Začiatky s e-shopom spravidla nie sú jednoduché, o to väčšia je potom radosť z prvých objednávok a ďalších úspechov. Aby ste sa ale k prvotným úspechom prepracovali skôr, je dobré strážiť si hneď od začiatku niekoľko užitočných metrík. Tieto metriky by tak určite nemali ujsť vašej pozornosti!
Ak ste iba nedávno začali prevádzkovať e-shop, možno sa vývoj situácie neuberá očakávaným smerom a potom je prirodzenou otázkou, či ste niečo spravili zle. Vyhodnocovať a posudzovať úspešnosť e-shopu však vôbec nie je jednoduchou disciplínou, pretože na konkrétne ukazovatele je potrebné pozerať komplexne a najmä s ohľadom na finančné výsledky. Analytika e-shopov je teda celkom „veda“ a v prípade veľkých online obchodov má túto agendu často na starosti jedno celé oddelenie. Špecialistov na analytiku samozrejme v úplných začiatkoch mať nemusíte, postačí vám, ak si osvojíte základné funkcie analytického nástroja Google Analytics a budete sledovať relevantné metriky.
Prinášame vám prehľad metrík, ktoré môžete sledovať už relatívne krátko po tom, ako začnete prevádzkovať e-shop. Ich vyhodnocovaním získate ucelený prehľad o tom, či sa uberáte správnym smerom a váš e-shop naozaj rastie. Zistiť toto všetko z jednej metriky ale pochopiteľne nie je možné. Týchto 5 metrík by ste preto určite nemali prehliadať.
Jednou z prvých a bohužiaľ často aj jedinou metrikou, ktorú začiatočníci sledujú, je práve návštevnosť. Tento údaj však sám o sebe, až tak veľa o tom, ako sa e-shopu darí, nenapovie. Je dôležité, aby návštevnosť e-shopu postupne rástla, no treba tiež dbať na to, aby išlo relevantnú návštevnosť. Teda, aby vaši návštevníci boli ľudia, ktorých vaše produkty zaujímajú a majú aj tendenciu nakupovať. Počítať treba tiež so sezónnymi výkyvmi, v lete vás možno prepad návštevnosti nemilo zaskočí, no pred Vianocami naopak budete mať radosť z nárastu návštevnosti v desiatkach percent.
Ak návštevnosť vo vašom e-shope stúpa, no na počte objednávok to nevidno, niečo je možno zle a ide o signál, že by ste mali začať hľadať príčinu. V každom prípade pravidelné sledovanie návštevnosti nezanedbávajte, no nezabudnite, že táto metrika vám sama o sebe toho veľa nepovie.
Možno o niečo viac ako samotná návštevnosť e-shopu by vás mali zaujímať konverzie – tie sú vyjadrením určitej požadovanej akcie, ktorú návštevník vykoná – napríklad dokončenie objednávky v e-shope, prihlásenie sa na odber newsletteru či povedzme kliknutie na odkaz. Na účely tohto článku stanovme, že nami požadovanou konverziou bude práve dokončená objednávka. Z pomeru konverzií a návštevnosti môžete ľahko vypočítať konverzný pomer, ktorý aj patrí medzi základné ukazovatele výkonnosti.
Ako si konverzný pomer vypočítate? Je to jednoduché. Ak váš e-shop navštívi 100 návštevníkov a títo u vás dokončia 5 objednávok, váš konverzný pomer za sledované obdobie je na úrovni 5 %. V tomto prípade teda miera konverzie vyjadruje, z koľkých návštevníkov vášho e-shopu sa stali zákazníci, ktorí u vás nakúpili. Bližšie sme sa konverznému pomeru venovali v tomto článku. Doplňme už iba, že ako začínajúci e-shop by ste sa nemali snažiť iba o zvyšovanie návštevnosti, ale predovšetkým o zvyšovanie konverzného pomeru.
Ďalšou metrikou, na ktorú narazíte, keď začnete pracovať s Google Analytics je bounce rate, alebo pekne po slovensky, miera okamžitých odchodov z webovej stránky.
Bounce rate je vyjadrený v percentách a znamená, koľko z návštevníkov vašej stránky okamžite odišlo bez toho, aby vykonali akúkoľvek akciu (napr. preklik na inú podstránku). Vo všeobecnosti by ste sa mali snažiť držať bounce rate čo najnižší, príliš vysoké číslo znamená, že návštevník na stránke nenašiel, čo hľadal, prípadne ho stránka vôbec neoslovila či dokonca odradila. Samotný bounce rate je ale potrebné vyhodnocovať vždy v súvislosti s ostatnými metrikami. Téme okamžitých odchodov zo stránky sme sa bližšie venovali v tomto článku.
Veľa začiatočníkov rieši dilemu, či sa vybrať cestou špecializácie na užšiu skupinu produktov, alebo naopak, ponúkať produktov čo najviac. Často tiež narazia na problém, že nevedia povedať, ktorý produkt je „ťahúňom“ ich ponuky. Oplatí sa preto sledovať popularitu produktov, avšak nie iba z pohľadu počtu nákupov, ale tiež z pohľadu návštevnosti, čo vám opäť umožní sledovať Google Analytics.
Týmto spôsobom môžete ľahko identifikovať aj tie produkty, na ktoré vaši zákazníci často kliknú, no z nejakého dôvodu si ich nekúpia. V takom prípade môžete skúsiť ponuku zatraktívniť, či už cenou, akciou, prípadne lepšími fotografiami alebo popisom. Samozrejme, aj na obľúbenosti jednotlivých produktov sa môže ľahko prejaviť určitá sezónnosť a preto by ste ju mali vyhodnocovať pravidelne. Skrátka, ak sa vám v decembri predáva najviac hrubých pletených ponožiek, neznamená, že to tak bude aj na jar.
Nie je ničím výnimočným, ak si nakupujúci umiestni produkty do svojho virtuálneho nákupného košíka, postupuje krok po kroku objednávkovým procesom a zrazu sa niečo pokazí. Výsledkom je tzv. opustený košík a „skoro-zákazník“, ktorého už možno nikdy neuvidíte. Zostane po ňom teda nedokončená objednávka.
Ak by sme mali postupovať podľa starého známeho „čo oči nevidia, srdce nebolí“, tak ak by ste túto metriku nesledovali, o opustenom košíku sa zrejme nikdy nedozviete. Bola by to však škoda, pretože práve vďaka tejto metrike môžete ľahko identifikovať problém v objednávkovom procese, prípadne hľadať inú príčinu toho, prečo veľa nakupujúcich svoj košík opustí. Ani v tomto prípade sa však nemusíte bezradne pozerať na percentuálne vyjadrenie miery nedokončenia objednávky, každé takéto zistenie je totiž príležitosťou niečo zmeniť. Prečítajte si viac o tom, prečo dochádza k nedokončeniu objednávky a čo môžete v tejto situácii urobiť.
Na záver iba dodajme, že metrík, ktoré v súvislosti s prevádzkou e-shopu môžete sledovať je omnoho viac. Na začiatok si však s týmito bohato vystačíte a pri postupnom dolaďovaní vášho e-shopu budú pre vás veľmi užitočné. Takže, hor sa analyzovať!
Napísať komentár