TOP 12 SEO faktorov (On-Page a Off-Page) nielen pre e-shopy

Organické vyhľadávanie býva jedným z hlavných kanálov generujúcich návštevnosť na e-shope. Hoci algoritmus Googlu je stále trochu záhadný, máte dosť známych možností, ako sa dostať na popredné pozície. Aké faktory SEO by ste mali riešiť, aby ste boli úspešní?

Kombináciou silnej platenej a organickej pozície vo vyhľadávači môžete zvýšiť svoju viditeľnosť – čo je bez ohľadu na to, v akom biznise pôsobíte, zásadné pre prilákanie zákazníkov na e-shop a dosiahnutie výnosov.

Nemôžete síce kontrolovať ako vyhľadávače myslia a fungujú, no stále je toho veľa čo môžete spraviť, aby sa zvýšili šance na zobrazenie vašej stránky vo výsledkoch. Tu nastupuje SEO, čo znamená zosúladiť vašu stránku s rôznymi hodnotiacimi faktormi Googlu.

Čo sú hodnotiace faktory?

SEO (Search engine optimization) je proces optimalizovania vašej stránky tak, aby sa v organických výsledkoch umiestnila čo najvyššie. Keď hovoríme o vyhľadávaní, termín organický znamená, že výsledky hľadania nie sú platené. Líši sa teda od tzv. PPC (pay-per-click) reklamy, čo je stratégia zameraná na generovanie platenej návštevnosti.

Obe, platené aj organické pozície v Google vyhľadávači sú podmienené určitými algoritmami. Google vyhodnocuje rozličné znaky a metriky, ktorým priraďuje dôležitosť, a následne vašu pozíciu. Nikdy nebudeme poznať všetky faktory, ktoré Google vyhodnocuje, no vieme o niektorých, ktoré Google prezradil a čo je vyskúšané testovaním. Tiež vieme, že kým spomínané faktory a algoritmy sa môžu meniť, znaky, ktoré sa Google cez ne snaží analyzovať sú kvalita, dôveryhodnosť a výkon.

Typy hodnotiacich faktorov Googlu

Predtým ako sa dostaneme k top 10 hodnotiacim faktorom Googlu, podľa ktorých môžete optimalizovať svoju stránku, pozrime sa najskôr na tri skupiny faktorov:

Je dôležité poznamenať, že neexistuje jeden konkrétny faktor, ktorý zásadné zmení vaše SEO. Pri budovaní SEO stránky ide totiž o kombináciu optimalizácie všetkých troch spomínaných skupín faktorov.

Teraz sa poďme pozrieť na top 10 faktorv, ktoré Google vyhodnocuje!

Technické faktory

Vyhľadávače pracujú tak, že spracúvajú a indexujú všetky informácie z vašej stránky. Pre optimálny priebeh práce týchto robotov je zopár zásadných technických prvkov, ktoré by mali fungovať správne. Pozerajme sa na tieto prvky ako na stavebné časti, ktoré tvoria vašu stránku a umožňujú jej fungovanie správnym spôsobom.

Znalosť štruktúry webstránky a manažmentu jej obsahovej stránky sú pre optimalizovanie pozície žiaduce. Z tohto dôvodu si úprava technického SEO vyžaduje spoluprácu oddelenia marketingu a vývoja. Môže sa to teda zdať komplikované, no keď je už raz stránka nastavená správne, vyžaduje už len minimum údržby potrebnej pre SEO. Toto sú technické stratégie pre zlepšenie vašej pozície:

1. Rýchlosť stránky a podstránok

Nikto nemá rád stránky, ktoré sa nekonečne dlho načítavajú a vyhľadávače si myslia to isté. Preto stránka, ktorá sa načítava rýchlo a plynule je základným prvkom technického SEO.

Ak sa vaše stránky načítavajú príliš dlho, pravdepodobne spozorujete vysokú mieru okamžitých odchodov, čo uškodí vášmu hodnoteniu. Užívatelia očakávajú bezproblémovú funkčnosť stránky, preto je jej rýchlosť tak dôležitý hodnotiaci faktor. Vždy to majte na pamäti pri vylepšovaní SEO vašej stránky.

Na trhu je množstvo dostupných nástrojov, ktoré umožňujú testovať rýchlosť vašej stránky. Odporúčame vyskúšať GTmetrix, WebPageTest alebo Google PageSpeed Insights. Tieto nástroje sú bezplatné, jednoduché a poskytujú hodnotný pohľad na rýchlosť stránky, čo umožňuje jednoduchú optimalizáciu.

2. Optimalizácia pre mobilné zariadenia

Majte na pamäti, že existuje niečo ako Mobile-first Indexing. Google pri spracúvaní a indexovaní stránky prechádza primárne jej mobilnú verziu. Aj keď je klasická verzia vašej stránky bezchybná, jej hodnotenie vo vyhľadávači môže utrpieť, ak nie je optimalizovaná pre mobilné zariadenia. Vždy preto preverte či vaša stránka pracuje bezproblémovo aj na rôznych mobilných zariadeniach.

Väčšina systémov na správu obsahu stránky ma zabudované funkcie, vďaka ktorým si to môžete skontrolovať ešte pred tým ako obsah zverejníte. Navyše môžete použiť tiež bezplatný testovací nástroj ako napr. Google Mobile-Friendly Test s podobnou funkciou.

3. Interné (vnútorné) odkazy

Ako už bolo spomenuté, vyhľadávače pracujú na základe spracovania a indexovania rôznych častí obsahu vašej webstránky. Roboti používajú tieto odkazy ako signál, ktorý im umožňuje analyzovať a správne indexovať tieto informácie.

Termín „vnútorné odkazy“ sa viaže k akémukoľvek hyperlinku, ktorý odkazuje na podstránku v rámci vašej webstránky. Čím lepšia je štruktúra vašich hyperlinkov podstránok, tým jednoduchšie je pre vyhľadávače (a pre užívateľov) nájsť čo hľadajú. Preto by ste mali mať na pamäti, na ktoré podstránky odkazujete, zakaždým keď tvoríte novú stránky alebo nový obsah.

Jednou z metód na udržanie zorganizovaných podliniek je vytvorenie tématických skupín. Idea je jednoduchá: obsah vytvárate okolo špecifického „dáždnikového“ piliera a udržiavate dané linkovanie v danej skupine.

Zdroj: SEO.co

Predstavme si napríklad, že píšete niekoľko článkov o téme potenciálneho predaja.

Váš hlavný zdroj by bol článok, ktorý by pokryl všetko čo sa týka potenciálneho predaja. Každý ďalší článok, ktorý je podtémou hlavného článku (napr. hromadné kontaktovanie, vzory najlepších emailov apod.) by mal obsahovať odkaz na ďalšie z podtém a tiež späť na hlavný článok.

Táto stratégia funguje, pretože udržiava všetky linky dobre zorganizované okolo rovnakej témy.

Vďaka tomu môžu vyhľadávače ľahko pochopiť a indexovať obsah. Skupiny s témami ocení aj čitateľ. Uľahčuje to orientáciu v obsahu a užívatelia si uvedomia, že nemusia navštevovať iné stránky, aby našli čo hľadajú.

Pravdepodobne vašu stránku podrobujete údržbe, aby ste skontrolovali rôzne chyby funkčnosti alebo servera. Pre účely SEO je vhodné spraviť technický SEO audit vašej stránky každých pár mesiacov, aby ste skontrolovali chyby ako napr. error 404, presmerovacie slučky a chybné linky.

4. Filtrácia

Filtrácia je pre e-shop veľmi dôležitá, keď máte desiatky, stovky alebo dokonca tisícky produktov. Pri takých počtoch už musíte premýšľať, ako návštevníkom stránok spríjemniť prechádzanie ponúkaného tovaru. Vďaka správnemu nastaveniu vytvoríte desiatky relevantných stránok, ktoré vám privedú ďalšiu návštevnosť. Filtráciu by ste však mali tvoriť na základe kvalitnej analýzy kľúčových slov.

Návštevníkov chceme privádzať hlavne na dôležité filtre. To môže byť značka, veľkosť, farba, dĺžka, šírka a ďalšie vlastnosti produktov samostatne aj v kombinácii. Ak máte e-shop na Shoptete, s tvorbou nových relevantných vstupných stránok vám pomôže doplnok Pokročilé SEO. S vytvorením parametrických kategórií posuniete filtráciu na vašom e-shope na vyššiu úroveň.

On-page faktory

Vyššie spomínané technické faktory sa vzťahujú na webstránku-doménu celkovo, kým tieto ďalšie hodnotiace faktory s viac previazané s jej podstránkami.

5. Zameranie na kľúčové slová

Kľúčové slová sú základom účinnej SEO stratégie. Sú to vyhľadávacie termíny, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávača, aby našli čo hľadajú. Predtým než začnete vytvárať obsah pre vašu stránku je zásadné spraviť prieskum kľúčových slov.

V nedávnom prieskume, ktorý realizoval Directive, až 78% marketérov identifikovalo prieskum kľúčových slov ako vysokoúčinnú praktiku pre zvýšenie novej návštevnosti. Prieskum vám umožňuje lepšie pochopiť čo vaše publikum hľadá a vytvoriť obsah, ktorý priamo adresuje ich požiadavky.

Zdroj: Directive

Pretým ako zvolíte obsah pre stránku alebo napíšete článok, identifikujte 4-5 kľúčových slov, ktoré chcete zacieliť. Zakomponujte tieto slová kedykoľvek keď prirodzene zapasujú do textu a vložte ich do ďalších on-page prvkov, o ktorých píšeme nižšie. Kľúčové slovo v predchádzajúcej vete je prirodzene.

Vyhľadávače sú inteligentné a dokážu rozpoznať keď marketéri skúšajú opakovane a neprirodzene napasovať slová do obsahu kvôli SEO. Vaša stránka môže byť kvôli týmto praktikám penalizovaná.

Nerobte kompromisy v kvalite vášho obsahu len kvôli vyššej pozícii. Nezabúdajte, že kvalita je prioritou Googlu, takže sa zamerajte na vytváranie obsahu, ktorý je presvedčivý a zrozumiteľný pre vaše publikum.

6. Meta title

Meta title je jeden zo základných faktorov, ktorý ovplyvňuje výsledky vyhľadávania. Ide o titulok, ktorý sa používateľom zobrazí na stránke výsledkov a jeho podoba ovplyvňuje samotnú pozíciu. Mal by jasne odpovedať na hľadaný výraz. Ak je nejaké pole v zdrojovom kóde, ktoré vyžaduje kľúčové slovo, je to práve meta title.

Jeho dĺžka by nemala presahovať 65 znakov. Ak chcete, aby sa meta title zobrazoval celý na desktopových i mobilných zariadeniach, nepohybujte sa na hrane maxima. Ak je to možné, Nepresahujte 55 znakov.

7. Nadpis a podnadpisy

Podnadpisy samotné vám nepomôžu zlepšiť pozície, ale keď už sa na nejakú top dostanete, môžu sa zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania. Pomáhajú totiž lepšie štruktúrovať obsah na stránke a tým k lepšiemu pochopeniu obsahu robotmi. Preto sa v nich nebojte použiť kľúčové slová. Užívateľa utvrdíte v tom, že váš obsah je relevantný a zvýšite tým preklikovosť.

Samostatným faktorom je potom hlavný nadpis H1 (titulok článku). Má väčšiu váhu než podnadpisy. Ak hľadanému dotazu odpovedá lepšie ako meta title, Google môže vo výsledkoch vyhľadávania zobraziť práve ten.

8. Metapopis

Metapopis je krátky popis, ktorý sa ukrýva v HTML kóde vašej webstránky. Nezobrazuje sa síce na stránke samotnej, no rovnako ako meta title vidíte ho vo výsledku vyhľadávania. V obrázku nižšie  môžete vidieť metapopis zobrazený ako svetlo sivý text.

e-shop zadarmo od Shoptet.sk

Hoci metapopis nie je hodnotiacim faktorom, Google z neho niekedy vytiahne úryvok do výsledkov. Navyše, dodáva užívateľom viac informácií o stránke, čo môže zvýšiť šancu na jej kliknutie. Z tohto dôvodu je dôležité mať metapopis na SEO checkliste a ubezpečiť sa, že presne sumarizuje obsah stránky.

9. Popis obrázku

Ak ste už niekedy hľadali obrázky v Googli, asi vám napadlo, že SEO funguje aj pri obrázkoch. Každý obrázok na vašej stránke by mal mať tzv. alternatívny text.

Tento alternatívny text alebo ALT má niekoľko cieľov:

10. Štruktúra URL

URL adresa je nositeľom sily a autority stránky. Základom je prehľadná a jednoduchá štruktúra. URL by ste nemali meniť. Ak je to nevyhnutné, potom sa uistite, že je stará URL presmerovaná na novú pomocou stavového kódu 301. V opačnom prípade stránka stráca ťažko vydobyté hodnotenie a pozície.

URL s jednoduchou štruktúrou a kľúčovým slovom nie je len SEO-friendly, ale má pozitívny vplyv na užívateľskú skúsenosť a analytiku.

11. Kvalita informácií

Okrem nadčasových vecí, väčšina obsahu stráca časom svoju hodnotu. Vaše „Top tipy roku 2018“ už nie sú pre vaše publikum zaujímavé. Vieme, že trendy vyhľadávania v Google sa v čase menia. Slová, ktoré vaše publikum zvyklo vyhľadávať, aby našli váš obsah sa ľahko mohli zmeniť odkedy ten starší obsah vznikol. Tiež vieme, že Google oceňuje aktuálnosť, podobne ako presnosť a relevanciu výsledkov, ktoré umiestňuje na jednotlivé priečky. Ak je vaša stránka staršia, je pravdepodobné, že je na nej zavesený starý obsah, ktorý sa už do vyšších priečok nedostane.

Zamerajte sa na články, ktoré boli v minulosti výkonné a doplňte do nich kľúčové slová relevantné dnes. Niektoré články budú potrebovať kompletný prepis, zatiaľ čo ostatným postačí na oživenie len aktualizácia. Tieto aktualizované články znovu publikujte s aktuálnym dátumom.

Off-page faktory

Tieto faktory súvisia so subjektami mimo vašej stránky, ako sú sociálne médiá, influenceri a ostatné web stránky, všetky spája zásadný prvok, a to – odkazy.

12. Odkazy

Odkaz je hyperlink, ktorý odkazuje na stránku mimo vašej web stránky. Google zaradil algoritmus hodnotenia počtu a kvality odkazov v roku 1996 a dodnes ide o silný indikátor kvality web stránky.

Ako teda môžete dosiahnuť, aby iné stránky odkazovali na vašu?

Zdroj: Wordstream

Kvalitný obsah

Ak je váš obsah kvalitný, unikátny a prináša hodnotu vášmu publiku, toto začne samo generovať odkazy na vašu stránku. Čím viac takýchto odkazov z rôznych stránok získate, tým viac bude vaša stránka v očiach Googlu hodnotnejšia. Budovanie takejto autority môže trvať roky. Tento proces však môžete urýchliť.

Hosťovské príspevky

Obsah, ktorý vytvoril externý autor/bloger môže vašej stránke priniesť nielen zaujímavý odborný text atraktívny pre vašich čitateľov, ale získate tiež odkaz z jeho stránky. Držte sa pravidla užitočnosti a relevantnosti, množstvo zbytočného nerelevantného textu nepomôže ničomu.

Spolupráca s médiami

Identifikujte príležitosti ako sa stať účinkujúcim v podcaste, webinári a podobných platformách. Je pravdepodobné, že pri promovaní daného rozhovoru použije druhá strana odkaz na vašu stránku.

Bez ohľadu na to, ktorú z metód si zvolíte, zvoľte taktický prístup a zamerajte sa na kvalitu.

Rôzne spôsoby optimalizácie za účelom dosiahnutia želaného hodnotenia Googlu zaberie čas. Zmeny, ktoré spravíte dnes sa neprejavia zajtra. Dôležitá je kontinuita, relevantný obsah ako aj jeho aktuálnosť. Keď bude vaša stránka funkčná a optimalizovaná, po čase zaznamenáte jej organický rast.

Jeden odkaz z kvalitnej domény má vyššiu hodnotu než päť odkazov z webov s nízkou autoritou.

Potrebujete pomôcť s online marketingom? Digitalman vám poradí!

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov