Migrácia na Shoptet. Kompletný sprievodca, ako si nerozhádzať SEO 

Obávate sa, že zmenou e-shop riešenia prídete o pracne vybudované pozície vo vyhľadávačoch? V dnešnom článku vám poradíme, ako zvládnuť prechod na Shoptet a minimalizovať riziko prepadu návštevnosti z Google a ďalších vyhľadávačov. 

Prechod na shoptet

Riziká? To záleží… ale musíte ich minimalizovať 

Možno vás už napadla zásadná otázka: je možné migrovať e-shop na iné riešenie bez rizika prepadu pozícií (návštevnosti)? Nie. Pri podobných zmenách sa riziku nevyhnete. Pokiaľ ale budete postupovať podľa osvedčených rád, podarí sa vám ho úspešne minimalizovať. 

3 základné predpoklady 

Ak nechcete prísť o návštevnosť z vyhľadávačov, bude vašou prioritou dodržať tri nasledujúce pravidlá

1. Iba jedna zmena naraz 

Ak ste študijný typ, prečítajte si pomerne rozsiahle pokyny na migráciu webu od Googlu. Okrem iného sa dočítate jednu zásadnú vec. Rozsiahlejšie zmeny (redizajn, zmenu e-shop riešení, zásadnú redukciu/rozšírenie obsahu, rebranding) Google neodporúča robiť naraz. Pri zmene e-shop riešenia preto odporúčam čo najviac zachovať pôvodný obsah, štruktúru (navigáciu), design, samozrejme doménu a odkazové vzorce (interné prelinkovanie). 

Na nové e-shop riešenie je preto nutné previesť všetok obsah (redukciu a revíziu sortimentu nechajte na neskôr). Dávajte si radšej pozor aj na menej nápadné texty – pri niekoľkých e-shopoch som napríklad videl, že pri migrácii došlo iba k preneseniu krátkeho popisu produktov a ten dlhý (často zameraný na tzv. long-tail kľúčové slová) nebol prevedený a došlo k jeho nenávratnej strate. 

Často berú klienti migráciu ako ideálnu príležitosť na prečistenie webu a sortimentu. To ale nie je najlepšie riešenie – ako už bolo napísané, rozsiahlejšie zmeny (redizajn, zmenu e-shop systému, zásadnú redukciu/rozšírenie obsahu a ďalšie) Google neodporúča robiť naraz. 

Príbeh z praxe: Oslovil ma e-shop so sortimentom pre domácnosť a záhradu, ktorý plánoval „naštartovať“ úspešnosť obchodu migráciou na Shoptet, rozšírením predávaného tovaru a rebrandingom. Pretože ale mal už vybudovanú konverznú návštevnosť z vyhľadávačov, presvedčil som majiteľa k rozplánovaniu týchto krokov do troch fáz so šesťmesačným odstupom. Ako argumenty som použil vyššie uvedené pokyny od Googlu a zahraničné prípadové štúdie z nepodarených migrácií/rebrandov. Vďaka rozplánovaniu podľa časovej náročnosti príprav sa nám navyše podarilo získať čas na strategickú prácu (rebranding), zachovať návštevnosť z vyhľadávačov a zároveň v relatívne krátkom čase navýšiť obchodnú účinnosť e-shopu vďaka rozšíreniu sortimentu. 

2. Správne presmerovanie všetkých stránok 

Pokiaľ v rámci prechodu na Shoptet nedôjde k zmene URL adries (budú rovnaké na súčasnom aj novom e-shope), môžete sa radovať – ste na veľmi dobrej ceste si návštevnosť z vyhľadávačov udržať. 

V tejto časti článku je preto ten správny čas na jednu z najdôležitejších informácií – pri zmene e-shop riešenia je nevyhnutné, aby všetky pôvodné URL adresy boli presmerované na nové. A to so správnym stavovým kódom 301 (presunuté trvalo), 1:1 (stránku ABC opäť na stránku ABC – žiadne zjednodušenie typu presmerovania produktových stránok na ich kategórii) a priamo (nie cez viacnásobné presmerovanie).

Táto informácia je natoľko zásadná pre úspešnosť migrácie, že ju ešte raz zopakujem – nezabudnite všetky URL adresy, ktoré sa zmenia, presmerovať. Pokiaľ si na toto pravidlo spomeniete až o niekoľko týždňov po spustení nového webu, bude oveľa náročnejšie následky opraviť. 

  1. Pri menších e-shopoch s rádovo desiatkami produktov to pri troche šikovnosti zvládnete sami. Stačí získať zoznam všetkých existujúcich URL adries na súčasnom webe (napr. extrakciou zo sitemapy cez nástroj https://www.seowl.co/sitemap-extractor/) a presmerovať ich na nové (návod na presmerovanie nájdete tu). 
  2. Pri väčších e-shopoch by vám tento ručný postup zabral príliš veľa času, takže je výhodnejšie požiadať o presmerovanie niekoho skúsenejšieho. S týmto krokom vám pomôže váš webmaster/firma, ktorý migráciu zaisťuje. Prípadne sa môžete obrátiť na SEO Shoptet partnerov. Budú už určite vedieť, ako správne napárovať nové a pôvodné adresy. 

Mimochodom, pre nastavenie presmerovania odporúčam používať import CSV súboru, ušetrí vám to veľa času. 

SEO migrace na Shoptet

Návštevnosť z prirodzených výsledkov vyhľadávania na Googli pri e-shope, u ktorého pri migrácii na Shoptet nedošlo k presmerovaniu pôvodných URL adries na nové 

Prečo je to dôležité? Pretože vyhľadávače berú URL adresy ako nositeľa hodnotenia. Pokiaľ dôjde k zrušeniu pôvodnej adresy a vzniku novej, budú ju vyhľadávače brať ako novú stránku – bez histórie a pracne vybudovanej autority. 

Čo presmerovať? Všetko – najmä produktové stránky, kategórie, články, obsahové stránky ale napríklad aj parametrické kategórie, filtre, vyhľadávanie, stránku pre prihlásenie do užívateľského účtu a ideálne aj obrázky, JavaScript/CSS súbory či videá. 

Schválne sa pozrite do nástroja Google Search Console na najnavštevovanejšie stránky vášho internetového obchodu. Podľa toho uvidíte, aké typy stránok majú najvyššiu prioritu. Mimochodom, Google Search Console je možno najdôležitejší SEO nástroj a pretože o ňom budem v článku písať ešte mnohokrát, odporúčam každému v ňom svoj e-shop čo najskôr autorizovať (navyše je k dispozícii úplne zadarmo). 

TIP: Niektoré e-shop riešenia využívajú URL adresy bez lomítka na konci. A pretože Shoptet lomítka na koniec URL adries dopĺňa (so stavovým kódom 302 – dočasne presunuté), je tu lepšie nastaviť presmerovanie so správnym stavovým kódom (301 – trvalo presunuté). 

3. Postup do vyššej ligy 

Shoptet má množstvo vecí (on-page SEO faktorov) na vysokej úrovni (od rýchlosti načítania, cez automatické generovanie meta tagov až po štruktúrované dáta alebo napríklad kanonizáciu) Vďaka tomu si migráciou z pohľadu vyhľadávačov polepšíte a získate nejaké body k dobru. 

Napriek tomu ale odporúčam (nechať) zmapovať technické SEO nedostatky na súčasnom e-shope a tie nižšie uvedené rovno opraviť. Niektoré z nich totiž môžete v rámci migrácie dát previesť na nový web a budú zbytočne znižovať kvalitu stránok v očiach vyhľadávačov. 

Aké technické nedostatky teda riešiť na súčasnom e-shope (ideálne 3–6 mesiacov pred migráciou)? 

Na zmapovanie technických SEO nedostatkov sa používajú tzv. web crawl nástroje, ktoré si prejdú všetky stránky webu a zobrazia nájdené chyby. Nie je to ale také jednoduché, ako sa môže zdať – pre kompletnú analýzu je dobré kombinovať niekoľko nástrojov a správne rozpoznať prioritu nájdených chýb.

migracia na Shoptet

Tie kvalitnejšie web crawl nástroje (Screaming Frog, Sitebulb, WebSite Auditor) sú bohužiaľ platené. Google Search Console vám stačiť nebude, pretože kontroluje iba niekoľko málo SEO faktorov. Pri veľmi malých weboch je možné použiť bezplatnú tarifu pri Ahefs Webmaster Tools alebo testovaciu verziu Screaming Frogu, ktoré však majú svoje limity. Pokiaľ máte svojho SEO špecialistu, pravdepodobne má tieto nástroje v platenej verzii k dispozícii. 

Vsuvka 1: Niektoré SEO nedostatky vyriešite práve migráciou na Shoptet. Napríklad chýbajúcu kanonizáciu (typický neduh jedného z konkurenčných systémov – kanonizácia slúži na označenie duplicitných alebo veľmi podobných stránok [napr. URL s UTM alebo gclid parametrami] a určenie hlavnej stránky, ktorú má vyhľadávač indexovať), alebo nevhodné generovanie meta tagov bez možnosti ovplyvniť ich nastavenie (typický neduh ďalšieho českého). 

Mimochodom tipy pre efektívne nastavenie automatického generovania meta tagov pre vás spísal kolega Tomáš Zahálka v článku Ako naplno využiť doplnok Základné SEO. Vďaka tomu ich nemusíte vytvárať pre každú stránku zvlášť a napriek tomu budete mať vo výsledkoch vyhľadávania pútavé nadpisy a popisky. 

Vsuvka 2: Ako Black Hat SEO označujeme zakázané techniky, ktoré sa v minulosti pri optimalizácii pre vyhľadávače používali (napr. tapetovanie kľúčovými slovami, cielené skrývanie obsahu alebo generovanie odlišného obsahu pre roboty vyhľadávačov). 

Vsuvka 3: Tri až šesť mesiacov pred migráciou je dobré e-shop trochu „rozhýbať“. Konkrétne začať s tvorbou nového obsahu alebo aktualizáciou (vylepšovaním) toho existujúceho. Pravidelne aktualizované stránky totiž vyhľadávače prechádzajú a indexujú rýchlejšie. 

Načasovanie migrácie 

Tri hlavné predpoklady pre úspešnú zmenu e-shop systému z pohľadu SEO už poznáte. Ešte než sa pozrieme na postup migrácie krok za krokom, je dôležité zvoliť aj správne načasovanie

  1. Migráciu na iné e-shop riešenie nikdy neplánujte na vašu hlavnú sezónu alebo Vianoce. Oveľa lepšie obdobie sú prázdniny alebo obchodne najslabšie mesiace v roku. Ideálne si všetko naplánujte tak, aby po dokončení migrácie zostávalo do začiatku vašej hlavnej sezóny 90–180 dní. Vďaka tomu budete mať časovú rezervu, počas ktorej vyhľadávače stihnú zaregistrovať všetky zmeny. 
  2. Ako ideálny deň spustenia nového e-shopu odporúčam utorok alebo stredu – hlavné práce po víkende už bývajú vyriešené a zároveň je do víkendu ďaleko. Cieľom totiž je, aby ste mali po ruke všetky zainteresované osoby (špecialistu zaisťujúceho migráciu, Shoptet podporu, kodéra, SEO špecialistu a ďalšie). Určite sa pred naplánovaním termínu nezabudnite pozrieť aj do svojich štatistík návštevnosti, v ktorých dňoch vám chodí najviac objednávok. 
  3. So spustením nového e-shopu odporúčam začať hneď ráno či dopoludnia, kedy budete mať najviac pracovného času pred sebou. Na obdobie prechodu na iné e-shop riešenie si tiež neplánujte žiadne akcie ani väčšie novinky – aj tak budete mať starostí nad hlavu. 

Migrácia na Shoptet krok za krokom 

Po finálnom rozhodnutí o migrácii 

migrácia Shoptet SEO

Správne vyplnenie podkladov pre automatické generovanie titulkov a popiskov meta description je jedna z vecí, ktoré vám pri optimalizácii pre vyhľadávače ušetria čas aj prácu. Podrobný návod nájdete tu. 

Po založení testovacej verzie na Shoptete 

Ešte pred importom všetkého obsahu a kontrolou funkčnosti webu vás čaká základné SEO nastavenie vášho Shoptet e-shopu. 

URL struktura a migrácia Shoptet SEO

Ukážka jedného z vhodných nastavení štruktúry URL adries. Viac informácií nájdete tu. 
 
Vsuvka: Obsah súboru robots.txt pravdepodobne nebude nutné preniesť – Shoptet ho generuje automaticky a správne podľa štruktúry URL adries, ktoré používa. Pokiaľ sa napriek tomu rozhodnete do tohto súboru zasiahnuť, odporúčam zmeny vždy konzultovať so SEO špecialistom. 

Ďalším krokom je spísať SEO požiadavky/zadania pre odborníka, ktorý bude zaisťovať technickú migráciu dát a nastavenia obchodu. Samozrejme záleží hneď na niekoľkých faktoroch (na pôvodnom e-shop riešení, ponúkanom sortimente, obsahu e-shopu a ďalších). Najčastejšie ale klientom odporúčam dodržiavať nasledujúce pravidlá. 

Čo si pri migrácii postrážiť 

Prevedenie všetkého obsahu 

Zachovanie odkazových vzorov 

Počty, typy, texty alebo napríklad umiestnenie interných odkazov by mali byť zachované (sú jedným z faktorov, ktorý ovplyvňuje hodnotenie stránok vo vyhľadávačoch) – pokiaľ na novom e-shope povedie na niektorú zo stránok oveľa menej odkazov, a navyše z menej viditeľných miest, logicky ju budú vyhľadávače považovať za menej dôležitú. 

Na obrázkoch môžete vidieť porovnanie odkazových vzorov pri dvoch rôznych e-shopoch. 

Zachovanie maximálneho počtu URL adries 

Po importe dát a nastavení e-shopu 

Akonáhle budete mať na Shoptete prevedený obsah, upravíte URL adresy (tam, kde ich možno zachovať) a dokončíte ostatné nastavenia, nechajte si u špecialistu zaisťujúceho migráciu vášho e-shopu vytvoriť tabuľku, v ktorej budú jednotlivé presmerovania (z pôvodných adries na nové). Tentokrát je nutné dodržať nasledujúce pravidlá. 

Príprava presmerovania 

Dôležité: Presmerovanie pôvodných URL adries na nové zatiaľ neimportujte. Ani presmerovanie nastavené na pôvodnom systéme. Vďaka tomu po importe dát veľmi ľahko odhalíte interné odkazy na pôvodné tvary URL (ktoré na Shoptet e-shope budú iné). Pri kontrole pomocou web crawlu budú totiž smerovať na neexistujúce stránky. A vy ich potom môžete ľahko opraviť. 

Ak migráciu na Shoptet riešite svojpomocne, pripravte si presmerovanie do tabuľky – CSV súboru – ktorú je možné do systému ľahko importovať (návod nájdete tu). Nemusíte mať strach ani z prípadných chýb a opráv. Ak súbor nahráte znova, presmerovania sa aktualizujú. 

Pred spustením „nového“ e-shopu do ostrej prevádzky nechajte ešte skontrolovať jeho technické SEO nedostatky. Najmä také, ktoré môžu brzdiť reindaxáciu stránok alebo vyčerpanie crawl budgetu (zjednodušene povedané času, ktorý má Google vyhradený na indexáciu webu). Konkrétne sa zamerajte predovšetkým na: 

Až budete mať vyššie uvedené úlohy hotové, odporúčam ešte vykonať: 

Vsuvka: Zámerne tu neuvádzam nutnosť kontroly niektorých on-page SEO faktorov ako je správna kanonizácia, SEO friendly stránkovanie alebo presmerovanie URL adries bez www na adresy s www, ktoré Shoptet automaticky a správne riešia za vás. 

Pred migráciou – keď je všetko pripravené 

Až budete mať všetko úspešne pripravené a skontrolované, naplánujete si konkrétny termín, kedy DNS záznamy nasmerujete na Shoptet servery (návod nájdete tu) a dokončíte migráciu. 

Ak máte svojho SEO špecialistu, požiadajte ho, nech je vám v tejto dobe k dispozícii. Nechajte si od neho aj pre istotu potvrdiť, že je z pohľadu SEO všetko vyriešené. 

O termíne odporúčam informovať aj Shoptet podporu. Minimálne pokiaľ by okolo vybraného dátumu malo prebiehať nasadenie nejakej zásadnej úpravy, odporúčam termín posunúť. 

A čo je predovšetkým dôležité – tesne pred migráciou skontrolujte, či na novom webe nechýba obsah pridaný alebo upravený pred niekoľkými hodinami/dňami/týždňami. Často sa totiž stáva, že od migrácie obsahu ubehne dlhšia doba a na existujúci web pribudnú nové produkty, kategórie alebo napríklad články. 

TIP: Ideálne je tiež skontrolovať, či nedošlo k zmenám URL adries alebo nastaveniam nových presmerovaní. Na to už ale pravdepodobne budete potrebovať špecialistu na SEO alebo migráciu webov. Pokiaľ ho nemáte, je dobré počas prechodu na Shoptet tieto veci na súčasnom e-shope nemeniť

Na záver odporúčam skontrolovať funkčnosť presmerovania (či zachovanie URL adries). Napríklad tak, že si z Google Search Console vyexportujete zoznam najnavštevovanejších stránok za posledného štvrť roka, v tabuľkovom editore vymeníte doménu za dočasnú doménu na Shoptete a všetko otestujete buď ručne v prehliadači (napríklad pri niekoľkých desiatkach náhodne vybraných adries z každej „kategórie“, atď]) alebo pomocou online nástrojov typu https://httpstatus.io

A ako úplne posledná vec pred dokončením migrácie odstráňte meta tag pre zákaz indexovania <meta name=“robots“ content=“noindex, nofollow“> zo záhlavia stránok. 

Pomocou nástroja https://httpstatus.io/ si môžete ľahko overiť stavové kódy (presmerovanie) až 100 URL adries naraz. 

TIP: Niekoľko týždňov až mesiacov po migrácii by ste mali zachovať pôvodnú verziu webu (napr. na nejakej testovacej subdoméne). Môže váš totiž zachrániť, pokiaľ sa budete chcieť pozrieť, čo a ako bolo na e-shope pôvodne. Nezabudnite obmedziť prístup na tento web heslom, aby sa naň nedostali používatelia ani roboti vyhľadávačov. 

Kontrola po prechode na Shoptet 

Ihneď po migrácii 

Po úspešnom spustení vášho internetového obchodu na Shoptete odporúčam vykonať kontrolný web crawl (kontrolu technických SEO on-page faktorov) a nejaký čas aj v Google Analytics v sekcii Prehľad v reálnom čase sledovať, či sa užívateľom nezobrazuje príliš často chybová stránka 404 (poznáte ju podľa titulku, ktorý v predvolenom nastavení začína na „Stránka neexistuje“. Pokiaľ bude všetko v poriadku, môžete sa rovno pustiť do: 

Spätné odkazy smerujúce na váš web nájdete v nástroji Google Search Console v sekcii Odkazy > Najčastejšie odkazujúce weby 

Samozrejmosťou je aj kompletné otestovanie e-shopu z pohľadu užívateľov: prehliadanie stránok, vyhľadávanie, vkladanie do košíka, priechod nákupným procesom, odoslanie objednávky… Pretože je však tento článok zameraný na migráciu z pohľadu SEO, nebudem sa týmito krokmi podrobnejšie zaoberať. 

Niekoľko dní až týždňov po migrácii 

Po niekoľkých hodinách až dňoch po dokončení migrácie začnú vyhľadávače prechádzať a spracovávať váš nový e-shop. Je teda na čase skontrolovať pár ďalších vecí. 

TIP: Viete, ako v Google Analytics zistiť URL adresy neexistujúcich stránok, na ktoré chodia používatelia? Prejdite do sekcie Prehľady → Zapojenie → Stránky a obrazovky. Ako hlavnú dimenziu nastavte „Názov stránky a trieda obrazovky“ a ako sekundárnu dimenziu nastavte „Trasa stránky a trieda obrazovky“. Do políčka Hľadať nad hlavnou tabuľkou nakoniec napíšte začiatok titulku vašej stránky 404 (napr. „Stránka neexistuje“; pokiaľ ho nepoznáte, stačí si v prehliadači načítať napríklad stránku https://www.domena-vaseho-eshopu.sk/404/). 

1–6 mesiacov po migrácii 

Pokiaľ sa neobjavia žiadne závažnejšie problémy, čaká vás posledných pár úloh. Za niekoľko týždňov až mesiacov od presunu na Shoptet je vhodné skontrolovať: 

Samozrejmosťou je tiež priebežné sledovanie pozícií aj výkonnosti webu v Google Search Console. 

Pokročilejší používatelia si môžu urobiť ešte vyhodnotenie celej akcie. Pomôže vám odhaliť niektoré slabé miesta alebo príležitosti pre ďalší rast. Môžete ho urobiť napríklad tak, že si zo svojho SEO nástroja na meranie pozícií vyexportujete kľúčové slová a stránky, pri ktorých došlo k najväčšiemu prepadu pozícií oproti stavu pred migráciou – a následne začnete pracovať na optimalizácii týchto cieľových stránok. 

Záverom 

Ak ste dodržali všetky hlavné pokyny z môjho článku – nerobiť radikálne zmeny naraz, preniesť všetok obsah, nastaviť presmerovanie a vyladiť technické SEO nedostatky – máte vysokú šancu si návštevnosť z vyhľadávačov udržať. Nezabúdajte ale, že prechod na iný systém je vždy náročnou a trochu riskantnou záležitosťou, pri ktorej sa vám oplatí odborné vedenie, starostlivá príprava a systematický postup. Ušetríte si tak veľa starostí a získate viac času na objavovanie výhod, ktoré vám nový e-shop systém ponúkne. 

Martin Tomčík
Autor článku

Martin Tomčík

Martin sa zameriava na SEO a UX od roku 2015. Za tú dobu pomohol zvýšiť návštevnosť z vyhľadávačov aj konverzný pomer desiatkám e-shopov. V posledných rokoch sa špecializuje na SEO pre internetové obchody na platforme Shoptet - najmä na dlhodobé zvyšovanie ich obchodnej výkonnosti a úspešnosti.
Martin sa zameriava na SEO a UX od roku 2015. Za tú dobu pomohol zvýšiť návštevnosť z vyhľadávačov aj konverzný pomer desiatkám e-shopov. V posledných rokoch sa špecializuje na SEO pre internetové obchody na platforme Shoptet - najmä na dlhodobé zvyšovanie ich obchodnej výkonnosti a úspešnosti.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov