Ako sa nestratiť v legislatíve GDPR? Pozrite si prehľadný checklist

Prevádzkovanie e-shopu zahŕňa prácu s údajmi zákazníkov, čo znamená aj zodpovednosť za ich ochranu. Pre subjekty v rámci Európskej únie, alebo také, ktoré spracúvajú údaje európskych fyzických osôb, platí GDPR – Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov, ktoré stanovuje požiadavky a povinnosti pri spracúvaní týchto údajov.


📚 Súlad s GDPR – Checklist pre váš e-shop

Dokumentácia


Technické opatrenia


Pravidelné úlohy

⚖️ GDPR

📚 Základné pojmy súvisiace s GDPR

Osobný údaj = akákoľvek informácia, ktorá identifikuje alebo umožňuje identifikáciu fyzickej osoby.

Dotknutá osoba = Osoba, ktorej údaje sa spracúvajú (váš zákazník)

Prevádzkovateľ = Vaša e-commerce firma (rozhoduje, prečo a ako sa údaje spracúvajú)

Sprostredkovateľ (tretia strana s prístupom k osobným údajom) = Služby, ktoré používate na spracovanie údajov (poskytovatelia platieb, prepravné spoločnosti)

Spracúvanie = Akákoľvek činnosť vykonávaná s osobnými údajmi (zber, uchovávanie, používanie)

Únik údajov = Akýkoľvek bezpečnostný incident, ktorý odhalí osobné údaje

Kedy dochádza k spracovaniu osobných údajov v e-shope?

Marketingové aktivity a GDPR

Newsletter

Cookies

Hlavným cieľom cookies je ponúknuť personalizovaný používateľský zážitok, obsah a služby v rámci komunikácie e-shopu k zákazníkovi.

Rozlišujeme niekoľko druhov cookies:

  1. Povinné cookies – zabezpečujú fungovanie e-shopu a zvyšujú komfort používateľov bez potreby súhlasu. Uchovávajú napr. informácie o prihlásení, produktoch v košíku a chránia účty pred podvodmi.
  2. Analytické – zbierajú údaje o správaní návštevníkov e-shopu, čím pomáhajú prevádzkovateľom zlepšiť obsah a rozhodovanie, avšak nie sú nevyhnutné a vyžadujú výslovný súhlas používateľa
  3. Marketingové – slúžia na retargeting a zobrazovanie reklám užívateľom na iných stránkach, avšak nie sú povinné, takže na ich spracovanie je potrebný výslovný súhlas.
Správny vzhľad Cookies lišty
Cookies a Google Ads

Od prvej polovice 2024 zaviedol Google takzvaný Consent Mode v2. Ide o mechanizmus navrhnutý na správu fungovania reklamných a analytických služieb Googlu na základe súhlasu používateľa.

Príklad Consent mode v2 v nastavení cookies pred ich potvrdením.

Zákazníkom musí byť jasne vysvetlené, že ich údaje môžu byť použité na personalizované reklamy, a musí byť získaný ich súhlas na spracovanie týchto údajov. Tento súhlas musí byť dobrovoľný a informovaný, s možnosťou kedykoľvek ho odvolať.

Kedy môže e-shop spracúvať osobné dáta?

Pri spracovaní osobných údajov zákazníka je nutné určiť si cieľ a následne správny právny základ, tu rozlišujeme 4 právne základ: Zmluvná povinnosť, Oprávnený záujem, Súhlas spotrebiteľa, Zákonná povinnosť.

Prečo je dôležité myslieť na právny základ pri práci s údajmi zákazníkov?

  1. Musíte mať dôvod na spracovanie osobných údajov

Na každé použitie údajov zákazníka potrebujete dôvod a preto by ste mali spracúvať len také údaje, ktoré naozaj pre váš e-shop potrebujete.
Napr. Údaje pre spracovanie platby: Povolené zo zákona. Odosielanie Newslettera: Potrebujete súhlas od zákazníka s transparentným opisom na aký účel budú jeho údaje použité.

  1. Budujete dôveru
    Keď budete voči svojim zákazníkom transparentní a budú vedieť, kde a ako sú ich údaje používané budú pričom budú mať prístup k ich oprave alebo k možnosti ich vymazať budú vám viac dôverovať.
    Napr. pri objednávkovom formulári ‘Váš email potrebujeme na zaslanie potvrdenia o nákupe’
  2. Vyhýbajte sa pokutám
    Pri nelegálnom spracovaní osobných údajov hrozí sankcia až 20M€ alebo 4% z celkového ročného obratu, podľa toho, ktorá suma je vyššia.

Čo si pamätať pri spracúvaní osobných údajov:

  1. Viacero právnych základov: Niekto typy údajov môžu spadať pod viacero právnych základov – záleží od spôsobu spracovania dát.
  2. Požiadavky: Zapracujte všetky požiadavky pred spracovaním údajov vašich zákazníkov.
  3. Práva spotrebiteľa: Musia byť dodržané a naplnené jeden mesiac od žiadosti (napr. Od žiadosti o vymazanie osobných údajov).
  4. Dokumentácia: Archivujte všetky záznamy o aktivitách a súhlasoch vašich zákazníkov.

Myslite na úroveň citlivosti údajov

🟦 Štandardné údaje

🟥 Citlivé údaje

Pôsobenie v zahraničí 

Pri pôsobení e.shopu v ďalších krajinách EÚ, napríklad z ČR a SR a naopak, sa pravidlá ochrany osobných údajov v zásade nelíšia, preto GDPR je účinné v celej Európskej únii. Pri pôsobení e-shopu však v krajine, ktorá je mimo EÚ je dôležité spraviť analýzu miestnych zákonov a nariadení nakoľko tu sa jednotlivé obmedzenia a požiadavky môžu značne líšiť.

Navštívte náš Sparring Playbook – otvorenú knižnicu so vzorovými dokumentami pre váš biznis, ako napríklad: Vzor dokumentu: Marketingový GDPR

Veronika Vaseková - Sparring
Autor článku

Veronika Vaseková - Sparring

Veronika je advokátka s bohatými skúsenosťami s rozsiahlym know-how v oblasti obchodných zmlúv, ochrany údajov a práva v oblasti softvéru a technológií v medzinárodnej advokátskej kancelárii.
Veronika je advokátka s bohatými skúsenosťami s rozsiahlym know-how v oblasti obchodných zmlúv, ochrany údajov a práva v oblasti softvéru a technológií v medzinárodnej advokátskej kancelárii.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov