Môže, znie odpoveď. A tu by sa mohol článok aj končiť, lebo otázka je zodpovedaná. Je však veľmi pravdepodobné, že sa vám žiada fundovanejšie vysvetlenie, nielen holá veta. Poďme si teda povedať niečo o logu a vizuálnej identite.
Pre niektorých je táto oblasť španielskou dedinou. A naopak, mnohí ľudia ju bagatelizujú. Budovanie značky je hotová veda. Spája v sebe umenie, psychológiu, technické kreslenie. Pri súčasnom použití zdravého rozumu a veľkej dávky empatie existuje veľká šanca vykročiť správnou cestou. Ak vám na nej bude asistovať know-how, úspech je zaručený.
Logo je prvok, ktorý vás reprezentuje. Je symbolom toho, čím ste a čím chcete byť. Často sa definuje ako grafická značka, ktorú používajú spoločnosti, organizácie či jednotlivci s cieľom odlíšiť sa. Odlíšiť seba, produkt, či službu od konkurencie.
A o to predsa ide, aby ste sa odlíšili od iných a aby si zákazníci vybrali práve vás. Lebo vám dôverujú, lebo majú s vami dobrú skúsenosť, lebo o vás počuli samé chvály, … na to môže byť tisíc dôvodov. V mysli spotrebiteľa musíte zarezonovať a nejako sa „usadiť“.
Všetci ste si tým prešli. Úvahy o tom, ako sa bude volať váš e-shop, zaplnili hlavu na dlhé hodiny, možno aj dni, možno mesiace. Niekto potrebuje veľa času a venuje hľadaniu toho správneho názvu veľa úsilia. Niekto má šťastie. Myšlienka skrsne v hlave a celé to trvá sekundu. Ráno ste sa zobudili a vedeli ste. Chce to skrátka iba nápad. Dobrý nápad. Meno, čo má hlavu i pätu.
So značkou sa zväčša spája vysoká kvalita s dobrou povesťou. Značka je známa širokému okruhu spotrebiteľov a je schopná vytvoriť ucelený obraz o produkte v mysliach ľudí. Má jedinečný názov a symboliku.
Skúste to jednou z nasledovných možností:
Buďte uletení a dajte svojmu e-shopu názov, o ktorom si myslíte, že si ho zákazníci zapamätajú a budú mať k nemu pozitívny prístup. Nemusí mať súvis s vašim podnikaním, ani s vaším menom, ani s hodnotami, s ničím. Veď predáva Apple jablká? :)
Majte na pamäti nasledovné rady:
Logo vašej spoločnosti bude všade, na vašom e-shope, a ak máte, tak aj pri vstupe do kamenného obchodu, v ktorom predávate svoj tovar a poskytujete služby, na vašich výrobkoch, na faktúrach, banneroch, sociálnych sieťach, a podobne.
Pri grafickom spracovaní vášho mena hrajú významnú rolu farby, tvary a ich vzájomné kombinácie s názvom vašej firmy.
Ak sa na to cítite, nakreslite si svoju predstavu na papier obyčajnou ceruzkou. Naskicujte niekoľko nápadov, ktoré si neskôr sami vektorizujete, alebo posuniete túto aktivitu dobrému grafikovi. Ten vašu kresbu prekreslí do „kriviek“ a ak je naozaj dobrý logotvorca, posunie váš návrh ešte o level vyššie.
Tak ako vy máte skúsenosti vo svojej oblasti, tvorca značiek sa vyzná vo svojom odbore. Spoluprácou s dobrým grafikom predídete mnohým vráskam. Poradí vám farby a ukáže ako ich následne používať, poradí vám typografiu a ako ju kombinovať, vyhne sa následným chybám.
Písmo vie mať svoju silu. Vyberajte si vyhovujúci štýl písma. Je firma založená na tradičných hodnotách? Zrejme nebudete chcieť najmodernejšie písmo. Pri jeho výbere pozor aj na jeho čitateľnosť, veľmi tenké linky niektorých fontov sú síce zaujímavé, ale v mnohých prípadoch ťažko čitateľné. Grafik toto všetko vie.
A tvary? Ich použitie má aj hlbší význam a dá sa veľmi dobre použiť pri dizajnovaní loga. Vedeli ste napríklad, že štvorce alebo obdĺžniky symbolizujú stabilitu?
Práve pre vyvolanie dojmu stability a spoľahlivosti štvorhranné tvary často vo svojich logách používajú banky, finančné inštitúcie, či dodávatelia, ktorí chcú vzbudzovať dôveru.
Amazon
Amazon je prevádzkovateľ jedného z najväčších internetových. V jeho logu neprehliadnete žltú šípku, ktorá symbolizuje úsmev a spokojnosť zákazníkov. Nie je náhoda, že smeruje od písmena „a“ k písmenu „z“. Vyjadruje tým, že na stránkach Amazonu nájdete všetko „od a po z.“
McDonald’s
Sieť franšízingových reštaurácií rýchleho stravovania. Začínali ako stánok s expresnou obsluhou s logom žmurkajúceho utekajúceho kuchára. Slávu a dnešnú podobu loga im prinieslo písmeno M, ktoré vzniklo ako návrh architekta Georga Dextera, ktorý nadizajnoval budovu reštaurácie tak, že na dve steny budovy pridal dva obrie žlté oblúky.
Pri pohľade na reštauráciu s istého uhla sa dalo čítať písmeno M. M-ko prešlo viacerými zmenami, ale dodnes tvorí pevnú súčasť mega úspešného projektu. Žlté oblúky sa stali nezameniteľným pre celý svet.
Pri tvorbe loga by sa malo myslieť aj na to, akým spôsobom bude firma komunikovať ďalej. Sú vaše zákazníčky dievčatá v princeznovskom veku? Ružová ako dominantná farba vo vašej vizuálnej komunikácii bude trefa do čierneho.
Pamätajte na to, nech celý váš e-shop je sladký, nielen logo. Názvy kategórií, tlačítka, odkazy, obrázky, hlavné menu, pätka, bannery, fotografie laďte tak, aby harmonizovali. Aby e-shop vyvolával pozitívne emócie presne tak ako očakávate. A najmä, používajte to naprieč celou svojou komunikáciou. Buďte skrátka vizuálne zhodní pre rôzne komunikačné kanály.
Dajte si záležať na svojej vizuálnej identite a na všetkom, čo v súvislosti s vaším brandom budeme vnímať očami – logo, písmo, fotografie, ilustrácie, farby, piktogramy. Ak sa zameriavate najmä na vzhľad loga, robíte iba čiastkovú prácu.
Autorka: Ela Hmelarová – ELLMARK studio
Napísať komentár