Píšte newslettre, ktoré neskončia v koši

Z viac ako 20 000 e-shopov, ktoré bežia na Shoptet platforme, len zlomok používa e-mailing. Kde sa asi stala chyba? Neviete, čo rozosielať? Nie ste presvedčení o potenciáli newsletterov? Alebo netušíte, ako to robiť správne? Zistite, ako napísať newsletter, ktorý ľudia definitívne rozkliknú.

Štatistiky dlhodobo tvrdia, že 80% obratu generuje len 20% stálych zákazníkov. A o tých sa musíte dôkladne starať, aby vám neutiekli ku konkurencii. Komunikácia je pre udržanie zákazníka a budovaní dlhodobého vzťahu s ním nevyhnutná.

Jedným z komunikačných kanálov je práve dobre napísaný newsletter. Dajú sa na neho nadviazať ďalšie projekty, ako sú zákaznícke kluby, bonusy za vernosť alebo napríklad pravidelné školenia pre VIP klientov.

Najprv si ujasnite, že by ste mali využiť e-mailové adresy iba vašich vlastných zákazníkov, ktorí vám k tomu dali súhlas. (Pozrite sa, na čo si dať pozor ohľadom GDPR.) Dajte si ten čas a námahu a zbierajte poctivo kontakty.

Najviac si dajte záležať na predmete

Je to prvý text, ktorý príjemca newsletteru uvidí. Asi ho nechcete odradiť nič nehovoriacou hláškou. Názov firmy máte už vedľa odosielateľa, tak sa v predmete neopakujte. Radšej prekvapte chytľavým sloganom alebo slovnou hračkou vystihujúcou jeden konkrétny bonus obsahu vašej správy.

Ak viete, že po Vianociach budú všetci konkurenti rozosielať e-maily lákajúce na povianočné zľavy, zapnite svoju kreatívnu myseľ a nadhoďte originálnejší text. Predsa nechcete skončiť v spame! Alebo horšie, v záplave iných nudných e-mailov. Takže odporúčame nepodceňovať predmet a zaujať na prvý pohľad.

Užívatelia vám budú venovať približne 5 sekúnd pozornosti. Váš newsletter nesmie na prvý pohľad pripomínať reklamu.

Pozor si dajte aj na diakritiku. Najprv si skontrolujte, že sa u došlých správ správne zobrazí aj v predmete. Ak nie, píšte predmet e-mailu bez mäkčeňov a dĺžňov.

Z tohto e-mailu si príklad fakt neberte:

Nepodceňujte headline (titulok)

Mať skvele vyšperkovaný predmet a pokračovať zlým headlinom, to je ako piť luxusné šampanské z plastového pohára a k tomu prihryzkávať zhnité jahody z Coopu.

Bez kvalitného nadpisu budete po zvyšok e-mailu už len márne doháňať to, čo ste na začiatku premeškali. Ak už nie ste dávno v koši. Pokojne zabudnite pozdraviť a začnite nejakou neobvyklúou hláškou, z ktorej nebude reklama smrdieť na sto honov.

Otestujte si na sebe, ktorá verzia vás láka pokračovať v čítaní:

Vážená pani, vážený pán,

dovoľujeme si vás informovať o novej akcii, ktorá sa začala v našom obchode na adrese Dvořákova 14, Praha 2.

Predsa si to nenecháte prekĺznuť medzi prstami!Zľava 70% na všetky jarné kabáty trvá do 30. 4. Nechcete si urobiť radosť?

Čo sa týka dĺžky, nadpis by mal byť presne tak dlhý, aby povedal všetko, čo má. V skratke by mal titulok mať nasledujúce:

Vyhnite sa výkričníkom, kapitálkam a verzálkam

Príliš veľa výkričníkov pôsobí lacno, agresívne a amatérsky. Nenechajte sa mýliť. Tým, že na zákazníkov budete kričať, nebudú u vás chcieť viac nakupovať. Rovnako ako výkričníky pôsobia aj kapitálky alebo verzálky (veľké písmená), a preto ich radšej nepoužívajte. Ak chcete nejakú časť textu zvýrazniť, vystačte si s „tučným písmom“ alebo zväčšením písma.

Choďte rovno k veci

Nechoďte zbytočne veľmi dlho okolo horúcej kaše. To najdôležitejšie spomeňte hneď v prvých dvoch odsekoch, nech má čitateľ jasno. Zákazník nie je skládkou na informačný odpad, takže sa snažte ho veľmi nezdržiavať neužitočnými informáciami.

O čo ide? Prečo si to mám zaobstarať práve ja? Ako mi to zlepší život a kde to zoženiem? To sú hlavné otázky potencionálneho zákazníka. Naservírujte mu odpoveď hneď. Až si bude chcieť čítať krásnu literatúru, dôjde si pre Dostojevského. Vy máte za úlohu predať.

Nepopisujte to ale zo svojej perspektívy, riešte problémy/túžby/priania/komplexy tých, ktorým píšete. Inak sa nečudujte, že máte nulovú čítanosť.

Personalizujte

Využite informácie o klientoch a naučte sa používať výhody personalizovaných správ. Oslovte zákazníkov krstnými menami a posielajte im len relevantné správy a ponuky. Skúste pridať aj nejaký konkrétny údaj, nech má klient pocit, že ho dobre poznáte, a teda aj jeho potreby a priania. O personalizácii sa viac hovorí, než robí, takže využite šancu a buďte o krok napred.

Buďte vtipní a neberte sa príliš vážne

Nebuďte suchári a skúste si predstaviť, aký typ newsletterov by ste radi čítali. Myslite na to, že to budú čítať ľudia a nie roboti, takže píšte tak, ako by ste normálne hovorili. Nebojte sa občas pustiť aj nejaké to nespisovné slovo, pokiaľ to dovolí obsah a cieľová skupina ľudí, ktorým píšete. Hlavne zabudnite na otravnú reklamštinu.

Skúste to ako Ottocopy:

Zvýrazňujte text

Každý slušný textový editor má tlačidlá, ktoré by ste mali používať. O tučnom písme sme sa už zmienili. Sú tu ale ďalšie zázraky na poli zvýrazňovania a pomôžu, aby váš text bol prehľadný a čitateľnejší. Obrovskú silu majú odseky, odrážky a číslovanie. Pôsobia jasne a stručne, takže si ich každý aspoň preletí očami. A bude to stačiť na to, aby pochopil hlavné myšlienky textu.

Ak niekam odkazujete, samozrejmosťou by malo byť prelinkovanie. Nechcite po užívateľoch, aby si sami niečo vyhľadali a našli. Na to sú príliš leniví. Uľahčite im nákup a naveďte ich sami na správnu adresu jedným klikom.

Nikdy nevynechajte Call to action

Nikdy, ale naozaj nikdy! Na čo je vytunený newsletter, ktorý ľudí naláka, keď na konci chýba, ako sa k tomu dostanú? Jasnými kroky zákazníka doveďte až do toho bodu, kedy pridá váš produkt do košíka a zaplatí. Tu už kreativitu radšej vynechajte a sústreďte sa na UX. Nech je to užívateľsky priateľské a jednoduché.

Pekné newslettre vedia aj niektoré banky:

Neporušujte zákon

E-mailing zasielajte ako vyžiadanú poštu, teda so súhlasom adresáta. Podľa antispamového zákona a v súlade s GDPR musí newsletter obsahovať možnosť odhlásenia. A za seba prosím, nech je ten proces krátky a bezbolestný. Inak hrozí, že ho čitatelia nenájdu, a budú dostávať nechcené newslettre. V tom prípade hrozí, že z vašej firmy „dostanú alergiu“, ktorú vyvolá každý nový newsletter.

Strážte si spätnú väzbu

Štatistiky si robíte vo financiách, prečo by ste ich teda nerobili aj s newsletterami? Aby ste vedeli, čo malo zmysel a výsledok a čo nabudúce zlepšovať, musíte skúmať úspešnosť vašich e-mailov. Preto hodnoťte, koľko zákazníkov si newsletter skutočne otvorí, preklikne sa na web, odpovie na anketovú otázku, ktorú do newsletteru zabudujete, objedná si na základe kódu obsiahnutého v newsletteri pod.

Vy, ktorí idete na spoločnej vlne Shoptetu, máte viac možnosti, ako rozosielať newslettere. Môžete využiť internú funkciu Hromadné rozosielanie mailov alebo si na svoj e-shop môžete napojiť externé mailingové systémy.

Hromadné rozosielanie e-mailov funguje na veľmi jednoduchom princípe. Len nahráte adresy príjemcov, napíšete správu, ktorú chcete poslať, a rovno všetko odošlete. Proste tak, ako keby ste niekomu písali normálny e-mail s tým, že ho môžete vylepšiť o rôzne obrázky a tak podobne. Táto voľba je ideálna pre začiatočníkov.

Mailchimp je asi najznámejší a najpoužívanejší e-mailingový nástroj v Čechách. Ponúka šablóny, eviduje zoznamy užívateľov, ktorým sa maily zasielajú. U každého užívateľa sú vidieť všetky maily, ktoré mu boli zaslané, a vie sa integrovať na sociálne siete. MailChimp vie dokonca urobiť A/B testovanie, či už podľa predmetu, odosielateľa alebo dátumu odoslania. Odoslanie je možné naplánovať na ľubovoľný čas a potom prichádza to hlavné – sledovanie, ako ľudia emaily otvárajú a na čo klikajú.

Ako alternatívu môžete vyskúšať aj ďalšie newsletterové nástroje. Napojte sa napríklad na Ecomail, SmartEmailing alebo Inconmaker. Postupne budeme pridávať napojenie na ďalšie nástroje, ktoré vedia rozosielať newslettre. Všetky ich nájdete v našich Shoptet doplnkoch v sekcii Zákazníci.

Tak na čo ešte čakáte? Vyhrnúť rukávy a písať newslettre!

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov