Google Analytics je veľmi užitočný online nástroj, pomocou ktorého môžete sledovať rôzne metriky, vyhodnocovať dáta a sledovať rôzne trendy či dosahovanie vami definovaných cieľov. Je zadarmo a jeho využívanie by malo byť samozrejmosťou. Ako tento nástroj nastaviť a ako využiť jeho potenciál naozaj naplno?
Máte radi rôzne čísla, štatistiky a radi vyhodnocujete? Tak potom nástroj Google Analytics je pre vás ako stvorený. Dostanete sa pomocou neho k celému radu rôznych údajov a štatistík, pričom sami ich môžete vytvárať, exportovať a definovať si vlastné ciele. Google Analytics je veľmi užitočný nástroj aj pre marketingový tím, produktových špecialistov a ďalších zamestnancov vášho e-shopu. Ľahko vďaka nemu objavíte slabé stránky vášho e-shopu a nájdete cestu, ako sa posunúť vpred. Vraví sa, že čo nemôžete merať, nemôžete ani vylepšovať, a práve Google Analytics je na toto ako stvorený.
Prevádzka e-shopu je aj o rôznych analýzach a optimalizáciách, ktoré sa stávajú základom pre tvorbu stratégií, a to či už marketingových, alebo obchodných. Google Analytics sa pritom jednoznačne radí medzi nástroje, ktoré by ste mali využívať pravidelne. Umožňuje vám totiž sledovať rôzne metriky, ako napríklad návštevnosť či bounce rate, o ktorom sme písali iba nedávno. Zamerali sme sa na to, ako Google Analytics pre e-shop nastaviť a ako zvládnuť jeho používanie.
Ak chcete začať používať Google Analytics, budete potrebovať Google konto. V prípade, že ho máte, stačí si pod ním sprevádzkovať Google Analytics. V prípade, ak bude do Google Analytics pristupovať viac osôb, odporúčame na tento účel vytvoriť samostatné Google konto, avšak nie je to podmienkou.
Nasleduje prvotné nastavenie v rámci Google Analytics, kde vyplníte základné údaje o e-shope a špeciálny ID tracking kód. Teraz je už na rade samotné prepojenie Google Analytics s vašim e-shopom pomocou tohto kódu – urobiť to môžete aj v admin rozhraní vášho e-shopu. Viac o prepojení e-shopu a Google Analylitics a podrobnejší návod, ako to zvládnuť, nájdete v Poradni.
K nastaveniam ešte dodajme, že v Google Analytics je možné aktivovať tzv. Nastavenie elektronického obchodu. Vďaka nemu bude môcť sledovať nielen návštevnosť, ale aj objem tržieb, hodnoty objednávok, konverzný pomer a ďalšie metriky, ktoré sú pri prevádzkovaní e-shopu relevantné.
Ak už máte overené, že váš e-shop je s Google Analytics prepojený, možno vás prekvapí široká ponuka rôznych funkcií. Ide o naozaj robustný nástroj s množstvom nastavení a na prvýkrát naozaj nemusí byť jednoduché zorientovať sa. Chce to však trochu času a aj so samoštúdiom sa zvládnete veľa naučiť.
Veľmi dobrým začiatkom je nastavenie prvých cieľov (označené vlajočkou). Tu si môžete zadefinovať ciele, ktoré chcete sledovať – napr. dokončená objednávka a jednotlivé kroky, ktoré k nej vedú, prípadne prihlásenie sa na odber newslettera. Kliknite na „Nový cieľ“ a na jeho nastavenie môžete využiť niektorú z dostupných šablón. Potom je nastavenie otázkou niekoľkých minút. Každému cieľu resp. konverzii potom môžete priradiť aj peňažnú hodnotu, ak ju viete vyjadriť. Vyčíslenie efektivity vášho snaženia tak bude ešte presnejšie.
Pred nastavením môžete cieľ ešte otestovať údajmi za posledných 7 dní. Počítajte ale s tým, že relevantnejšie údaje získate až časom.
Obľúbenou funkciou Google Analytics je sledovanie údajov v reálnom čase. Vďaka týmto prehľadom vidíte prakticky všetko, čo sa odohráva vo vašom e-shope – teda, koľko návštevníkov si ho práve prezerá, odkiaľ pochádzajú, z akého zdroja sa na váš e-shop dostali a tiež na akých podstránkach sa práve nachádzajú. Pri zoznamovaní sa s Google Analytics je práve toto vhodný spôsob ako začať a ako si osvojiť základné metriky, nevraviac o tom, že je veľmi zaujímavé sledovať „live“ čo sa vo vašom e-shope práve deje.
Samozrejme, asi nebudete za Google Analytics sedieť celý deň a dianie v reálnom čase sledovať. Aj preto sú pre analýzy dôležité ďalšie prehľady a metriky. Najpoužívanejšou funkciou Google Analytics je bezpochyby sledovanie návštevnosti, ktorú nájdete pod označením „Akvizícia“. Tu na vás opäť čaká všeobecný prehľad a potom ďalšie možnosti, s ktorou si na návštevnosť vášho e-shopu môžete takpovediac posvietiť.
Nestačí totiž iba vedieť to, koľko ste mali za určitý deň návštevníkov v e-shope. Nemenej dôležité je vedieť odkiaľ prišli – teda z akého zdroja, resp. kanálu táto návštevnosť pochádza. Tu spravidla rozlišujeme návštevnosť podľa zdroja, ako je napríklad Google, Youtube, Bing, Duckduckgo, Facebook či iný web, z ktorého sa do vášho e-shopu návštevník dostal.
Prepnúť si môžete ale aj na všeobecnejšie zobrazenie podľa média. Tu rozlišujeme:
– organickú návštevnosť, teda návštevníkov z internetových vyhľadávačov.
– priamu návštevnosť – ak niekto priamo zadá do internetového prehliadača adresu vášho e-shopu
– social – návštevnosť zo sociálnych sietí
Podľa tohto prehľadu teda viete určiť, ako sa vám darí získavať návštevníkov z organického vyhľadávania či sociálnych sietí, a teda viete, na „ktorom fronte“ máte zabrať.
V tomto prehľade zároveň nájdete mieru okamžitého opustenia, teda bounce rate návštevníkov z konkrétneho zdroja, počet stránok na jednu reláciu (na koľko ďalších podstránok sa návštevník preklikol) a priemernú dobu trvania relácie, ktorá vyjadruje, koľko času približne strávil návštevník na vašom webe.
Meranie konverzií pri e-shope je kľúčovou záležitosťou. Konverzný pomer totiž vyjadruje, koľko percent vašich návštevníkov uskutočnilo požadovanú akciu, teda určitý cieľ. Takto si môžete definovať napríklad dokončenie objednávky, v prípade iných webov ale môže ísť napríklad o preklik na odkaz, či v prípade newsletterov preklik z e-mailu do vášho e-shopu. Konverzný pomer je teda potrebné vyhodnocovať v kontexte toho, čo je požadovanou akciou.
Veľmi prehľadne si môžete merať konverzie priamo v Google Analytics a to bez akéhokoľvek zložitého prepočítavania. Podmienkou ale je, aby ste mali nastavený aspoň jeden cieľ. To je zároveň aj dôvod, prečo sme sa nastavovaniu cieľov v Google Analytics venovali hneď v úvode. Viac o význame konverzného pomeru a dôvodoch, prečo tejto metrike venovať pozornosť sa dozviete v tomto článku.
Na záver ešte jeden veľmi užitočný tip, ktorý môžu perfektne využiť aj začínajúce e-shopy. Vďaka Google Analytics totiž viete zistiť, čo vaši návštevníci v rámci e-shopu vyhľadávajú. Zistíte teda, čo presne zadávajú do vyhľadávacieho poľa a následne viete vyhodnotiť či to naozaj aj našli a či vám vyhľadávanie funguje presne tak, ako má.
Zo správcovského rozhrania (označené ozubeným kolieskom) prejdite na „Výber údajov“ a potom na „Nastavenie výberu údajov“. Tu nájdete položku „Sledovanie vyhľadávania na webe“. Výsledky tohto „zachytávania údajov“ si overte neskôr prostredníctvom položky „Chovanie“ a „Vyhľadávanie na webe“. Zobrazené vyhľadávacie frázy sú to, čo vaši návštevníci zadávajú do vyhľadávacieho poľa a teda zistíte nielen čo vyhľadávajú, ale aj spôsob, akým rozmýšľajú nad tovarom, ktorý ponúkate. Tieto zistenia vás potom môžu inšpirovať pri vytváraní nových kategórií, alebo pri tvorbe názvov jednotlivých produktov.
Ako sme už vyššie spomenuli, Google Analytics je veľmi robustný nástroj, vďaka ktorému sa ale pomerne ľahko dostanete k mnohým údajom, ktoré by inak pre vás zostali skryté. E-shop tak vďaka nim môžete rozvíjať ešte efektívnejšie.
Napísať komentár