Hoci čoraz viac nakupujúcich využíva rôzne metódy online platieb, dobierka v rebríčku popularity stále kraľuje. Situácie, kedy e-shop zašle tovar objednaný na dobierku avšak bez zadania dobierkovej sumy nie sú úplne ojedinelé a preto sme sa zamerali na možnosti, ako tento problém vyriešiť k spokojnosti všetkých strán.
Ľudia sú omylní a ak s e-shopom ešte len začínate a nemáte skúsenosti, prípadne sa vám nahrnie veľa objednávok, ktoré ručne vybavujete, môže sa vám stať, že sa jednoducho pomýlite. Kým zadanie nesprávnej adresy bude mať za následok akurát vrátenie zásielky, pri nezadaní dobierkovej sumy je už problém horší. Zákazník si totiž takúto zásielku môže bez problémov prebrať na pošte bez toho, aby dobierkovú sumu zaplatil a tak má vlastne tovar „zdarma“. Pre vás však takýto omyl môže byť celkom drahou skúsenosťou.
Aby ste takýmto chybám zabránili, je dobré zaviesť buď dodatočnú kontrolu odosielaných balíkov, alebo sa vydať cestou automatizácie procesov v e-shope, vďaka ktorej sa dobierkové sumy budú automaticky prepisovať do formulárov u dopravcu/pošty. Toto sú však skôr preventívne opatrenia. Čo by ste mali robiť v prípade, ak ste už zásielku omylom odoslali bez uvedenia dobierkovej sumy?
Skôr ako sa pozrieme na konkrétne možnosti riešenia, povenujme sa trochu teórii. Mohlo by sa totiž stať, že protiargumentom voči vašej požiadavke bude, že ide čisto o vašu chybu a od zákazníka nemáte právo dodatočne nič požadovať. To však nie je pravda. Treba si uvedomiť, že záväzným potvrdením objednávky zo strany e-shopu došlo k uzavretiu kúpnej zmluvy na diaľku. V zmysle občianskeho zákonníka je preto povinnosťou predávajúceho dodať tovar a naopak, povinnosťou kupujúceho je za tento tovar zaplatiť. Hoci je pravdou, že ak ste odoslali tovar bez dobierky, ide o vašu chybu, tá však sama o sebe nezbavuje kupujúceho povinnosti za tovar zaplatiť.
Čisto z praktického hľadiska je najlepším riešením dohoda. Ak máte šťastie a natrafíte na uvedomelého zákazníka, ozve sa sám a ochotne vám za tovar zaplatí prevodom na účet. Sú však aj prípady, kedy takýto zákazníci o sebe vedieť nedajú a na chybu vás neupozornia, prípadne si chybu všimnete skôr vy. Aj v takej situácii je najlepším riešením pokúsiť sa o vyriešenie celej záležitosti dohodou.
Hneď ako si chybu všimnete kontaktujte zákazníka telefonicky alebo e-mailom s ospravedlnením a zároveň žiadosťou, aby vám tovar dodatočne uhradil. Spolu s úprimným priznaním chyby môžete zákazníkovi „motivačne“ odpustiť napríklad poštovné. Odpustenie poplatku za dobierku by však v tomto prípade malo byť z vašej strany samozrejmosťou. Zároveň, zákazníkovi určte dodatočnú lehotu na úhradu.
Ak vaše pokusy o dohodu zostanú bez odozvy, skúsiť môžete odoslanie doporučeného listu s vysvetlením celej situácie a priloženou faktúrou na úhradu s tým, že zákazníka upozorníte na jeho povinnosť zaplatiť za dodaný tovar v zmysle toho, čo mu vyplýva z uzavretej kúpnej zmluvy. Odoslaním doporučeného listu budete mať dôkaz o tom, že ste sa zákazníka snažili kontaktovať a v prípade jeho doručenia budete mať k dispozícii aj doručenku ako potvrdenie o jeho doručení.
Pri tovare s relatívne nízkou hodnotou je na zváženie či sa vám danou vecou oplatí ďalej zaoberať a posúvať vec právnikovi či dokonca sa obrátiť na súd. Pri drahších položkách ale môže byť vhodné, aby zákazníka kontaktoval váš právny zástupca, prípadne na jeho adresu odoslal predžalobnú výzvu, ktorá sama o sebe môže byť dostatočnou motiváciou na vyriešenie veci zaplatením za prebratý tovar
Netreba zabúdať, že ak si zákazník ponechá tovar bez úhrady, ide o bezdôvodné obohatenie a v takom prípade máte nárok buď na vrátenie veci, alebo na zaplatenie kúpnej ceny. Skôr ako sa rozhodnete púšťať sa do prípadného súdneho sporu, dobre si zvážte či sa vám s ohľadom na čas a dodatočné náklady, takéto riešenie aj oplatí. V rámci prevádzkovania e-shopu môže dôjsť k rôznym chybám z nepozornosti a toto je nepochybne jedna z nich. Ako sme už spomenuli, predchádzať týmto situáciám môžete dôkladnejšou kontrolou, prípadne automatizáciou procesov.
Napísať komentár