Ako využiť Black Friday pre rast vlastného e-shopu

Ukážeme vám nástroje, ktoré zaistia, aby váš tohtoročný Black Friday skončil v čiernych a nie v červených číslach. Pozrieme sa na to, aké možnosti ponúka Shoptet – zľavy typu 1+1 zdarma, 2+1 zdarma – a na koniec odporučíme aj ďalšie funkcie, ktoré v období Black Friday využijete, aj keď zľavy nie sú vašim hlavným ťahákom.

Ako šikovne na zľavy v e-shope

Neriaďte sa mainstreamom a nerozdávajte zľavy naslepo, len aby ste sa stali súčasťou populárneho Black Friday. Naopak – vyberte si tú vhodnú tak, aby ste sa nielen neoberali o časť svojej marže, ale aby ste zároveň dosiahli väčšie zapojenie zákazníka.

Aj keď znižujete cenu produktu, môžete mať z takéhoto predaja napriek tomu prospech. Šikovný podnikateľ si výšku marže od začiatku stanovuje tak, aby z nej v prípade potreby mohol aj niečo zlacniť. Ako teda využiť cenové akcie čo najefektívnejšie? Prejdite si naše tipy.

1. Kto by nechcel niečo zadarmo?

Teraz môžete na svojom e-shope na Shoptete ponúkať tzv. X+Y zľavy – teda 1+1 zadarmo, 2+1 zadarmo a pod., ktoré sú u zákazníkov veľmi obľúbené a motivujú k vyššej hodnote objednávky. Zľavu môžete aplikovať na jednotlivé produkty, celé kategórie alebo konkrétneho výrobcu. Možnosti uplatnenia tohto typu zľavy sú takmer nekonečné.

Túto novinku sme predstavili minulý rok a od tej doby sme pridali aj mnoho vylepšení na základe vašej spätnej väzby – kombinácia inými typmi zliav v košíku, možnosť zvoliť viac zákazníckych skupín, možnosť nastavenia uplatnenia zľavy v pokladni alebo hlášku, ktorá informuje používateľa, koľko tovaru ešte musí pridať do košíka, aby získal produkt zdarma.

Funkcia je súčasťou všetkých taríf zadarmo, okrem tarify Free. V administrácii potom nastavíte pravidlá pre uplatnenie zľavy vrátane priority. Detailnejší návod nájdete v našom Pomocníkovi.

2. Väčšia objednávka, väčšia zľava!

Áno, hovoríme o množstevných zľavách. U nich si na e-shope môžete nastaviť veľkosť zľavy v závislosti od počtu objednaných kusov. Zľavové úrovne si môžete navoliť zvlášť pre každú zákaznícku skupinu, ak ich máte rozdelené napríklad na stálych klientov vs. nezaregistrovaných nakupujúcich alebo napríklad koncoví spotrebitelia vs. veľkoobchodný predaj.

Množstevné zľavy môžete upravovať v admine e-shopu ručne jednotlivo (Marketing > Množstevné zľavy) aj hromadne (Produkty > Zľavy) alebo cez export/import (stĺpec/značka applyQuantityDiscount). Viac podrobností nájdete v našom Pomocníkovi.

3. Chcem dať zľavu tým, ktorí u mňa veľa minú

Presne na to sú tzv. objemové zľavy. Vytvorte v rámci Black Friday akcie ponuku percentuálnej zľavy podľa celkovej hodnoty objednávky. Stačí ju potom nastaviť v systéme a bude sa počítať sama, o nič sa ďalej nemusíte starať. Dosiahnu na ňu len tí zákazníci, ktorí si u vás nakúpia nad hranicu určenej čiastky. U týchto zliav môžete určitý tovar aj z ponuky vylúčiť, a tak sa do celkovej hodnoty objednávky nebudú započítavať.

Pri nastavovaní objemových zliav neprehliadnite políčko Mena. Je totiž dôležité, ak umožňujete nákup vo viacerých menách pomocou doplnku Cudzie meny. Aby mal na čiernopiatkovú zľavu nárok ako zákazník, ktorý nakupuje v eurách aj v iných menách, určite cenovú hladinu pre každú menu zvlášť.

4. Zľavy u mňa dostávajú hlavne lojálni zákazníci

Zastávate názor, že nižšími cenami chcete odmeňovať predovšetkým tých klientov, ktorí sa k vám pravidelne vracajú? Aj to je jeden z prístupov, nie je potrebné rozdávať zľavy „na počkanie“, zvlášť ak nie ste priaznivci veľkorysej zľavovej politiky. Zľavy pre vracajúcich sa zákazníkov väčšinou závisia na výške obratu, ktorý u vás historicky urobia.

Pri shoptetích Vernostných zľavách si môžete nastaviť vlastný systém: čím viac u vás bude nakupujúci míňať, tým vyššiu od vás môže dostať zľavu, a jej výška je plne na vás.

5. Hodilo by sa mi vypredať sklad

Výhodné cenové akcie nemusíte dávať plošne na všetok svoj tovar. Využite Black Friday zľavy a promujte produkty, ktoré vám už nejaký ten (nečierny) piatok ležia na sklade a nie je o ne veľký záujem. Motivujte k ich kúpe návštevníkov svojho e-shopu časovo obmedzenou atraktívnou cenou.

Pomocou doplnku Zľavové kupóny si nastavíte možnosť uplatnenia zníženej ceny pre rôzne tovarové skupiny a to podľa rôznych špecifík:

Pre správne nastavenie zľavových kupónov a ďalšie príklady použitia tohto obľúbeného nástroja si prejdite našu nápovedu.

TIP:  Pokiaľ na svojom e-shope predávate veľké množstvo produktov, stále môžete vypredať sklad a pritom omylom nezasiahnuť do svojej minimálnej marže. Pomôže doplnok Automatizácia akčných cien, ktorý za vás prevezme prácu a nastaví zľavy podľa zadaných pravidiel. Aby výsledné ceny vyzerali dobre, je tiež možné nastaviť automatické zaokrúhľovanie alebo úpravu na tzv. „Baťove ceny“.

6. Keď zľavy, tak do profi widgetu

Páčilo by sa vám mať na home page e-shopu jasne vymedzené miesto, kde by sa zobrazoval akčný produkt dňa s odpočtom, koľko času zostáva do skončenia šance zaobstarať ho za nižšiu cenu? Mrknite na doplnok Akčná cena dňa. Efektné zobrazenie má priamy vplyv na konverzie, preto tento spôsob používajú aj veľkí hráči. Inzerovaný tovar si navyše môžete navoliť dopredu vďaka intuitívnemu a prehľadnému kalendáru priamo v administrácii.

Vystavte zľavu na obdiv

Vhodne a citlivo zvolenou komunikáciou (s ohľadom na svojho ideálneho zákazníka, prípadne cieľovú skupinu) dajte jasne najavo, aké zľavy a za akých podmienok má váš zákazník príležitosť získať.

Zvolený druh akcie nezabudnite poriadne promovať, nech o nej návštevníci vášho obchodu vedia. Black Friday ponuku spracujte do lákavého banneru a ten umiestnite ako na viditeľné miesta na samotnom e-shope, tak na svoje sociálne siete. Vytvorte si a naplánujte reklamy. A na inkriminovanú dobu si pripravte dostatok baliaceho materiálu a možno aj posily…

Nech je Čierny piatok naozajstným zásahom do čierneho

Máte nastavené zľavy a mädlíte si ruky, že máte hotovo? Alebo ste si nad touto akciou ruky naopak pomyselne umyli? Zamyslite sa ešte na chvíľu. Počas Black Friday šialenstva na váš e-shop priskočia ľudia, ktorí sú ochotní utrácať peniaze, ak nájdu niečo, čo je pre nich výhodné. Čím ďalším –⁠ okrem zliav –⁠ ich zaujmete, aby neodišli hľadať, či má podobnú ponuku aj vaša konkurencia?

Drobný darček väčšinou poteší. Poistite si to a nechajte zákazníkov si vybrať z niekoľkých možností. O tom, že k určitému tovaru dostanú darček navyše, sa návštevník vašich stránok dozvie hneď v prehľade produktov vďaka štítku „+ Darček zadarmo“. Na produktovej stránke si môže prezrieť, čo konkrétne pri nákupe obdrží zadarmo, rovnako ako následne v košíku. Keď sa s darčekmi k objednávke a produktom pohráte, získate u zákazníka extra body. Vtipným, užitočným alebo originálnym darčekom podporíte svoju značku a nakupujúci si vás oveľa pravdepodobnejšie zapamätá a časom sa vráti.

Už u vás boli, rozhliadali sa, vyberali, pridávali do košíka. A potom odišli. Možno ku konkurencii, možno si omylom zavreli prehliadač, možno… Môžeme len hádať, čo sa vlastne stalo. Čo by ste ale nemali nechať na náhodu, je pokus dostať týchto tajomných návštevníkov k sebe späť.

Podariť sa vám to môže vďaka doplnku Opustený košík. Pomocou neho môžete ľuďom, ktorí si u vás zabudli rozpracovaný košík, automaticky poslať e-mail a motivovať ich k dokončeniu nákupu. Možno totiž nakoniec nebola ponuka iného e-shopu taká zaujímavá a vaša je vlastne lepšia a šup, máme tu ďalší happy end.

Pokiaľ nie ste priamo tvorcami alebo nemáte veľký sklad a váš e-shop sortimentom závisí od dodávateľa, môže sa počas exponovanejšieho obdobia stať, že sa niektoré produkty vypredajú rýchlejšie, než ste čakali. Aby ste mohli svojim zákazníkom spoľahlivo komunikovať, koľko toho pre nich v určitú chvíľu máte, odporúčame využívať Automatický import produktov. Vďaka tomuto nástroju na aktualizáciu dát pomocou XML feedu sa vám totiž nestane, že by ste sa museli následne klientom ospravedlňovať a pýtať sa ich, či počkajú, kým vypredaný produkt opäť naskladníte.

Hrajte fair play

Ak sa do udalosti rozhodnete zapojiť, či už ako predajca alebo nakupujúci, dajte si pozor na tzv. falošné zľavy. Nie je nezvyčajné, že niektoré obchody účelovo krátko pred začiatkom Black Friday svoj tovar zdražia. Následne ho zase zlacnia, a tak vznikne zľava, ktorá sa zdá percentuálne vyššia, než v skutočnosti je. Zavádzajúce zľavy sa vytvoria aj „zlacnením“ z odporúčanej maloobchodnej ceny, ktorá ale často nezodpovedá priemernej sume, za ktorú sa konkrétny produkt bežne predáva.

Hrajte teda férovo… alebo nehrajte vôbec. Nie je totiž nič horšie, ako inzerovať zľavy, ktoré nie sú skutočnými zľavami. Takýmto konaním môžete nadobro stratiť svojich existujúcich lojálnych klientov, ktorí nielen že spoznajú, že sa ich niekto snaží napáliť, ale môžu vám to aj pekne zavariť napríklad na sociálnych sieťach.

Kedy prebehne Black Friday 2024?

Tento rok táto marketingová akcia hemžiaca sa výhodnými cenovými ponukami spadá na 29. novembra, veľa obchodníkov však komunikuje akciu celý víkend alebo aj dlhšie obdobie.

Otázka na záver: Chcete vedieť, či vám z Black Friday ešte nepreskakuje? Tak nám povedzte, na ktorý deň v týždni táto akcia tento rok patrí. :)

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov