Základy práce s Google Search Console

Google Search Console (GSC) je bezplatný nástroj od spoločnosti Google, ktorý pomáha sledovať, udržiavať a vyhodnocovať ako si váš web stojí vo výsledkoch vyhľadávania Google. Tento nástroj vám pomôže dozvedieť sa viac o tom, ako Google nahliada na váš web.

Funkcie GSC

Majitelia webových stránok môžu sledovať indexovanie a výkon svojich webových stránok vo výsledkoch vyhľadávania Google, čo zahŕňa prezeranie najvýznamnejších vyhľadávacích dopytov a najvýkonnejších stránok. Ďalej tu objavia, aké problémy sa na webe vyskytujú (napr. chyby 404, problémy s rýchlosťou a pod.).

Ako získať prístup do Google Search Console

Ak chcete začať používať GSC, musíte mať účet Google, alebo si ho vytvoriť.

Po prihlásení do GSC kliknete na horný panel a potom na položku „Pridať službu“ (Obr 1.).

Kliknutím na tlačidlo Pridať vlastníctvo môžete vložiť web, ktorý chcete pridať.

Ak vyberiete Doména, stačí pridať názov domény – teda bez www alebo subdomén (example.sk). Táto možnosť sleduje všetko pripojené k tejto doméne. Pomocou možnosti Predpona adresy URL musíte pridať správnu adresu URL – to znamená s „https“, ak máte web https a s alebo bez „www“. Je dôležité, aby tu bola naozaj vyplnená správna adresa.

Pre väčšiu použiteľnosť zadajte obidve možnosti (Obr. 2).

Po pridaní webu musíte overiť, že ste vlastníkom. Vaše vlastníctvo možno overiť niekoľkými spôsobmi. Možnosť Doména funguje iba s overením DNS, zatiaľ čo Predpona adresy URL podporuje rôzne metódy (napr. cez Google Analytics, vloženie HTML kódu a pod.).

Viac informácií o overení sa dozviete v nápovede pre Google Search Console.

Prehľad Google Search Console

Teraz môžete otvoriť svoj účet a zobraziť ďalšie informácie o svojom webe (Obr. 4). Dáta nebudete mať k dispozícii okamžite, ale po niekoľkých dňoch.

Ako môžete vidieť na zodpovedajúcich obrázkoch, získate podrobný prehľad, ktorý zahŕňa štatistiky výkonu, vylepšenia, kontrolu adries URL, chyby a ďalšie.

Karta: Výkonnosť

Graf výkonu (Obr. 5) vám ukáže niekoľko metrík, napríklad koľkým ľuďom bol web zobrazený, koľko ľudí na neho kliklo a aká bola percentuálna miera prekliku a aká je priemerná pozícia vo výsledkoch organického (neplateného) vyhľadávania. Ďalej v karte výkonu možno tiež nájsť dáta z obrázkového a video vyhľadávania.

Karta: Kontrola adresy URL

Táto funkcia poskytuje informácie o indexovanej verzii konkrétnej stránky vášho webu.

Čo na karte nájdete:

Keď otvoríte funkciu kontroly URL, najdôležitejšou vecou je zabezpečiť, aby v zozname boli všetky body zelené (Obr. 6).

Karta: Pokrytie

V tejto karte zistíte, koľko stránok je v indexe Google od poslednej aktualizácie (stránky, ktoré sa môžu objaviť vo výsledku vyhľadávania), koľko stránok v ňom naopak nie je a aké chyby a upozornenia sa vyskytujú na vašich stránkach (Obr. 7).

Karta: Súbory Sitemap.xml

Ďalším dôležitým aspektom služby GSC je Odoslanie súboru Sitemap (Obr. 8).

Súbor sitemap je v podstate zoznam stránok, ktoré sa nachádzajú na vašom webe.

Založte si vlastný e-shop na Shoptete bez záväzkov

Nevyplňujte toto pole:

Tento súbor vyhľadávačom napomáha k ľahšiemu prehliadaní webu.

Karta: Použiteľnosť v mobilných zariadeniach

Je dôležité sledovať aj chyby na mobilných zariadeniach (Obr. 9), pretože Google uprednostňuje najprv mobilné zariadenia a potom až stolné počítače. Jednoducho povedané, ak má váš web problémy s mobilnými zariadeniami, neprekonáte konkurentov, ktorí majú weby optimalizované pre mobily.

Karta: Zabezpečenie a ručne vykonané zásahy

Ručne vykonané zásahy (Obr. 10)

Môže sa stať, že pri nákupe odkazov alebo pri použití inej taktiky, ktorá spadá do „blackhat SEO“ dôjde k manuálnemu trestu. To znamená, že skutočný človek sa pozrel na to, čo robíte, a rozhodol sa, že sa snažíte podvodne manipulovať s organickými rebríčkami. Ak viete o tom, že sa niečo také deje na vašom webe, musíte túto časť pravidelne kontrolovať a pripraviť sa na najhoršie.

V ideálnom prípade sa nekalým praktikám oblúkom vyhnite. Avšak môžu nastať prípady, keď konkurencia použije taktiku blackhat k ovplyvneniu výkonu vášho webu s cieľom vás poškodiť. Preto nie je od veci sa do tejto sekcie občas pozrieť.

Ak ste v GSC dostali správu o manuálnej akcii, je vhodné problém prešetriť a pokúsiť sa ho opraviť. Ručná penalizácia zvyčajne znamená stratu väčšej časti návštevnosti z organického vyhľadávania

Bezpečnostné problémy

Ak sekcia Bezpečnostné problémy ukáže nejaký problém je potrebné ho bezodkladne riešiť. Tu by sa totiž mohlo jednať o zásadné narušenie bezpečnosti. Toto je najväčšia priorita, pretože skutočné porušenie môže viesť k odcudzeniu informácií (niekedy údajov o kreditnej karte) vašich zákazníkov.
Zanedbanie môže mať za následok katastrofu, preto pravidelne sledujte túto časť GSC a uistite sa, že oznámenie z platformy smerujú do vašej doručenej pošty a nie do zložky spam.

Pár tipov na záver

Teraz máte základné znalosti a mali by ste celkom dobre rozumieť tomu, čo hľadať v GSC.

Zamerajte sa na detekovanie chýb, ktoré sa objavia, a ich okamžité odstránenie. Ušetrí vám to veľa starostí. Rovnako tak sledovanie výkonu vášho webu vám môžu ukázať sezónne trendy a rast, či pokles organickej návštevnosti. Tu máme pre vás pár tipov:

Porovnanie rozsahu dát (najmä medziročne)

Keď sa budete pozerať na výkon webe v sekcii „Výkonnosť„, budete mať možnosť filtrovať podľa dátumu. V rámci tohto filtra môžete porovnávať rôzne obdobia.

Je to veľmi užitočné pre sledovanie (porovnávanie), ako ste na tom a či sa zlepšujete alebo nie. Môžete začať porovnávať medzimesačné alebo medziročné dáta (Obr. 11). Medziročné porovnanie dát je viac vypovedajúce, pretože sa budú porovnávať rovnaké sezónne trendy (výnimka nastane u nečakaných výkyvov – napr. tohtoročné koronavírová kríza, ktorá dáta skresľuje).

Odfiltrovanie brandu (značky) z dát

Ak ste v SEO noví, tak možno neviete, že je dobré odfiltrovať z dát brandové dopyty (tie, ktoré súvisia s vašou značkou). Získate čistejšie dáta, s ktorými môžeme pracovať.

Výrazy obsahujúce vašu značku sa často budú umiestňovať v prvej desiatke. Pomocou filtra dopytov (Obr. 12) v časti Výsledky vyhľadávania môžete vyfiltrovať výrazy „neobsahujúce“ vašu značku. Potom budete mať lepší prehľad o tom, kde máte rezervy.

Použitie prehľadu odkazov

Ak nemáte nástroje na kontrolu spätných odkazov ako Ahrefs alebo Majestic, môže Google Search Console ponúknuť niečo podobné vo svojom prehľade Odkazy (Obr. 13).

Aj keď je to určitým spôsobom obmedzené, stále môžete odhaliť, kto na vás odkazuje a ktoré stránky majú najviac odkazov.

Odobratie z výsledkov vyhľadávánia

Nástroj Odobratie môže byť užitočný v určitých situáciách, ak chcete, aby boli stránky na vašom webe dočasne odstránené z výsledkov vyhľadávania. Pomocou tohto nástroja nie je možné natrvalo odstrániť adresy URL, pretože žiadosti o odstránenie trvajú približne šesť mesiacov.

Záver

Ak ste prešli všetky kroky, tak už nie ste v službe Google Search Console úplným nováčikom. Každopádne GSC sa mení a pribúdajú nové funkcie a možnosti ako tento nástroj používať. Preto je potrebné neustále sledovať aké zmeny sa dejú a prispôsobiť sa im, aby ste boli v obraze a mohli dáta vyhodnocovať ešte lepšie alebo mať svojho špecialistu v tejto oblasti.

Akonáhle zvládnete všetko v tomto článku môžete sa pustiť do pokročilejších funkcií, ako je Core Web Vitals, Štatistika prechádzania v sekcii Staršie nástroje alebo parametre URL adries.

Autorka: Marie Krčková – Besteto

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov