne sa to zlepšovalo a objednávky pribúdali. Keď potom prišlo uvoľňovanie opatrení, pocítili sme to na poklese objednávok.

Pokles objednávok u nás nastal aj teraz nedávno, keď sa začala vojna na Ukrajine. Všetko je to samozrejme pochopiteľné. Čo sa týka ponúk na výkupy kníh, tých bolo za tú dobu určite viac. 

Považujete veľké komerčné kníhkupectvá za konkurenciu? Čo menej komerčné kníhkupectvá ako Absynth alebo Artforum? 

Nie, nepovažujem ich za priamu konkurenciu, pretože predávajú nové knihy a my sa zameriavame najmä na staršie vydania. Zákazníci u nás samozrejme nájdu aj novšie knihy, ale tie máme na sklade vždy len po jednom kuse a v kníhkupectvách bývajú často už vypredané. 

So zákazníkmi komunikujete cez sociálne siete, podľa tvrdení viacerých zákazníkov medzi vami vznikajú priateľstvá. Je pre vás vytváranie komunity dôležité? 

Jednoznačne áno, už na samotnom začiatku sme sa rozhodli, že chceme ísť trochu inou cestou. Budovať si okolo seba komunitu ľudí s podobnými záujmami, ktorých si vážime a častokrát sa stávajú našimi priateľmi. Keď sa naskytne príležitosť, radi navštevujeme aj trhy alebo burzy.

Napríklad sme boli poslednú aprílovú sobotu na akcii Dobrý trh na Panenskej ulici v Bratislave. Na takýchto akciách máme možnosť našich zákazníkov stretnúť aj osobne a často sú z toho veľmi príjemné rozhovory. 

Úprimne, prečítal som stovky recenzií, nielen na e-shopy ale aj rôzne podniky a je to prvá vec, ktorú urobím keď niekde prídem alebo nakúpim. Ešte som nevidel, aby mal niekto samé pozitívne recenzie pri takom počte, napríklad na Heureke, ako vy. Ako si to vysvetľujete? 

Myslím si, že je to spojením viacerých faktorov. Zaradila by som medzi ne poctivú prácu a osobitný prístup k zákazníkom. Každého si úprimne vážim, dávam si záležať na balení všetkých objednávok, pridávam k nim aj malý odkaz a niekedy chodím na poštu aj častejšie, len aby mali zákazníci svoje knižky čo najskôr doma. Na druhej strane cítim, že na zákazníkov máme šťastie. Často nám totiž napíšu aj milý email alebo správu na sociálnych sieťach a to mi dodáva nesmiernu energiu.

Kniha ako médium je overená časom a preto verím, že sa s ňou budeme stretávať v našich životoch aj naďalej

Knižky máte zabalené v krásnom obale – vyzerá to ako list. A podľa fotiek recenzentov pripájate ešte aj osobné venovanie, prípadne darček. Robíte to predpokladám ručne. Nebojíte sa, že by sa to raz v budúcnosti nedalo stíhať?  

Ďakujem, veľa knižiek odosielam práve tak, ako hovoríte, no samozrejme niektoré balievam aj do krabíc, v závislosti od ich veľkosti. Ručne písané venovanie pripájam vždy a priznám sa, že to síce je niekedy časovo náročnejšie, no moja práca je aj mojou záľubou a zatiaľ si to viem zmenežovať tak, že tie hlavné činnosti stíham sama. Mám však aj veľkú oporu v rodine, bez nich by to nešlo.

Váš Instagram to sú ruky, ktoré držia knihu na rôznych miestach. Aj si špeciálne plánujete, pre ktorú knihu sa hodí aké pozadie, alebo je to náhoda?

Väčšinou je to náhoda, závisiaca od toho, kde sa práve nachádzame. Fotky často vznikajú spontánne na výlete alebo cestou z nášho obľúbeného kníhkupectva, odkiaľ si často aj nejakú knižku odnesieme. Radi sa potom o ňu prostredníctvom fotografie delíme aj s ostatnými na sociálnych sieťach. 

Ako to vidíte s budúcnosťou kníh a čítania? Predsalen je obdobie podcastov, v móde je teraz viac počúvanie ako čítanie, nemyslíte? 

Ostávam v tomto pozitívne naladená, pretože si nemyslím, že ľudia od čítania kníh v klasickej tlačenej forme upustia. Kniha ako médium je overená časom a preto verím, že sa s ňou budeme stretávať v našich životoch aj naďalej. Samozrejme, ak ide niekto na dovolenku a môže si so sebou zobrať len obmedzené množstvo batožiny, rozumiem tomu, že si so sebou nezoberie 5 kníh ale stačí mu ten podcast alebo čítačka kníh, nevidím v tom nič zlé. Podcasty počúvam aj ja, no vždy budem mať rada pocit, ktorý mi dáva čítanie klasickej tlačenej knihy. 

O podnikaní uvažuje veľa mladých ľudí? Čo by ste im poradili? 

Ak má niekto nápad a chuť podnikať, určite by som mu odporučila, nech to vyskúša. Samozrejme, treba rátať s tým, že podnikaniu je potrebné obetovať veľmi veľa času. Práve preto je podľa mňa ideálne začať v mladosti, kedy má človek veľa energie, málo záväzkov a dokáže obetovať aj svoj voľný čas na vybudovanie svojho podnikateľského sna. A ak sa to podarí, je to pocit na nezaplatenie. 

A na záver, čo všetko by ste plánovali zo Staroknihom, alebo knihami, ktoré sa vám dostavajú do rúk, slovo je vaše. 

Udržať Staroknih, aby fungoval čo najdlhšie a najlepšie. V tej ďalekej budúcnosti by sme si s Milošom radi otvorili aj kamenný antikvariát a tak sa viac priblížili k ľuďom.  

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov