Spôsobov, ako prilákať nových zákazníkov na svoje služby alebo výrobky, existuje celý rad, väčšinou sú však dosť finančne alebo časovo náročné. Preto je dôležité hľadať cesty, ako propagovať čo najlacnejšie. A sociálne siete na čele s Facebookom ich poskytujú hneď niekoľko.
Počas niekoľkých málo posledných mesiacov a rokov sa na Facebooku sústredilo hneď niekoľko výrazných cieľových skupín. Hoci sa najviac užívateľov regrutuje z radov tínedžerov a študentov, sústreďuje sa na ňom tiež rad profesionálov z najrôznejších oblastí a pracujúcich dospelých z celého sveta.
Takáto užívateľská základňa spoločne s niekoľkými veľmi zaujímavými nástrojmi robí z Facebooku veľmi efektívnu propagačnú zbraň.
Tento článok vás zoznámi práve s niekoľkými cestami, ako za 0 € (slovom nula eur slovenských) propagovať svoju firmu a svoje produkty. Aj tu však do určitej miery platí príslovie „Nič nie je zadarmo“ – ušetrené peniaze a čas budete musieť nahradiť svojou kreativitou. Tieto marketingové stratégie teda môže využívať každý, komu nechýba dôvtip a občas nejaký ten originálny nápad.
So všetkým, čo má mať dlhšie trvanie, sa má začínať od základov a rovnako je tomu tak aj na Facebooku. Za základ tu jednoznačne môžeme považovať vašu vlastnú profilovú stránku, ktorá slúži ako hlavné miesto, kam každý zamieri, ak sa chce niečo dozvedieť priamo o vás. Prečo sa teda nepokúsiť konvertovať vašich priateľov, známych a potenciálnych klientov v zákazníkov?
Okrem toho, že je profilová stránka miestom, nad ktorým máte vy sami najväčšiu kontrolu, hodí sa tiež najviac k tomu, aby ste tu uviedli vaše osobné skúsenosti, vaše zaujatie. A tiež názory týkajúce sa čohokoľvek, čo chcete na Facebooku propagovať. A pretože čokoľvek, čo tu napíšete, bude priamo spojené s vašou osobou, získava to navyše určitý punc dôveryhodnosti a spojenie so skutočným svetom.
Svoje služby môžete pochváliť v Základných informáciách o sebe, v sekcii Vzdelanie a zamestnanie, vo svojich fotografiách a vo Facebook aplikáciách, ktoré necháte na svojom profile zverejniť. Ak sa vám príliš nepozdáva spojenie reklamy priamo s vašou osobou, Facebook asi nebude pre vás to pravé orechové, pretože vo svojom profile síce nič uvádzať nemusíte, avšak stredne skúsený používateľ si veľkú časť informácií o tom, čo na ňom robíte, dokáže sám dohľadať. Navyše všetka propagácia zadarmo vždy začína u ľudí, ktorých máte pridaných ako Priateľov.
Ak to však vezmete z druhej strany a v profile nezverejňujete bežne veci, ktoré by ste chceli udržať len v okruhu svojich známych, veľmi dobrou voľbou je nechať ho verejný a prístupný všetkým. Možno medzi nich síce nepatríte, ale na Facebooku (aj medzi vašimi priateľmi) sa vyskytuje obrovské množstvo ľudí, ktorí sa bavia tým, že prechádzajú profilové stránky ostatných a čítajú si ich, takže táto časť celej siete patrí k miestam s najväčším trafficom a hodí sa teda na propagáciu.
Najstaršia a najjednoduchšia cesta, ako na Facebooku okolo niečoho vybudovať komunitu, je vytvoriť tzv. Skupinu. Jej existenciou vznikne miesto, kde sa môžu stretávať vaši zákazníci, obchodní partneri alebo fanúšikovia a diskutovať alebo vkladať obrázky a videá k danej téme.
Veľkou výhodou tohto štýlu propagácie je, že členom svojej skupiny môžete zasielať novinky pomocou správ. Tie sa im zobrazí priamo v priečinku došlých správ, a tak je veľká pravdepodobnosť, že si z nich vždy aspoň časť prečítajú.
