Webová analytika je disciplínou, ktorá by mala prirodzene zaujímať každého prevádzkovateľa e-shopu. Pomocou rôznych nástrojov sa totiž dokážete dostať k veľmi zaujímavým číslam, vďaka ktorým môžete e-shop posúvať vpred. Zamerali sme sa na to, prečo by vás mal zaujímať pomer nových a vracajúcich sa návštevníkov.
Návštevnosť e-shopu je spravidla prvou z metrík, ktorá zaujíma nováčikov pri online podnikaní. Jej postupný nárast isteže poteší, no sám o sebe zďaleka nemusí byť známkou úspechu. Dôležité je totiž získavať relevantných návštevníkov, ktorí u vás budú ochotní nakúpiť. V našom nedávnom článku sme sa okrem návštevnosti venovali aj ďalším metrikám, ktoré by si mal každý začiatočník s e-shopom ustrážiť. Teraz však od návštevnosti e-shopu neodbiehajme a zamerajme sa konkrétne na pomer medzi novými a vracajúcimi sa návštevníkmi.
Merať, vyhodnocovať a zlepšovať, to sú hlavné ciele webovej analýzy. Na to, aby ste ale dostali k relevantným štatistikám, budete potrebovať prepojiť svoj e-shop s analytickým nástrojom. Nič nepokazíte v prípade, ak sa rozhodnete pre Google Analytics. Už z pozície začiatočníka sa v ňom dá pomerne zorientovať a popri tom je doslova studnicou mnohých čísel, ktoré vám umožnia sledovať a vyhodnocovať váš progres.
Google Analytics poskytuje aj veľmi podrobné údaje o publiku vášho e-shopu, od veku cez demografické skupiny až po tok v rámci vašej online ponuky. V ponuke prehľadov Google Analytics nechýba pochopiteľne ani návštevnosť, a hoci sledovanie okamžitej návštevnosti či návštevnosti deň po dni môže byť skoro až návykové, väčšiu výpovednú hodnotu iné údaje o návštevnosti. Medzi nimi je aj pomer nových a vracajúcich sa návštevníkov, ktoré najmä mnohí začiatočníci prejdú bez toho, aby sa nad jeho zamysleli nad jeho využiteľnosťou.
K tomuto údaju sa v prostredí Google Analytics dostanete relatívne jednoducho, stačí kliknúť na v ľavom menu na položku Publikum a následne Prehľad. V pravej časti stránky uvidíte rozdelenie a percentuálne vyjadrenie nových a vracajúcich sa návštevníkov.
Hoci ide o užitočnú metriku, oplatí sa spomenúť, že má svoje rezervy a to najmä z dôvodu, akým spôsobom Google Analytics nových a vracajúcich sa návštevníkov rozlišuje. Keďže sa tak deje podľa cookies, môže sa stať, že návštevník k vám prvýkrát príde cez smartfón a následne o dva dni si váš e-shop otvorí na svojom stolnom počítači v práci. V tomto prípade ho ale Google Analytics zaznamená opäť ako nového návštevníka. Pri týchto číslach preto počítajte s tým, že neodzrkadľujú realitu na 100 %.
Napriek vyššie spomenutej nepresnosti vôbec neznamená, že by tieto údaje nedávali zmysel. Dôležité však je, akým spôsobom ich budete interpretovať. Rovnako platí, že neexistuje ideálny pomer medzi novými a vracajúcimi sa návštevníkmi. Iste, príliš nízky podiel vracajúcich sa návštevníkov môže naznačovať, že návštevníci sa k vám z nejakého dôvodu vracať nechcú, prípadne na to nemajú dôvod.
Pri posudzovaní týchto čísiel je veľmi užitočné, ak si spolu s nimi budete všímať aj ostatné metriky, ako je napríklad priemerné trvanie relácie, bounce rate, prípadne konverzný pomer. Ľahko si môžete napríklad všimnúť, že noví návštevníci trávia vo vašom e-shope menej času ako vracajúci sa. Zaujímavým zistením tiež môže byť, že noví návštevníci odchádzajú z vášho webu bez toho, aby čokoľvek urobili, o čom svedčí vysoký bounce rate, teda miera okamžitého opustenia webu. Týmito dvoma príkladmi sme samozrejme spomenuli iba malú časť toho, čo si z posúdenia nových a vracajúcich sa návštevníkov môžete odniesť a využiť.
V prípade, že váš web má vysoký podiel nových návštevníkov a títo vám prinášajú konverzie, zrejme sa vám darí v ich oslovovaní, či už formou organického vyhľadávania alebo PPC reklám. V prípade, ak chcete zvýšiť podiel vracajúcich sa návštevníkov a práve budovanie dlhodobejšie vzťahu s vašimi zákazníkmi má pre váš obchodný model zmysel, zamyslite sa nad tým, či podiel vracajúcich sa návštevníkov nedvihnúť napríklad prostredníctvom vernostného programu, alebo šikovne zacieleným e-mail marketingom.
Na záver doplňme, že údaje o nových a vracajúcich sa návštevníkoch vám Google Analytics síce sprostredkuje, po skutočných dôvodoch stojacimi za konkrétnymi číslami, budete musieť ďalej pátrať a prijaté opatrenia aj spätne dôkladne analyzovať.
Napísať komentár