Hoci s e-shopom môžete relatívne ľahko predávať tovar aj do celého sveta, v niektorých prípadoch sa oplatí zamerať skôr na určitú lokalitu a snažiť sa preraziť v rámci nej. Určite by ste preto nemali podceňovať silu lokálneho vyhľadávania. Poradíme, ako na to.
Na úvod nemôžeme začať nijak inak, ako definovaným, čo je lokálne SEO a čím sa vyznačuje. Ide o optimalizáciu webových stránok pre vyhľadávače, ktorá je zameraná na to, aby sa vaša webová stránka zobrazovala na popredných priečkach v prípade tzv. lokálneho vyhľadávania. Lokálne vyhľadávanie je také, ktoré určitým spôsobom súvisí s nejakou konkrétnou lokalitou – napríklad „lekáreň Bratislava“ – v tomto prípade je zrejmé, že používateľ vyhľadáva lekárne v rámci Bratislavy.
Výsledky lokálneho vyhľadávania sú ovplyvnené mnohými faktormi, predovšetkým aktuálnou polohou vyhľadávajúceho, avšak vo veľkej miere ich ovplyvňuje aj lokálne SEO. Ako už zrejme tušíte, lokálne SEO je veľmi dôležité pre miestne podniky, kaviarne, kaderníctva, ambulancie či rôzne iné služby a prevádzky, ktoré sú v danej lokalite vyhľadávané. Nemenej dôležité je ale aj pre služby poskytované na určitom území, resp. v určitých konkrétne definovaných lokalitách – napríklad „čistenie potrubia Malacky“.
V tejto súvislosti je potrebné poznamenať, že mnohé e-shopy lokálne SEO zanedbávajú a tým sa úplne zbytočne pripravujú o zákazníkov. Neznamená totiž, že ak predávate v rámci celého Slovenska, nemohli by ste lokálne SEO pre e-shop využiť, najmä ak máte v určitej lokalite kamennú predajňu alebo výdajné miesto. Práve blízkosť výdajného miesta či predajne môže byť pre mnohých návštevníkov tým najsilnejším argumentom, prečo si tovar objednajú napokon od vás.
Lokálne SEO pre e-shop sa oplatí využiť aj v prípade, že v rámci určite lokality zabezpečujete vlastný rozvoz tovaru a tak ste schopní doručiť tovar omnoho skôr ako vaša konkurencia. Minimálne v týchto troch prípadoch sa vám oplatí popracovať na optimalizácii e-shopu pre lokálne vyhľadávanie. Pripravili sme pre vás tipy, ako na to.
Ak máte viacero pobočiek, výdajných miest alebo predajní, nezabudnite pre každú z nich pripraviť samostatnú vstupnú stránku (landing page), ktorá bude obsahovať tie najdôležitejšie údaje o nej. Teda určite by ste mali spomenúť otváraciu dobu, presnú adresu, možnosť, ako sa dá k vám dostať (napríklad spoje verejnej dopravy) a pre motoristov tiež informácie o parkovaní. Samozrejmosťou sú kontaktné údaje, popis dodatočných služieb na danej pobočke či možnosti platby za tovar. Pomôže tiež, ak túto vstupnú stránku prelinkujete s ostatnými relevantnými podstránkami vášho e-shopu, prípadne s inými pobočkami.
V závislosti od toho, koľko máte pobočiek a na akej úrovni, môžete vstupné stránky zamerať na región (napr. západné Slovensko), kraj, mesto alebo mestskú časť. Ak napríklad v rámci e-shopu predávate a rozvážate krmivo pre psov po celej Bratislave, môžete pripraviť vstupné stránky pre každú mestskú časť zvlášť.
Ak chcete lokálne SEO využiť naozaj naplno, nevyhnete sa dôkladnej analýze kľúčových slov. V tomto prípade platia rovnaké zásady, ako pri bežnej „kľúčovke“, no s tým rozdielom, že je potrebné zamerať sa na miestne názvy a výrazy, ktoré sa vzťahujú na určitú lokalitu. V rámci analýzy sa preto venujte frázam, ktoré sa vzťahujú k určitému miestu a to na úrovni ulíc, významných budov, námestí, častí mesta, či označení zaužívaných pre danú oblasť.
Veľmi nápomocné pri lokálnom SEO sú tzv. štruktúrované dáta – rich snippets. Ide o dáta naformátované do zdrojového kódu webu spôsobom, aby sa používateľovi vhodne zobrazili v internetovom prehliadači. Štruktúrované dáta, ktoré môžu obsahovať napríklad adresu, telefónne číslo alebo trebárs aj GPS súradnice pobočky, umožnia vyhľadávačom tieto informácie správne pochopiť a interpretovať. Ak sa tak stane, je to opäť bonus pre váš e-shop, pretože tieto štruktúrované dáta sú údajmi navyše, ktoré sa môžu zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania.
Znamená to, že vo výsledkoch vyhľadávania bude pri odkaze na váš web priamo zobrazená určitá informácia (napríklad adresa) a takto ľahko vyniknete pred vašou konkurenciou.
Medzi základné nástroje, ktoré vám pomôžu vypilovať lokálne SEO je Google Moja firma. Pomocou neho si viete vytvoriť profil pre svoju firmu, pridávať pobočky a pracovať s informáciami, ktoré sa budú o vašej firme zobrazovať. Zároveň môžete zbierať používateľské hodnotenia a to nielen prostredníctvom Google ale aj iných služieb. Využívanie profilu Google Moja firma je alfa-omegou lokálneho SEO aj pre e-shopy.
Rôzne katalógy firiem ani miestne katalógy webovej ešte zďaleka nie sú prežitkom. Majú význam najmä na regionálnej úrovni a tak ich v rámci svojej lokálnej SEO stratégie určite nevynechajte. Zaujímajte sa preto o katalógy zamerané na určitý segment (napríklad fashion online katalógy), prípadne na lokálne katalógy určené pre poskytovateľov služieb v určitom meste či kraji. Využiť môžete tiež tzv. geolokačné služby, ktoré síce nie sú primárne určené pre e-shopy, no vhodným spôsobom ich môžete využiť na zápis vašej pobočky či výdajného miesta. Nezabudnite, že sú to práve „lokálne zápisy“, ktoré vám pomôžu preraziť na miestnej úrovni.
Napokon, možností ako podporiť lokálne SEO je ešte oveľa viac, niekedy sa naozaj stačí iba porozhliadnuť po svojom okolí a prípadne osloviť podnikateľov z vášho bezprostredného okolia. Vzájomná podpora môže mať v tomto smere veľký význam, a to aj v prípade e-shopu, ktorého hlavným cieľom je predaj po celej krajine. Preraziť na lokálnej úrovni je totiž neraz omnoho jednoduchšie.
Napísať komentár