Kvalita vizuálneho vyjadrenia nie je závislá iba na použitých farbách alebo kompozícii, ale veľkú váhu má tiež použitý font. Nielen v Českej republike sa stalo používanie úplne nevyhovujúcich fontov smutným nešvárom. Učebnicovým príkladom je font Comic Sans.
Každý človek má inak nastavené vnímanie, a tak označenie ako pekné alebo škaredé nemá vo svojej podstate žiadnu objektívnu hodnotu. Bohužiaľ toto subjektívne hodnotenie krásy a škaredosti veľmi často nezodpovedá už objektívne daným pravidlám používania konkrétnych prvkov. Toto môže byť častým dôvodom absolútne nevhodného používania určitých fontov, ako je i Comic Sans.
Tento font bol vytvorený v roku 1994 pre Microsoft. Vychádzal z písma komiksov, ktoré svojím spôsobom napodobňoval. Vytvorený bol predovšetkým pre využitie v komixových bublinách, tak ako ich poznáme v papierovej podobe. Základnou charakteristikou tohto písma však bola jeho neformálnosť. Toto písmo bolo navrhnuté pre použitie v odľahčených situáciách. Bohužiaľ s tým, ako rástla popularita tohto písma, začalo pribúdať aj mnoho prípadov jeho nevhodného použitia. Zdvihla sa proti tomu pomerne silná vlna kritiky.
Vďaka tomu, že bolo toto písmo pomerne rýchlo integrované do Windows (konkrétne Windows 95), sa stalo takmer jediným zástupcom „veselého“ písma, ktoré mal obyčajný používateľ po ruke. To spôsobilo, že výber tohto fontu mnoho ľudí chápalo ako demonštráciu svojej schopnosti používať správne typy písma. Nakoniec teda výber písma Comic Sans svojím spôsobom zdegeneroval na dve úvahy, ktoré viedli k jeho použitiu – „Je veselé a píšem veselú vec.“ A „Neviem, aké písmo použiť. Comic Sans sa mi páči, tak prečo nie. “
Niekoľko príkladov nevhodného využitia Comic Sans (zdroj: sixrevisions.com):
Bohužiaľ u nás na tom nie sme nijako lepšie. V prostredí webu sa s písmom Comic Sans, až na rôzne „blogísky“, našťastie často nestretneme. Veľkou zásluhou na tom má fakt, že pomaly, ale isto končí éra „Aha, môj syn/vnuk/kámoš/známy robí tie internetové stránky. Tak ti ich za pár stoviek urobí.“ a ľudia si začali uvedomovať, že profesionálna práca je poznať. Bohužiaľ akonáhle sa dostaneme mimo prostredia internetu, razom na nás toto písmo vyskočí z rôznych letákov, jedálnych lístkov alebo inzerátov na nástenkách.
Comic Sans samozrejme nie je jediným fontom, ktorého použitiu by sa mal človek vyvarovať. Ak si prelistujete pár webov zameraných na typografiu alebo dizajn, nájdete takto zatracovaných fontov oveľa viac. Problém nestojí na konkrétnom písme, ale na celkovom prístupe k písanému prejavu. V živej pamäti mám vystúpenie jedného vysokoškolského pedagóga, ktorý sa veľmi rozčuľoval nad týmto problémom. Príklad, ktorý uviedol, bol pomerne výstižný.
Predstavme si, že architekt navrhne administratívnu budovu. Bude sa zaoberať každým detailom, ako je zladenie odtieňa dverí so štítkami na nich. Náhodou ale odpadne porada a sekretárka to bude musieť nejako oznámiť. Otvorí teda MS Word a napíše, že porada odpadá. No a aby to bolo veselšie, zvolí Comic Sans, vytlačí oznámenia a izolepou ho nakrivo prilepí na dvere. V tej chvíli ide všetok architektov cit pre detail stranou a iniciatívu preberá nedbalo nalepená ceduľka na dverách.
Mnohým ľuďom to môže určite pripadať ako „robenie z komára somára“, avšak určitý prístup k vizuálnej podobe oznámení by mal byť pestovaný aj mimo profesie dizajnérov, grafikov alebo typografa. Z hľadiska prevádzky firmy alebo e-shopu môže aj relatívne drobná chyba pri výbere vhodného písma vyvolať negatívne postoje u klientov alebo obchodných partnerov.
Ktokoľvek teda bude vytvárať nejaké oznámenie bez ohľadu na to, či bude pre web alebo pre tlač, mal by sa zamyslieť nielen nad obsahom, ale aj nad formou.
Napísať komentár