Vzhľad e-shopu zásadne ovplyvňuje pocity vašich návštevníkov. Okrem loga, bannerov a ďalších grafických prvkov by ste si preto mali dobre rozmyslieť aj kombináciu jednotlivých farieb. Hoci to na prvé počutie neznie ako náročná úloha, ak si máte razom vybrať z desiatok odtieňov, môže to byť celkom problém.
Farebné zladenie e-shopu je dôležitou súčasťou návrhu jeho dizajnu. Hoci pri hotových e-shopových riešeniach si môžete vyberať z niekoľkých šablón, pri výbere farebných kombinácií máte spravidla voľnú ruku a tak môžete jednotlivé farebné odtiene nakombinovať podľa svojej ľubovôle. Netreba však zabúdať, že aj farebné podanie je jedným z faktorov, ktorý rozhodne o tom, ako budú návštevníci váš e-shop vnímať. Ešte skôr ako ale prejdeme k spôsobu, ako farby nakombinovať, oplatí sa vedieť, ako ľudia jednotlivé farby vnímajú.
Možno ste už počuli o tom, že farby dokážu ovplyvniť ľudské vnímanie. Pochopiteľne, toto nejdeme vôbec rozporovať, veď napokon, vplyv farieb na ľudské vnímanie sa dnes využíva v mnohých oblastiach a svoj zásadný vplyv má napríklad aj pri interiérovom dizajne. V online priestore to nie je inak, zrejme sami viete, ako na vás pôsobia webové stránky s prevažujúcou čiernou. Odhliadnuc od toho, že farby pre váš e-shop je potrebné zvoliť tak, aby boli všetky texty a ďalšie prvky vášho e-shopu dostatočne viditeľné, psychológia farieb môže byť pre vás užitočnou pomôckou.
Podľa toho, ako farby vplývajú na naše vnímanie môžeme určiť napríklad, že červená farba podnecuje emócie a priam vyzýva k akcii. Popri tom, zelená a modrá, sú zas považované za upokojujúce farby, pričom niektoré odtiene modrej zas vzbudzujú pocit oficiality a serióznosti.
Medzi neutrálne sa potom radia odtiene sivej a sú vhodné skôr ako doplnkové, podobne ako niektoré odtiene hnedej. Zemité farby a svetlohnedá sa zas podvedome spájajú s prírodou a prírodnými materiálmi a v e-shope s nábytkom či záhradnými doplnkami sa môžu vynímať veľmi dobre.
Žltá farba a jej svetlejšie odtiene evokujú sviežosť a radosť, takže ak chcete, aby váš e-shop pôsobil hravým a sviežim dojmom, žltú určite nevynechajte.
V móde, interiérovom dizajne ale aj pri návrhu webových stránok a e-shopov môže byť inšpiráciou tzv. pravidlo troch farieb. Je založené na zásade, že by ste nikdy v rámci jedného celku nemali kombinovať viac ako tri rôzne farby.
Ak by ste sa riadili podľa tohto pravidla, v prípade e-shopu by jedna farba mala tvoriť pozadie, resp. byť farbou dominantnou. Druhá by ju mala vhodne dopĺňať na približne 30 % celkovej plochy a tretia farba zastúpená najmenej by mala byť kontrastným doplnkom. Samozrejme, univerzálne pravidlo, ako vyberať a kombinovať farby vo webovom dizajne neexistuje, vždy totiž závisí od konkrétneho zamerania webovej stránky a jej koncepcie.
V prípade, že predsa len tápate a neviete, ktoré farby k sebe patria, pomôžte vám kruhové farebné spektrum. To obsahuje rôzne farebné odtiene a tie, ktoré spolu ladia nájdete relatívne blízko pri sebe. Ako so spektrom narábať?
Ak si želáte, aby všetky farby vášho e-shopu boli vo vzájomnej súhre, vyberajte si tie, ktoré sú si blízke, pozor však na to, aby takto zladené farby nepôsobili príliš jednoliato či fádne.
Farebné spektrum vám pomôže aj v prípade, ak potrebujete nájsť kontrast. Môže byť totiž žiaduce, aby niektoré prvky (ako napríklad tlačidlo „Do košíka“) boli dostatočne výrazné a v takom prípade sa oplatí zvoliť kontrastnú farbu. V tom prípade si vyberte prvú farbu a druhú farbu (ktorá má byť kontrastná) si vyberte z tých, ktoré ležia oproti.
Ak zas chcete, aby váš e-shop pôsobil harmonicky, skúste si na kruh s farbami načrtnúť rovnostranný trojuholník. Farby, ktoré bude trojuholník spájať vám pomôžu vytvoriť farebne-harmonický celok.
Dodajme, že farebnosť e-shopu je iba jedným z dizajnových aspektov a nech už vyberiete akékoľvek kombinácie farieb, nezabúdajte na to, aby boli všetky prvky dostatočne viditeľné. Vyskúšajte si tiež rôzne farby písma, aby ste mali istotu, že sa číta ľahko a ani pri dlhšom texte nezačne „ťahať oči“. Ak vás bližšie zaujíma téma webdizajnu a e-shopov, tak určite neprehliadnite náš nedávny článok.
Farby a ich hodnoty by mali byť určitým spôsobom matematicky správne podľa farebnej teórie, na internete je množsto generátorov paliet a niektoré dokonca vhodne implementujú teóriu farieb a vedia farby vygenerovať na základe obrázka, napríklad loga alebo fotky atď.
Doporučujem vyhľadať si color palette generator a zadať svoju primárnu farbu v RGB formáte a od tejto sa odraziť a zvoliť vhodnú paletu s komplementárnou farbou a nájsť si svetlú a tmavú variáciu pre primárnu aj sekundárnu farbu. Zvolená paleta sa potom poznačí do dizajn manuálu firmy a používa sa cez web a iné marketingové kanály. Ak logo firmy už používa viacero farieb a tieto sú konzistentne použité v materiáloch, stačí nájsť vhodné variácie a štandardizovať ich v dizajn manuále.