Facebook nie je mŕtvy: naučte sa základy reklamy a spoznajte nové trendy

Máte pocit, že Facebook je out a nemá pre vašu firmu zmysel? V tom prípade ste asi nevyskúšali Facebook reklamu. Tá dokáže osloviť 2,5 miliónov Slovákov. To je celkom slušné číslo, čo myslíte? Čo všetko musíte vedieť o reklame na Facebooku a ako z nej dokážete vyťažiť maximum? 

Facebook a Instagram by mali tvoriť gro vašej digitálnej komunikácie. Síce sa tieto sociálne platformy navzájom dopĺňajú, každá z nich má svoje špecifiká. Srdce Instagramu stále tvorí vizuálno s jeho starším bratom Facebook je to však už o niečo zložitejšie. Facebook čoskoro oslávi 17 rokov a za túto dobu prešiel a neustále prechádza mnohými zmenami a vylepšeniami. Udržte s ním krok a oprášte Fan page vášho e-shopu novými formátmi. Rovnako ako starne sociálna sieť, starnú aj jej používatelia. Už dávno neplatí, že ide o kanál pre teenagerov. Vedeli ste, že najrýchlejšie rastúcou skupinou používateľov v súčasnosti sú tvoria seniori? Tým nechceme povedať, že na Facebooku zostali len dôchodcovia, ale ak práve seniori patria do jednej z vašich cieľových skupín, zvážte to a vyskúšajte Facebook ako ďalší z reklamných kanálov. 

Nové Facebook formáty – ako ich využiť? 

Imageová fotka, krátky text a odkaz na web. Aj vy si tak predstavíte typický Facebook post? Táto doba je však už dávno za nami. Oživte svoju Facebook page  a kráčajte s dobou – vyskúšajte na svojich postoch nové trendy formáty a zistite, pre aký typ obsahu sú vhodné. 

Carousel 

Séria 2-10 obrázkov nasledujúcich za sebou. Najväčšou výhodou je, že každý z obrázkov môže mať vlastný popis a URL, ktorá bude odkazovať na inú stránku. Pri carousel obrázkoch dajte pozor, aby bol formát obrázku v štvorcovom formáte 1080×1080 pixelov. Tento formát je ako stvorený na predstavenie nových produktov. Chcete carouselom skutočne zaujať? Využite možnosť rozpovedať príbeh – rozdeľte obrázok na viac častí a každé okienko v používateľovi vzbudí zvedavosť, aby sa posúval ďalej. Prípadne použite panorámu alebo v carouseli ukážte stručný tutorial k vášmu nového produktu. Fantázii sa medze nekladú. 

Anketa  

Ľudia odjakživa milujú vyjadrovať svoj názor. Tak im to umožnite a využite to vo svoj prospech. Opýtajte sa svojich fanúšikov, akú farbu vášho nového produktu preferujú, ako sa im páči vaša nová služba alebo akú príchuť máte uviesť na trh. Pri ankete im musíte podať pomocnú ruku – anketa umožňuje výber z 2 možností a musíte k nej pripojiť obrázok alebo GIF. Vďaka ankete získate vyššiu mieru zapojenia a tým väčší zásah vášho príspevku. 

Video  

Rôzne video formáty zamiešali karty aj na Facebooku a v rebríčku popularity príspevkov sú u používateľov Facebooku na prvom mieste. Vo videu môžete zdeliť najviac informácií ale sú na výrobu určite náročnejšie ako fotky či ankety. Obľube sa teší aj Facebook Live stream, ktorý môžete využiť na mnoho spôsobov a nie je až tak náročný na prípravu ako video. Jeho najväčšou výhodou je, že pri zahájení živého videa príde všetkým vašim fanúšikom notifikácia. 

Čo sa týka obsahu môžete napríklad pripraviť reláciu v ktorej budete odpovedať na FAQ ohľadom vášho e-shopu. Prípadne vaši fanúšikovia môžu počas live streamu hlasovať – jednoducho im vo videu položíte otázku a pomocou emotikon alebo komentárov vyjadria svoj názor. Facebook samozrejme všetky odpovede poctivo pozbiera. Livestream môžete využiť aj na unboxing prípadne ako vstupenku na predobjednávku nového produktu.

A vedeli ste, že Facebook dokáže video vytvoriť za vás? Stačí ak za sebou nahráte fotky vo štvorcovom formáte, nastavíte čas prezentácie jedného štvorca a pridáte hudbu. Výsledný príspevok vyzerá ako video a čo sa hýbe to sa počíta.  

Organický versus platený zásah 

Vďaka využitiu nových formátov určite svoju Facebook page posuniete vpred. Neplatený (organický) obsah je veľmi dôležitý pre budovanie vzťahu s vašimi fanúšikmi. Zapájajte ich pravidelne do konverzácii, tvorte zaujímavý obsah, ktorý bude chcieť vaše publikum zdieľať, vďaka čomu sa dostanete medzi ďalších používateľov. Takéto puto je určite silnejšie ako platená reklama. Dobrý organický zásah podtrhne kvalitu vášho profilu, čo zohľadní aj Facebook a bude ho dávať do popredia, docielite tak dobrú Facebook reklamu zadarmo. Platený obsah ale určite nepodceňujte. Môžete svojmu obsahu venovať hodiny, mať tie najkrajšie fotky a najoriginálnejšie príspevky ak ich nepodporíte pár eurami veľa slávy vám neprinesú. Platený obsah vás rýchlejšie priblíži k vašim cieľom a prinesie vám okamžité výsledky a nových fanúšikov. 

Koľko vlastne stojí Facebook reklama? Ak s plateným obsahom iba začínate, zostaňte pri zemi a investujte pár desiatok eur mesačne. Ak ste už Facebook reklamu niekedy vyskúšali, pravdepodobne vám bude známe tlačidlo „boost“ resp. „propagovať príspevok“. Tento spôsob reklamy však nie je vôbec efektívny, pretože mu chýba akákoľvek stratégia. Výsledkom bude len zobrazenie príspevku náhodným  ľuďom, ktorý síce môžu vyvinúť nejakú aktivitu v podobe komentáru alebo like ale vášmu biznisu v konečnom dôsledku neprinesú nič. Facebook ale ponúka omnoho sofistikovanejšie riešenie propagácie vašich príspevkov. 

Ako funguje Facebook reklama?  

Facebook sa o svojich užívateľoch snaží dozvedieť čo najviac, aby im mohol zobraziť relevantný obsah a ide mu to ukážkovo. Zbiera dáta o našej aktivite, postoch, ktoré si prezeráme, ukladá našu polohu a dokonca monitoruje aj čas, ktorý trávime pri scrollovaní feedu. Vďaka tomu ponúka nespočetné množstvo cielení reklamy. Hlavným faktorom úspechu je teda znalosť vašej cieľovej skupiny. Ak si nie ste istý, Facebook vám pomocou nastavení parametrov pomôže vaše publikum definovať: 

Lokalita – odkiaľ používateľ pochádza, krajina alebo mesto 

Vek – určite vek cieľovej skupiny od do 

Pohlavie – reklamu môžete zacieliť na mužov alebo ženy 

Demografické údaje – vašu reklamu môžu vidieť používatelia podľa ich zamestnania, rodinného stavu či vzdelania 

Záujmy – reklamu zobrazíte ľuďom podľa tém, o ktoré sa na Facebooku zaujímali 

Správanie – ako sme spomínali, Facebook sleduje akým spôsobom na ňom trávime čas a vy to môžete využiť pri nastavovaní zobrazenia reklamy 

Aj pri platených príspevkoch majte vždy na pamäti, že Facebook nie je predajný kanál. Pri zakladaní novej kampane sa vás Facebook opýta, čo chcete dosiahnuť – dôkladne si uvedomte, čo by vám Facebook reklama mala skutočne priniesť. Predaje a objednávky či registrácie majú oveľa vyššiu hodnotu než počet likeov či komentárov. Vždy ale musíte pochopiť správanie používateľov a reklamu využiť k správnej komunikácii. Samotný predaj by mal byť len výsledkom vašich marketingových aktivít a nie ich cieľom. Aj platená reklama musí dodržiavať základy kvalitného obsahu – snažte sa upútať pozornosť potenciálnych zákazníkov, poskytujte užitočné informácie a najmä bavte. To je koniec koncov to, prečo ľudia sociálne siete vôbec používajú. 

Návod na Facebook reklamu 

Už poznáte svoju cieľovú skupinu, viete čo chcete plateným príspevkom dosiahnuť a čo teda potrebujete ešte urobiť, aby všetko fungovalo? 

  1. Založte si firemný účet vo Facebook Business Manager, kde si vytvoríte účet pre reklamu a nastavíte fakturáciu. 
  1. K účtu pripojte vaše Facebook stránky 
  1. Vytvorte a na váš web nainštalujte Facebook pixel. Facebook pixel je skvelý nástroj, ktorý vám ukáže, akí používatelia navštívili vašu stránku a ako sa na nej správali – či začali s nákupom alebo skončili pred pokladňou prípadne len browsovali vašu ponuku. Okrem analytických údajov dokáže však Facebook pixel využívať dáta na efektívnejšie cielenie reklám, napríklad na používateľov, ktorí už váš web raz navštívili. Aby mohol tento šikovný nástroj správne fungovať je dôležité jeho bezchybné nastavenie – zverte to do rúk správcom vášho webu. 
  1. V rámci Facebook pixelu definujte konverzné akcie na vašom webe, ktoré použijete pri stratégiách pre doručovanie reklamy či reportovanie.  
  1. Pred spustením kampane si nezabudnite pripraviť definície vašich publík 

Celá reklamná platforma je komplexný systém, ktorého položky sú medzi sebou vzájomne prepojené, preto sa často môže stať, že niečo nebude fungovať alebo váš zámer nebude možné zrealizovať. V týchto prípadoch sa môžete obrátiť na Facebook podporu. Na prvý pohľad sa vám môže zdať nastavenie kampaní a orientácia v Business Manageri komplikovaná a neprehľadná ale časom získate sebavedomie a prax. Začnite preto s menšími investíciami, vyhodnocujte, sledujte čo funguje viac a čo menej a tešte sa z prvých výsledkov.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov