Google Analytics 4: Ako ich nasadiť a čo prinášajú?

Nasadili sme pre vás priamu integráciu Google Analytics 4 so Shoptetom. Čo je Google Analytics 4, aké výhody prináša a ako ich nasadiť sa dozviete v našom novom blogu.

Čo je GA4 a prečo by som sa oň mal zaujímať?

Každému, kto sleduje marketing alebo Google trochu pozornejšie neuniklo vydanie Google Analytics 4 (ďalej GA4). To mení pohľad na zber údajov a určite nejde len o novšiu verziu s pár funkciami navyše. Universal Analytics sa zameriavajú na zber údajov iba z webu a jadro tvoria takzvané Návštevy. Hlavnou filozofiou GA4 sú Udalosti/Eventy a a zbierať údaj už môžete aj z APP alebo vášho CRM. 

Čo to v praxi znamená pre vás? Ľahšie vyhodnotenie správania používateľov na rôznych zariadeniach a lepšie predvídanie správania zákazníkov. GA4 napríklad obsahuje Udalosti takého typu, ktoré analyzujú správanie zákazníka pri zobrazení produktu, kliknutí na Checkout, alebo po vložení do košíka. Potom, ako u vás zákazník nakúpi, získate podrobné údaje o jeho nákupnej ceste alebo čo robil predtým, než sa prihlásil na odber newslettera. Budete tak mať dôležitý obraz o tom, ako sa chovajú návštevníci vášho e-shopu a na základe týchto dát môžete implementovať zmeny. 

Dôležitým prvkom v GA4 budú aj Parametre. Parametre obsahujú kúsky informácií, napríklad názov podstránky a sumu za nákup a umožnia lepšie porozumieť jednotlivým Udalostiam. Na rozdiel od minulosti už nie je potrebné pri každej Udalosti vkladať na stránku jednotlivé kúsky kódu, pretože časť eventov dokáže GA4 vyhodnotiť automaticky. Takto môžete eventy, ako napríklad sledovanie videa, vyhodnocovať v reálnom čase a nemusíte nastavovať meranie udalosti a vkladať upravené kúsky kódu. 

Udalosti sú V GA4 rozdelené do 4 hlavných kategórií:

  1. Automaticky zozbierané udalosti: Tieto eventy sa budú zaznamenávať automaticky po aktivácií GA4, nie je teda potrebné nič nastavovať. Sú to napríklad návštevy vášho e-shopu, alebo zobrazenie podstránok používateľom.
  2. Udalosti rozšíreného merania: Opäť ide o automaticky zozbierané údaje, na rozdiel od návštevy stránky však ide napríklad o vyhľadávanie na stránke. Tento typ udalosti vám pomôže lepšie pochopiť správanie zákazníka a to ako interaguje s obsahom na vašom e-shope.  
  3. Odporúčané udalosti: Udalosti, ktoré vám Google odporučí na základe vášho odvetia. Napríklad pri e-shope to môže byť vloženie do košíka.
  4. Vlastné udalosti: Udalosti a parametre, ktoré si môžete nastaviť vy sami. Zjednodušene je to akákoľvek interakcia návštevníka s webom, ktorú chcete odmerať. Napríklad prihlásenie sa do účtu alebo zväčšenie produktovej fotografie. 

Meranie postavené na Udalostiach nie je jedinou zmenou 

Jedným z hlavných rozdielov v GA4 je aj samotné rozhranie a nie všetky funkcie a reporty nájdete tam, kde ste boli zvyknutý. Rozhranie a samotná navigácia je zjednodušená a sústredí sa na práve spomínaný zber údajov v rámci Udalostí. S dátami môžete interagovať v reálnom čase a vytvárať porovnávania – napríklad si porovnáte dáta zozbierané so smartfónov s dátami zozbieraných z desktopu. Alebo ak podnikáte vo viacerých krajinách, môžete si ľahko porovnať vybrané dáta z rôznych krajín.

Zmenou prešli aj reporty a teraz sú sústredené okolo životného cyklu zákazníka. Budete tak môcť lepšie pochopiť správanie vášho zákazníka – od momentu, ktorý ho priviedol na váš e-shop až po kliknutie na tlačítko Zaplatiť. Zistite, čo zákazníkov počas nákupného procesu zaujalo, čo ich odradilo a zistiť môžete aj odkiaľ na váš e-shop prichádza najviac nových zákazníkov. 

So zbieraním dát úzko súvisí aj GDPR a rôzne legislatívne úpravy vydávané najmä Európskou úniou. Zbieranie dát cez súbory cookies sa stáva pomaly nežiadúce. Prehliadače ako Firefox a Safari už cookies tretích strán zablokovali a Google to plánuje urobiť v roku 2023. Už teraz je však meranie v GA4 menej závislé od cookies tretích strán a Google pridal do GA4 funkcie, ktoré na tieto obmedzenia reagujú napríklad pomocou strojového učenia. 

Google sa v GA4 snaží vytvárať samostatný pohľad do dát a používateľov upozorňovať na nové a zaujímavé informácie, ktoré sa na webe stali a nemali by ste ich minúť. Napríklad vás GA4 automaticky upozorní na nové trendy ohľadom výrobkov, ktoré ponúkate na vašom e-shope. A rovnako sa vás bude snažiť upozorniť na chyby, alebo na kritické zmeny vo vašom KPI. 

Na starú verziu som zvyknutý, musím začať používať Google Analytics 4?

Používať GA4 ešte zatiaľ nemusíte. Do prechodu na novú verziu vás zatiaľ nikto aktívne nútiť nebude, ale treba počítať s tým, že všetky nové funkcie, ktoré Google vydá, pribudnú už len do GA4. Je teda dobré, aby ste začali merať dáta paralelne spolu s Universal Analytics. Google neplánuje udržiavať Universal Analytics aktívne naveky a akonáhle Google oznámi koniec, v GA4 budete mať pripravené a zozbierané dáta a môžete pokračovať tam, kde ste naposledy skončili. 

Ak ste sa rozhodli ešte lepšie poznať vášho zákazníka stačí len GA4 aktivovať. Postup je nasledovný: 

  1. Zaregistrujte sa na Google Marketing Platform. Ak využívate služby od Google, ako napr. Gmail, tento krok preskočte
  2. Kliknite na Start for free
  3. Vyplňte názov účtu – ideálne meno vašej firmy
  4. Vložte názov webu bez www a https. Za názov môžete dať značku GA4, aby ste vedeli o aké meranie ide – napr. Mujeshop.cz – GA4
  5. Vyplňte časové pásmo a menu, ktorou sa platí vo vašom e-shope
  6. Vyplňte informácie o vašej firme (odvetvie, veľkosť, …)
  7. Kliknite na tlačidlo Vytvoriť a potvrďte obchodné podmienky
  8. Vyberte platformu, ktorú pre meranie vytvárate – napr. Web
  9. Vyplňte polia Adresa URL webu a Názov streamu – tu použite jednoznačný identifikátor
  10. Ako používateľ Shoptetu následne prejdite do administrácie svojho e-shopu a v rámci Prepojenie – Google vyberte nový založený účet a zmenu uložte

Podrobný návod spolu s obrázkami nájdete v našej Shoptet Podpore. Okrem podrobného návodu na aktiváciu nájdete aj know how ako na meranie v GA. Po následnej aktivácií sa dáta začnú zbierať aj do GA4. Začnite používať GA4 už teraz, oboznámte sa s novým prostredím a získajte tak cennú konkurenčnú výhodu.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov