S akým sortimentom uspejete u maďarských zákazníkov? Aké sú trendy? Rovnako poradíme, ako si zmapovať prípadnú konkurenciu a aké chyby nerobiť pri tvorbe kampaní.
V spolupráci so špecialistami z 6Clickz sme pripravili sériu článkov nielen s tipmi, ako na expanziu do Maďarska, ale aj s odborným pohľadom na celý trh a problematiku online predaja. Všetko je podložené reálnymi skúsenosťami s maďarskými zákazníkmi.
Podiel jednotlivých segmentov na online trhu je podobný ako v iných krajinách. V popredí je dlhodobo oblečenie, elektronika a služby ako letenky, ubytovanie a pod. V dôsledku koronavírusu sa však od 2. kvartálu 2020 zmenilo nákupné správanie vo veľkom. Po zavedení opatrení a obmedzení kamenných predajní nastal obrovský presun do online. Viaceré zdroje uvádzajú, že maďarský e-commerce absolvoval aspoň 3 ročný nárast za uplynulý rok.
Podľa prieskumu GKI bol obrat maďarského e-commerce v 2020 viac než 900 mld Ft (cca 2.6 mld Eur). To znamená celkový 45 % medziročný nárast. Medziročný nárast e-commerce bol pred 2020 zvyčajne okolo 10-15%. Niektoré odvetvia však mali v dôsledku koronavírusu aj viac ako 100 % nárast. Najviac rastúce odvetvia boli nasledovné:
Ďalším efektom pandémie bol nárast počtu úplne nových zákazníkov. Podľa prieskumu Reacty digital 3/4 zákazníkov nakupovalo takú kategóriu online, ktorú predtým nikdy nekupovali online. Zaujímavé je, že v tomto boli priekopníci hlavne starší ľudia 60+ z ktorých 83 % nakupovalo online nové kategórie. Najviac nových zákazníkov zaznamenali tieto kategórie:
Dlhodobo sa v Maďarsku pretekali v top 3, e-shopy, ktoré sa pôvodne zaoberali elektronikou Extreme Digital, eMAG a Media Markt. Spojením Extreme Digital a eMAG v roku 2019 sa poradie síce nezmenilo, ale obrat z týchto dvoch projektov končí v tých istých rukách. Kým edigital.hu ostal primárne ako e-shop, eMAG sa postupne pretransformoval na marketplace a má ambíciu pôsobiť ako “maďarský Amazon”. Do toho však určite bude mať čo povedať Arukereso (Heureka Group) alebo Alza.
Ak sa však bavíme o marketplaces, zatiaľ v Maďarsku žiaden z nich nemá takú dominanciu ako Allegro v Poľsku alebo eMAG vo svojej domovskej krajine, Rumunsku. Čiže priestor uspieť bez marketplaces je tu stále obrovský
Dobrým zdrojom na porovnávanie e-shopov môže byť rebríček podobný Heureka Shop roku. Tak ako na Slovensku a v Česku, funguje aj v Maďarsku viacero porovnávačov. Viac si o nich povieme v nasledujúcich častiach tohto seriálu. Najúspešnejší porovnávač Arukereso.hu patrí pod skupinu Heureka Group. Takisto ako v iných krajinách, aj v Maďarsku vyhlasujú každoročne titul Shop roku. Volá sa “Az Ország Boltja” a zoznam všetkých víťazov jednotlivých kategórií nájdete na tejto stránke. Bohužiaľ stránka je dostupná len po maďarsky. Skúste sa však preklikať cez stránky víťazov. Tieto stránky môžu slúžiť ako užitočný benchmark pre prispôsobenie vášho e-shopu požiadavkám maďarských zákazníkov. Odporúčame následne tieto e-shopy dať do vyhľadávača Similarweb, kde nájdete aj dáta návštevnosti, zdroje návštevnosti a podobné e-shopy. Viete si takto zľahka zmapovať konkurenciu.
Jeden z našich klientov predáva výrobky s tematikou komiksov. Expandoval zo Slovenska a Česka do Maďarska. Najjednoduchšie by bolo preklopiť PPC kampane zo Slovenska do maďarčiny a spustiť kampane.
Namiesto toho sme spravili dôkladnú analýzu kľúčových slov s pomocou native speakra. Zistili sme napríklad, že kým na Slovensku bol Iron Man a Thor top kategória, v Maďarsku fičia na Spidermanovi. Avengers sú populárni, tak ako u nás, s tým rozdielom, že majú “pomaďarčený” názov a volajú sa Bosszúállók. Kampane s kľúčovými slovami okolo Avengers by mali oveľa slabší úspech. Preto znie ponaučenie takto:
Nikdy nepreklápajte kampane do maďarčiny spôsobom 1:1!
Napísať komentár