„E-shop na Shoptete sme štartovali v júli 2017 a už počas prvých dvoch mesiacov sme mali obrat vyše 300 tisíc mesačne. Teraz v predvianočnom období sme atakovali 900 tisíc, „hovorí Petr Patočka k rozjazdu e-shopu Matcha Tea.
V 1. diely rozhovoru sme riešili hlavne začiatky Matcha Tea a to, ako sa Petrovi Patočkovi a jeho firme vďaka modernému spôsobu podávania 800 rokov starého ceremoniálneho čaju podarilo stať jednými z najväčších dovozcov matchy v Európe.
Tentoraz sme sa zamerali nielen na zakladanie e-shopu, ale aj na tvorbu dizajnu alebo na nepríjemnú kauzu s pesticídmi, ktorá nakoniec firmu nepoložila, ale naopak ju posunula ďalej.
Ako vznikal váš dizajn?
Postupne. Najskôr sa nám o dizajn tri roky staral freelancer. A nemal to ľahké. Urobiť krabičku k čaju starému 800 rokov, to nie je len tak. Aj keď bol jeho dizajn tak trochu ako z Marsu a veľa ľudí nevedelo, či ide o žuvačky alebo niečo podobné, skvele sa chytil. Veľmi upútaval pozornosť, ale ťažko sa naň nadväzovali ďalšie produkty. Takže sme to museli po čase úplne prerobiť a dať materiály do jedného layoutu. Znovu sme povedali nášmu grafikovi, ale bohužiaľ nás jeho nové návrhy neoslovili. Takže sme sa s ním vo veľmi priateľskom duchu rozlúčili. Samotného ma to mrzelo, pretože sme si rozumeli a už som na neho bol zvyknutý, ale museli sme sa posunúť ďalej.
Kto vám teda vytvoril aktuálny dizajn?
Oslovili sme agentúru a tá nám vytvorila kompletný corporate identity dizajn. Bolo to pekelne drahé, ale ich grafička to urobila skvele. A osud to tak chcel, že potom z agentúry odišla k nám a už je pár mesiacov súčasťou nášho tímu a odvádza absolútne skvelú prácu. Na vizuálnu stránku našej spoločnosti som patrične hrdý. Ďalším benefitom je, že ak máte v tíme vlastného grafika, už nemusíte premýšľať nad každou investíciou do akéhokoľvek média. Sme skvele zohratí, stačí pár viet na zadanie a materiál je na svete.
Teraz sú v kurze spolupráce s rôznymi blogermi a YouTubermi.
Áno, to máte pravdu. Je toho veľa. Jeden čas sme rozmýšľali o nejakej našej tvári. O niekom, kto nás bude aktívne prezentovať. Malý pokus prebehol s Hankou Kynychovou, ktorú sme dali aj na obal, ale nakoniec sme od týchto druhov spolupráce upustili.
Prečo?
Hovoril som si, že spojením s určitou osobou na seba nadviažeme len určitý okruh ľudí, a to som nechcel. Budem radšej, keď nás bude piť ako murár Franto, tak aj generálny riaditeľ Pepo. Nechcem škatuľkovať našu značku medzi určitý okruh ľudí. Ale každý logicky už pri prvom pohľade na naše sociálne siete vidia, že sa o náš produkt najviac zaujímajú ženy.
A asi skôr tie mladšie?
Áno, našou najväčšou cieľovkou sú ženy medzi 18 a 35 rokmi. Ešte donedávna u nás ženy drvili mužov pomerom 90 ku 10. Ale postupne sa tento pomer začína vyrovnávať. Mužov, ktorí prichádzajú na to, že je matcha dobrý produkt, je čím ďalej viac. A potom samozrejme máme veľa tých, ktorým matchu kupujú ženy. To sa koľkokrát ani nemáte šancu dozvedieť, čo trochu skresľuje štatistiky.
V akej fáze ste zakladali e-shop?
Založili sme ho v roku 2013 a priznávam, že som ho v tej dobe nechcel robiť, práce sme mali viac než dosť s už spomínanými cestami po ČR a prezentáciami čaju v obchodoch. Takže sa oň najskôr staral kolega. Keď mu ale pribudli ďalšie aktivity inde, spadlo to na mňa a riešil som, ako ďalej. Kalkulácia na vlastný e-shop vychádzala okolo 300 tisíc, čo mi prišlo moc, takže som sa priklonil k šablonovému riešeniu. Šesť rokov späť som mal malú skúsenosť s E-shop rychle, ale nebolo to úplne to pravé. Takže som sa rozhodol pre Shoptet, čo je oveľa sofistikovanejší systém. Má síce určité muchy, ale sú tak malé, že som sa rozhodol, že do toho pôjdeme. A som naozaj spokojný.
Ako rýchlo sa to naštartovalo?
V podstate veľmi rýchlo. Nový ehop na Shoptete sme štartovali v júli 2017 a už počas prvých dvoch mesiacov sme mali obrat vyše 300 tisíc mesačne. Teraz v predvianočnom období sme atakovali 900 tisíc. Na začiatku som nastavil široké spektrum rôznych možností a na seba nadväzujúcich faktorov a rôzne moduly. Teraz už sa o e-shop starajú kolegyne, ktoré odvádzajú úplne perfektnú prácu a najmä oceňujem ich skvelé komunikačné vlastnosti smerom k zákazníkom. O spokojnosti našich zákazníkov svedčia aj skvelé referencie ako na naše produkty, tak naše služby.
Čo vás viedlo k otvoreniu Matcha pointov?
Matcha Point sú v podstate také showroomy. Človek sem príde, môže tu matcha ochutnať a tiež mu o ňom niečo povieme. Pravidelne robíme tiež ochutnávky. Z toho pražského sa zároveň distribuujú všetky e-shopové objednávky a navyše je to aj výdajné miesto Zásielkovne. V súčasnej dobe spúšťame ďalšie veľkoobchodné Matcha Pointy v Liberci, Hradci, Pardubiciach, Brne, Ostrave, Českých Budějoviciach, Třinci, Valašskom Meziříčí, Plzni a v roku 2018 budeme so šírením Matcha Pointov pokračovať. Zákazník v nich bude mať možnosť osobného odberu objednávok z nášho e-shopu, ale tieto miesta už budú mať pod palcom naši veľkoobchodní partneri. Sú to všetko ľudia, s ktorými spolupracujeme roky a veľmi dobre ich poznáme. Som si vedomý, že im do rúk vkladáme našu povesť. Hlavne tým, že ľudia hodnotia svoje nákupy, hodnotia priamo nás. Aj preto si našich partnerov vyberáme naozaj obozretne.
V roku 2013 sa okolo Matcha Tea rozpútala nepríjemná kauza. Testy ukázali prekročený limit pesticídov vo vašom čaji. To firmu často poškodí a koľkokrát aj položí. Vy ste to ale ustáli.
Áno. A bolo to hlavne tým, že sme sa k tomu postavili a riešili to. Išlo vtedy o to, že nám náš bývalý dodávateľ nestíhal dodávať Matchu v požadovanom množstve, tak ju čiastočne kúpil od niekoho iného. Ale vôbec si neuvedomil, že limity pesticídov pre EÚ sú diametrálne odlišné oproti tým japonským. A to bol veľký problém. Keď som sa o ňom dozvedel prvýkrát, myslel som si, že je to koniec. Sám som nečakal, že by sme to ustáli. Ale podrobne sme vysvetlili, o čo išlo a všetky informácie sú dodnes na prečítanie na našom webe Matcha Tea.
Ako na túto situáciu pozeráte spätne?
Dnes to vidím tak, že to pre nás bolo také šťastie v nešťastí. Keby sa to nestalo, nevedel by som, ako to s tými pesticídmi je. A ono je to naozaj ošemetné. Môžete mať bio produkciu, pestovať naozaj organický čaj, ale rovnako sa v ňom pesticídy objavia, ani neviete ako. Ono stačí, keď sused od vedľa pán Hirohito pestuje čaj striekaný pesticídmi, zle fúkne vietor a už sú tam. Aj preto je každá kontrola veľmi dôležitá. Takže od tej doby sme podnikli také opatrenia, aby sa situácia nikdy neopakovala. Pravidelne robíme testy každej šarže, a aj keď nás vyjdú na niekoľko desiatok tisíc ročne, za ten pokoj to stojí.
Takže ste dnes za to, dá sa povedať, radi. Áno. Ono nás to v podstate posunulo. Samozrejme to bolo zložité obdobie a veľký nátlak. Ale pretože sme sa k tomu postavili čelom, neprišli sme skoro o žiadnych veľkoobchodných partnerov a hlavne sme sa z toho poučili. Keby sa to stalo teraz, bol by ten dopad oveľa horší. Vtedy sme boli nováčikovia, ale teraz sme v pozícii, v ktorej si niečo podobné nemôžeme dovoliť. Absolútne nie. Takže si myslím, že to s nami ten čajový pánboh myslel vlastne dobre.
Napísať komentár