Ešte donedávna boli Skupiny najefektívnejšou cestou virálneho marketingu na Facebooku (ich členovia do nich totiž môžu pozývať svojich priateľov), dnes ich ale stále viac nahradzujú tzv. stránky, o ktorých bude reč za chvíľu. Aj napriek tomu však Skupiny môžu rásť veľmi rýchlo a to v rádoch desiatok tisícov nových členov za deň (v Česku sú to teda skôr stovky alebo tisíce nových členov). Deje sa to vďaka odporúčaniu užívateľov iným užívateľom aj vďaka zobrazovaniu Skupín v profiloch ich členov a občas v lište Najdôležitejšie udalosti.
Skupiny so sebou však nesú aj určité negatíva. Ide jednak o spamerov, ktorí sa postupne začnú objavovať súbežne so zvyšujúcou sa popularitou Skupiny a vy budete musieť premazávať ich príspevky do diskusie, a predovšetkým potom o obmedzení rozosielania správ členom, akonáhle Skupina dosiahne určitú veľkosť. Facebook by mal totiž zrejme technické problémy, keby ste sa rozhodli rozosielať správy tisícom užívateľom súčasne, a zároveň si tým jeho správcovia poisťujú, že ani z vás sa nestanú spameri.
Možnosť pridávania stránok nebola na Facebooku hneď od začiatku. Objavila sa v novembri 2007 ako cesta pre jednoduché propagovanie firiem, výrobkov a služieb najrôznejších druhov. V skutočnosti ale od tej doby začali postupne a nenápadne nahrádzať Skupiny a sú využívané skutočne pre všetko. Stalo sa tak zrejme vďaka dvom jednoduchým faktom:
Hoci si ich noví užívatelia sa Skupinami často pletú, líšia sa ešte v dvoch zásadných bodoch:
V súčasnosti sú na Facebooku využívané Skupiny i Stránky, a preto je dobré, aby ste pre propagáciu tiež používali obe.
Ak nie sú vaše služby alebo váš produkt všeobecne známe a extrémne cool, pravdepodobne si budú nových fanúšikov hľadať pomaly. Existuje ale spôsob, ako propagáciu urýchliť, a práve u neho využijete svoju kreativitu. Pre získanie veľkého množstva používateľov zaujímajúcich sa o vašu tému musíte vybrať zo svojho odboru tú všeobecne najobľúbenejšiu vec a vytvoriť stránku s veľmi chytľavým názvom.
Ak nezaujmete témou alebo nebude názov stránky vytŕčať z priemeru, závratného úspechu sa pravdepodobne nedočkáte. V opačnom prípade sa môžete tešiť na stovky nových fanúšikov denne (viac informácií v bode 7. Ďalšie spôsoby propagácie – Najdôležitejšie udalosti).
Aplikáciu Udalosti, ktorú je možné použiť u Profilov, Skupín aj Stránok, stvorili vývojári Facebooku na to, aby ktokoľvek mohol propagovať blížiace sa akcie a udalosti. Momentálne je samozrejme najviac využívaná pre pripomínanie stretnutia priateľov alebo rôznych párty a festivalov, ale vy ju rovnako dobre môžete použiť na upozorňovanie na marketingové akcie, firemné oslavy, posedenie pre sponzorov, eventy alebo uvedenie nového produktu na trh.
Udalosti by ste mali využívať spoločne so Stránkou, ku ktorej sa už pridal dostatok fanúšikov, aby si vaše akcie mal kto všimnúť. Pri ich vkladaní nezabudnite na to, že vám ide predovšetkým o to, aby ste zaujali – môžete teda využiť tiež fotky, videá a externé linky a pokus o rozprúdenie diskusie tiež neuškodí.
Na danú udalosť môžete po jej vytvorení pozvať napríklad všetkých svojich priateľov a oni sa môžu vyjadriť, či sa jej zúčastnia (majú na výber možnosti Áno / Nie / Možno).
Fotografie a Poznámky sú ďalšie dve Facebook aplikácie, ktoré slúžia presne na to, čo ste už asi odhadli z ich názvov – k pridávaniu fotiek a poznámok. Hoci sú využívané predovšetkým pre veci osobného charakteru, ak ich šikovne využijete, môžu vám tiež pomôcť v propagácii. Chytro však neznamená začať na Facebooku spamovať obrázkami vašej spoločnosti a propagačnými článkami. Nespamujte!
Najlepšie je zrejme uverejniť texty a fotografie, ktoré na vaše výrobky upozorňujú subliminálne (na fotke sú zachytené „náhodou“, v texte sa len mihnú a nehrajú väčšiu úlohu) alebo ktoré zaujmú a pobavia. Ak teda napríklad vytvárate dizajn vášho loga, môžete zverejniť najlepšie alebo najvtipnejšie ktoré ste vytvorili alebo sa odfotiť pri počítači, na ktorého obrazovke budete mať len tak mimochodom otvorený program pre úpravu grafiky a v ňom nejaké logo.
Nakoniec, aby ste k fotkám a poznámkam pritiahli ešte viac žiadanej pozornosti, môžete ich „označiť“ (otagovať). To sa robí v prípadoch, že chcete niekoho upozorniť na jeho prítomnosť na fotke, ale aj vtedy, ak chcete k fotke pritiahnuť pozornosť danej osoby. Takto značkujte ale len v prípadoch, kedy si budete istí, že to danú osobu nerozhnevá.
Aj keď správy na Facebooku nedisponujú mnohými funkciami (nedajú sa napr. dostatočne triediť a kategorizovať) pre mnoho ľudí začínajú nahrádzať e-mailovú komunikáciu, teda začínajú byť zaujímavé pre cielený marketing.
Správy môžete zasielať všetkým používateľom bez rozdielu, teda aj tým, ktorých nemáte pridaných medzi priateľov alebo ktorí nie sú členmi nejakej vašej Skupiny, hodia sa ale len pre veľmi presne mierenú propagáciu. Facebook totiž veľmi dbá na protispamovú prevenciu, ak by ste teda vo veľkej miere posielali správy používateľom mimo vaše pole pôsobnosti, budete upozornení, aby ste to nerobili. Keď to budete robiť naďalej, váš účet bude zablokovaný.
Na Facebooku môžete často zaznamenať malý odkaz „Zdieľať“. Pomocou neho môžete propagovať fotografie, linky, udalosti, skupiny alebo aplikácie, ktoré sa na Facebooku ocitli už niekde inde. Pomocou zdieľania ich môžete zverejniť buď na svojej nástenke, vďaka čomu ich uvidia všetci vaši známi, alebo ich poslať ako správu, čo je pravdepodobne o niečo efektívnejšie.
Užívatelia z anglicky hovoriacich krajín dosť využívajú aplikáciu zvanú Marketplace. Tá slúži na zverejňovanie osobných inzerátov a samozrejme teda môže byť tiež využitá na propagáciu. Samozrejme aj tu platí, že jej zneužívanie a prípadné spamovanie môže privodiť zmazanie vášho účtu.
Na túto súčasť Facebooku bohužiaľ nemáte príliš veľký vplyv, avšak pravdepodobne bude pri vašej propagácii tým najdôležitejším. Ide o panel zobrazovaný v pravom stĺpci na stránke ihneď po prihlásení a sú v ňom vypisované pre daného užívateľa vždy najrelevantnejšie záležitosti, ktoré sa v poslednej dobe na Facebooku udiali (nové akcie v kalendári, pridané fotografie, populárne stránky, používané aplikácie a pod.).
Dostať vašu stránku do onoho výpisu však nie je ľahké – najistejšie pre to, aby sa tu umiestnila, je rozoslanie pozvánok vašim priateľom a následné získanie dostatočného množstva užívateľov počas krátkeho času. Potom je vysoká pravdepodobnosť, že sa vaša stránka začne zobrazovať v Najdôležitejších udalostiach mnohým priateľom vašich priateľov, vznikne lavínový efekt a získate tak nových členov.
Teraz poznáte základné informácie o všetkých propagačných nástrojoch, ktoré v rámci Facebooku môžete využívať zadarmo a s neveľkou časovou investíciou. Aj s málom dokážete urobiť veľkú parádu.
Ak budete s touto sociálnou sieťou pracovať hlbšie, možno objavíte ďalšie špecializované aplikácie, ktoré by mohli pomôcť práve vám, nie sú však využívané masovo, a pravdepodobne tiež odhalíte vysokú efektivitu platenej reklamy a rozhodnete sa teda aj pre jej využitie. Ale začať môžete už teraz tým jednoduchším.
Napísať komentár