Chceli by ste byť súčasťou najrýchlejšie rastúcej sociálnej siete u nás a mať možnosť zaujať viac ako milión Slovákov? V tom prípade by váš brand či e-shop nemal chýbať na Instagrame. Založte si firemný účet, získajte verných zákazníkov a užite si nárast predajov. Poradíme vám ako na to.
Zákazníci majú stále čoraz vyššiu tendenciu vyhľadávať firmy prostredníctvom Instagramu. Stránky Instagram for Business uvádzajú, že 60 % ľudí tvrdí, že nový produkt ich zaujal práve na tejto sociálnej sieti. Viac ako 200 miliónov používateľov sleduje aspon jeden firemný profil. Ak teda ešte na Instagrame nie ste, neváhajte – získate jedinečnú možnosť osloviť nových zákazníkov u nás aj v zahraničí a budete si budovať fanúšikovskú základňu lojálnu k vášmu brandu.
Instagram prešiel za posledné roky dynamickým vývojom. Z akéhosi vizuálneho doplnku Facebooku sa stala plnohodnotná sociálna sieť s obrovským mediálnym zásahom a reklamným potenciálom s množstvom foto či video formátov. Ako začať s firemným profilom? Na začiatok si vysvetlíme pár základných pojmov, ktoré obsahuje každý instagramový účet.
Profilová fotka a názov účtu – tú by malo tvoriť logo vašej firmy a názov brandu resp. e-shopu.
BIO – stručný popis, ktorým vytvárate prvý dojem o svojom profile. BIO by malo byť napísané jasne, prípadne v bodoch a pomocnú ruku vám podajú emotikony. Cieľom BIO je vysvetliť používateľom, čo im sledovanie vášho účtu prinesie – máte na to však len 150 znakov. Myslite preto aj na štýl jazyka a nebojte sa použiť call to action. Zároveň je to jediný priestor, kde môžete pridať klikateľný odkaz.
Feed – má v súčasnosti dve vysvetlenia; je to kanál príspevkov, ktoré sa vám zobrazia, keď spustíte aplikáciu a zároveň pod feedom rozumieme vašu osobnú “nástenku” na vašom profile tvorenú vašimi príspevkami.
Follower – váš fanúšik, respektíve váš sledujúci.
Instastories – preklikom z vaše profilovej fotografie môžete pridávať krátke videá, texty či ankety. Instagram vie, že ľudia sa chcú na sieťach predovšetkým baviť, preto Instastories neustále obohacuje o nové funkcie a prvky gamifikácie. Do stories môžete vkladať ankety, odpočet či hlasovanie – nebojte sa ich použiť.
Highlights – vybrané Instastories, ktoré nezmiznú po 24 hodinách.
DM – direct message, priame správy.
IGTV – ďalšia platforma na pridávanie videí. Na rozdiel od Instastories máte možnosť nahrať video vo veľkosti až 10 minút.
Napriek tomu, že Instagram je u nás v súčasnosti najdynamickejšou sieťou nie je vhodný pre každú oblasť biznisu. Zamyslite sa nad tým, aká je vaša cieľová skupina, ak ju tvoria zákazníci 40+ vyberte si radšej inú formu komunikácie, pretože väčšina aktívnych používateľov Instagramu je vo veku do 35 rokov. Takisto ak je oblasťou vášho podnikania B2B určite nájdete lepšie a efektívnejšie formy propagácie.
Pred tým, ako začnete s vytváraním obsahu, by sme si mali ujasniť na akých princípoch Instagram vlastne funguje. Instagram je postavený na umelej inteligencii vo forme algoritmu, ktorý hodnotí kvalitu obsahu podľa reakcií. Môžete si to jednoducho predstaviť tak, že používatelia Instagramu čítajú, pozerajú, klikajú a komentujú ponúkaný obsah. Instagram na základe toho tento obsah vyhodnotí ako kvalitný a zobrazí ho viacerým používateľov podľa záujmov, preferencií, prepojení, lokácie a podobne.
Na to, aby ste zaujali by váš instagramový účet mal byť jasne uchopiteľný, trendy, stručný, vizuálne príťažlivý a odlišný od ostatných. Pozornosť používateľa si skrátka musíte zaslúžiť. Hlavným krokom k úspešnému profilu je zadefinovanie si témy, ktorej sa budete venovať. Alfou a omegou instagramu je konzistentnosť. Užívateľ musí na prvý pohľad vidieť o čom je váš profil.
Intagram je predovšetkým vizuálna platforma – budete sa preto vyjadrovať fotografiami, sprievodný text je až na druhom mieste. Musíte teda zaujať vizuálnou stránkou. Na začiatok je vždy potrebné začať so zmysluplným obsahovým plánom, ktorý bude odrážať tému vášho Insta profilu a držať sa ho.
Trendy na Instagrame sa menia strašne rýchlo a často s nimi nie je možné udržať krok – v jednej chvíli sa nemôže váš účet zaobísť bez flatlayes (fotky odfotené zhora) a vzápätí na vás odvšadiaľ vyskakujú reels a za pár dní si všetci ulietavajú na bielom ladení feedu. Ostaňte preto vždy verný svojej stratégii a nepodliehajte krátkodobým sa trendom, ktoré by vám koniec koncov nemuseli nič priniesť a rozbili by vám feed.
Vždy publikujte len fotografie, s ktorými ste stopercentne spokojný. Fotka by mala byť ostrá, zrozumiteľná a vo veľkosti 1080 x 1350 pixelov, ale nič nepokazíte ani tým, ak sa budete držať klasického štvorcového formátu. Za kvalitnou fotkou nemusí stáť drahá technika či dokonalá kompozícia. Používajte momentky, meňte uhly, foťte detaily – nezabúdajte však na to, aby ste boli jednotný a fotky do seba zapadali.
Kvalitná fotka sa nezaobíde bez popisu. Snažte sa predvídať, čo by vašich fanúšikov mohlo zaujímať, vychádzajte z otázok, ktoré vám zákazníci kladú, pokúste sa im porozumieť, prípadne im ponúknite inšpiráciu. Aj pri popisoch platí zlaté pravidlo – menej je viac. Nemusíte preto k fotografiám vytvárať slohy, nechajte vizuál hovoriť sám za seba a okoreňte ho stručným copy v rozmedzí 10 – 20 slov.
Nezabudnite na hashtagy. Kombináciou tých správnych hashtagov sa dostanete k svojim prvým followerom. K jednému príspevku môžete pridať až 30 hashtagov, ale nepôsobí to vizuálne najlepšie. Zvoľte zlatú strednú cestu 11 tematicky zameraných hashtagov by malo bohate stačiť.
Medzi prvé kroky úspešných profilov patrí vybudovanie si komunity fanúšikov, nikoho nemôžete nútiť, aby vám dal follow – potrebujete si s ľuďmi vytvoriť vzťah. A to chce čas. Na to, aby ste získali prvých followerov musíte byť aktívni a sledovať ostatných. Nájdite si účty, ktoré sú tematicky podobné vášmu – preskúmajte kto ich sleduje a rozhoďte siete. Vyberte si ľudí, ktorých budete sledovať vy – prezrite si ich profil, olajkujte a okomentujte obsah, ktorý vás zaujme. Na začiatku vás to bude síce stáť veľa úsilia, ale po čase sa vám to vráti. Druhou možnosťou ako sa zviditeľniť na Instagrame je platený zásah. Vaše platené príspevky sa tak zobrazia aj používateľom, ktorí vás nesledujú. Reklama na Instagrame funguje na podobnom princípe ako reklama na Facebooku. V Business Managerovi si vyberiete konkrétne ciele, ktoré chcete s reklamou dosiahnuť, zvolíte si cieľovú skupinu a umiestnenie.
Základom úspechu vášho instagramového profilu by okrem konzistentného feedu mala byť originalita. Vytvorte si vlastnú formu príspevkov, používajte na každej fotke nezameniteľný prvok (maskota, záložku), zamerajte sa na jednu farbu alebo vymyslite čokoľvek, na základe čoho vás fanúšikovia budú vždy jednoducho identifikovať. Akými tipmi príspevkov získate najviac srdiečok, komentárov a teda aj najväčší dosah?
Fotky vedú – napriek tomu, že na Instagrame neustále vznikajú nové video formáte, fotografie sú oveľa efektívnejšie a fungujú lepšie.
Odhaľte tvár – tváre, emócie, momentky, portréty budú mať vždy väčší úspech nech krajinkárske scenérie alebo produktové fotky
Zabudnite na dokonalosť – vaše fotografie síce musia byť vyšperkované, ale nie príliš. Zabudnite na fotky z fotobanky, z vášho profilu musí byť cítiť váš autentický rukopis.
Označujte – nezabudnite vo vašich príspevkoch označovať miesta ktoré ste zachytili, alebo miesta kde boli fotografie vytvorené, prípadne samotné produkty. Svojim fanúšikom tak ponúknete inšpiráciu a zároveň zvýšite dosah vašich príspevkov
Trojice – fotky sú vo feede umiestnené po troch. Myslite na to pri publikovaní a vymyslite spôsob, ako ich ako ich usporiadať tak, aby spolu ladili – napr. 1. fotka detail, 2. tvár. 3. detail atd.
Instagram je šikovná platforma, ktorá vám môže pomôcť vytvoriť náskok pred konkurenciou. Na rozdiel od Facebooku ho dokážete budovať, bez toho, aby ste museli za každú cenu dávať peniaze do reklamy. Instagram by vo vašej komunikácii nemal byť sólo kanálom, na ktorý budete príspevky vymýšľať zo dňa na deň, ale mal by byť plnohodnotnou súčasťou marketingovej stratégie s jasnými cieľmi.
Napísať komentár