Ako pomohol prechod na Shoptet B2B biznisu v e-shope Perlicka.sk 

Perlička už viac než tri desaťročia oblieka slovenských zdravotníkov. Jej súčasný majiteľ, Dominik Bundala, nám v rozhovore poodhalil, aké výzvy sprevádzali ich prechod do online sveta a ako si postupne vyskúšali viacero e-shopových riešení. Prečo sa napokon rozhodli práve pre Shoptet a aké konkrétne benefity im tento krok priniesol? To všetko sa dozviete v našej najnovšej case study.

Dominik Bundala vyrastal vo firme, ktorú vtedy vlastnil jeho otec. Dnes sám vedie úspešnú značku Perlička, ktorá oblieka zdravotníkov po celom Slovensku a Česku, edukuje trh, mení stereotypy a stavia na lokálnej výrobe.

Keď firma narazila na hranice možností predošlého e-commerce riešenia, Dominik urobil odvážne rozhodnutie: presunúť celý e-shop na platformu Shoptet. Táto migrácia firme nepriniesla len jednoduchšie technické riešenie, ale zároveň im umožnila opäť získať plnú kontrolu nad ďalším rastom v online svete.

Od obchodného zástupcu až k majiteľovi firmy

Dominikova cesta k podnikaniu sa začala ešte v roku 2011, keď sa spolu s bratom ako obchodný zástupca pridal do firmy svojho otca. „Odmakal som si každý kontakt so zákazníkom. Dokonale som poznal ich potreby, vedel som, čo im vyhovuje a čo nie,“ spomína.

História firmy siaha až do roku 1993. Keď ju Dominikov otec kúpil v roku 2008, bola firma v problémoch. Značka mala potenciál, ale potrebovala nový impulz.

V roku 2019 Dominik firmu od otca odkúpil – aj s dlhmi. „Snívalo sa mi o tom, že raz dosiahnem miliónový obrat. Mal som naozaj silnú víziu a chuť posunúť Perličku dopredu. Odkúpil som firmu s podmienkou, že otcovi to splatím do troch rokov – zvládol som to za rok a pol.“

Dôraz na lokálnosť a materiál, ktorý inde nenájdete

Perlička je slovenský výrobca. Látky si síce nechávajú vyrábať v zahraničí, ale každý kus oblečenia prejde rukami slovenských krajčírok. Dominik však nezostal len pri samotnom predaji. „Zistil som, že zdravotníci chcú kombináciu komfortu, výdrže a priedušnosti.” 

100 % bavlna ani elastický úplet samostatne úplne nevyhovovali potrebám zdravotníkov. Preto vyvinuli vlastný materiál, ktorý kombinuje výhody oboch – obsahuje veľký podiel bavlny, takže je priedušný a príjemný na pokožku, polyester, ktorý zabezpečuje odolnosť, držanie farieb a minimálne krčenie, a elastan pre pohodlie pri pohyboch. “Keď zdravotníci napríklad manipulujú s kartotékou a často sa musia naťahovať hore či dole, oblečenie musí dobre pracovať s ich telom. Tento špecifický materiál ponúkame exkluzívne my.”

Aj farebnosť je dôležitá. Najpredávanejšia farba? „Jednoznačne cyklámenová. Sestričky ju milujú. Aj náš brand sme časom prispôsobili tejto identite.“

Služba, ktorá ponúka viac než len oblečenie

Väčšinu tržieb tvorí B2B predaj. „Naši obchodní zástupcovia chodia priamo do ambulancií, nemocníc, domovov dôchodcov. Robíme personalizáciu, farebné zladenie s vizuálom značky, výšivky. Aj zdravotnícke zariadenia dnes chcú vyzerať profesionálne a začínajú viac riešiť vlastný marketing.“ 

Perlička tak dnes nie je len o oblečení. Je aj o marketingu a budovaní brandu pre zdravotnícke zariadenia. „Naša misia je priniesť viac žiarivosti a pozitívnych emócií do zdravotníctva,“ dodáva Dominik. Po čase si tiež uvedomil, že ich predaj je do veľkej miery založený na emócii. “Viete, síce to nemám podložené nejakými tvrdými dátami, ale vychádzam zo skúseností. Predstavte si akúkoľvek ambulanciu, zväčša je to miesto, kde je skôr ponurá atmosféra. Ľudia za vami chodia so svojimi problémami a ťažkosťami. Väčšinou ide o ženské kolektívy, a teraz si predstavte, že po náročnom dni s pacientmi stojí vo dverách náš usmiaty obchodný zástupca, ktorý im príde prestaviť pekné modely oblečenia. Častokrát im to naozaj úprimne zlepší deň a táto pozitívna emócia, ktorú prinášame do zdravotníctva nám pomáha aj pri biznise.” 

Globálna e-commerce platforma sa neosvedčila

Prvé pokusy o e-shop siahajú do roku 2012. „Vtedy sme mali lacno naprogramovaný systém, ktorý by už dnes nikto nechcel používať.“ V roku 2020 prišlo rozhodnutie – prejsť na globálnu SaaS platformu. Už vtedy to bolo rozhodovanie medzi ňou a Shoptetom. Prečo si najprv vybrali iné riešenie? „Viete, znelo to veľmi dobre, globálna platforma, moderný dizajn. Ale zistili sme, že pre slovenský trh a najmä pre našu oblasť podnikania to jednoducho nefunguje.“

„Ak bol nejaký problém, často sme na odpoveď z podpory čakali niekoľko dní, tá bola iba v angličtine, čo spôsobovalo komplikácie, keďže nie všetci naši zamestnanci ovládali angličtinu.“

Dominikovmu biznisu na tejto platforme nevyhovovalo najmä silné zameranie na B2C predaj. “Celé to bolo príliš zamerané na rýchly predaj koncovému zákazníkovi, pričom my sme mali primárnu klientelu medzi ambulanciami. Chýbali nám tam základné prvky B2B predaja, ako polia pre IČO, IČ DPH, pre našich klientov bolo zadávanie týchto údajov veľmi neintuitívne.” 

Problémy boli aj s platobnými bránami a ich vysokými poplatkami. “Ak to porovnám so súčasnosťou na Shoptete, tak dnes aj pri vyšších tržbách nechám menšiu sumu na poplatkoch za platby kartou.” 

Natívna platobná brána vtedajšej platformy nebola dostupná pre Slovensko a za platobné brány tretích strán si daná platforma účtovala extra poplatok, ktorý bol dosť vysoký. “Stále sa hovorilo, že príde podpora aj pre Slovensko, ale doteraz sa tak nestalo. Môj celkový dojem bol taký, že náš trh bol pre nich príliš malý a nedávali mu veľkú prioritu”

Nepríjemnosťou bol aj pokles organickej návštevnosti. „Strácali sme pozície vo vyhľadávačoch,“ dodáva Dominik.

Medzi problémy patrili:

Prechod na Shoptet a návrat k rastu v organickom vyhľadávaní

Po dvoch rokoch sa rozhodol prejsť na Shoptet. Migráciu zveril agentúre, celý proces trval viac ako pol roka. Aj keď to bola náročná investícia, výsledky sa dostavili rýchlo.

„Zrazu sme mali e-shop, ktorý s nami hovoril po slovensky,“ pousmeje sa Dominik. “Čo sa týka porovnania kvality podpory, tu nie je o čom. Niektoré veci vieme vyriešiť aj do 15 minút.” Shoptet zároveň umožňoval jednoducho rozdeliť B2B a B2C zákazníkov, lepšie optimalizovať web pre vyhľadávače a efektívnejšie reagovať na dopyty. “Po prechode na Shoptet sme začali vnímať zlepšenie v organickom vyhľadávaní, tiež sa zlepšilo zobrazovanie obrázkov v rámci Google”. V Perličke tak mohli začať využívať svoj e-commerce kanál oveľa efektívnejšie. 

S podporou agentúry rozbehli PPC kampane, SEO, newslettery cez LeadHub, začali komunikovať videom na sociálnych sieťach. “Veľmi sa nám osvedčil e-mailový marketing, tie nástroje majú zároveň výbornú podporu pre Shoptet”. Do tvorby obsahu sa zapájajú aj zákazníci – “fotia sa v našom oblečení, označujú značku, zdieľajú skúsenosti.” Z tradičnej firmy sa tak stala komunita. 

To, že si nový e-shop zákazníci pochvaľujú dokazujú aj hodnotenia na Heureke, kde získala Perlička zlatý odznak “Overené zákazníkmi”. A čo oceňujú najviac? Okrem skvelého zákazníckeho servisu aj kvalitu a komfort produktov.

Čo odporúča Dominik každému podnikateľovi, ktorý uvažuje nad zmenou platformy:

Dizajn e-shopu, ktorý sa plne prispôsobil značke. Ukážka z perlicka.sk

Dobročinné aktivity a Perlička v televízii

Pekným projektom je aj spolupráca so Svetielkom nádeje – deti z onkológie vytvorili unikátne dizajny s farebnými odtlačkami rúk. “Ja som vždy chcel popri tom ako podnikám robiť aj nejaké dobro a niečo spoločnosti vrátiť. Oslovili sme Svetielko nájdete s týmto nápadom a vyšlo to krásne. Deti z onkológie vytvorili dizajny farebnými odtlačkami svojich rúk, kolega to následne spracoval do grafickej podoby a tieto produkty máme dodnes v našom e-shope.” Z každého predaného kusu z tejto kolekcie ide 5 € na transparentný účet občianskeho združenia Svetielko nádeje. 

A ako sa Perličke podarilo dostať do televízie? Štýlové produkty pre zdravotníkov si vďaka marketingu všimli aj tvorcovia známeho seriálu Nemocnica. Ich oblečenie sa tak dostalo na obrazovky televízii a videli ich tak stovky tisíc divákov. 

Zdravý rast a expanzia do zahraničia

Perlička dnes rastie medziročne o 30 %. V roku 2024 prekonala tržby 1,2 milióna eur. Firma expandovala do Česka a pripravuje sa vstup na maďarský trh. Dominik však zostáva nohami na zemi. „Nie som typický e-shopár. Som výrobca. Uvedomujem si, že značka je to najcennejšie. Produkt sa dá skopírovať. Príbeh, ktorý s ním predávate, nie.“

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov