V prvej polovici roku 2024 nás čakajú dve zmeny týkajúce sa cookies – príchod Google Consent Mode v2 a koniec podpory cookies tretích strán v Google Chrome. Pomôžeme vám sa v téme zorientovať a ukážeme, ako sa na zmeny pripravuje Shoptet aj marketingové platformy.
Od 1. marca 2024 začne Google vo svojich službách, ako sú Google Analytics 4, Google Ads a ďalšie, vyžadovať odovzdávanie nových údajov v rámci cookie lišty, čo bude zaistené implementáciou novej funkcie Consent Mode v2. Táto zmena je potrebná, aby služby Google boli naďalej v súlade s predpismi regulujúcimi spracovanie osobných údajov v oblasti digitálneho marketingu.
Aký je rozdiel medzi cookie lištou a Consent Mode?
Cookie lišta umožňuje užívateľovi schváliť alebo zamietnuť súhlasy s ukladaním súborov cookie do prehliadača. Google Consent Mode je nástroj, ktorý na pozadí odovzdáva užívateľské rozhodnutie do jednotlivých služieb prevádzkovaných Googlom.
Čo sa mení?
Google teraz prichádza s novou verziou tejto služby, ktorú je nutné implementovať, pokiaľ chcete naďalej využívať dáta z cookies na remarketing alebo spresňovať dáta pomocou rozšírených konverzií.
Google pridal povinnosť zasielať dva typy nových súhlasov konkrétne AD_USER_DATA a AD_PERSONALIZATION.
AD_PERSONALIZATION = súhlas so zacielením personalizovaných reklám.
AD_USER_DATA = súhlas s poskytnutím používateľských dát nástrojom Google.
Všetky technické aspekty sme v Shoptete zapracovali, a to tak, že nové súhlasy budú vzhľadom na svoju povahu a účel v rámci cookie lišty súčasťou Profilujúceho (marketingového) súhlasu. Nič teda nemusíte novo nastavovať alebo upravovať. Zmena sa nijako nedotkne vzhľadu cookie lišty, a tak sa nemusíte báť ťažkostí, pokiaľ máte lištu upravenú na mieru.
Ako poznám, že mám všetko v poriadku implementované?
Pre overenie správnej implementácie je potrebné prejsť do nástroja GA4, kde v ľavom dolnom rohu kliknete na nastavenie (ozubené koliesko). Tu kliknite na „Dátové streamy“ a vyberte svoj dátový stream. Po otvorení dátového streamu je tu časť nastavenia súhlasu, kde môžete nájsť informáciu, že je všetko v poriadku, alebo naopak informáciu, že meranie súhlasov nie je implementované.
Správne nastavenie bude vyzerať takto:
Ak nastavenie nie je v poriadku, objavia sa informácie o chybe:
Čo musím urobiť ja?
Z vašej strany odporúčame kontrolu dokumentu cookie policy, na ktorý je odkazované v rámci textu v cookie lište, a sem pridať informáciu, že súhlasom s Profilujúcimi (marketingovými) cookies dávajú užívatelia právo využiť aj nový typ dát.
V roku 2024 tiež dôjde k ďalšej väčšej zmene, ktorá ovplyvní získavanie dát – koniec cookies tretích strán v Google Chrome.
Cookies tretích strán sa ukladajú mimo domény, na ktorej sa nachádzajú, oproti tomu cookies prvých strán sa ukladajú priamo na doméne webu, na ktorom sa užívateľ nachádza. Marketingovo sa využívajú práve cookies tretích strán – je vďaka nim možné zacieliť na konkrétneho používateľa personalizovanú reklamou.
Práve tieto súbory cookies ale Google Chrome, ktorý zastupuje väčšinu trhu, v roku 2024 prestane ukladať. Ostatné prehliadače ako Safari alebo Mozilla už tieto súbory neukladajú dlhšiu dobu. Google Chrome od januára blokáciu cookies zatiaľ testuje na 1 % náhodne vybraných užívateľov.
Väčšina marketingových platforiem sa na koniec cookies tretích strán pripravuje tak, že požadujú odovzdávanie šifrovaných dát o užívateľovi. Môžete sa stretnúť napríklad s týmito implementáciami:
Google Ads – Rozšírené konverzie
Rozšírené konverzie Google fungujú tak, že v prípade ich aktivácie dôjde na dokončenej objednávke k zaslaniu šifrovaných informácií (napríklad e-mail, telefón) o zákazníkovi do Googlu, kde pomáhajú spresniť informácie, či zákazník pred vytvorením objednávky prešiel cez reklamné služby Googlu.
Pozrite sa, ako sa rozšírené konverzie Google nastavujú v Shoptete.
Facebook Conversions API
Riešenie od Facebooku kombinuje viacero spôsobov, ako získať čo najviac údajov o užívateľovi. Po aktivácii dochádza k zasielaniu dát nielen zo strany kódu vloženého do webu, ale aj zo strany servera. Toto riešenie je komplexné a zahŕňa viacero metód, ako identifikovať, kto sa na webe pohybuje a či predtým videl reklamu na Facebooku.
Napísať komentár