Jesenné a zimné mesiace bývajú pre väčšinu podnikateľov v e-commerce najsilnejšie. Tohtoročná sezóna bude prvou, kedy sa musia e-shopári riadiť novým zákonom o ochrane spotrebiteľa. Pozrite si prehľad zmien, ktoré musia podnikatelia dodržať, aby splnili legislatívne požiadavky a vyhli sa tak zbytočným pokutám.
Rozbiehajúce sa vianočné kampane, rastúci počet objednávok aj zákazníkov, najsilnejšia časť e-commerce sezóny je tu. Okrem marketingových aktivít by ste tento rok mali venovať zvýšenú pozornosť legislatívnym zmenám, ktoré nastali počas leta. Prvou väčšou skúškou pre slovenských e-shopárov bude blížiaci sa Black Friday.
1. 7. 2024 na Slovensku nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z.z., ktorý sa dotýka prevádzkovateľov e-shopov hneď v niekoľkých oblastiach, prehľad ktorých vám prinášame spolu s našimi odporúčaniami.
E-shopy budú musieť uvádzať predchádzajúcu najnižšiu cenu, za ktorú bol tovar predávaný v období 30 dní pred uplatnením zľavy, aby spotrebitelia mali prehľad o skutočnej výške zľavy, s cieľom predísť umelému navyšovaniu cien pred rôznymi zľavami, akciami či výpredajmi.
Čo si máme postrážiť?
Pripravte si systém uvádzania najnižšej ceny za posledných 30 dní pri zľavnenom tovare. Tip: Na Shoptete môžete využiť napríklad doplnky Strážca zliav alebo Zľavy správne.
Prevádzkovatelia e-shopov budú zodpovední za overenie pravosti recenzií na svojich stránkach, aby nedochádzalo k zverejňovaniu falošných recenzií alebo k manipulácii s hodnoteniami. Ak obchodník poskytuje spotrebiteľom prístup k hodnoteniu produktov, jeho úlohou bude informovať o tom, či a akým spôsobom zabezpečuje, že recenzie pochádzajú práve od spotrebiteľov, ktorí daný produkt skutočne kúpili, či použili.
Čo si máme postrážiť?
Nastavte si proces kontroly recenzií produktov a informujte spotrebiteľa o jeho fungovaní
Prevádzkovatelia e-shopov by mali zverejniť kontaktné údaje o obchodníkovi ako e-mail, či telefonický kontakt pre prípad riešenia akéhokoľvek vyskytnutého problému s tovarom a následnej reklamácie tovaru či odstúpenia od zmluvy, tak aby mohol spotrebiteľ rýchlo kontaktovať obchodníka a účinne s ním komunikovať.
Čo si máme postrážiť?
Zverejnite kontaktné údaje na jednoducho dostupnom mieste v rámci Vášho webového sídla, aby ich mohol spotrebiteľ v prípade potreby ľahko nájsť a obrátiť sa na Vás.
Prevádzkovatelia e-shopov by si mali aktualizovať svoje všeobecné obchodné podmienky (VOP), v rámci ktorých bude nutné najmä nahradiť správne označenie čísla nového zákona, správne označiť paragrafové znenie, ktorého obsah nemusí byť iný, avšak jeho umiestnenie v rámci nového zákona sa môže líšiť a tiež upraviť správne označovanie pojmov, ktoré nahrádzajú pôvodné pojmy ako napr. pojem „obchodník“, nahrádzajúci predošlé pojmy ako „predajca“, či „dodávateľ“. V neposlednom rade je tiež potrebné aktualizovať obchodné podmienky z pohľadu nových práv a povinností vyplývajúcich z novej právnej úpravy.
Čo si máme postrážiť?
Celkovo sa dá konštatovať, že prevádzkovatelia e-shopov by mali v závislosti od daného e-shopu, predávaných produktov a aktuálne zavedených pravidiel, vrátane všeobecných obchodných podmienok, uskutočniť audit aktuálneho stavu a identifikovať, ktoré procesy a dokumenty a v akej miere musia byť aktualizované.
Pred uzavretím zmluvy na diaľku bude obchodník povinný informovať spotrebiteľa na jednej strane v rozsahu tzv. všeobecných informačných povinností obchodníka (§ 5 zákona), ktoré nadväzujú na existujúce povinnosti, ale vzhľadom na zmenu legislatívy prinášajú nové formulácie, ktoré môžu spôsobiť potrebu aktualizovať v súčasnosti poskytované informácie.
Čo si máme postrážiť a prípadne aktualizovať?
Po novom bude musieť scudziteľ vadu odstrániť v primeranej lehote, končí tak doteraz platná maximálna 30 dňová reklamačná lehota. Primeraná lehota tak nahrádza pôvodnú fixnú 30-dňovú reklamačnú lehotu a rozumie sa ňou najkratší čas, ktorý je potrebný na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci pri prihliadnutí na jej povahu a závažnosť samotnej vady.
Novou právnou úpravou sa nemenili lehoty na odstúpenie od zmluvy, ktoré zostávajú 14-dňové, predlžujú sa na 30 dní a to výlučne len pri zmluvách uzatvorených pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou.
Novela Občianskeho zákonníka pri spotrebiteľských kúpnych zmluvách ukončuje existenciu inštitútu 2-ročnej záruky v súčasnej podobe. Podľa novej právnej úpravy:
Čo sa mení?
Ak sa vada prejaví do uplynutia vyššie uvedenej doby, predpokladá sa, že ide o vadu, ktorú mala vec už v čase dodania (t.j. bude na predávajúcom aby preukázal opak);
Práva zo zodpovednosti za vady môžu byť uplatnené, len ak kupujúci vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia vyššie uvedenej doby, pričom vytknutie vady môže byť urobené osobne alebo poštou. Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady a o lehote, v ktorej vadu odstráni, bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. Ak predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Podľa novely však už nebude potrebné odborné posúdenie.
Pri spotrebiteľských kúpnych zmluvách je zavedená tzv. spotrebiteľská záruka, v rámci ktorej sa výrobca alebo predávajúci môžu zaviazať vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, vymeniť alebo opraviť predanú vec alebo zabezpečiť jej údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady.
Pri spotrebiteľskej záruke sa poskytne kupujúcemu záručný list na trvanlivom médiu najneskôr v čase dodania veci v slovenskom jazyku alebo so súhlasom spotrebiteľa v inom jazyku.
Mení sa znenie Občianskeho zákonníka v otázke práv kupujúceho pri vadách tovaru, preto sú v článku uvedené práva kupujúceho, ktoré bude mať k dispozícii po tejto zmene.
V rámci spotrebiteľského vzťahu má kupujúci pri vadách tovaru právo na:
Pri posudzovaní práva kupujúceho na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota veci, povaha a závažnosť vady a možnosť od kupujúceho objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť predávajúceho odstrániť vadu.
Oprava a výmena predstavujú primárne prostriedky nápravy, ktoré má kupujúci v prípade vady k dispozícii. Právo kupujúceho na zľavu z kúpnej ceny a odstúpenie od zmluvy predstavujú sekundárne prostriedky nápravy, na ktoré má kupujúci v prípade vady právo. Výnimkou sú situácie odôvodňujúce okamžitý nárok na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od zmluvy, ako napríklad vadnosť veci tak závažnej povahy, že v dôsledku nej kupujúci nemôže vec užívať bežným spôsobom a nemožno od neho očakávať, že bude mať dôveru v opravu alebo výmenu veci. Odstúpenie od zmluvy predstavuje najvýraznejší zásah do vzájomných práv a povinností zmluvných strán, cieľom je teda vyhnúť sa odstúpeniu od zmluvy v prípadoch, kedy môže byť vec opravená, vymenená, či kupujúcemu poskytnutá zľava z kúpnej ceny ako sekundárny nárok nápravy.
Novou právnou úpravou dochádza k posilneniu právomocí orgánov dohľadu (Slovenskej obchodnej inšpekcie) ako aj k zavedeniu nových zásad ukladania sankcií. Maximálne výšky sa v závislosti od porušenia budú riadiť určitým % z obratu podnikateľa (pri zachovaní určitých horných limitov). Napríklad za prvé porušenie bude možné uložiť peňažnú pokutu až do výšky 2% z obratu porušiteľa, minimálne od 200 € maximálne do 200.000 €. Pri určitých porušeniach s presahom na celé územie EU bude toto percento vyššie a horná hranica bude na úrovni až 600.000 €.
Čo je nové?
Pre e-shopy sa zavádza aj nový typ sankcie, ktorým je odstránenie alebo zmena obsahu uverejneného v online rozhraní alebo samotný výmaz domény.
Napísať komentár