Cesta k stabilnej návštevnosti z internetových vyhľadávačov vedie predovšetkým cez premyslenú SEO stratégiu. Skratka SEO nie je nič iné ako Search Engine Optimization a ide o rôzne metódy optimalizácie webu. Prečo by ste vo vašom e-shope nemali SEO zanedbať, ako začať a kedy radšej optimalizáciu zveriť odborníkom?
Internetové vyhľadávače používame skoro všetci a teda aj vaši potenciálni zákazníci. Práve návštevnosť z nich je pre mnohé začínajúce ale aj dobre zabehnuté e-shopy dôležitým zdrojom nových objednávok. Už v počiatočných fázach rozbiehania e-shopu by ste mali mať SEO stratégiu, ktorá bude vychádzať z vášho zamerania, predávaných produktov a tiež vašej cieľovej skupiny. Téma SEO pre e-shopy je veľmi rozsiahla a bez preháňania by mohla vyjsť aj na menšiu knihu, preto sa zameriame na nevyhnutné základy, ktoré vám pomôžu predovšetkým v začiatkoch.
Pripravili sme teda úvod do problematiky optimalizácie e-shopu pre vyhľadávače a tiež niekoľko užitočných tipov, ako na to.
Správna optimalizácia e-shopu je dôležitá už na začiatku. Vďaka nej totiž získate veľmi cenné základy na to, aby sa návštevnosť z vyhľadávania stala dlhodobým a stabilným zdrojom nových objednávok. Hneď na úvod však treba aj uviesť, že SEO nie je jednorazovou záležitosťou. Vyžaduje si systematický prístup a ak sa chcete optimalizácii venovať vo vlastnej réžii, je potrebné sa stále vzdelávať a sledovať nové trendy. Hoci základy zostávajú, faktory a ich vplyv na umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania sa menia, rovnako ako sa menia aj algoritmy vyhľadávačov.
Nie je teda možné „raz nastaviť SEO“ a potom už iba čakať, a ž sa do vášho e-shopu nahrnú návštevníci z internetových vyhľadávačov. Zároveň ani neexistuje nejaké čarovné tlačidlo, ktorým by ste SEO „zapli“ alebo „vypli“. Optimalizácia e-shopu, ale aj akéhokoľvek iného webu, je behom na dlhú trať, výsledky však za to určite stoja.
Výsledkom správnej optimalizácie bude, že váš e-shop sa objaví na popredných pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania na tie frázy, ktoré sú pre vás relevantné. Ak napríklad predávate bicykle, cieliť môžete nielen na všeobecné frázy typu „horský bicykel“ alebo „elektrobicykel“, pričom často vyhľadávané sú aj rôzne otázky typu „ako si vybrať bicykel?“ či „aký bicykel je najlepší?“.
Ako už iste tušíte, každá SEO stratégia by mala vychádzať z dôkladnej analýzy kľúčových slov, frekvencie vyhľadávania jednotlivých fráz a tiež mieru konkurencie. Ak je určitá fráza príliš konkurenčná, dostať sa na vyššie pozície bude náročnejšie. Naopak, na menej konkurenčné frázy sa na vyššie pozície dostanete ľahšie, avšak pri nich si zas treba ustrážiť ich frekvenciu vyhľadávania. Možno vás ani neprekvapí, že existuje množstvo fráz a výrazov, ktoré majú veľmi nízku hľadanosť a tak od nich ani nemôžete očakávať, že by ste prostredníctvom nich do vášho e-shopu prilákali desiatky či stovky nových návštev.
Ak už máte vypracovanú kvalitnú analýzu kľúčových slov, môžete začať uvažovať nad tým, akým spôsobom na vyhľadávacie fráze dosiahnete zaujímavé pozície. Skôr ako prejdeme na jednotlivé SEO faktory, pripomeňme, že aj vašu súčasnú analýzu kľúčových slov by ste mali z času na čas aktualizovať a vyhodnocovať, nerobíte ju totiž iba vy ale aj vaši konkurenti.
Aby ste si vo vyhľadávaní vyslúžili popredné pozície, musí sa váš e-shop „zapáčiť“ algoritmu vyhľadávača. To sa dá dosiahnuť mnohými spôsobmi, napríklad Google algoritmus vyhodnocuje viac ako 200 rôznych parametrov, pričom samozrejme, nikto vám úplne presne nepovie, ktoré to sú. Z času na čas však experti z Google avizujú zmeny algoritmov a popri tom neraz aj prezradia, ktorý z faktorov sa bude zohľadňovať menej a ktorému bude naopak upravený algoritmus prikladať väčšiu váhu.
Medzi vyhodnocované faktory patrí napríklad štruktúra stránok, vnútorné prelinkovanie, URL formát, validita HTML kódu, SSL certifikát, štruktúrované údaje, obsah a v neposlednom rade aj rýchlosť načítania webu. Google jednoducho nechce vo výsledkoch vyhľadávania uprednostňovať stránky, o ktorých si algoritmus myslí, že nie sú prínosné používateľa. Vašou úlohou v rámci SEO stratégie je teda pripraviť všetko tak, aby ste po technickej ale aj obsahovej stránke algoritmom vyhľadávačov „ulahodili“.
Z tohto pohľadu sa najčastejšie používa rozlišovanie tzv. on-page a off-page faktorov. Veľmi zjednodušene povedané, on-page faktory sú to, čo máte možnosť priamo ovplyvniť a sú súčasťou vášho e-shopu a off-page faktory sú tým, na čo síce môžete mať vplyv ale nenachádzajú sa priamo na vašom e-shope.
Logickým začiatkom optimalizácie je úprava on-page, teda úprava textov, nadpisov, názov kategórií, popisov produktov a príprava špeciálnych landing pages, teda vstupných stránok zameraných napríklad na určitú skupinu produktov. Medzi on-page faktory môžeme ďalej zaradiť aj validitu kódu, súbor sitemaps a robots.txt či všetky opatrenia, ktoré podniknete za účelom rýchleho načítania webu.
Ako sme už vyššie naznačili, off-page faktory sú tie, ktoré tak celkom nemáte vo svojej moci. Ide spravidla o externé odkazy, ktoré smerujú na váš web, čomu sa môžete venovať v rámci linkbuildingu. Vo všeobecnosti platí, že ak na váš web vedie veľa odkazov z iných dôveryhodných webov, výsledkom vášho e-shopu vo vyhľadávaní to len pomôže.
Aby sme ale túto tému nerozoberali iba po teoretickej stránke, pripravili sme pre vás SEO desatoro, ktoré je zhrnutím základných princípov optimalizácie e-shopu tak, aby ste mohli pomýšľať na popredné pozície vo vyhľadávaní a získavať relevantnú návštevnosť.
1. Základom je kvalitný obsah a premyslený text – nespoliehajte sa na texty od dodávateľa, tvorte vlastné popisy produktov. Platí to aj o názvoch kategórií a produktov – upravte ich podľa toho, ako ich ľudia vyhľadávajú.
2. Tvorte užitočný obsah – vytvorte sekciu alebo blog, kde budete zákazníkom ponúkať tipy, triky a rôzne pútavé novinky a nezabudnite z týchto textov odkazovať na konkrétne produkty či kategórie.
3. Nekopírujte – najmä algoritmy Google veľmi rýchlo odhalia akúkoľvek duplicitu. Vyhnite sa jej, nekopírujte preto texty od dodávateľov či výrobcov produktov.
4. Upracte si e-shop – máte v e-shope odkazy vedúce na neexistujúce pod stránky? Určite ich odstráňte alebo presmerujte, algoritmy vyhľadávačov majú radi „upratané weby“. Váš e-shop môžete vylepšiť napríklad aj doplnkom Pokročilé SEO.
5. Technické SEO – neopomínajte ani tzv. technické SEO, teda nechajte si skontrolovať validitu kódu, formát URL a štruktúrovanosť údajov.
6. Responzivita je dnes nutnosť – Google neraz prízvukoval, že na výsledky vyhľadávania má vplyv aj to, či je stránka responzívna, teda pripravená aj na menšie displeje mobilných zariadení. Responzivita webu je teda už nutnosťou.
7. Rýchlosť načítania stránok – ustrážte si, aby sa váš e-shop načítal dostatočne rýchlo. Pomalým načítavaním nielenže testujete trpezlivosť vašich návštevníkov, ale zaistíte si aj horšie umiestnenia vo vyhľadávaní.
8. Poctivý linkbuilding – dohadujte si spolupráce a nebojte sa požiadať o odkazovanie na váš web. Váš odkazový profil si starostlivo kontrolujte.
9. Vytvárajte atraktívne landing pages – ide o tzv. vstupnú stránku, teda stránku, na ktorú vstúpi návštevník rovno z vyhľadávania. Pripraviť ju môžete napríklad podľa kategórií vo vašom obchode.
10. Hrajte čisto – existujú aj tzv. black-hat SEO techniky, ktorých cieľom je algoritmus vyhľadávača preľstiť. Rozhodne ich neodporúčame používať. Hrozí vám za ne penalizácia, ktorá môže byť poriadne bolestivá a bude znamenať, že na akékoľvek lepšie pozície vo vyhľadávaní môžete rovno zabudnúť.
Optimalizácia webov je samostatnou disciplínou a rozhodne nejde o niečo, čo by ste sa mohli naučiť svojpomocne z večera do rána. Samozrejme, SEO si môžete zabezpečovať aj sami, no ak už je váš e-shop väčší, zrejme sa vám nepodarí všetko ustrážiť a ďalej sa rozvíjať. Vtedy je už vhodné obrátiť sa na SEO experta, ktorý ale vie, čo robí. Odporúčame preto vyberať predovšetkým podľa referencií.
Na záver už iba dodajme, že SEO je záležitosťou dlhodobou a aj keď urobíte všetko 100 % správne, výsledky uvidíte prinajlepšom o niekoľko týždňov. Optimalizácia e-shopu si preto vyžaduje nielen znalosti, ale aj poriadnu dávku trpezlivosti.
Napísať komentár