Hoci by sa mohlo zdať, že moderné komunikačné platformy, ako napríklad WhatsApp či Telegram, vytlačili SMS na okraj záujmu, nie je to celkom tak. SMS môžu byť šikovným marketingovým nástrojom, najmä vtedy ak viete, ako a kedy ich použiť. Zistite, čo je to SMS marketing a ako ho využiť pre váš e-shop.
Aj bez siahodlhých poučiek ste sa zrejme dovtípili, že SMS marketing je jedným zo spôsobov, ako šíriť marketingové posolstvá pomocou krátkych textových správ. Tie boli ešte donedávna veľmi populárnou formou komunikácie, až kým ich postupne nezačali vytláčať rôzne iné komunikačné platformy. Neznamená to však, že nad SMS-kami treba lámať palicu. Z pohľadu marketingu ide totiž stále o veľmi atraktívny spôsob komunikácie, a to hneď z viacerých dôvodov.
Ešte skôr ako sa budeme venovať výhodám a úskaliam SMS marketingu, pozrime sa, kde sú jeho počiatky. Skutočnými priekopníkmi SMS marketingu totiž nie je nikto iný, ako mobilní operátori. Už koncom 90-tych rokov minulého storočia posielali svojim zákazníkom SMS správy, ktoré ich informovali o práve prebiehajúcich akciách, alebo možnosti zakúpiť si k paušálu nový mobilný telefón. Mobilní operátori mali navyše k dispozícii nielen masívnu databázu telefónnych čísiel, ale aj ďalších informácií, takže jednotlivé SMS kampane mohli pomerne presne zacieliť.
Zároveň, pre mobilných operátorov ako vlastníkov technológií potrebných na odosielanie hromadných textových správ bol SMS marketing relatívne lacným spôsobom, ako naraz osloviť väčšie množstvo zákazníkov.
Využívanie SMS marketingu už dnes zďaleka nie je iba výsadou mobilných operátorov či veľkých spoločností s množstvom kontaktov. Dvere k tomuto spôsobu marketingovej komunikácie otvorili pre ostatných podnikateľov aj samotní operátori, ktorí vám dokonca s nastavením SMS reklamnej kampane ochotne pomôžu. SMS marketing je totiž najúčinnejší práve vtedy, ak je presne a citlivo namierený na konkrétnu cieľovú skupinu.
V závislosti od konkrétnej ponuky mobilného operátora môžete SMS kampaň zacieliť podľa lokality, veku či pohlavia. Ak sa chcete spoliehať iba na svoju vlastnú databázu, čo bude spravidla tá najlacnejšia možnosť, môžu byť vaše možnosti cielenia obmedzené v závislosti od toho, aké údaje o vašich zákazníkoch zhromažďujete.
Ako sme už spomenuli, zásadnou výhodou SMS marketingu je cena a možnosť kontaktovať relatívne veľký počet ľudí naraz. Ak je teda reč o využívaní SMS na marketingovú komunikáciu, šikovným a cenovo dostupným spôsobom je využitie kontaktov zákazníkov, ktoré už máte vo svojej databáze. Ak napríklad otvárate nové výdajné miesto, ale ste do e-shopu pridali nový spôsob doručenia do určitej lokality, práve cez SMS môžete túto informáciu komunikovať, tým ľuďom, ktorí z tejto lokality pochádzajú.
Samozrejme, nemá príliš zmysel, aby ste reklamné textové správy posielali na náhodne vygenerované telefónne čísla. Má však zmysel, ak ide o čísla z vašej databázy zákazníkov, pretože existuje predpoklad, že títo ľudia už majú určitý vzťah k vášmu obchodu, resp. značke. Zároveň, vašu SMS určite prijmú vľúdnejšie, ako keby o vás nikdy predtým nepočuli a ani nemali záujem o sortiment, ktorý ponúkate.
Treba si uvedomiť, že SMS komunikáciu väčšina ľudí stále vníma osobnejšie ako povedzme e-maily, pri ktorých sú na príjem reklamných newsletterov v podstate už zvyknutí. Na jednej strane ide o výhodu, pretože prijaté SMS si v priemere otvorí a prečíta až vyše 90 % príjemcov, čo je v porovnaní s reklamnými e-mailmi omnoho viac. Navyše, SMS-ka s reklamným posolstvom nezapadne v spamovom priečinku, ako sa to stáva v prípade e-mailov.
S tým, ako sú vnímané SMS-ky však súvisí aj odvrátená strana tohto komunikačného kanála, o ktorej by ste určite mali vedieť ešte skôr, ako sa pre túto formu komunikácie rozhodnete.
Ak je reč o výhodách SMS marketingu, jedným dychom treba dodať aj to, v čom spočívajú úskalia tohto spôsobu komunikácie. Jednu zo zásadných nevýhod sme načrtli už v predchádzajúcej časti, kde sme spomenuli, že veľa ľudí vníma SMS komunikáciu ako celkom osobnú. To teda znamená, že reklamné SMS-ky môžu mnohí ľudia považovať za príliš vtieravé a rušivé. Namiesto vzbudenia záujmu tak u adresáta vyvoláte skôr pohoršenie. Uvedené platí najmä v prípade, ak sa to s SMS marketingom preháňa.
Druhou zásadnou nevýhodou je obmedzenie dĺžky jednej správy na 160 znakov. V prípade, že je vaše reklamné posolstvo dlhšie, rozdelí sa do viacerých samostatných správ, čo v niektorých prípadoch môže zhoršiť jeho čitateľnosť a vám zároveň zvýši náklady na tento spôsob komunikácie. Samotné textové správy musia byť teda dostatočne stručné a zároveň výstižné. Vymyslieť lákavý text reklamnej SMS, ktorá splní svoj účel a zároveň nebude na príjemcu pôsobiť obťažujúco, pritom vôbec nie je jednoduchou úlohou.
Napriek vyššie uvedeným nevýhodám, komunikáciu formou SMS by ste určite nemali zavrhnúť. Textové správy môžete v rámci svojho e-shopu používať aj na automatizovanú komunikáciu so zákazníkmi, kedy síce nejde o SMS marketing v pravom slova zmysle, ale skôr spôsob, ako informovať o dôležitých udalostiach – napríklad o odoslaní balíka, o podacom čísle zásielky alebo o zmene stavu objednávky.
V prípade, ak ste sa rozhodli pre e-shop na prenájom od Shoptetu, využiť môžete doplnok SMS Upozornenie, ktorý automatizuje rozosielanie SMS pri zmene stavu objednávky. Opäť ale platí, že ani v tomto smere by ste to so správami nemali preháňať. Ak po jednej zrealizovanej objednávke dostane zákazník v priebehu 1 – 2 dní povedzme šesť rôznych SMS správ o postupe jej vybavovania, zrejme sa takejto informačnej náloži nepoteší.
Ďalšou možnosťou je, ak po určitom čase od prebratia objednávky pošlete zákazníkovi formou SMS zľavový kupón na ďalší nákup. Týmto spôsobom si ľahko vybudujete vzťah so zákazníkom, ktorý sa do vášho e-shopu vďaka dodatočnej zľave určite vráti a možno sa z neho stane pravidelný nakupujúci.
Komunikáciu cez SMS teda určite netreba podceňovať, práve naopak, tak trochu neprávom sa dostáva do úzadia. Rovnako ako vie byť veľmi užitočná, môže vám aj poškodiť a preto si SMS marketing vyžaduje citlivý a premyslený prístup.
Napísať komentár