Poradíme, ako pre e-shop nakombinovať tie správne farby

Vzhľad e-shopu zásadne ovplyvňuje pocity vašich návštevníkov. Okrem loga, bannerov a ďalších grafických prvkov by ste si preto mali dobre rozmyslieť aj kombináciu jednotlivých farieb. Hoci to na prvé počutie neznie ako náročná úloha, ak si máte razom vybrať z desiatok odtieňov, môže to byť celkom problém.

Farebné zladenie e-shopu je dôležitou súčasťou návrhu jeho dizajnu. Hoci pri hotových e-shopových riešeniach si môžete vyberať z niekoľkých šablón, pri výbere farebných kombinácií máte spravidla voľnú ruku a tak môžete jednotlivé farebné odtiene nakombinovať podľa svojej ľubovôle. Netreba však zabúdať, že aj farebné podanie je jedným z faktorov, ktorý rozhodne o tom, ako budú návštevníci váš e-shop vnímať. Ešte skôr ako ale prejdeme k spôsobu, ako farby nakombinovať, oplatí sa vedieť, ako ľudia jednotlivé farby vnímajú.

Vezmite do úvahy psychológiu farieb

Možno ste už počuli o tom, že farby dokážu ovplyvniť ľudské vnímanie. Pochopiteľne, toto nejdeme vôbec rozporovať, veď napokon, vplyv farieb na ľudské vnímanie sa dnes využíva v mnohých oblastiach a svoj zásadný vplyv má napríklad aj pri interiérovom dizajne. V online priestore to nie je inak, zrejme sami viete, ako na vás pôsobia webové stránky s prevažujúcou čiernou. Odhliadnuc od toho, že farby pre váš e-shop je potrebné zvoliť tak, aby boli všetky texty a ďalšie prvky vášho e-shopu dostatočne viditeľné, psychológia farieb môže byť pre vás užitočnou pomôckou.

Podľa toho, ako farby vplývajú na naše vnímanie môžeme určiť napríklad, že červená farba podnecuje emócie a priam vyzýva k akcii. Popri tom, zelená a modrá, sú zas považované za upokojujúce farby, pričom niektoré odtiene modrej zas vzbudzujú pocit oficiality a serióznosti.

Medzi neutrálne sa potom radia odtiene sivej a sú vhodné skôr ako doplnkové, podobne ako niektoré odtiene hnedej. Zemité farby svetlohnedá sa zas podvedome spájajú s prírodou a prírodnými materiálmi a v e-shope s nábytkom či záhradnými doplnkami sa môžu vynímať veľmi dobre.

Žltá farba a jej svetlejšie odtiene evokujú sviežosť a radosť, takže ak chcete, aby váš e-shop pôsobil hravým a sviežim dojmom, žltú určite nevynechajte.

Pomôžte si pravidlom troch farieb

V móde, interiérovom dizajne ale aj pri návrhu webových stránok a e-shopov môže byť inšpiráciou tzv. pravidlo troch farieb. Je založené na zásade, že by ste nikdy v rámci jedného celku nemali kombinovať viac ako tri rôzne farby.

Ak by ste sa riadili podľa tohto pravidla, v prípade e-shopu by jedna farba mala tvoriť pozadie, resp. byť farbou dominantnou. Druhá by ju mala vhodne dopĺňať na približne 30 % celkovej plochy a tretia farba zastúpená najmenej by mala byť kontrastným doplnkom. Samozrejme, univerzálne pravidlo, ako vyberať a kombinovať farby vo webovom dizajne neexistuje, vždy totiž závisí od konkrétneho zamerania webovej stránky a jej koncepcie.

V prípade, že predsa len tápate a neviete, ktoré farby k sebe patria, pomôžte vám kruhové farebné spektrum. To obsahuje rôzne farebné odtiene a tie, ktoré spolu ladia nájdete relatívne blízko pri sebe. Ako so spektrom narábať?

Súhra farieb

Ak si želáte, aby všetky farby vášho e-shopu boli vo vzájomnej súhre, vyberajte si tie, ktoré sú si blízke, pozor však na to, aby takto zladené farby nepôsobili príliš jednoliato či fádne.

Kontrastné farby

Farebné spektrum vám pomôže aj v prípade, ak potrebujete nájsť kontrast. Môže byť totiž žiaduce, aby niektoré prvky (ako napríklad tlačidlo „Do košíka“) boli dostatočne výrazné a v takom prípade sa oplatí zvoliť kontrastnú farbu. V tom prípade si vyberte prvú farbu a druhú farbu (ktorá má byť kontrastná) si vyberte z tých, ktoré ležia oproti.

Harmonická kombinácia farieb

Ak zas chcete, aby váš e-shop pôsobil harmonicky, skúste si na kruh s farbami načrtnúť rovnostranný trojuholník. Farby, ktoré bude trojuholník spájať vám pomôžu vytvoriť farebne-harmonický celok.

Dodajme, že farebnosť e-shopu je iba jedným z dizajnových aspektov a nech už vyberiete akékoľvek kombinácie farieb, nezabúdajte na to, aby boli všetky prvky dostatočne viditeľné. Vyskúšajte si tiež rôzne farby písma, aby ste mali istotu, že sa číta ľahko a ani pri dlhšom texte nezačne „ťahať oči“. Ak vás bližšie zaujíma téma webdizajnu a e-shopov, tak určite neprehliadnite náš nedávny článok.

Navigácia v článku

  1. Farby a ich hodnoty by mali byť určitým spôsobom matematicky správne podľa farebnej teórie, na internete je množsto generátorov paliet a niektoré dokonca vhodne implementujú teóriu farieb a vedia farby vygenerovať na základe obrázka, napríklad loga alebo fotky atď.

    Doporučujem vyhľadať si color palette generator a zadať svoju primárnu farbu v RGB formáte a od tejto sa odraziť a zvoliť vhodnú paletu s komplementárnou farbou a nájsť si svetlú a tmavú variáciu pre primárnu aj sekundárnu farbu. Zvolená paleta sa potom poznačí do dizajn manuálu firmy a používa sa cez web a iné marketingové kanály. Ak logo firmy už používa viacero farieb a tieto sú konzistentne použité v materiáloch, stačí nájsť vhodné variácie a štandardizovať ich v dizajn manuále.

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov